• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.923 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.932 acteurs
  • 198.972 gebruikers
  • 9.370.308 stemmen

Ongelukken op de set

zoeken in:

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

FBI: Alec Baldwin haalde trekker wel degelijk over op filmset ‘Rust’ | AD.nl

AD schreef:

Het was al enige tijd bekend dat Baldwin de trekker had overgehaald, ook al zegt hij zelf van niet. De FBI heeft het wapen onderzocht en geconcludeerd dat het inderdaad niet af kon gaan zonder dat iemand handmatig de trekker overhaalde. Een aanklager had eerder gesteld dat het wél mogelijk was dat Baldwin de trekker overhaalde.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Nou vind ik die Baldwin best een onsympathieke lul, maar toch best gek dat je een acteur hiervoor vervolgen gaat? Ik neem aan dat iemand van de crew hem dat pistool gaf en dat hij ermee heeft geschoten. En of dat nu mocht of niet, de man heeft toch nooit geweten dat deze geladen was met echte kogels?

Het enige wat ik misschien voor de zekerheid zou doen is even een paar keer op een muur schieten, just for sure ofzo.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Er was geloof ik een deel van de crew vanwege onvrede opgestapt, en ook een veiligheidscoördinator.

Misschien verwijten ze Baldwin dan dat hij het pistool niet extra gecontroleerd heeft.

Maar voor een leek moeilijker te beoordelen.

Panta Rei

• 507 berichten
  • 7 stemmen

Ik ben een leek, maar ik vind het heel raar dat wapens op een filmset geladen kunnen zijn met echte kogels.

ZAP!

• 5448 berichten
  • 3621 stemmen

Lights, Camera, Weapons Check? Actors Worry After Baldwin Charges. - yahoo.com.

“We are artists — we are not actual cowboys, actual cops, actual superheroes,” Pasquale said. “We are not Jason Bourne. I can’t even begin to imagine an actor having the responsibility of now needing to be the safety person on the set regarding prop guns. That’s insane.”

Zit wel wat in...

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

ZAP! schreef:

Lights, Camera, Weapons Check? Actors Worry After Baldwin Charges. - yahoo.com.

“We are artists — we are not actual cowboys, actual cops, actual superheroes,” Pasquale said. “We are not Jason Bourne. I can’t even begin to imagine an actor having the responsibility of now needing to be the safety person on the set regarding prop guns. That’s insane.”

Zit wel wat in...

Zo denk ik er ook over ja. Heel raar om Baldwin hier verantwoordelijk te houden. Als ik op de set een geweer krijg als acteur ga ik er vanuit dat deze veilig is om te gebruiken.

ZAP!

• 5448 berichten
  • 3621 stemmen

Hij is ook nog niet veroordeeld... afwachten. Het zal in elk geval een zaak worden die (helaas wel publiekelijk en kennelijk nu al met imago-schade voor Baldwin) zal helpen uitkristalliseren hoe men dat in het vervolg correct gaat aanpakken op de set.

Ik blijf het nog steeds bizar vinden dat dit überhaupt heeft kunnen gebeuren. Wie heeft / hebben daar toch liggen slapen? Wie heeft het in z'n kop gehaald scherpe munitie mee te nemen naar de set? Wie heeft het er (bewust of onbewust van het was?) in gedaan? Er gaan nog heel vragen beantwoord moeten worden.

Bobbejaantje

• 2260 berichten
  • 2062 stemmen

De aanklacht is involuntary manslaughter. Onvrijwillige doodslag is een categorie apart in in de wetgeving. Het is nog altijd eigen aan een rechtstaat dat ze die wetgeving toepassen of het nu gaat om een acteur of om iemand anders. Fijn dus dat justitie haar werk doet. Dat Baldwin niet de bedoeling had om te doden doet helemaal niet terzake. Mensen met deze aanklacht aan hun broek hebben namelijk nooit de bedoeling om te doden. Maar er is wel het vermoeden dat er ergens nalatigheid in het spel geweest is. En dat gaan ze nu onderzoeken. In het geval van Baldwin was hij niet alleen acteur maar ook nog producent wat zijn zaak misschien niet vooruithelpt. Benieuwd wat hieruit zal komen.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Bobbejaantje schreef:

De aanklacht is involuntary manslaughter. Onvrijwillige doodslag is een categorie apart in in de wetgeving. Het is nog altijd eigen aan een rechtstaat dat ze die wetgeving toepassen of het nu gaat om een acteur of om iemand anders. Fijn dus dat justitie haar werk doet. Dat Baldwin niet de bedoeling had om te doden doet helemaal niet terzake. Mensen met deze aanklacht aan hun broek hebben namelijk nooit de bedoeling om te doden.

Is involuntary manslaughter te vergelijken met het Nederlandse dood door schuld?

Bobbejaantje

• 2260 berichten
  • 2062 stemmen

Graaf Machine schreef:

Is involuntary manslaughter te vergelijken met het Nederlandse dood door schuld?

Dat lijkt me inderdaad een gelijkaardige betekenis te hebben als ik de definities erop nalees.

ZAP!

• 5448 berichten
  • 3621 stemmen

'Onvrijwillige doodslag' klinkt mij toch heel anders in de oren dan 'dood door schuld', bestaat die eerste term wel eens in het Nederlandse recht? Natuurlijk goed dat ze het onderzoeken maar dat hoort te gebeuren voor je iemand aanklaagt, anders heb je geen zaak - dus vraag ik me af wat het Amerikaanse OM (kennelijk?) in handen heeft...?

Bobbejaantje

• 2260 berichten
  • 2062 stemmen

In België/ Vlaanderen noemen ze deze categorie onvrijwillige doodslag of ook wel onopzettelijke doodslag. Dus ik had het over het Belgisch recht. Dat had ik beter even duidelijk gemaakt. Het klinkt als een vertaling van het Amerikaanse involuntary manslaughter en beide hebben het voordeel dat de vlag de lading dekt (wanneer je de betekenis ervan checkt). Bij de Nederlandse benaming 'dood door schuld' valt het niet uit de benaming af te leiden me dunkt (iemand vermoorden lijkt me even goed dood door schuld als ik niet beter zou weten). Maar je moet je uiteindelijk toch niet laten leiden hoe het klinkt, wel de betekenis checken.

Geen idee hoe ze bij het Amerikaanse OM te werk gaan en wat de (onderzoeks)regels zijn in dergelijke zaken. Maar het is anderzijds toch ook niet spijkers op laag water zoeken wanneer er op dergelijke manier iemand sterft op een filmset. Volgens mij was het wel een hele andere zaak geweest, moest Baldwin enkel acteur geweest zijn. Maar hij heeft ook het petje van producer, en dus verantwoordelijkheid voor het geheel. En er waren voordien sowieso al klachten over een laks veiligheidsbeleid. Er zijn dus wel ingrediënten voor een pittige zaak.

ZAP!

• 5448 berichten
  • 3621 stemmen

Bobbejaantje schreef:

...Maar je moet je uiteindelijk toch niet laten leiden hoe het klinkt, wel de betekenis checken.

Uiteindelijk niet, nee.

Bobbejaantje schreef:

...Volgens mij was het wel een hele andere zaak geweest, moest Baldwin enkel acteur geweest zijn. Maar hij heeft ook het petje van producer, en dus verantwoordelijkheid voor het geheel. En er waren voordien sowieso al klachten over een laks veiligheidsbeleid. Er zijn dus wel ingrediënten voor een pittige zaak.

Dat producerpetje wist ik voor jouw bericht van gisteren niet van, dat maakt het wel even anders idd.

Splinters

• 2620 berichten
  • 1391 stemmen

Baldwin riskeert 18 maanden cel, las ik. Afgezet naar de nederlandse standaard is dat relatief mild. Ongelukken met wapens komen hier vanwege andere wapenwetgeving weinig voor. Echter in geval van ongelukken in algemene zin, zeker ongelukken waarbij dodelijke slachtoffers te betreuren zijn - riskeert men hier zomaar een aantal jaar celstraf. Zeker wanneer tegelijkertijd sprake is van roekeloosheid of verwijtbaar gedrag.

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt. Ik heb ergens het idee dat dit uitmondt in een jaartje zitten voor dhr Baldwin. Ik denk tevens dat dat niet onredelijk zou zijn.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Zes mensen naar het ziekenhuis na explosie op de set van Gladiator 2: ‘Enorme vuurbal raakte crewleden’ | AD.nl

AD schreef:

Een drama tijdens de opnames van Gladiator 2. Op de set vond eerder deze week een explosie plaats, waardoor zes mensen naar het ziekenhuis moesten. Dat schrijven verschillende media.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Ik snap dit hele verhaal niet zo goed. Het belangrijkste is toch niet of Baldwin wel of niet heeft geschoten? Neem aan dat de man dacht dat het een ongeladen wapen was. De persoon die verantwoordelijk en schuldig is, is toch de veiligheidscoördinator.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Ik snap dat ook niet goed. Doodslag is het opzettelijk doden van een ander. Het is hier duidelijk niet opzettelijk doden van de ander, want hij wou alleen schieten met losse flodders.

Maar in de VS gelden misschien andere regels.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.