• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.926 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.938 acteurs
  • 198.976 gebruikers
  • 9.370.388 stemmen

Films waarvan de score of soundtrack velen malen beter is dan de film zelf

zoeken in:

Xx_se7en_xX

• 575 berichten
  • 495 stemmen

Ik denk wel dat jullie deze vraag begrijpen...

Halcyon

• 9952 berichten
  • 0 stemmen

Wat bedoel je met "de film zelf"? Het verhaal? De beelden? De acteurs? De score is voor mij een wezenlijk onderdeel van de film, ik kan dat moeilijk loskoppelen. Zonder score geen film. Voor mij is deze vraag niet te beantwoorden.

Madecineman (moderator films)

• 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Nou, ik vind de muziek uit Amelie bijvoorbeeld erg mooi maar met de film in zijn geheel komt niet veel verder dan 'wel aardig'

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Al herzien?

rokkenjager

• 2863 berichten
  • 1702 stemmen

Halcyon schreef:

Zonder score geen film.

Beetje bekrompen dit.

Er zijn talrijk films die geen score nodig hebben om te imponeren.

• 7484 berichten
  • 1715 stemmen

kappeuter schreef:

Al herzien?

Nee nog niet Overigens ben ik best wel liefhebber van Jeunet zijn films dus daar ligt het zeker niet aan.

neo

• 15435 berichten
  • 10035 stemmen

Halcyon probeert te zeggen dat als er een score voor gecomponeerd is, deze een wezenlijk onderdeel van de film uitmaakt. Niet dat een film niet zonder score kan.

rokkenjager

• 2863 berichten
  • 1702 stemmen

Ow oke.

• 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Maar de muziek op zichzelf kan beter zijn dan de film in zijn geheel natuurlijk, daar gaat dit topic volgens mij ook over.

Quido

• 14649 berichten
  • 6106 stemmen

De Zeemeerman.

neo

• 15435 berichten
  • 10035 stemmen

Het is natuurlijk het beste als een goede film zo goed is vanwege een boel facetten waaronder ook de score. Goede score schaadt een slechte film niet, maar andersom kan dit wel.

Ik kan de muziek vaak wel goed loskoppelen. Helaas en, ook wel gelukkig voor een filmmuziek fan als ik, zijn er tal van slechte films waarvoor een componist toch goed werk heeft afgeleverd, ongeacht welk decennium Nu hebben Italiaanse componisten bijvoorbeeld wel een bepaalde status als het aankomt op de de jaren 60 en 70. Mensen als Piero Piccioni, Ennio Morricone, Piero Umiliani (de lijst is eindeloos) hebben in die tijd voor veel matige films geweldige scores geschreven. Een van mijn favoriete scores, Kenji Kawai - Avalon, werd gecomponeerd voor een behoorlijk slechte en saaie film.

Halcyon

• 9952 berichten
  • 0 stemmen

Madecineman schreef:

Maar de muziek op zichzelf kan beter zijn dan de film in zijn geheel natuurlijk, daar gaat dit topic volgens mij ook over.

Maar wat ik bedoel is dat ik een soundtrack niet kan loskoppelen van de "film in zijn geheel" omdat het woord "geheel" impliceert dat de soundtrack er deel van uitmaakt. Ik vind het hoe dan ook een erg vreemde vraag. Je zou evengoed kunnen vragen: films waarvan het scenario beter is dan de film zelf; of films waarvan de cameravoering beter is dan de film zelf. Daar kan je toch geen serieus antwoord op geven?

Maar goed, ik ga er verder niet teveel woorden aan vuil maken, want zo'n discussie is eindeloos en daar is niemand bij gebaat.

• 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Nee, daar ben ik het niet mee eens. Muziek is veel meer opzichzelf staand dan die andere facetten van film die je opsomt.

Ik kan filmmuziek luisteren en het mooi vinden zonder de film zelfs maar gezien te hebben.

Je kan toch ook een boek waarop een film gebaseerd is apart lezen en beter of slechter vinden dan de film zelf?

neo

• 15435 berichten
  • 10035 stemmen

Inderdaad. Je kunt niet alles loskoppelen. In dit geval gaat het denk vooral om zaken die je buiten de film om ook nog goed kunt beleven, zoals de muziek en een boek in mindere mate. Met een prachtige bijrol in een barslechte film (David Morse - Dancer in the Dark) kun je niet zo veel buiten de film om. Je kunt dat echter wel benoemen als kwalitatief stukken hoger als andere facetten.

Halcyon

• 9952 berichten
  • 0 stemmen

Madecineman schreef:

Je kan toch ook een boek waarop een film gebaseerd is apart lezen en beter of slechter vinden dan de film zelf?

Nee, want dan hou je geen rekening met het audiovisuele aspect van het medium film. Dat is dus appelen met citroenen vergelijken. Wat je bijvoorbeeld wel kan zeggen is dat de personages in het boek beter tot hun recht komen dan in de film.

• 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Dat hoeft ook niet imo, je kan die zaken heel goed apart beoordelen.

Bv, een geweldig goed boek (Dune) kan een wel aardige film opleveren. Maw ik vind het boek vele malen beter dan de film van Lynch, zelfde kan ook opgaan voor de muziek.

kos

• 46687 berichten
  • 8844 stemmen

Judgment Night comes to mind.

En The Fountain.

• 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Ik had de CD van Judgment Night al jaren in de kast staan voordat ik eens aan de film toekwam (die overigens ook niet slecht is).

Xx_se7en_xX

• 575 berichten
  • 495 stemmen

Halcyon schreef:

Wat bedoel je met "de film zelf"? Het verhaal? De beelden? De acteurs? De score is voor mij een wezenlijk onderdeel van de film, ik kan dat moeilijk loskoppelen. Zonder score geen film. Voor mij is deze vraag niet te beantwoorden.

Ik bedoel eigenlijk een bagger-film met geweldige soundtrack. Het is ook maar hoe je de vraag zelf bekijkt.

Xx_se7en_xX

• 575 berichten
  • 495 stemmen

Halcyon schreef:

Zonder score geen film.

Dat kun je No Country For Old Men maar beter niet gaan kijken.

neo

• 15435 berichten
  • 10035 stemmen

Die opmerking ging niet over of een film wel of niet een score nodig heeft.

wyatt earp

• 5006 berichten
  • 2629 stemmen

Ik ben op dit moment de soundtrack van 1492- Conquest of Paradise aan het luisteren, maar die kan mij toch een stuk beter behagen dan de film.

wimnoot

• 3963 berichten
  • 3922 stemmen

Highlander is eigenlijk de enige film, die bij me opkomt, waar de soundtrack (van Queen) beter is dan de film. Hoewel hij wel lekker fout is.

neo

• 15435 berichten
  • 10035 stemmen

De score van Michael Kamen is veel beter als de film zelf. Die muziek van Queen is echter erg misplaatst.

wimnoot

• 3963 berichten
  • 3922 stemmen

Erhm..... Ben je het nu met me eens of niet?

cinema.rex

• 307 berichten
  • 232 stemmen

Svezia, Inferno E Paradiso (1968), nepdocumentaire met een niet zo'n serieuze soundtrack van jazzcomponist Piero Umiliani en juist deze soundtrack was z'n meest succesvolle.

neo

• 15435 berichten
  • 10035 stemmen

Wat betreft Highlander ben ik het deels eens. Die muziek van Queen overstijgt de kwaliteit v/d film niet, de score van Kamen overduidelijk wel.

Ik heb Svezia niet gezien, maar die muziek is briljant. Zie ook hier: Piero Umiliani - Svezia, Inferno E Paradiso (1968) - MusicMeter.nl

thunderball

• 5878 berichten
  • 1414 stemmen

Tja, de voor de handliggende titels:

Lone Wolf McQuade is denk ik een van de allerbeste voorbeelden.

Verder veel Morricone stuff zoals Violent Citty, Le Professionnel, Le Marginal, My name is Nobody (hoewel dat mss een twijfelgeval is).

De score van John Barry voor de zwakke Bruce Lee film Game of Death, die na Lee's dood jaren later in elkaar is geflanst, maar de muziek staat als een huis.

Oorlogswinter mag ook zeker niet ontbreken, film is aardig, maar de muziek lijkt te horen bij een (half) meesterwerk.

enz, enz....

yeyo

• 6351 berichten
  • 4613 stemmen

De meeste Italiaanse westerns en gialli hebben een prachtige soundtrack (iinderdaad vaak van Morricone), al zijn de films zelf soms maar middelmatig.

cinema.rex

• 307 berichten
  • 232 stemmen

yeyo schreef:

De meeste Italiaanse westerns en gialli hebben een prachtige soundtrack (iinderdaad vaak van Morricone), al zijn de films zelf soms maar middelmatig.

Veel Italiaanse westerns hebben inderdaad een prachtige soundtrack, maar als zelfstandige muziek vind ik ze vaak minder geslaagd.

De populariteit van de western-LP's van Morricone begrijp ik eigenlijk ook niet. Zouden er mensen zijn die deze LP's voor hun plezier in zijn geheel beluisteren? Ik vermoed dat vooral de titelsongs worden gedraaid.

(Overigens, de hierbovengenoemde soundtracks van Le Marginal en Le Professionel vind ik binnen het oeuvre van Ennio geen hoogtepunten.)

Wat betreft de gialli kan ik het dan weer wel met je eens zijn.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.