- Home
- Serieforum
- Series - Genres
- Sitcoms
Sitcoms
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Bij Friends - Seizoen 6:
Kan je toch moeilijk ontkennen. Friends is samen met nog een klein select groepje bijna het synoniem voor de term sitcom. Of je de serie nu geweldig vind of niet.
Esteban
-
- 3606 berichten
- 1826 stemmen
Dat het één van de meest gewaardeerde en iconische series binnen het genre is, staat vast. Los daarvan zijn sitcoms wereldwijd ook zelden groter geweest dan Friends.
Met dat verschil dat Friends een zeer grote herkijkwaarde heeft, ook wat grapdichtheid betreft, en ik dat niet snel zie veranderen. Dit terwijl Married with Children, waar ik ook fan van was, op zowat alle mogelijke vlakken énorm gedateerd is. Het tempo vooral. En van dat 'aanstootgevend' schiet vandaag de dag nog amper iets over. Hetzelfde is wat aan de hand met de 'scherpte' van Seinfeld, imo. Beide series zitten nogal vast aan hun tijdsperiode. Bij Friends is dat een pak minder het geval, meer tijdloos.
ZAP!
-
- 5463 berichten
- 3625 stemmen
Stiekem gewoon een soap met grapjes. Echt níets bijzonders, maar was wel heel populair idd. Zal met de jaren compleet vergeten worden.[MaartenvanRossem-mode-off)
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Dat het één van de meest gewaardeerde en iconische series binnen het genre is, staat vast. Los daarvan zijn sitcoms wereldwijd ook zelden groter geweest dan Friends.
Met dat verschil dat Friends een zeer grote herkijkwaarde heeft, ook wat grapdichtheid betreft, en ik dat niet snel zie veranderen. Dit terwijl Married with Children, waar ik ook fan van was, op zowat alle mogelijke vlakken énorm gedateerd is. Het tempo vooral. En van dat 'aanstootgevend' schiet vandaag de dag nog amper iets over. Hetzelfde is wat aan de hand met de 'scherpte' van Seinfeld, imo. Beide series zitten nogal vast aan hun tijdsperiode. Bij Friends is dat een pak minder het geval, meer tijdloos.
Heb een paar maanden geleden MwC een herkijkbeurt gegeven, heb me werkelijk kapot gelachen. Friends is leuk, maar wordt nog steeds hard overtroffen door Al Bundy. Daar is niks gedateerd aan. Sterker, in tijden van al die politiek correcte slaplullers is het een verademing om dat weer te zien.
renzoroy_mm
-
- 1314 berichten
- 979 stemmen
Ik heb ook MWC zojuist herkeken, gisteren de laatste paar eps van het 11e seizoen en de humor is idd niet gedateerd. Al Bundy blijft geweldig. En schokkerend.... Ik denk als je nu zo'n serie zou maken, krijg je meteen weer gezeur omdat de halve wereld zich weer beledigd en aangevallen voelt door van alles (vooral zwaarlijvige vrouwen zullen dan in protest gaan
)
En Friends, das na bijna 25 jaar nog steeds mega populair, dus ik denk niet dat dat de komende jaren ineens onwijs minder gaat worden.
Seinfeld.... dat was idd ook populair, maar bij de huidige generatie is seinfeld zeker wel een stuk minder bekend dan friends. Friends kent iedereen, jong en oud. Persoonlijk vind ik Jerry Seinfeld totaal niet grappig en vond ik dat echt een ontzettend flauwe graf serie.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Seinfeld is ook uniek en briljant. Die ga ik dit jaar ook nog opnieuw bekijken. Groot fan van. Ik denk dat Friends, MwC en Seinfeld wel godfathers van het sitcomgenre zijn.
Esteban
-
- 3606 berichten
- 1826 stemmen
Heb een paar maanden geleden MwC een herkijkbeurt gegeven, heb me werkelijk kapot gelachen. Friends is leuk, maar wordt nog steeds hard overtroffen door Al Bundy. Daar is niks gedateerd aan. Sterker, in tijden van al die politiek correcte slaplullers is het een verademing om dat weer te zien.
Dat gevoel deel ik niet. Al Bundy is een schitterend personage en het blijft amusant door de band heen. Maar het tempo bijvoorbeeld is absoluut gedateerd. Ik ben het overigens eens dat dit in door #metoo overheerste tijden een groot contrast is. Maar aanstootgevend is het niet (meer). Dat is gewoon de tijdsgeest en de (in dit geval stoute) humor die er bij hoorde.
Van mij mag die revival er overigens komen. 
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
Seinfeld is ook uniek en briljant. Die ga ik dit jaar ook nog opnieuw bekijken. Groot fan van. Ik denk dat Friends, MwC en Seinfeld wel godfathers van het sitcomgenre zijn.
Dingen als All in the Family enzo zijn dat natuurlijk veel meer.
Friends is goedkope formulepulp voor tienermeisjes.
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
Stiekem gewoon een soap met grapjes. Echt níets bijzonders, maar was wel heel populair idd. Zal met de jaren compleet vergeten worden.[MaartenvanRossem-mode-off)
Ook echt die formuletjes.. 1 iemand zegt iets... camera gaat naar degene die moet .. camera weer terug naar de andere friends die verbaasd kijken.
*lachband*
als je er op let echt niet te doen.
renzoroy_mm
-
- 1314 berichten
- 979 stemmen
Misschien moeten we een sitcom topic op het forum starten
80's en 90's waren sowieso de gouden jaren van de sitcoms. Ook King of Queens, 3rd rock from the sun, Home Improvement, Family Ties en Fresh Prince blijven favorieten voor mij.
Esteban
-
- 3606 berichten
- 1826 stemmen
Stiekem gewoon een soap met grapjes.
Dat is gewoon de standaard omschrijving voor het hele genre op zich..
Wrong.
renzoroy_mm
-
- 1314 berichten
- 979 stemmen
lachband? Meeste sitcoms (zeker in die tijd) werden vaak voor een live publiek gespeeld hoor.
renzoroy_mm
-
- 1314 berichten
- 979 stemmen
Naar aanleiding van een discussie over verschillende sitcoms bij friends seizoen 6 start ik deze topic.
renzoroy_mm
-
- 1314 berichten
- 979 stemmen
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
Dit vind ik bijvoorbeeld hilarisch. Friends (No Laugh Track Version) - YouTube
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
80's en 90's waren sowieso de gouden jaren van de sitcoms. Ook King of Queens, 3rd rock from the sun, Home Improvement, Family Ties en Fresh Prince blijven favorieten voor mij.
De Cosby Show is de sitcom of all sitcoms.
Esteban
-
- 3606 berichten
- 1826 stemmen
Als er dan toch 'de godvader van' termen tegen aangegooid worden, moeten we het eerder zoeken bij bv. I Love Lucy.
brawljeff
-
- 2773 berichten
- 3309 stemmen
Ik heb het hier al wel eens gemeld, maar ik snap de toegevoegde waarde van lachbanden en kartonnen decors in sitcoms totaal niet. Daarom vind ik sitcoms als Modern Family zo lekker wegkijken: op locatie gefilmd en ik mag zelf bepalen waar ik om lach.
renzoroy_mm
-
- 1314 berichten
- 979 stemmen
Ik stoor mij er nooit zo aan. Ben er zo aan gewend. Ik denk als ik een MWC aanzet en heel de aflevering dat gelach en gejuich niet hoor als Al Bundy het huis instapt, dan zal ik het denk ik een soort van missen. Het brengt altijd wel wat sfeer op zich. Natuurlijk wordt het allemaal wel op commando gedaan en er wordt om alles keihard gelachen. Dat is idd soms echt te. Maar goed. Het hoort er bij.
I Love Lucy, tsja. Klassieker maar ik heb het nooit gezien, maar dat is wel echt gedateerd vermoed ik. Daar hoorde ik al weinig over in mijn jeugd, laat staan nu.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Een lachband is soms leuk als je enthousiasme toe wil voegen, zoals inderdaad als Al Bundy zijn huis binnen loopt. Maar het hoeft niet bij elke dialoog. Wat dat betreft snappen ze het in Engeland beter dan in Amerika, al vind ik genoeg Amerikaanse sitcoms leuk.
renzoroy_mm
-
- 1314 berichten
- 979 stemmen
Engelse sitcoms vind ik vaak of heel leuk of totaal niet. Chef! en IT crowd vind ik bijvoorbeeld echt super grappig, maar Little Britain vind ik dan weer echt geen f*ck aan. Keeping Up Appearances en The Inbetweeners zijn ook geweldig.
Begrijp alleen nooit waarom die Engelse series altijd maar iets van 6 eps per seizoen hebben.
ZAP!
-
- 5463 berichten
- 3625 stemmen
Dat is gewoon de standaard omschrijving voor het hele genre op zich..
Wrong.
Esteban
-
- 3606 berichten
- 1826 stemmen
Je vergist je. Ik ken het genre maar al te goed. Een sitcom beperkt zich tot één of hooguit enkele settings, wat op zich al niet veel verschilt met een soap. Het richt zich echter in de eerste plaats op humor, met drama als onderliggende basis. En in een sitcom is één setting doorgaans de main-stage.
Verhaal-gewijs is een sitcom in de kern een soap. De regels kunnen nu en dan wel gebroken worden, omdat de focus anders ligt, maar dat veranderd daar verder weinig aan. De evoluties of onderlinge verhoudingen evolueren op dezelfde manier. Als fond.
Het kán in een sitcom uiteraard om opvoeding draaien, wat niet onlogisch is als de meeste de hele familie willen aanspreken en we op die wijze automatisch bij 'een gezin' terecht komen. Dat is in een soap niet anders. In die bepaalde setting draait het dan ook rond die thema's.
Maar evengoed zijn er sitcoms die zich grotendeels afspelen in een kantoor, school, winkel, hotel, ... Of gewoon tussen een stel vrienden die elkaars appartementsdeur plat lopen. Die draaien meestal helemaal niet om opvoeding, maar hebben wel gemeen dat de onderliggende basis van een soap weg heeft. Alleen simplistischer dan en voor 80% met humor benaderd.
Of het nu gaat om de luikende relatie tussen Pam en Jim (The Office), de problemen van Will met z'n thuisfront (Fresh Prince), de levenslessen tussen de Tanners (Full House), de tienerperikelen tussen de studs en freaks (Saved by the Bell, Boy Meets World), zelfs meer absurde shows die meerdere seizoenen lopen, ontsnappen daar niet aan. Die bevatten meestal die rode draad.
Slechts bij enkele uitzonderingen valt die basis weg en komt men bij 100% pure comedy terecht. Die rukken zich dan ook wat los van de term sitcom.
ZAP!
-
- 5463 berichten
- 3625 stemmen
De opvoeding in The Cosby Show was slechts een voorbeeld. Natuurlijk zijn er series die meer soapy zijn dan de andere (Full House zou ik ook omschrijven zoals ik dat met Friends eerder deed), maar het soap-gehalte van Friends veel groter dan het leeuwendeel dat ík ken (Saved by the Bell en Boy Meets World ken ik bv. dus niet - alleen van titel en hier en daar es voorbij gekomen bij het zappen)... En drama is niet meteen gelijk aan soap, dat leunt eerder door naar (flauwe) romantiek.
De ontluikende relatie tussen Pam en Jim in The Office is een soap element in een sitcom die voor het grootste deel het kantoorleven op hak neemt.
Maar we zullen het misschien niet eens worden, is ook goed. En het lijkt er ook aan te liggen wat je kijkt, jouw voorkeur lijkt meer te liggen bij de sitcoms die wel extra soapy zijn.
P.s.
Verhaal-gewijs is een sitcom in de kern een soap.
renzoroy_mm
-
- 1314 berichten
- 979 stemmen
Tijd geleden had ik deze topic aangemaakt
maar daar heeft nooit iemand op gereageerd. Na deze discussie ben ik wel benieuwd naar jullie top 10 sitcoms. Kijken hoe erg dat verscheeld.
Esteban
-
- 3606 berichten
- 1826 stemmen
Ik ga ook in deze nog een laatste poging doen.
De definitie komt telkens op hetzelfde neer volgens tal van bronnen:
De KOMEDIESERIE is dus een GENRE met verschillende VERTAKKINGEN. Eén van die VERTAKKINGEN is de SITCOM, waarvan de omschrijving hierboven. 'Alledaagse omgeving' is een kernbegrip in deze.
En zo komt het dus dat ELKE SITCOM wél een KOMEDIESERIE is, maar een KOMEDIESERIE niet persé een SITCOM is. Over dat laatste zijn wij het gelukkig wel eens, ZAP.
Onder andere om die reden alleen al, is FUTURAMA een komedieserie die niet onder sitcom valt. Het is een SCI-FI / Adventure comedy series. Net als de komedieserie DISENCHANTMENT een Fantasy / Adventure zal zijn. Dat 30TH ROCK in principe over buitenaardse wezens gaat, maakt echter niets uit. Buiten het feit dat het aliens zijn, is al de rest exact het opzet van een sitcom, op alle mogelijke vlakken. Meer nog, het is een sitcom én een SCI-FI, wat dus perfect mogelijk is.
F IS FOR FAMILY is een geanimeerde sitcom pur sang. THE SIMPSONS was dat voornamelijk in de beginjaren ook écht helemaal. Ook over het feit dat een genre als sitcom ook geanimeerd kan worden, waren wij het ook al eens, ZAP. Het gaat nog goedkomen.
Maar SUPERJAIL (een persoonlijke favoriet), of VENTURE BROS zijn géén sitcom. Die vallen onder andere vertakkingen van het komediegenre.
Puristen in het vak stellen zelfs dat alles wat niet op de gebruikelijke manier opgenomen is, niet als sitcom geklasseerd kan worden. Het MOET volgens hen met publiek of lachband zijn, het MOET met de klassieke 3-camera opgenomen worden, het MOET … Ze hebben in principe geen ongelijk. Begrijpelijk, maar rond die specifieke criteria bestaat ook veel discussie. MODERN FAMILY en YOUNG SHELDON bijvoorbeeld sluiten zij uit. Maar MODERN FAMILY voldoet aan alle criteria, alleen is het op filmisch vlak de gemoderniseerde sitcom. Naar mijn mening is het dus wél sitcom. Ik ga daar bijlange zo ver niet in.
Wat mij betreft, ik volg vooral de definitie zoals in de quote weergegeven is. Als anderen dat niet doen, is het ook maar zo. Maar eens zal ik het niet worden. t Is ook hier een simpel gevalletje "The facts are …" 
Los van dit alles, vond ik dit een tof filmpje omtrent sitcoms:
Why so many sitcoms look the same - YouTube
Wie had ooit gedacht dat het brein achter de filmklassieker verantwoordelijk zou zijn voor de sitcom zoals wij die kennen? 
ZAP!
-
- 5463 berichten
- 3625 stemmen
'Superjail' had ik nog nooit van gehoord, dat lijkt me wel wat. 'F is for Family' moet ik nog es proberen.
Je kan de definitie van sitcom zo eng of breed maken als je wilt, wat míj betreft - en of je dit of dat criterium als feit wilt zien... prima. Wel interessant, dat filmpje, idd, ik had daar geen idee van, behalve dat bepaalde sitcoms erg veel op elkaar lijken.
Esteban
-
- 3606 berichten
- 1826 stemmen
Mja ... Zo kan je in principe de definitie of standaard houvast van eender wat gaan negeren en er je eigen ding van maken natuurlijk. Of dat nog ergens op slaat is dan maar de vraag. Zo zie ik het.
Ik vermoed dat je Superjail wel zal kunnen smaken, Zap. Bij F is for Family kan ik het niet garanderen. De reacties bij wie ik het aangeraden heb, zijn heel wisselend. Ik vond S2 alvast superieur en zou zeggen: Doorbijten.
Benieuwd wat je er van zal vinden ...