menu

Film / Algemeen / Boodschap in films

zoeken in:
Sommigen vinden een film zonder boodschap minderwaardig, anderen zeggen dat een boodschap enkel afleidt van belangrijkere zaken of dat een film met een boodschap zijn publiek op een lager niveau plaatst.

Zelf ben ik in het algemeen geen liefhebber van films die alleen in het teken van de boodschap staan. Er zijn wel grootse propagandafilms gemaakt (Potemkin), maar die vind ik voornamelijk om hun filmtechnische kwaliteiten goed.
Met films die hun boodschap effectief en niet prekerig / drammerig aanbrengen, heb ik geen enkel probleem, integendeel.

Ik heb zowel films met boodschap als films zonder boodschap tussen mijn favorieten staan.

Jullie?

Is niemand hierin geïnteresseerd? Niemand een mening?

Van de Wikipedia-pagina van Harmony Korine:

Korine does not try write messages or meanings into his scripts, as he finds it belittling to the audience. With his films, Korine strives to retain a "margin of the undefined."

Eens? Oneens?

Volgens mij was hier al een topic voor?

Oh, als dat waar is, mag dit natuurlijk gesloten worden. Weet je misschien ook waar dat topic staat?

Ik denk dat er uit bijna elke goede film wel een boodschap te halen valt.

Soms is dat een subtiele boodschap die niet in woorden uit te drukken is maar wel een bepaalde indruk/les achterlaat.

Na het kijken van een sterke film ben ik vaak op zoek naar de boodschap maar soms worden er zoveel verschillende thema's naar voren gebracht dat het voor mij te moeilijk is om de boodschap te 'ontvangen'.

Miron schreef:
Ik denk dat er uit bijna elke goede film wel een boodschap te halen valt.
Niet mee eens. Een film met voldoende karakteruitdieping, is voor mij zeker evenwaardig aan een film met een boodschap. Ik zie dat je The Usual Suspects 5 sterren geeft, vind je daar dan ook een boodschap in?

De film draait misschien niet om een rechtstreekse boodschap maar er zijn zeker lessen uit te halen.

Bijvoorbeeld dat iedereen tegenwoordig zijn eigen verhaal heeft waardoor waarheid een abstract begrip wordt.

Maar dan noem je ook meteen een vrij moeilijke film he.

Nomak
Bij usual suspects is de boodschap toch dat je eigenlijk nooit iemand op zijn woord zou mogen geloven, ook al lijkt die persoon nog zo betrouwbaar.

Ik ben het toch wel grotendeels met Miron eens dat er uit de meeste goede (serieuze) films wel een bepaalde boodschap te halen valt. Er zullen natuurlijk wel uitzonderingen zijn.

Mja, zo kan je uit elke film wel een boodschap halen.

Een boodschap vind ik soms een beetje 'zwak', makkelijk. Vragen stellen aan het publiek is beter.

Interessante discussie. Zelf heb ik een heel andere visie op film dan jou. Wat mij vooral boeit in films: mensen.

MB-
Wanneer de boodschap subtiel wordt gebracht maakt het niet zoveel uit. Meestal zijn het dan van die leerzame kleine dingen.

Maar als de boodschap de film teveel beïnvloed gaat dat ten koste van de film.

AchmedATM
Bijna alle films hebben een boodschap of iets om mee te geven ook al wil de schrijver dat niet.

De basis van velen films is;

Een Situatie waarin personages gezet worden die een besluit moeten nemen om de situatie te veranderen/behouden. In veel films krijg je dan ook de gevolgen te zien van hun acties.

Hierdoor kan dus iedereen die het kijkt iets leren oa. wat de gevolgen zijn van bepaalde acties. Dit alleen kan al een wijze les meebrengen.

Simpel voorbeeld;
Als je te hard feest --> kan je, je auto verliezen
- Dude, Where's my Car?

Maar voor mij persoonlijk hoeft een film niet een "Boodschap gefocused verhaal" te hebben om goed te zijn.

pumpking
In Saw zit anders een meer dan duidelijke boodschap.

Dat ging ik ook plaatsen de Saw films hebben een hele mooie boodschap. Maar volgens mij zit in alle films in boodschap!
Dat is juist zo mooi aan een film.

Insane_ schreef:
Dat ging ik ook plaatsen de Saw films hebben een hele mooie boodschap. Maar volgens mij zit in alle films in boodschap!
Dat is juist zo mooi aan een film.

Onzin.

Saw is (leuke) psychologie van de koude grond, en met 'alle films' bedoel jij waarschijnlijk alle Disneyfilms of de films van Michael Moore.

Volgens mij kun je uit het overgrote merendeel van de films wel degelijk een boodschap (of meerdere boodschappen) destilleren, hoor, ook als deze niet expliciet naar voren wordt gebracht. Tenzij je naar een arty farty filmpje kijkt dat niet meer is dan een opeenvolging van maffe scènes, natuurlijk

pumpking schreef:
In Saw zit anders een meer dan duidelijke boodschap.
'Doe dit niet?'

Een boodschap in films werkt twee kanten op: de regisseur (maker) kan die er duimendik bovenop leggen, maar ook de kijker kan er genoeg uit halen, zonder dat de filmmaker het bedoeld heeft. Het is ook maar net waar je op let. Je kan mij niet vertellen dat een Saw gemaakt is met een boodschap, pure gruwel.

De "wees blij met wat je hebt" moraal loopt toch echt door de hele Saw reeks.

Maar is die er ook ingebracht of haal je die als kijker er zelf uit? De idee achter de films lijkt mij niet die boodschap, maar puur het vertonen van lugubere martelingen.

riesma schreef:
Maar is die er ook ingebracht of haal je die als kijker er zelf uit?

Het is toch gewoon letterlijk het motief van Jigsaw. Zit toch echt aardig direct in de film.

Don Dijk
Was dat ook het motief van Jason? Geniet of ik hak uw hoofd eraf?

Onderhond schreef:
Het is toch gewoon letterlijk het motief van Jigsaw. Zit toch echt aardig direct in de film.
Oké, dat kan. Ik heb alleen deel 1 gezien, dus ik weet niet wat er in de andere delen gebeurt (hoewel ik dat wel kan raden). Het is ook te lang geleden om me dat te herinneren.

Het ligt vaak aan hoe geforceerd en 'betweterig' de boodschap is en hoe dat het script beïnvloed. Bij bijvoorbeeld Doomsday 2012 ligt het geloof er zo dik bovenop, er wordt zoveel nadruk gelegd op het geloven in Jezus en dan komt alles goed. Verre van realistisch uiteraard. De boodschap moet niet te veel een moraal opdringen.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:38 uur

geplaatst: vandaag om 11:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.