- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Ik zoek... een soortgelijke film (zelfde genre / onderwerp/doelgroep))
Ik zoek... een soortgelijke film (zelfde genre / onderwerp/doelgroep))
herman78
-
- 3176 berichten
- 1281 stemmen
En weet je wellicht nog wat schizofrene, psychologische films?
lost highway.
american psycho.
NERD
-
- 1718 berichten
- 1429 stemmen
The Insider kan toch ook wel onder die noemer?
gimli f
-
- 1454 berichten
- 0 stemmen
Hela, eindelijk teruggevonden dit topic! 
Ik was het al kwijt, dacht dat het een andere titel had, haha.
Dit topic heb ik geopend op de dag van mijn inschrijven. Het is wel interessant om te zien hoeveel ik ondertussen al gezien heb van al die tips die ik kreeg van jullie...
Zeven maanden na dato kan ik zeggen dat er inderdaad toch wel een aantal goede films zijn, die wat "dieper" zijn en (enigszins) aan mijn behoeften voldoen... 
Nu heb ik werk gezien van goede regisseurs als Kieslowski, Tykwer en Tarkovsky, en ook heb ik wel enig ander schoon werk gezien.
In de toekomst ben ik van plan werk te gaan bekijken van o.a. Hal Hartley, Haneke, Bergman, Lynch, Wong Kar-Wai en Zhang Yinshou (of was het andersom)...mede aangespoord door jullie reacties, natuurlijk.
Pablito
-
- 180 berichten
- 813 stemmen
In de toekomst ben ik van plan werk te gaan bekijken van o.a. Hal Hartley, Haneke, Bergman, Lynch, Wong Kar-Wai en Zhang Yinshou (of was het andersom)...mede aangespoord door jullie reacties, natuurlijk.
Zhang Yimou 
vdc
-
- 825 berichten
- 618 stemmen
In Film > Genres en landen > Ik zoek films die dicht aanleunen bij ...:
Misschien even een nieuw topic openen voor vragen die wel vaker gesteld worden op deze site.
De 2 films die bij mij bovenaan in de top 10 staan, zijn ‘Se7en’ en ‘Silence of the Lambs’. Beide films hebben een beetje dezelfde kenmerken : jacht op een seriemoordenaar, donker sfeertje, geniaal speurwerk, vleugje horror, sterk acteerwerk, enz. Blijkbaar leidt een coctail van deze ingrediënten tot het filmgenre dat ik het meeste weet te waarderen.
Het is trouwens door “een honger naar meer” dat ik, via Google, op deze site ben terechtgekomen. Intussen heb ik al grondig de top 100, alto top 100, tip 50 zitten verkennen naar films die hierbij dicht zouden aanleunen.
Tot ik dacht : waarom ook niet meteen eventjes vragen aan de MM-collega’s ?
Dus, ik zoek filmtitels die erg nauw aanleunen bij ‘Se7en’ en ‘Silence of the Lambs’. Het hoeft niet echt om een seriemoordenaar te gaan, maar die andere typische kenmerken van beide films steken er liefst wél in.
De Knip
-
- 1885 berichten
- 3681 stemmen
Ga je toch naar 'uitgebreid' toe en zoek je bij 'plot' op seriemoordenaar. Ideaal toch??
NERD
-
- 1718 berichten
- 1429 stemmen
Ahjoh, is toch wel leuk dit topic? om het nou maar weer meteen dood te bombarderen is ook een beetje jammer.
Weet zo niet wat er nou heel erg op lijkt, maar heb je Usual Suspects gezien? Niet dat ik deze films vergelijk, maar er zitten wel overeenkomsten in.
tovenaar
-
- 6723 berichten
- 0 stemmen
Als je van slappe rip-offs houdt die wel exact aan jouw omschrijving voldoen (behalve dan het geniale speurwerk
), zou ik je Kiss The Girls aanbevelen.
mister blonde
-
- 12693 berichten
- 5825 stemmen
Ga je toch naar 'uitgebreid' toe en zoek je bij 'plot' op seriemoordenaar. Ideaal toch??
dat is ook het eerste waar ik aan moest denken. de zoekoptie toont 137 overeengekomen zoekresultaten.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 berichten
- 5068 stemmen
Of kalifornia, ook al zo'n b-keus in het genre.
vdc
-
- 825 berichten
- 618 stemmen
Uitgebreid zoeken : zie ik inderdaad wel wat tegenop : weinig garantie op dezelfde suspense als bij Se7en en Silence (want beide films onderscheiden zich nu juist door die andere "ingrediënten", waar ik niet uitgebreid kan op zoeken). Misschien als ik eens veel tijd heb...
Frailty ken ik niet, ik noteer 'm alvast ; bedankt.
En The Usual Suspects is nou wel toevallig mijn persoonlijke nummer 3 zeker ? Toch bedankt NERD, het geeft aan dat ik mijn favoriete scenario goed omschreven heb ! 
vdc
-
- 825 berichten
- 618 stemmen
Wat bedoel je met slappe rip-offs, tovenaar ?
mister blonde
-
- 12693 berichten
- 5825 stemmen
ik denk dat ie films als the bone collector bedoeld.
vdc
-
- 825 berichten
- 618 stemmen
Ben er niet wijzer door, mister blonde, want die film heb ik voorlopig nog niet gezien (staat wel al geruime tijd op m'n lijstje - "ontdekt" via de top 100).
tovenaar
-
- 6723 berichten
- 0 stemmen
Bone Collector, Kiss the Girls, inderdaad, allemaal voortgebouwd op Silence of the Lambs.
vdc
-
- 825 berichten
- 618 stemmen
Bone Collector met een score van 2,84 ? Nee, die kan ik niet in de top100 gevonden hebben ; zal er op een andere manier op uitgekomen zijn.
Alvast genoteerd, ook Kiss The Girls, Kalifornia. Bedankt guys !
vdc
-
- 825 berichten
- 618 stemmen
Ik kom nog even terug op de vraag "films die dicht aanleunen bij Se7en en Silence of the Lambs ".
Iemand raadde me toen aan om uitgebreid te zoeken naar de plot 'seriemoordenaar'. Heb ik gedaan, en meteen ook een rangschikking gemaakt volgens score (minimaal 10 stemmen).
1. Se7en (1995) 4,26 (392)
2. Silence of the Lambs (1991) 4,18 (310)
3. Citizen X (1995) 3,68 (22)
4. Frailty (2001) 3,55 (105)
5. Frenzy (1972) 3,54 (36)
6. Henry : Portrait of a Serial Killer (1986) 3,47 (57)
7. Kalifornia (1993) 3,33 (81)
8. Red Dragon (2002) 3,29 (141)
9. Manhunter (1986) 3,25 (58)
10. Sea of Love (1989) 3,23 (62)
The Hitcher (1986) 3,23 (52)
De scores verraden een duidelijke voorsprong van mijn 2 "favorieten" ; en verder valt op dat in de rest van de top 10 veel films staan die hier eerder genoemd werden.
Er huizen hier veel alerte MM-gebruikers, als je 't mij vraagt !
Olaf
-
- 2 berichten
- 4 stemmen
In Film > Genres en landen > Gezocht: film in de trant van Escape from Alcatraz:
Zie titel topic... Iemand een suggestie?
DaveV
-
- 327 berichten
- 5179 stemmen
shawshank redemption
escape from sobibor
stalag 17
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Un Condamné à Mort s'Est Échappé
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
The Great Escape
Colditz (Serie)
Midnight Run
Chicken Run (Komische versie)
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
jester
-
- 806 berichten
- 1245 stemmen
Midnight Run? Misschien bedoel je Midnight Express.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Die laatste is wat ik bedoelde ja. In de war met kippen waarschijnlijk.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Misschien wel de beste gevangenis/ontsnappingsfilm:
Le Trou
Verder natuurlijk 'The Birdman from Alcatraz' en het eerder genoemde 'Papillon' en 'The Great Escape'