• 143.178 films
  • 7.038 series
  • 21.346 seizoenen
  • 480.879 acteurs
  • 286.405 gebruikers
  • 8.226.726 stemmen

Reclame (brand placement) in films

zoeken in:

Halcyon

• 9923 berichten
  • 0 stemmen

eRCee schreef:

Halve post vind

huh?

Mug

• 13949 berichten
  • 5956 stemmen

(eRCee even negerend...)

Bedankt Halcyon. Weer on topic.

@Robert Jan. Allemaal heel leuk en prima, maar wat wil je nu bereiken met je scriptie? Wat is je probleemstelling? Ik vond het ook opmerkelijk dat je er vlekkeloos vanuit ging dat films alleen uitgezonden worden op commerciele zenders waar reclames doorheen komen. En merk je ook verschil tussen zogenaamde massa-produkties (bioscoophits) en de wat alternatieve arthouse-cinema w.b. brand placement?

eRCee (moderator nieuws)

• 10617 berichten
  • 1721 stemmen

Halcyon schreef:

(quote)

huh?

Robert1002

• 7 berichten
  • 0 stemmen

Mug>

De probleemstelling luidt als volgt (let op, letterlijk uit thesis):

What is the general attitude of consumers toward product placements in movies? What factors explain the variance in this attitude?

How do consumers react to placements for ethically-charged products? Are these reactions influenced or moderated by other variables?

De vragen zijn vooral ingericht om de houding van de consument te meten en door welke factoren dit wordt beïnvloed. Om het praktisch te kunnen meten heb ik algemene termen, zoals in films in het algemeen moeten gebruiken en heb ik geen onderscheid gemaakt tussen verschillende soorten films en tussen verschillende soorten product placements. Dit is moeilijk te meten met een simpele enquete. Dan zou ik een experiment moeten uitvoeren, maar daar heb ik als student helaas niet de middelen en faciliteiten voor.

Wouter

• 18491 berichten
  • 2886 stemmen

"Maar aan de andere kant is het wel een vorm van reclame met de bedoeling om mensen te beïnvloeden.

Ken jij een andere vorm van reclame?

Freud

• 10772 berichten
  • 1153 stemmen

Mooie enquete, interessant ontwerp

Robert1002

• 7 berichten
  • 0 stemmen

Wouter schreef:

"Maar aan de andere kant is het wel een vorm van reclame met de bedoeling om mensen te beïnvloeden.

Ken jij een andere vorm van reclame?

Wouter,

Je heb gelijk, maar er is onderscheid aan te brengen tussen promotionele doeleinden (denk aan nieuwe bmw series in James Bond) en het beïnvloeden van het koopgedrag van de consument door de brand awareness te versterken.

Gr, Robert Jan Franke

Silvio Dante

• 2942 berichten
  • 2035 stemmen

Ook een goeie reclamestunt is James Bond met een tank door een vrachtwagen van Perrier laten rijden, waardoor de blikjes Perrier je om de oren vliegen. (Goldeneye)

cornelis

• 4739 berichten
  • 657 stemmen

Robert1002 schreef:

er is onderscheid aan te brengen tussen promotionele doeleinden (denk aan nieuwe bmw series in James Bond) en het beïnvloeden van het koopgedrag van de consument door de brand awareness te versterken.

Welk onderscheid denk je daar dan in aan te kunnen brengen?

Ik zie in essentie geen enkel verschil.

Robert1002

• 7 berichten
  • 0 stemmen

In de essentie zit ook geen onderscheid, want promotie is in wezen het attenderen van een nieuw of bestaand product of service met als doel er meer van te verkopen. Dus daar zit geen verschil.

Maar niet iedereen zit in de gelukkige omstandigheid dat hij een nieuwe bmw kan kopen en daarom heeft promotie in dit geval ook als (tussen) doeleinde een soort buzz op te zetten om iedereen te bekend te maken met de introductie van een nieuwe bmw serie (onder het mom van: als er maar over gepraat wordt).

cornelis

• 4739 berichten
  • 657 stemmen

Ik zie geen enkel onderscheid. 'Tussendoeleinde' is een bizar begrip. Het doel is immer (meer) product te verkopen, door (een bepaald type) aandacht voor merk en/of product te genereren.

Robert1002

• 7 berichten
  • 0 stemmen

Voor nieuwe productintroducties kan aandacht voor merk en/of product al een doel opzich zijn. Bij wijze van tussenstap natuurlijk!

Yekezzez

• 2512 berichten
  • 1126 stemmen

cornelis schreef:

Het doel is immer meer product te verkopen.

Niet altijd waar. Coca Cola kan nauwelijks nog groeien met het product Coca Cola. Hun doel is dan ook om niet minder te verkopen door de consument te blijven herinneren aan het drankje.

cornelis

• 4739 berichten
  • 657 stemmen

aandacht voor merk en/of product

Nog steeds probeer je dan dus mensen te beïnvloeden.

En hoe vaak je het ook opschrijft, een tussenstap wordt nooit een doel op zich.

cornelis

• 4739 berichten
  • 657 stemmen

Yekezzez schreef:

Niet altijd waar.

Je hebt gelijk, het doel is immer product te verkopen.

Robert1002

• 7 berichten
  • 0 stemmen

Natuurlijk is dat de opzet, maar niet iedereen is te raken in zijn/haar koopgedrag.

Yekezzez

• 2512 berichten
  • 1126 stemmen

Het primaire doel van reclame/promotie is bekendheid creëren en maakt slechts een deel uit van de marketing activiteiten. De mix waarmee het product op de markt wordt gezet moet uiteindelijk leiden tot verkoop. Daarmee is verkoop hét doel van de marketing en niet van de reclame ansich.

gideonvdb

• 1795 berichten
  • 0 stemmen

het schijnt dat ze vroeger ook ja hoe zal ik het zeggen. dat er tijdens de film plaatjes van cola of hamburgers tussen door werden geshowd zonder dat je er erg in had behalve in de pauze enrm trek had in cola of hamburgers of wat ze er dan ook doorheen zenden. heb ook wel is zoiets gezien bij die detetive serie o ja columbo,vraag me alleen af hoe je zoiets noemt. is inmiddels wel verboden geloof ik.

neo (crew films)

• 15357 berichten
  • 8645 stemmen

Brainwashing?

moviefreak#1

• 14106 berichten
  • 15203 stemmen

Als ik in de bioscoop een film kijk waar een personage na een uur een lekker sigaretje opsteekt heb ik er ook ineens onnoemelijk veel zin in, of is dat weer iets anders

Remi

• 6720 berichten
  • 0 stemmen

Return of the Killer Tomatoes dat ze dan geen geld meer hebben om de film af te maken, besluiten ze om reclames te gaan maken.

Dat is eigenlijk het leukste van de hele film...

Bert1

• 2196 berichten
  • 0 stemmen

Ik vind de reclame in I'Robot geweldig

Angrod_Pallanén

• 6688 berichten
  • 1042 stemmen

Ja, die was zo goed dat het mijn schoolboek heeft gehaald

kappeuter (crew films)

• 61880 berichten
  • 5062 stemmen

Onderhond

• 85697 berichten
  • 10248 stemmen

Ik weet niet eens of dit ironisch of serieus bedoeld is.

Edit: trouwens, als het serieus is, aanstelleritis van de bovenste plank, al mag dat geen wonder heten.

horizons

• 5195 berichten
  • 2011 stemmen

Juist Age of Extinction vind ik een film over hoe je product placement in een film moet aanpakken. Niet subtiel aanpakken, gewoon, ke-deng. Maar alleen al daarom is de film dan ook in China gesitueerd. Pure marketing. Knap gedaan van Paramount, Spielberg & Bay.

Onderhond

• 85697 berichten
  • 10248 stemmen

Ik zie het probleem ook niet. Vind het vaak ook beter dan het halsstarrig proberen verbergen van productnamen. Daarbij brengt het geld op wat Bay weer goed besteedt. En zaken als de Lamborghini worden zo gebruikt dat ze Bay's stijl versterken, hetzelfde geldt voor de move naar China/Hong Kong. Win/win.

Als je dan toch al een film wil aanhalen waar het de spuigaten uitloopt, noem dat Sex Tape. Daar maakt men écht reclame voor producten, ingewerkt in de dialogen.

kappeuter (crew films)

• 61880 berichten
  • 5062 stemmen

Nieuwe bond-Film ‘Spectre’ bulkt weer van sluikreclame - De Standaard

In de nieuwe James Bond-film ‘Spectre’, die gisteren in Londen in wereldpremière ging, zitten minstens 17 verschillende commerciële producten verborgen.

Nou ja, 'verborgen' ...

kappeuter (crew films)

• 61880 berichten
  • 5062 stemmen

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.