menu

Film / Algemeen / Horror sequels en remakes die het origineel overtreffen

zoeken in:
De namen die nu in mij opkomen zijn:

Voor de sequels: Hostel II en Saw II (alhoewel de ontknoping in SAW meesterlijk is vond ik het meer een detectieveverhaal en minder horror, daarom verkies ik SAW II)

Voor de remakes: The Hills have eyes (2006), prom night 2008 (alhoewel deze ook niet veel soeps was, is hij toch beter dan het origineel)

Ik ben naar jullie meningen en "bekendmakingen" benieuwd, laat maar horen.

Sequel: Friday The 13th part 4

Remake: The Fly, Invasion of the Body Snatchers, The Blob

The Thing.

Halcyon schreef:
Sequel: Friday The 13th part 4

Remake: The Fly, Invasion of the Body Snatchers, The Blob

Inderdaad The blob, hoe kon ik die vergeten. Dit staat vast, die remake overtreft het origineel wel 100 keer.

Quentin schreef:
The Thing.

Inderdaad, ook een goede remake.

Verder vind ik I still know what you did last summer met de exotische oorden meer sfeervoller dan de originele (maar ze zijn aan elkaar gewaagd).

Ook de remake van Dawn of the dead verkies ik boven het origineel omdat de zombies sneller zijn.

Reinbo
Friday the 13 th schreef:

Ook de remake van Dawn of the dead verkies ik boven het origineel omdat de zombies sneller zijn.

Daar ben ik het volledig mee oneens. De remake mist alle satire die het origineel (een beter vervolg) zo sterk maakt.

Hills have eyes remake is wel beter.

Vond dat juist het charme van het origineel. Die vond ik veel beter, veel sfeervoller dan de achtbaanrit die de remake voorschotelde.

Het origineel van Dawn Of The Dead is inderdaad vele malen beter.

Sequels

Wat betreft vervolgen zijn er veel twijfelgevallen en vervolgen die best dicht in de buurt komen van het origineel. Er zijn imo slechts een paar die het origineel echt overtreffen. Day of the Dead en vóóral Dawn of the Dead van Romero zijn beter dan het origineel. En verder zijn Puppet Master III: Toulon's Revenge en Friday the 13th: The Final Chapter zonder twijfel beter dan de eerste in de serie. The Fear: Resurrection is ook beter dan The Fear, maar eigenlijk zijn ze beide gewoon klote. Silence of the Lambs is als laatste ook beter dan Manhunter, mocht je dit als vervolg zien.

Verder heb ik op dit moment een lichte voorkeur voor Poltergeist II: The Other Side (hoewel ik moet toegeven dat ik de eerste Poltergeist nodig moet herzien). Maar ja, Julian Beck als Reverend Kane is wel briljant. En ik heb daarnaast een kleine twijfel of ik Creepshow 2 nu leuker vond dan de eerste (het tweede verhaal is iig geweldig). Evil Dead 2 komt ook in de buurt van het origineel, maar daar wil ik het woord overtreffen toch niet bij gebruiken.

Remakes

Een heel pak lastiger zijn de remakes, er zijn wat mij betreft maar weinig remakes die het origineel weten te overtreffen. Carpenter's The Thing is een stuk beter dan The Thing From Another World en ook The Ring van Verbinkski vond ik een hele verbetering in vergelijking met Ringu. The Hills Have Eyes is een twijfelgevalletje, maar ik moet beide versies dan ook nodig eens herzien. TCM en Dawn of the Dead zijn sterk, maar overtreffen wat mij betreft het origineel niet.

Ik hoor niemand over Hellraiser 2. Ik had daar wat meer reactie's over verwacht. Mischien niet beter, maar komt heel erg in de buurt.

Persoonlijk vind ik The Thing niet echt een remake, aangezien de aanpak totaal verschillend is. The Thing From Another World uit '51 is in de eerste plaats een SF-film die is gegroeid uit een bepaalde maatschappelijke voedingsbodem, terwijl Carpenters The Thing een onvervalste horrorfilm is zonder boodschap of wat dan ook.

Ik zou ook nog Creep kunnen noemen, een soort remake van Death Line (aka Raw Meat).

Verder vind ik de Saw-films beter worden met het deel. De scenario's maken wel waanzinnige bokkesprongetjes, maar qua horrorgehalte worden ze steviger en steviger.

En The Amityville horror? Die remake vond ik echt goed en spannend, lang geleden dat ik het origineel heb gezien, dus durf me er niet zo goed over uitspreken, wat denken jullie?

klute89
Ik vind de jaren 70 remake van The Invasion Of The Bodysnatchers ook erg sterk. Uiteraard is het orgineel ook goed.

Die Hard,Willis schreef:
Ik hoor niemand over Hellraiser 2. Ik had daar wat meer reactie's over verwacht. Mischien niet beter, maar komt heel erg in de buurt.

Nog geen enkele Hellraiser gezien, dus kan er niet over oordelen, wel het eerste deel besteld.

En wat Chainsaw zegt klopt wel. Ben geen fan van Poltergeist, maar de tweede is inderdaad beter dan de originele met die enge man. Vooral de eerste is een horrorfilmpje voor kleuters (mijn inziens dan).

Sequel Slumber party massacre II vind ik beter dan het origineel. Meer afwisseling, enge droomscènes, meer fun, een coolere moordenaar en beter acteertalent.

Zeker het kijken waart, moest je hem ooit vastkrijgen.

Op recent gebied :

The Hills Have Eyes
The Amityville Horror

Deze remakes overklastten hun origineel op alle gebied, voor mij persoonlijk dan toch. Bij andere remakes zaten ook nog enkele erg goede, maar ze wistten het origineel niet te overklassen.

ASman schreef:
Op recent gebied :

The Hills Have Eyes

Je bent me net voor, klassefilm!

Ik vond "Fright night 2" opvallend goed.

Inderdaad The blob, hoe kon ik die vergeten. Dit staat vast, die remake overtreft het origineel wel 100 keer.

Waarschijnlijk vanwege de speciale effecten, voor de rest vond ik de film een draak. Nee, dan "Son of blob", die overtreft mijns inziens het origineel.

Pastichio Rocker
Evil Dead 2!

Wrong Turn 2 vond ik veel en veel beter ten opzichte van deel 1.

ghoulies 2 is veel beter dan de eerste al is het eigelijk wel erg dat ik deze films noem haha

en children of the corn 3 is ook beter dan zijn voorgangers
eigenlijk is het de beste van heel de reeks want wat er achter kwam was ook niet veel soeps

The Thing

Die Hard,Willis schreef:

Goed dat je die noemt! Hellraiser II is een puike film, die ik vele malen beter vind dan zijn voorganger. Toen het destijds nieuw was hoorde ik tot mijn verontsteltenis iedereen er over praten dat dit vervolgdeel teleurstellend was. Onbegrijpelijk.

Overigens voor de echte liefhebbers onder ons, ik vind de tv show series van tales from the crypt/haunt of horror beter dan de jaren 60/70 flutfilms waar je het maar moest doen met je fantasie. Maar de originele EC comics vind ik natuurlijk net zo goed als de tv serie remakes. Seizoen 1-5 van tales from the crypt zijn sowieso een aanrader.

van invasion of the body snatchers heb je volgens mij al 4 remakes, ik vind die van 1978 fenomenaal.

nightmare on elmstreet part 3 en 4 vind ik mijlenver beter dan het eerste deel. /provo modus/ mensen vinden deel 1 alleen maar beter omdat ze kicken op een piepjonge johnny depp /provo modus//

Zombi 2...

Pastichio Rocker
Nightmare On Elm Street 4 vind ik eigenlijk veel lolliger dan alle voorgaande delen.

Reinbo
Friday the 13th 3D is mede dankzij de geweldige soundtrack ook de beste van de reeks.

dutchtuga schreef:
Zombi 2...
... is geen officieel vervolg. Alleen in naam.

Zombi 1 is namelijk Dawn of the Dead.
Ik denk niet dat Zombi 2 Dawn of the Dead overtreft. Maar over smaak valt natuurlijk niet te discusseren

van de remakes vind ik deze erg goed:
The Thing, The Fly, Texas Chainsaw Massacre
tja, van de sequels kan ik niet zo heel snel wat noemen

Gast
geplaatst: vandaag om 12:28 uur

geplaatst: vandaag om 12:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.