- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Korte animaties (Pixar)
Korte animaties (Pixar)
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Als er één reden is waarom Pixar hopen kritiek verdient op hun langspeelfilms, zijn het hun korte films wel.
Moesten hun langspelers maar half zo creatief zijn als een hoop van deze filmpjes, ze zouden hun imago misschien nog wel verdienen.
Vind ze ook niet allemaal even leuk, Geri's Game is ook voor mij het filmpje dat er torenhoog bovenuit steekt, maar verder erg vermakelijke kortfilmpjes.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Sterke aanrader inderdaad, al is het alleen al vanwege de uitdrukking van het meisje, ik moest daar hard om lachen...
Ja, een van de leukste animatiepersonages ooit. Maar de uitdrukkingen van Geri zijn onovertroffen:
Eigenlijk ben ik het best wel eens met Onderhond dat sommige korte films van Pixar beter zijn dan hun lange films, ook al ben ik in tegenstelling tot Onderhond wel een liefhebber van die lange films.
Fikret8
-
- 6124 berichten
- 4155 stemmen
Lifted vond ik als science-fiction liefhebber geniaal.
serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
Mijn overzicht van alle, veelal geniale Pixar Shorts:
The Adventures Of André & Wally B.
Deze beschouw ik eigenlijk niet als short, en is naar mijn mening ook een slechte manier om de dvd te beginnen. Hadden ze beter als extra erbij kunnen doen. Is vooral leuk om te zien hoeveel beter de technologie was bij het 2e filmpje. De kleuren zijn mooi en leuk, maar verder slaat het eigenlijk nergens op. Desondanks wel aardig vermakelijk en snel.
2*
Luxo Jr.
De iconische Pixar-lamp heeft ook zijn eigen filmpje, en volgens mij had ik deze ook al eens gezien, doch erg lang geleden. Het tot leven wekken van die 2 lampen vind ik nog altijd één van hun knapste prestaties voor levenloze objecten, want zelfs met strenge limieten (geen achtergrond en alles is vanuit dezelfde hoek gefilmd) is het een prachtig filmpje geworden. Erg grappig en je weet precies hoe die lamp 'denkt'. En daarnaast gewoon prachtig geanimeerd. Zet ook de toon voor de kwaliteit van de rest van de shorts.
4,5*
Red's Dream
Voor het eerst maakt Pixar een serieus filmpje, en dan wel over een fietsje. Wederom erg knap hoe ze zo'n levenloos dingetje zijn eigen dromen meegeven. Het begin sprak me niet zo aan, maar het middenstuk is erg leuk en het einde is ontroerend. De clown die erin voorkomt is ook wel leuk, en ook is het geheel weer erg mooi geanimeerd.
4*
Tin Toy
Hier won Pixar geloof ik een oscar voor, en dat vind ik wel terecht. Een grappig verhaaltje wat meteen doet denken aan Toy Story, en wat één geniaal moment bevat wat ik hier niet zal verklappen. Het hoofdrolspelertje is zeer leuk geanimeerd en maakt alweer met prachtige mimiek duidelijk wat hij denkt. De baby daarentegen lijkt eerder een alien en zijn gekwijl is foeilelijk gemaakt. Nu werkt dat juist goed voor het verhaal, dus zo erg is het niet. Erg grappig.
4,5*
Knick Knack
Deze biedt weinig nieuws, maar ook niet meer van hetzelfde. Hij spreekt me in ieder geval erg aan, want het is verhaal is erg slapstick en droog. Simpel maar doeltreffend, en (ik val in herhaling, ik merk het) geweldig geanimeerd. En hij bevat waarschijnlijk de meest aanstekelijke muziek van alle shorts. Heb ik ook het meeste herbekeken.
4,5*
Geri's Game
Naar mijn mening Pixar's beste. Had ik al eens gezien, maar ik geloof dat ik toen het begin gemist had. Voor degenen die hem al gezien hebben: ik dacht toen dus dat het werkelijk 2 mensen waren die aan het schaken waren, en dat je er pas bij het laatste shot achter komt dat dat niet zo is. En ik dacht dat dat ook de clou was! Maar dat is dus niet waar, het gaat meer om de humor die uit de situatie voortkomt. Briljant hoe Geri zichzelf zit uit te lachen enzo, en zijn laatste actie (inclusief de prijs die hij daarvoor krijgt) is schitterend. Niet alleen qua verhaal de beste, ook de animatie en de manier waarop geheel in beeld is gebracht hebben ze niet meer overtroffen. Ben het eens met The One Ring dat het eigenlijk een beetje tragikomedie is die desondanks érg feelgood werkt. Prachtig!
5*
For The Birds
Deze had ik ook al gezien, en toen ik hem voor het eerst zag lag ik echt dubbel van het lachen. De grappigste Pixar-short so far. De veertjes en schaduwen vallen op omdat ze zo prachtig zijn, en de in het verhaal verweven humor werkt ontzettend goed. Hier moet je niet teveel vanaf weten, gewoon kijken!
5*
Mike's New Car
Deze had ik ook al gezien op de Monsters Inc.-dvd, maar vond ik toen ook al niet zo geweldig. Het begin is wel leuk, maar daarna een beetje teveel van het goede. Wél dezelfde leuke muziek als uit de film.
3*
Boundin'
Pakkend en leuk verhaaltje, en de animatie zit vol details. De muziek sprak me wel aan, en het idee alleen al om een filmpje te maken over een schaap die zich er druk om maakt dat hij geschoren moet worden vond ik geweldig. Daarnaast kun je duidelijk zien dat hij met veel plezier en enthousiasme is gemaakt en is het meer feelgood dan welk ander filmpje dan ook. Goede voice-over, coole animaties en prachtige kleuren, ook weer één van de vele hoogtepunten. En de enige waarbij de muziek eigenlijk net zo'n grote rol speelt als de film zelf.
4,5*
Jack-Jack Attack
De enige short met karakters uit een lange film, die ik wél leuk vond. Kari is erg grappig en die baby is briljant. Vooral als ie in de fik vliegt. En dat einde is zó gevat als ze wordt 'afgelost' en hij verklaart waar de S voor staat.
4*
One Man Band
Ook al erg mooie muziek in dit filmpje en het verhaal is vooral naar het einde toe erg grappig gevonden. En hij vindt in het kleine meisje één van de leukste karakters van alle shorts. Verder weinig over te zeggen, het is vooral de interactie tussen de 3 personages die erg leuk is.
4,5*
Mater And The Ghostlight
Aardig filmpje, maar één van de minste. Misschien sprak het me niet zo aan omdat ik Cars niet heb gezien, maar het verhaal is ook gewoon niet grappig genoeg. En de enige short op de dvd die ik te lang vond duren. Af en toe wel grappig.
2,5*
Lifted
Had ik bij Ratatouille al gezien, en toen vond ik hem niet zo leuk. De tweede keer deed hij het echter beter, en die aliens zijn echt zó ontzettend dom dat het grappig wordt. Maken ze honderden van die knopjes, zien ze er allemaal hetzelfde uit . En die dikke alien met z'n pen en z'n duffe kop straalde opzich al veel meer uit dan alle auto's uit Mater And The Ghostlight bij elkaar.
4*
En toen was het helaas afgelopen. Toch bijna allemaal zeer de moeite waard en de filmpjes lenen zich ook erg goed om even snel te bekijken als je geen tijd hebt voor een lange film maar daar wel zin in hebt. En even op volgorde van beoordeling:
1. Geri's Game
2. For The Birds
3. Boundin'
4. One Man Band
5. Knick Knack
6. Tin Toy
7. Luxo Jr.
8. Lifted
9. Red's Dream
10. Jack-Jack Attack
11. Mike's New Car
12. Mater And The Ghostlight
13. The Adventures Of André & Wally B.
1 t/m 10 zijn in ieder geval je 15 euro al waard, en die andere 2 filmpjes zijn ook nog goed te doen. Daarnaast bevat de dvd een leuk overzicht van hoe de shorts ontstonden en nog wat aardige extra filmpjes. En audiocommentaren, ook interessant. Ze wijzen je nog wel eens op dingen die je zelf nog niet waren opgevallen.
Inderdaad onvergelijkbaar met lange films, maar mijn nummer 1 en 2 zijn die 5* zeker waard.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Geri's Game
Had ik al eens gezien, maar ik geloof dat ik toen het begin gemist had. Voor degenen die hem al gezien hebben: ik dacht toen dus dat het werkelijk 2 mensen waren die aan het schaken waren, en dat je er pas bij het laatste shot achter komt dat dat niet zo is. En ik dacht dat dat ook de clou was!
Dat is toevallig, want ik had precies hetzelfde. Ik herrinnerde me ook dat de clou pas op het einde onthuld werd. Ik dacht even dat ze het verandert hadden voor de dvd, maar dat lijkt me dan weer stug.
Leuk weetje: Geri heeft een korte bijrol in Toy Story 2.
tukkerstein
-
- 2140 berichten
- 3033 stemmen
Ik heb meerdere filmpjes van ze gezien. De scenario's en de animatie zijn dik in orde, maar net als bij de avondvullende Pixarfilms vind ik de filmpjes gewoonweg niet grappig. Al zijn de personages nog zo leuk verzonnen, zoals een oud mannetje dat tegen zichzelf schaakt, na een paar seconden heb ik het wel gezien. Hij schaakt tegen zichzelf, leuk... maar niet voor een filmpje van 5 minuten.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
The Adventures of André and Wally B. 1*
Luxo Jr. 2*
Red's Dream 1*
Tin Toy 2*
Knick Knack 2,5*
Geri’s Game 3,75*
For the Birds 4*
Mike's New Car 0,5*
Boundin' 1,5*
Jack Jack Attack 0,5*
Mater and the Ghostlight 0,5*
One Man Band 3,75*
Lifted 3*
Mijn eindcijfer voor de Pixar Short Films dvd: 2,5*
Ik kom precies uit op 2*, maar ik geef een halfje extra omdat je een leuke overview krijgt van de technische ontwikkeling bij Pixar.
Geri’s Game, For the Birds en One Man Band zijn mooi geanimeerd, bevatten leuke personages en leuke gags. De oudere filmpjes zijn veelal lelijk en bevatten saaie (of gewoon geen) gags.. De 3 filmpjes die personages gebruiken uit de lange speelfilms zijn een total waste of time. Knick Knack en Lifted kunner er mee door. Dvd valt me wat tegen, maar drie filmpjes zijn zeer de moeite waard.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Elk short verdiend mijns inziens als een extra * gezien de importantie van de ontwikkeling van de shorts elk verantwoordelijk voor nieuwe toepassingen op 3D animatie. Deze korte animatie films hebben in die context een technische revolutie ontketend.
Pixar staat, terecht, bekend om de ontwikkeling van nieuwe mogelijkheden op gebied van 3D animatie. Tal van nieuwe mogelijkheden die nu worden gebruikt in diverse animatie films, zo ook in tal van ogenschijnlijk 2D animatie films.
Technische features die standaard bij high end 3D pakketten worden meegeleverd, respectievelijk software pakketten als Maya en 3D Studio Max.
Zo is mij verteld dat Pixar's For the Birds eveneens als een "test" gold om te zien hoe men "veren" kon laten bewegen c.q. laten reageren op beweging gemaakt door de verschillende karakters.
De short deed destijds mee in de race voor beste Short op 3D op het animatie festival in Utrecht en haalde daarmee de zoveelste award in huis.
Misschien herinnerd iemand het festival nog? Is tevens een aanrader voor iedereen die liefhebber is van animatie.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Maar animatie heeft ook te maken met characterdesign, plot, settings en gags. De baby in Tin Toy ziet er vreselijk lelijk uit, en beweegt zeer houterig. De clown in Red's Dream is volgens mij het lelijkste personage dat Pixar ooit gecreeerd heeft. Het eerste filmpje, dat zeker revolutionair zal zijn geweest, draait om een enorm flauwe gag, die bovendien ook nog eens off-screen plaatsvindt. Dat hele filmpje Boundin'' is best mooi geanimeerd maar de inhoud.... maar, maar, maar. Er zit niet eens een clou in: schaapje wordt geschoren en is kaal, wordt uitgelachen, dan verschijnt er een wezen/dier (ik weet nog steeds niet wat het voor moet stellen) die het schaapje adviseert te stuiteren, en daarna stuitert het lammetje??? Lame.
Als je gaat experimenteren om qua technologie te groeien, en je gaat dat ook toegankelijk maken tot een publiek, giet 't dan in iets wat genietbaar is. Dat neem ik Pixar ook kwalijk als het om hun lange speelfilms gaat.
serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
Dat hele filmpje Boundin'' is best mooi geanimeerd maar de inhoud.... maar, maar, maar. Er zit niet eens een clou in: schaapje wordt geschoren en is kaal, wordt uitgelachen, dan verschijnt er een wezen/dier (ik weet nog steeds niet wat het voor moet stellen) die het schaapje adviseert te stuiteren, en daarna stuitert het lammetje??? Lame.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Er zit geen clou in. Dat vind ik niet leuk. Er wordt iets van een verhaaltje opgebouwd waar uiteindelijk niets mee gedaan wordt. Pure zooi dus.
Ik ben juist ontsteld door de ontieglijke hoge scores die in dit topic worden uitgedeeld aan al die filmpjes van Pixar...
serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
Er zit wel een clou in hoor! Het schaapje is verdrietig en wordt dan op de mooie dingen gewezen die hij wél nog heeft. De laatst uitgesproken zin is eigenlijk de boodschap:
"And in this life, with ups and with downs, it's so good to know, there are Jackolopes around..."
Zoiets. Dat Jackolopes weet ik ook niet zeker. Het verhaaltje is inderdaad vrij onzinning, wat ik er nu net zo leuk aan vind, maar een clou is er zeker. En de Pixar shorts worden overal (lees: wereldwijd) zeer goed gewaardeerd, niet alleen hier.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Maar 4,5* voor twee lampjes en een bal?! Dat begrijp ik gewoonweg niet. Beoordeel je (en de rest van de wereld) dat dan enkel op de technische verdiensten? Of omdat het Pixar is? Geniet je daar dan echt van? Ik vind het gewoon vreemd. De eerste 3 filmpjes verveelde ik me echt. Als ik dat moet vergelijken met de Disney Silly Symphonies of een filmpje als She and her Cat van Shinkai, dan zijn vele Pixar filmpjes echt waardeloos. In die Disney's en die Shinkai krijgen voorwerpen en dieren ook iets menselijks. Maar die filmpjes roepen ook nog emotie op. Ik zie dat in die Pixarshorts niet (3 goede Pixarfilmpjes buiten beschouwing gelatend).
serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
Nee, ik vind ze écht leuk, en die 4,5* waard. Het feit dat het allemaal zo simpel is draagt daar zelfs aan bij, zou ik zeggen.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Als je gaat experimenteren om qua technologie te groeien, en je gaat dat ook toegankelijk maken tot een publiek, giet 't dan in iets wat genietbaar is. Dat neem ik Pixar ook kwalijk als het om hun lange speelfilms gaat.
Wellicht is het jouw ding niet en deel je Pixars gevoel voor humor niet, maar het lijkt me toch duidelijk te zien dat Pixar in hun filmpjes wel degelijk plezier proberen te leveren. In hun langere films nog meer dan in hun korte.
Dit vind ik wel een erg vreemde opmerking van iemand die de korte filmpjes van Lumiére heel hoog waardeert (althans, ik meen me te herrinneren dat je ze geweldig vond; correct me if i'm wrong). Die filmpjes hebben werkelijk 0 inhoud en zijn niets anders dan technische prestaties. Op dat gebied zijn die toch niet meer waard dan de Pixarfilmpjes.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Pixar staat, terecht, bekend om de ontwikkeling van nieuwe mogelijkheden op gebied van 3D animatie. Tal van nieuwe mogelijkheden die nu worden gebruikt in diverse animatie films, zo ook in tal van ogenschijnlijk 2D animatie films.
Hoeveel invloed heeft Pixar dan in cell-shading werk enzo ? Heb ze nog nooit iets in die stijl (of eigenlijk een andere stijl buiten hun kenmerkende stijl) weten doen.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Totaal andere context. Die filmpjes van Lumiere waren het begin van cinema. Ze waren blij uberhaupt iets op celluloid vast te kunnen leggen. Nu zijn we dik honderd jaar verder. Honderd jaren van filmtechnieken, plots, verhalen, personages, amusement etc. Ik heb verschillende filmpjes van Lumiere gezien; zo vind ik de veel geprezen arriverende trein weinig aan: enkel een technische prestatie. Ik heb immer het filmpje repas de bébé van Lumiere geprezen. En niet om een technische prestatie. Het filmpje is een staged buitenpicknick waarin we 1 van de broers met zijn vrouw aan tafel zien, samen met hun baby. Het is een liefelijk universeel tafereeltje dat grote gevoelens bij me losmaakt. Ontroering, maar ook een vreemd soort nostalgie: we zien immers mensen op beeld die 100 jaar geleden leefden. Ik vind dat dus een vergelijking van niets.
Als ik zie wat voor gevoel Shinkai in een filmpje van zo'n 3 minuten kan leggen, dan is Pixar enkel peanuts. Zeer overgewaardeerd. Daarom vraag ik ook: wat zie je in die (oude) shorts van Pixar, dat je het gevoel geeft om 4,5* uit te delen?
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
En ik vergelijk dat ook echt voor me zelf: pas zag ik de silly symphonie The Ugly Duckling (1939), een remake van een oud filmpje, nog eens. De expressie van de geanimeerde personages is zo ontieglijk goed daar. Bovendien een leuk plot en er komt ook nog eens een groot scala aan gevoelens voorbij. Ik vind dat die twee lampen daar maar schril bij afsteken.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ik heb immer het filmpje repas de bébé van Lumiere geprezen. En niet om een technische prestatie. Het filmpje is een staged buitenpicknick waarin we 1 van de broers met zijn vrouw aan tafel zien, samen met hun baby. Het is een liefelijk universeel tafereeltje dat grote gevoelens bij me losmaakt. Ontroering, maar ook een vreemd soort nostalgie: we zien immers mensen op beeld die 100 jaar geleden leefden. Ik vind dat dus een vergelijking van niets.
Oké, duidelijk. Al deel ik je mening verder niet helemaal. Ik ken het filmpje met de baby en vind het evenmin niets aan. De Lumiéres maakte inderdaad filmpjes puur om het filmpjes maken alleen. Ze dienden niet zozeer om te vermaken of ontroeren, maar om te laten zien wat een fantastische uitvinding de camera is. Repas de bébé is voor mij dan ook een betekenisloos, niets anders dan een bewegende familiefoto, maar dat ervaar jij blijkbaar anders. Niets mis mee. Persoonlijk vind ik het filmpje met het lampje zeker niet het meest opzienbarende wat ik ooit gezien heb, maar de manier hoe lampen hier bijna expressief gemaakt zijn vind ik briljant. Het hoeft echter ook weer geen uur te duren natuurlijk.
Als ik zie wat voor gevoel Shinkai in een filmpje van zo'n 3 minuten kan leggen, dan is Pixar enkel peanuts. Zeer overgewaardeerd. Daarom vraag ik ook: wat zie je in die (oude) shorts van Pixar, dat je het gevoel geeft om 4,5* uit te delen?
Ik waardeer de humor en uit sommige kan ik zelfs andere emotie putten. Daarnaast zijn ze er ook gewoon mooi uit, of de animatie nou baanbrekend was of niet.
Mijn favoriete korte animatiefilm is overigens niet van Pixar. Mijn favoriet is namelijk het geweldige Duck Amuck van Chuck Jones. Ken je die?
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Nope, maar mijn interesse is nu gewekt.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Het is in ieder geval een komisch filmpje met Daffy Duck in de hoofdrol. Ik ben geen fan van Looney Tunes-filmpjes, maar deze was als een van de uitzonderingen erg briljant.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Vind het toch jammer dat ook binnen de kortfilm de Westerse animatie om lolbroekerij blijft draaien. Het is net een medium dat zich geweldig goed leent om mee te experimenteren, maar veel meer dan gags met clou afgewikkeld binnen 5 minuten lijken de bekendere films niet te komen.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Heb je Duck Amuck dan gezien Onderhond? Dat is nuist een filmpje dat speelt met vorm en geluid. Wel met humor als doel, maar evengoed...
kos
-
- 46075 berichten
- 8459 stemmen
Ik neem aan dat je dit al hebt gezien Niels?
http://www.animenewsnetwork.com/news/2008-01-16/2-seasons-ani-kuri-15-online
best vet.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ja hoor, gewoon op youtube te zien. Enorm karig en juist waar ik op doel. Weer in functie van de humor.
Vergelijk dan met een filmpje als Comedy. Waarom komt er vanuit het Westen zo weinig dat een beetje meer wil zijn dan een uitgesponnen gag ?
Wel een beetje een rare vergelijking aangezien beide filmpjes niets gemeen hebben. Totaal ander uitgangspunt, sfeer of wat dan ook.
Qua ontwerp is Comedy inderdaad mooier en heeft wel een goede mysterieuze sfeer, maar daar houdt voor mij dan ook op. Het verhaaltje is weer de zoveelste in een reeks vol geheimzinnige zwaardhelden. Een verhaal zoals er al honderden jaren duizenden verteld zijn. Daarnaast vind ik het toch vreemd hoe weinig er bewogen wordt in zo'n filmpje. Het heet animatie, maar het zijn bijna allemaal stilstaande tekeningen. Daffy Duck beweegt in 5 seconden meer dan dat er in heel Comedy bewogen wordt.
Er zitten ook een paar typsiche animerariteiten in, zoals het die glimmende zwaardjes die een snel baan van bloed over een hele brug laten lopen. Vind ik persoonlijk erg lelijk.
Natuurlijk is qua ontwerp Duck Amuck minder indrukwekkend, maar qua gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal liggen de animes wat mij betrefd nog altijd wel achter op de westerse animatie. Wellicht is het de bedoeling, maar animefiguren hebben de neiging om nogal stijf te zijn en nauwelijks te bewegen. Valt me altijd op. Hoe karakituraal dan ook, een personage als Daffy Duck vertoond meer leven dan het gemiddelde animepersonage. Dat is sowieso mijn grootste klacht over animes: hoe mooi ontworpen ook, er mag wel wat meer beweging en leven in zitten.
Op zich ben ik het ermee eens dat westerse animaties ook wat anders mogen laten zien dan alleen humor. Wat dat betrefd ligt de westerse animatie wel wat achter. Maar als de humor gewoon goed is heb ik niets te klagen.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Stukjes ja. Al is 1 minuut wel érg kort natuurlijk, erg zitten wel een paar pareltjes tussen.
Vond persoonlijke deze énorm aandoenlijk. En dat van de mecha designer van Ghost in the Shell
Dat is mijn punt juist. Bij Japanse animatie heb je eens een andere sfeer, of een ander uitgangspunt. Variatie enzo.
Als je weelderige animatie wil kan je beter iets als Noiseman proberen. Anime wordt inderdaad wel eens de kunst van het niet-animeren genoemd, da's verder natuurlijk persoonlijke voorkeur. Ik wordt een beetje gek van die ADHD bobbende figuurtjes. Wel uiterst geschikt om ook een keer een live action parodie van te maken.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Dat is mijn punt juist. Bij Japanse animatie heb je eens een andere sfeer, of een ander uitgangspunt. Variatie enzo.
Aan de ene kant mee eens, aan de andere kant hebben veel animes in mijn ogen juist iets van elkaar weg. Ik heb niet gigantisch veel animewerk gezien, maar toch komt Comedy mij erg bekend voor.
Uiteraard is dat persoonlijke voorkeur. Ik denk dat als ik een animatiefilm zou maken er juist zoveel mogelijk details zouden bewegen (niet per se op een ADHD-manier natuurlijk). Vind ik interessanter om naar te kijken. Het nadeel van het niet-animeren zoals jij het noemt is dat de anime hier zijn manga-achtergrond veraad. In feite zijn animes dan ook nog altijd manga's, alleen dan zijn de plaatjes filmisch achter elkaar gezet. Het enige voordeel is dat de tekstballonnetjes vervangen worden door spraak en dat je nu ook een score hebt. Erg fijn natuurlijk, maar het maakt de boel er voor mij niet levendiger op.
Het ironische is wellicht dat westerse animaties te veel op humor gericht zijn en de animes dan weer te weinig. Heb nog nooit om eentje moeten lachen.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Het niet-animeren is deel technische (lees financiële) beperking, anderzijds zit het natuurlijk ook een beetje ingebakken in de aard van de Japanner. Ook in live-action films zitten er genoeg shots waar er erg weinig beweegt. Gelukkig zijn er studios/regisseurs die makkelijk het tegendeel beweren (het voorbeeldje van Noiseman).
Je beseft ook wel dat dat een flauw argument is. Ik heb ook nog nooit om een Pixar film moeten lachen, noch om al die Looney Tunes dingen.
Verder moet je vooral series kijken wil je humor in anime. Daar zijn er jaarlijks genoeg van (erg groot genre), maar binnen de anime films ligt dat wat anders.