Veel Netflix-gebruikers hebben de afgelopen tijd hun onvrede uitgesproken over de kwaliteit van de streams op Netflix. Zeker houders van een 4K-abonnement noemen de beeldkwaliteit ondermaats. Dit heeft mogelijk te maken met kleine aanpassing die Netflix introduceerde toen de dienst vanwege de coronadrukte op internet werd verzocht wat aan de netwerkbelasting te doen.
Netflix heeft de afgelopen dagen verschillende klachten gekregen over de beeldkwaliteit van hun streams. Dat meldt Forbes Magazine zaterdag. Vooral klanten met een 4K-abonnement zouden niet tevreden zijn over de kwaliteit die ze tot hun beschikking hebben. Dat heeft vermoedelijk te maken met een aanpassing die Netflix eerder dit jaar doorvoerde vanwege de coronacrisis. Omdat mensen destijds veel thuis zaten, schoot het internetgebruik omhoog, en dreigde deze overbelast te raken. Websites als Netflix, YouTube en Videoland werd verzocht iets aan hun streams te tweaken om op die manier de drukte tegen te gaan. Hoewel die aanpassing inmiddels weer teruggedraaid kan worden, heeft Netflix besloten het voorlopig zo te laten.
Zelfde kwaliteit, lagere bitrate
De aanpassing die Netflix doorvoerde heeft te maken met de hoeveelheid bandbreedte die een stream inneemt. Hoe hoger de kwaliteit, hoe groter de bandbreedte, maar de streamingdienst wilde daar vanaf. Het bedacht een manier om ervoor te zorgen dat de streams van dezelfde kwaliteit bleven, zonder dat de bitrate significant omhoog te laten gaan. In plaats van de bitrate vast te zetten voor een hele aflevering of film, fluctueert deze nu tussen de 2MB en 16MB, afhankelijk van wat er wordt getoond. Iets wat ervoor zorgt dat 4K-content beter afgespeeld kan worden op een smartphone.
Hoewel het een mooie ontwikkeling lijkt, is lang niet iedereen blij met de nieuwe manier van streamen. Gebruikers klagen dat de kwaliteit wel degelijk minder is geworden en posten op Reddit screenshots waarop dit te zien is. Netflix heeft nog niet openlijk op de klachten gereageerd.
Moet zeggen dat me dat persoonlijk nog wel aardig meevalt. Heb net een nieuwe OLED-tv en schakel vaak bij aanvang van 4K content een paar minuten dat infoblokje linksboven in beeld in om de kwaliteit te kunnen volgen. Na een tijdje blijft het aantal mbps gewoon stabiel, soms rond de 8 mbps en soms rond de 16 afhankelijk van wat je kijkt.
Ik ben juist best onder de indruk van de huidige codecs en compressietechnieken die ze hanteren eigenlijk. Eerder zag je in bijv donkere scènes duidelijk de punten waar “bezuinigd” werd, vanwege de goed zichtbare macroblocking of scherpe overgangen tussen kleuren o.a. Maar tegenwoordig merk ik dergelijke zaken echt nog maar sporadisch op.
Gelukkig verkopen ze nog Blu-ray en UHD zodat ik titels die ik persé in de hoogst mogelijke kwaliteit wil zien gewoon kan aanschaffen. Sowieso is een normale Blu-ray eigenlijk wat bij Netflix 4K content is.
Reacties (4)