- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Hoe selecteren jullie de films uit het aanbod?
Hoe selecteren jullie de films uit het aanbod?
De filosoof
-
- 2449 berichten
- 1664 stemmen
Wij gaan allemaal regelmatig naar de film, maar er draaien meer films dan we willen of kunnen zien. Dus op een of andere manier moeten we een selectie maken uit het aanbod wat er draait. Ikzelf vind dat nog altijd lastig. Hoe doen jullie dat?
Als eerste kijk ik natuurlijk naar de korte beschrijving van de film: heel soms sluit dat de film uit omdat het desbetreffende onderwerp me echt helemaal niets interesseert maar zo'n beschrijving zegt natuurlijk nog niks over de kwaliteit van de film. De trailer zegt al meer maar nog niet alles. Ik kijk ook altijd wel naar wat jullie over zo'n film zeggen, maar bij praktisch elke film zijn er mensen die de film geweldig vinden en mensen die de film helemaal niks vinden zodat je daar uiteindelijk ook niets aan hebt... Ook is het mijn ervaring dat de beoordeling van professionele recensenten van m.n. de grote kranten iets beter aansluit bij mijn beleving dan die van het grote publiek, zodat uiteindelijk voor mij doorslaggevend is of de film hoog wordt gewaardeerd door de buitenlandse pers (http://www.metacritic.com/browse/movies/release-date/theaters/date) en de binnenlandse pers (https://www.vpro.nl/cinema/lees/artikelen/recensies/2018/Recensies--So-Help-Me-God---Have-a-Nice-Day--La-Holandesa.html#)...
PS. Vermoedelijk bestaat hier al een topic over, maar die kon ik zo snel niet vinden...
Alexander1900
-
- 1708 berichten
- 563 stemmen
Bijna hetzelfde als wat jij doet; eerst de beschrijving en/of de cover bekijken (ziet het er interessant uit) en dan de trailer. Vaak dan nog de volledige film online bekijken maar wel screenend. Want de trailer laat normaliter altijd de beste stukken zien en kom je vaak toch nog bedrogen uit. Met de film screenen heb je dat zelden tot nooit. Dan heb ik een veel beter beeld van de film.
Panta Rei
-
- 507 berichten
- 7 stemmen
Ik log in op MM. En ga dan het rijtje nieuwe films langs.
Bekijk hier en daar een trailer.
thunderball
-
- 5878 berichten
- 1414 stemmen
Ik kies ze vooral uit of het veel actie en spektakel is, met een acteur in de hoofdrol, die ik goed/cool, of minstens sympathiek vind, maar ik ben dan ook nooit echt volwassen geworden, vermoed ik. 
Kondoro
-
- 11519 berichten
- 2861 stemmen
Uiterlijk heeft voor mij meestal een toegevoegde waarde, ik kijk vaak naar posters of ik die aantrekkelijk vind en deze films komen dan meer in de 'spotlight', dan kijk ik wat voor plot hij omschrijft en ik kijk hier en daar een trailer. Dat laatste het liefste zo min mogelijk om toch de nodige spoilers te mijden. En de romantische films stoot ik af
.
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Ik lees de beschrijving, en dan als het me wat lijkt probeer ik iets meer te weten te komen. En als me dat bevalt wil ik de film wel zien. Soms tegen beter weten in.
Maar andere films kijk ik gewoon omdat de serie me bevalt, bijvoorbeeld de James Bond en Star Wars films.
Ach, er wordt zoveel over films bekend gemaakt dat de keus eerder is: welke films kijk je niet.
VanRippestein
-
- 1178 berichten
- 1052 stemmen
Kijk wie regie doet, lees beschrijving, lees MM comments. Lees/kijk mn favo critics. Ik lees géén rottentomatoes/Imdb/metacritic, want dat concept staat letterlijk haaks op een recensie en de wereld zou er beter op worden als "gemiddelden" als concept bij recensies niet zouden bestaan. (Cijfers geven op MM doe ik ook meer voor mijzelf en voor wie mij als user zou volgen dan om bij te dragen aan gemiddelden).
VanRippestein
-
- 1178 berichten
- 1052 stemmen
Owja spoilers lees ik ook wel. Een film gaat mij om de beleving en niet om de plotwending. Om diezelfde reden ben ik in staat om films die mij aanstaan nogmaals te kijken, net zoals ik goede muziek vaker kan terugluisteren.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Uit een beschrijving kan ik al halen of het thema of verhaal me in de eerste plaats aanspreekt. Ook ga ik meestal meteen zoeken in de genres die me aanspreken vooral horror. Via challenges doe ik ook wel vaak leuke ideeën op.