- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmacademie / Filmopleidingen
Filmacademie / Filmopleidingen

de grunt
-
- 4268 berichten
- 1569 stemmen

AI-degraaf
-
- 5 berichten
- 0 stemmen
Een vraagje (scenario); weet iemand of je je ingestuurde werk via de post moet sturen. Want ik zit een beetje met de deadline, omdat ik dan niet kan garanderen dat mijn werk voor die deadline aankomt, aangezien je dan dus afhankelijk wordt van een postbode... weet iemand een beetje hoe dit zit?

snawx
-
- 3 berichten
- 0 stemmen
Hi, ik heb gehoord dat op de filmacademie de regie opleidingen erg gericht zijn op Nederlandse film en dat je met deze studie weinig kan in de buitenlandse filmwereld -- mensen zeggen dat het beter is om gewoon een andere studie te doen en daarnaast zelf regisseur proberen te worden.
Als er hier studenten zijn van het AHK wat vind je hiervan? Klopt dit?

Alexander1900
-
- 1708 berichten
- 563 stemmen
@ snawx
Er zijn open dagen en daar kun je je goed laten informeren.
Eerste open dag | oriënteren (zaterdag 19 januari 2019)
Tweede open dag | verdiepen (zaterdag 9 februari 2019)
Open dagen - Nederlandse Filmacademie - AHK - filmacademie.ahk.nl

Aydens
-
- 1 berichten
- 0 stemmen
Hallo,
Ik doe dit jaar auditie voor regie fictie.
Ik heb twee korte films van ieder ongeveer 10 minuten die ik graag wil insturen, nu vroeg ik me af of 15 minuten de totale tijd aan beeldmateriaal is die je in mag sturen of dat het per materiaal stuk is, dus maximaal 2 keer 15?
Ook ben ik veel met fotografie bezig dus ik vroeg me af of het zin heeft om wat foto's mee te sturen, aangezien stilstaande beelden ook heel verhalend kunnen zijn en iets kunnen zeggen over regie visie.
tot slot bereid ik me gewoon graag zo goed mogelijk voor dus ben ik benieuwd naar wat de eerste en tweede selectie ronde inhouden en wat (globaal) de thuisopdracht is.

snawx
-
- 3 berichten
- 0 stemmen
@ snawx
Er zijn open dagen en daar kun je je goed laten informeren.
Eerste open dag | oriënteren (zaterdag 19 januari 2019)
Tweede open dag | verdiepen (zaterdag 9 februari 2019)
Open dagen - Nederlandse Filmacademie - AHK - filmacademie.ahk.nl
Ik vroeg het op dit forum speciaal om de reden dat studenten hier niet gaan sugarcoaten, wat op opendagen 100% wel het geval is maar toch bedankt.

cornelis
-
- 4741 berichten
- 671 stemmen
Hi, ik heb gehoord dat op de filmacademie de regie opleidingen erg gericht zijn op Nederlandse film en dat je met deze studie weinig kan in de buitenlandse filmwereld
Ik denk dat daar ergens een misverstand speelt, want dit is beide niet waar.
Wel is het zo dat als je in NL een HBO-opleiding volgt (voor enigwelk beroep), dat je tijdens die opleiding contacten opdoet, zowel met medestudenten als in de professionele wereld (denk aan gastdocenten en stages), en dat die voor het overgrote deel Nederlands zullen zijn. Nederlandse studentenfilms worden goed in de gaten gehouden door de Nederlandse industrie, zoals Duitse studentenfilms in de Duitse filmindustrie in de gaten worden gehouden (om talent te spotten).
Dat maakt dat in de praktijk de aansluiting tussen een Nederlandse school en het Nederlandse werkveld vrij goed is. Maar als je na die studie besluiten om in een ander land te gaan wonen en werken, zul je daar begrijpelijkerwijs van nul af een netwerk moeten opbouwen.
Omdat de filmindustrie een netwerkindustrie is, is dat vrij relevant. In dat opzicht is het absoluut waar dat als je films in Frankrijk wilt maken, dat je dan beter voor een school in Parijs kunt kiezen. Net zoals dat het voor een Duitse student een vrij belangrijke keuze is om in München, Frankfurt, Berlijn of Keulen te gaan studeren, en dat het voor een aspirant-filmmaker in de VS een belangrijke keuze is om zich in NY of LA te vestigen.
Dat wil dus niet zeggen dat de opleiding aan de AHK zelf zich per se "richt op de Nederlandse film", noch dat de opleiding nutteloos is als je in een buitenland wilt werken.
Mensen zeggen zoveel. Er zijn filmmakers die op filmacademies zijn opgeleid en filmmakers die dat niet zijn. Veel belangrijker is wat voor jou zelf de beste route lijkt.
Maar onderschat niet het belang van een groep gelijkgestemde, getalenteerde mensen om je heen -- op een filmacademie of waar dan ook.
Dat studenten op open dagen aan 100% sugarcoating doen, lijkt me ook overdreven. Wel spreek je daar met studenten die ervoor hebben gekozen om die studie daar te doen, dus dat geeft in dat opzicht altijd een wat vertekend beeld; mensen die een andere weg hebben gekozen, kom je daar natuurlijk niet tegen.
P.S.
De hogeschool, niet het hogeschool, dus 'de AHK'.

rb17
-
- 5 berichten
- 0 stemmen
En wie gaan zich dit jaar allemaal aanmelden? Ik ga dit jaar toelating doen voor IMVFX. zijn er nog anderen hier die ook voor deze afstudeerrichting gaan?

AI-degraaf
-
- 5 berichten
- 0 stemmen
Ik meld me dit jaar ook aan, maar dan voor scenario?

rb17
-
- 5 berichten
- 0 stemmen
Nice!, doe je dit jaar voor het eerst aanmelding?

rb17
-
- 5 berichten
- 0 stemmen
Ik ben bijna klaar haha, heb net alle video's afgemaakt.
Morgen nog even motivatieformulier afmaken en dan ben ik good to go!
en dan is het wachten.......

AI-degraaf
-
- 5 berichten
- 0 stemmen
Ja ikzelf zit ook nog eventjes met dat motivatieformulier en dan ben ik zo ongeveer wel klaar. Nu maar hopen dat de post een beetje betrouwbaar is met leveren.

rb17
-
- 5 berichten
- 0 stemmen
gelukkig kun je bij imvfx alles digitaal aanleveren ( een andere manier kan eigenlijk ook niet voor dat soort werk).

Fabulous_
-
- 14 berichten
- 0 stemmen
Heeft iemand al uitslag gekregen van regie fictie?

paulieeen
-
- 2 berichten
- 0 stemmen
Ja!!! ik mag naar de 2e ronde regie ficite!

Fabulous_
-
- 14 berichten
- 0 stemmen
Tof!! Heb je je eigen werk toevallig ook online staan? Ben erg benieuwd namelijk!

paulieeen
-
- 2 berichten
- 0 stemmen
Tof!! Heb je je eigen werk toevallig ook online staan? Ben erg benieuwd namelijk!
Als je je email geeft stuur ik 't naar je op . Ben jij door naar de volgende ronde?

kappeuter (crew films)
-
- 69464 berichten
- 5540 stemmen
Lichting 2019: Filmacademie - Betrokken maar filmisch onvolgroeid - Filmkrant
Inclusie staat dit jaar hoog in het vaandel bij de afstudeerders van de Filmacademie, zowel in de richting documentaire als fictie. Maar hoe bewust en betrokken deze lichting ook is, filmisch gezien is dit een zwakker jaar.
Diversiteit speelt op de Filmacademie een steeds grotere rol, zo benadrukte ook directeur Bart Römer tijdens zijn openingspraatje op de persdag waar de afstudeerfilms van dit jaar voor het eerst worden vertoond. Niet alleen qua curriculum, ook qua studentenpopulatie en in wie er voor de klas staat.
Het belang van inclusie is in ieder geval al ter harte genomen door de studenten die dit jaar afstuderen. Al lijkt het daar helaas vooral bij te blijven. Lichting 2019 is er een die maatschappelijke betrokkenheid hoog in het vaandel heeft, maar filmisch een van de zwakkere jaargangen vormt.

Quentin
-
- 10172 berichten
- 8303 stemmen

cornelis
-
- 4741 berichten
- 671 stemmen
DocTalks: 60 jaar Filmacademie.
Eerste aflevering nu online: 60 jaar Filmacademie afl. 1 - 2Doc.nl

cornelis
-
- 4741 berichten
- 671 stemmen

Wilt-W
-
- 2 berichten
- 7 stemmen
Hallo allemaal,
Dit jaar studeer ik af van mijn zorg opleiding MZ niveau 4. Hier voor heb ik op de IVKO school gezeten en heb daar eindexamen gedaan in film. Nu ik bijna klaar ben en nog door wil studeren heb ik mijn passie toch wel echt gevonden en ik wil door met film. De laatste tijd lees ik me in over studies. En heb ik op dit forum gesprekken gelezen uit 2010 hahaha.
Ik weet nog niet precies welke richting ik op wil maar mijn ogen staan gericht op Regie ficti of docu. Maar misschien vind ik een anderen richting helemaal te gek. Op de site van De film academie las ik ook over een vooropleiding van "Openstudios" wat mij heel interessant leek en precies aansloot op wat ik zoek (2 dagen in de week bezig zijn met film en ontdekken hoe het daar er allemaal aan toe gaat.).
Heeft iemand ervaring met deze opleiding/cursus en of heeft tips voor mij.
Groetjes, Wilt.

kappeuter (crew films)
-
- 69464 berichten
- 5540 stemmen

kappeuter (crew films)
-
- 69464 berichten
- 5540 stemmen
'Toezicht filmopleidingen kan verwachte wildgroei inperken' - Filmkrant
Onder het motto ‘een leven lang leren’ investeren bedrijven en publieke organisaties al jaren in bijscholing, persoonlijke ontwikkeling en de verbreding van kennis en vaardigheden. Maar de filmsector blijft achter. Britte Hermans voorspelt echter dat we aan de vooravond staan van een filmcursusexplosie. Om wildgroei te voorkomen, pleit zij voor een keurmerk.

kappeuter (crew films)
-
- 69464 berichten
- 5540 stemmen
Lichting 2022: Nina Noël Raaijmakers over Mijn moeder de atoombom - Filmkrant
In aanloop naar de Studentencompetitie op het Nederlands Film Festival interviewt Filmkrant wekelijks vers afgestudeerd filmtalent. Nina Noël Raaijmakers studeerde af aan de St. Joost in Breda met de feministische body horror Mijn moeder de atoombom. “Dit genre is gemaakt voor het vrouwelijk lichaam.”
Mijn moeder de atoombom is te zien tijdens de Studentencompetitie op het Nederlands Film Festival, dat plaatsvindt van woensdag 21 t/m vrijdag 30 september 2022.

kappeuter (crew films)
-
- 69464 berichten
- 5540 stemmen

kappeuter (crew films)
-
- 69464 berichten
- 5540 stemmen

kappeuter (crew films)
-
- 69464 berichten
- 5540 stemmen
Filmonderwijs? Zo kan het ook! - Filmkrant
Tien jaar geleden begon de Hongaarse cineast Béla Tarr (Werckmeister harmóniák, The Turin Horse) in Sarajevo zijn inmiddels legendarische film.factory. Afgelopen dinsdag vertelden in Eye Filmmuseum drie in Nederland wonende oud-studenten over hun bijzondere ervaringen met de filmschool die geen school wilde zijn. Naast herinneringen namen ze ook foto’s en films mee.