Netflix heeft in het laatste kwartaal significant minder nieuwe abonnees weten aan te trekken dan in de afgelopen drie jaar ooit het geval was. De dienst wist in het derde kwartaal 2,2 miljoen nieuwe abonnees aan zich te binden, maar had eigenlijk verwacht dat dat er meer zouden zijn.
Netflix er heeft in het eerste en tweede kwartaal van 2020 zoveel nieuwe abonnees bijgekregen dat de groei in het derde kwartaal relatief gezien ondermaats is. Althans dat verband legt de streamingdienst zelf. Had de rode N verwacht dit kwartaal toch nog 6 miljoen nieuwe leden te werven, waren er dat met 2,2 miljoen ruim minder dan de helft. Daarmee draaide de dienst het slechtste kwartaal in drie jaar tijd. Dat is overigens allesbehalve een slecht teken. Eerder dit jaar werden namelijk duizelingwekkende recordaantallen behaald. Zo kon de streamingdienst in de eerste negen maanden van 2020 namelijk rekenen op 28,1 miljoen nieuwe gebruikers, maar liefst 300.000 meer dan in dezelfde periode van het voorgaande jaar.
Netflix
Netflix wil dit jaar nog graag 6 miljoen nieuwe leden werven, wat het totaal van nieuwe abonnees op 34 miljoen zou brengen. Echter houdt de dienst er rekening mee dat deze cijfers gedurende de coronacrisis enkel kunnen worden beschouwd als een ruime schatting. Als de crisis voorbij is rekent Netflix weer op normale groei, zo laat het bedrijf aan zijn aandeelhouders weten.
Hoewel de dienst nog altijd hard groeit kan het de groeiende concurrent van Amazon Prime niet langer negeren. Dat blijkt uit cijfers van de analysewebsite Reelgood. De streamingdienst zag zijn eigen marktaandeel in het huidige kwartaal namelijk met maar liefst zeven procent krimpen naar 25 procent, terwijl het aandeel van Prime Video juist met één procent groeide. Deze dienst beheert nu een niet te verwaarlozen 21 procent van de markt en is ten opzichte van Netflix dus met een flinke inhaalrace bezig.
Reacties (0)