- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmclichés
Filmclichés
mikey
-
- 28865 berichten
- 5090 stemmen
Haha. Dat heb ik nog nooit gezien maar klinkt goed
robertinho
-
- 1331 berichten
- 2588 stemmen
Een sniper uitschakelen door precies door zijn vizier/verrekijkertje te schieten.
mikey
-
- 28865 berichten
- 5090 stemmen
Een sniper uitschakelen door precies door zijn vizier/verrekijkertje te schieten.
Graaf Machine
-
- 9162 berichten
- 1191 stemmen
Dat een agent een zaak pas kan oplossen, nadat hij van die zaak af is gehaald en zijn pistool en penning moest inleveren.
Maar dan alleen als hij ook zwaar aan de drank is.
robertinho
-
- 1331 berichten
- 2588 stemmen
Haha, ongetwijfeld, en omdat het vet is!
mikey
-
- 28865 berichten
- 5090 stemmen
Op het moment (in de sneeuwstom, in de auto) de moeder tegen het kindje scheeuwt: ‘blijf in de gordel!’ Knalt ze frontaal tegen een andere auto met dodelijke afloop.
Graaf Machine
-
- 9162 berichten
- 1191 stemmen
Ja, dat kindje zit dan op de achterbank, waardoor moeders even omkijkt, en dan net als ze weer voor zich kijkt ziet ze nog, met wijd opengesperde ogen, de tegenligger op haar af komen.
Dk2008
-
- 10806 berichten
- 746 stemmen
Ik heb gezocht op zwembad maar niets gevonden. Maar in ieder geval in komedies gebeurt het vaak dat ze aan de rand van zwembad staan en dan denk ik die lazert erin en gebeurt dan ook nog. (of ze rijden met auto, etc erin) (ik zou eigenlijk teleurgesteld zou het niet het geval zijn want dit hoort nu eenmaal bij slapstick, al dit soort dingen)
Ebenezer Scrooge
-
- 2077 berichten
- 3058 stemmen
In thrillers en horrorfilms.
Er is een parade aan de gang, mensen staan langs de kant van de weg. Iemand, vaak de hoofdrolspeler, ziet aan de overkant van de straat een bekend gezicht tussen de mensen staan, een enge gestalte, dikwijls de moordenaar. Maar dan lopen er een paar mensen door het beeld heen of rijdt er een versierde wagen langs en ja hoor... de moordenaar is foetsie.
In I Know what you did Last Summer zit geloof ik de bekendste. Maar ook andere variaties zoals de politie die foto's van een parade bekijkt en in het publiek de vermeende moordenaar ontdekt; de Millennium-reeks als ik het goed heb.
mikey
-
- 28865 berichten
- 5090 stemmen
Er is een parade aan de gang, mensen staan langs de kant van de weg. Iemand, vaak de hoofdrolspeler, ziet aan de overkant van de straat een bekend gezicht tussen de mensen staan, een enge gestalte, dikwijls de moordenaar.
Ebenezer Scrooge
-
- 2077 berichten
- 3058 stemmen
Oh Cape Fear, nauurlijk! Hoe kon ik die nou vergeten?
Copycat heb ik even op moeten zoeken. O ja, die.. Behoorlijk enge scène trouwens, ook de scène erna op het toilet.
mikey
-
- 28865 berichten
- 5090 stemmen
Copycat heb ik even op moeten zoeken. O ja, die.. Behoorlijk enge scène trouwens, ook de scène erna op het toilet.
mikey
-
- 28865 berichten
- 5090 stemmen
machtige mensen hebben altijd een maquette van hun snode plannetjes in hun kantoor.
Ebenezer Scrooge
-
- 2077 berichten
- 3058 stemmen
Een persoon doet stiekem vergif of slaapmiddel in iemands glas wijn en blijft dan toekijken of diegene het glas ook (helemaal) opdrinkt. Om de spanning wat op te voeren gebeurt er natuurlijk weer iets vlak voor de persoon het glas aan zijn of haar lippen zet: er wordt aangebeld of de telefoon gaat, of de persoon in kwestie bedenkt zich opeens iets.
Zag hem gisteren toevallig langskomen in El Cuerpo. Die in Misery is ook erg leuk (en frustrerend).
Dk2008
-
- 10806 berichten
- 746 stemmen
Gezocht op trein, niet gevonden maar kan wel genoemd zijn.
In oude Duitse/Oostenrijkse films, (begint met) aankomende/vertrekkende trein of met oldtimer auto (dus auto uit de 20's maar de film is van '50's/'60's), tientallen keren al gezien. Dat eerste kan ook in Amerikaanse films het geval zijn, vreemdeling die in een stadje arriveert.....
(Clichés zijn bij mij meestal niet negatief maar juist positief, Slapstick - Wikipedia - nl.wikipedia.org, hierin worden Tom and Jerry ook genoemd en heb ik nu ook weer een heleboel van bekeken en vaak begint het met dat Tom, Jerry weer achter na zit)
Dk2008
-
- 10806 berichten
- 746 stemmen
Een filmcliché die ook weer niet negatief is maar toch wel vaker heb gezien is verdwalen en weer uitkomen op dezelfde plek. Bij de Gendarme in New York zag ik dit, ze zoeken hun kamer op het schip vervolgens komen ze weer in beeld en daarna nog eens, Jansen en Janssen in de Kuifje serie rijden rond in een kringetje en komen weer op hetzelfde punt uit, ook in Dad's army in Royal Train lopen ze in een rondje .... vast wel in veel meer films/series te zien.