- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Knock-Out: Beste Komedie 2006
Knock-Out: Beste Komedie 2006
Onderhond
-
- 87595 berichten
- 12845 stemmen
Simon ook al droog
Ik heb echt geen idee wat hier onder droge humor verstaan wordt.
Doom
-
- 8214 berichten
- 1540 stemmen
Als ik zie dat het grappig 'bedoeld is' zie ik het als een komedie.
Een onderscheid wat schijnbaar niemand maakt vreemd genoeg. Wel tamelijk essentieel.
Vreemd. Hoe weet je of het grappig bedoeld is of niet? En dan nog, niet bedoelde humor kan nog altijd zeer sterk zijn. Onbegrijpelijk voor een leek als mij in het komedie genre. Het gaat mij om de humor, het lachen etc... Welke film mij dat kan bieden, is een sterke komedie.
Ik zeg niet zozeer dat de opmerkingen van Simon niet grappig zijn, maar meer dat het verder geen onderdeel van een komedie is.
Als je elke film op deze manier uit de huidige deelnemers lijst gaat bekijken, dan hou je maar weinig echte komedies over.
Doelend op de niet grappige (op een paar opmerkingen en dialogen na) films als American Beauty, Pulp Fiction, Fight Club etc..
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Als ik zie dat het grappig 'bedoeld is' zie ik het als een komedie.
Een onderscheid wat schijnbaar niemand maakt vreemd genoeg. Wel tamelijk essentieel.
Fight Club, Simon, LiT, etc allemaal films die volgens mij grappig bedoeld zijn. (en daar in tegenstelling tot een hoop films uit deze KO ook nog in slagen)
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
Fight Club, Simon, LiT, etc allemaal films die volgens mij grappig bedoeld zijn. (en daar in tegenstelling tot een hoop films uit deze KO ook nog in slagen)
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Daar verschillen we dan in van mening...... FC is een satire waar vrijwel alles grappig aan is en LiT eindigd misschien niet met een grap maar is tot die tijd zeer geestig. (Net als Simon)
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Doelend op de niet grappige (op een paar opmerkingen en dialogen na) films als American Beauty, Pulp Fiction, Fight Club etc..
Het genre komedie is natuurlijk niet altijd even gemakkelijk vast te stellen. American Beauty heeft naast humoristische dialogen ook komische situaties, wat ik in Simon niet echt zag. Pulp Fiction is een twijfelgeval, maar de film bestaat grotendeels uit doelloze, maar zeer grappige dialogen. Daarbij heeft de film een soort van nonchalant en vrij droog sfeertje over zich. Niets in die film is serieus bedoelt en dat maakt het grappig. Fight Club is een satire, een film die de spot drijft met ons dagelijkse leven. Ik vind het zelf ook niet superkomisch, maar zie wel in dat het niet al te serieus bedoelt is.
Bij Simon hebben we alleen een hoofdpersoon die af en toe een grappige opmerking tussendoor maakt, maar de rest van de film heeft in mijn ogen niets grappigs te bieden. Als ik hier even een grappige opmerking plaats ben ik toch ook niet meteen een komiek. Simon evenmin. Hij speelt een karakter die met een komisch sarcasme tegen het leven aan kijkt, maar dat niet zo naar voren laat komen dat de gehele film een komedie is.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Yup, en About Schmidt is natuurlijk geen komedie.
Vrij debiel als je die verkiest voor een echte komedie als The Great Dictator 
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3281 stemmen
About Schmidt is een rasechte komedie.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
About Schmidt vind ik dan wel weer een komedie. Payne slaagt er schitterend in om alle pijn van Schmidt om te zetten in humor. De film is misschien verstoken van echte grappen, maar dat zorgt er weer voor dat de situaties en gedachtes van Schmidt erg herkenbaar worden. En in combinatie met de humor heeft het iets bijtends. Erg goed gedaan en een van de beste combinaties van drama en komedie!
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Payne slaagt er schitterend in om alle pijn van Schmidt om te zetten in humor.
Een komedie is NIET met humor een drama maskeren. Drama staat voorop. Net zoals bij Simon wat mij betreft
Daar zijn beide films veels te serieus voor verder !
Maar goed, als bijna niemand hier het genre komedie snapt, valt hier verder weinig lol te beleven.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Schmidt is niet drama met humor maskeren, maar de twee gelijkwaardig maken, iets wat Chaplin trouwens ook altijd doet. Chaplins films zijn vaak net zo veel drama als komedie. Zo serieus is Schmidt niet. Het is een heel komisch-cynische film. Heerlijk. Het is overigens zeker niet de film die van mij deze knock-out moet winnen. Hoeft niet eens per se bij de beste 16 te komen. Maar het is wel een komedie.
moviefreak#1
-
- 14390 berichten
- 25163 stemmen
Ik ben het echt eens met FisherKing dit keer. Het is gewoon een regelrechte schande dat de echte 100% puur natuur komedies geen schijn van kans hebben tegen de dramas en thrillers die toevallig een leuke one-liner hebben.
Maar ja prima als mensen zich hier voor schut willen zetten door Fight Club tegen American Beauty te krijgen in de komedie finale moeten ze dat natuurlijk helemaal zelf weten 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Er is een verschil tussen komedie en klucht. Waarom zou het alleen een komedie zijn als het stompzinnige en idiote situaties bevat. Het lijkt wel alsof een komedie geen dramatische lijn/verhaal mag hebben.....
Zelfs LiT staat onder druk terwijl Bill Murray in z'n hele leven nog nooit in een ander genre actief is geweest.....
Wikipedia: Een komedie of blijspel is een theaterstuk, film of televisieprogramma met het doel het publiek op te vrolijken.
Staat niets over grappig bedoeld zijn, dat er geen drama in mag zitten of wat dan ook. Kan nu die stomme "ik kan er niet om lachen dus het is geen komedie" politie ophouden met hun gezeur.
PS. Schmidt is tragiekomedie..... en ik werd er vrolijk van...
@ moviefreak: Ik kan er niets aan doen dat al die stompzinnige eendimensionale 'komedies' niet goed zijn. En ik heb zelden zo vrolijk het theater verlaten als na American Beauty en Fight Club.
Doom
-
- 8214 berichten
- 1540 stemmen
Het genre komedie is natuurlijk niet altijd even gemakkelijk vast te stellen. American Beauty heeft naast humoristische dialogen ook komische situaties, wat ik in Simon niet echt zag.
In mijn iets wat simpele vorm van humor eis ik niet perse komische situaties. Er zijn namelijk meerdere methodes om humor over te brengen aan het publiek. Simon gebruikt voornamelijk sterke dialogen, een geslaagde methode als je het mij vraagt. Daarbij zou het zelfmoord, voor een film als Simon, om komische (niet allerdaagse) situaties te gebruiken. Dit zou namelijk ten koste gaan van de emotionele elementen.
Bij Simon hebben we alleen een hoofdpersoon die af en toe een grappige opmerking tussendoor maakt, maar de rest van de film heeft in mijn ogen niets grappigs te bieden.
Simon heeft in mijn ogen vaker dan af en toe een grappige opmerking gemaakt, dit gebeurde juist met regelmaat. Verder heb ik ook verscheidene keren moeten lachen om dialogen van Sharon, Camiel en Marco. Misschien is het niet helemaal jouw humor, maar naast Simon zijn er wel degelijk meerdere personages geweest met inbreng van humor.
Mij hoor je overigens niet zeggen dat Simon het voornamelijk van de humor moet hebben. Integendeel zelfs, echter als je kijkt naar de huidige deelnemers lijst, dan kan ik niets anders dan concluderen dat Simon erbij hoort. Daarbij wil ik ook nog even kwijt dat ik Simon meer humor vind bevatten dan komedies als Scary Movie, American Pie etc.
Maar ik denk dat we er niet uitkomen. We hebben gewoon een andere kijk op het genre komedie.
Onderhond
-
- 87595 berichten
- 12845 stemmen
Abou Schmidt is anders toch erg komisch. Wat het opvrolijken betreft zou ik eigenlijk voor Dead Leaves moeten gaan dan (doet niet eens mee), ofwel Totoro denk ik. Dat strookt toch ook niet helemaal met wat ik als m'n favoriete comedy wil zien (Monday, maar die ligt er ook al uit).
Dan maar Taste of Tea, of Survive Style 5+. Twee waardige winnaars 
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
In mijn iets wat simpele vorm van humor eis ik niet perse komische situaties. Er zijn namelijk meerdere methodes om humor over te brengen aan het publiek. Simon gebruikt voornamelijk sterke dialogen, een geslaagde methode als je het mij vraagt. Daarbij zou het zelfmoord, voor een film als Simon, om komische (niet allerdaagse) situaties te gebruiken. Dit zou namelijk ten koste gaan van het emotionele zware verhaal.
About Schmidt bewijst bijvoorbeeld dat aan dergelijke alledaagse situaties een komische draai gegeven kan worden. Het heeft de film alleen maar beter gemaakt. Als een film humor weigert te gebruiken ten koste van drama is het eigenlijk al geen komedie meer.
Het zou goed kunnen dat Simon mijn humor niet is en ik het daarom ook niet herken. Er zijn ook veel mesnen die geen humor hebben kunnen vinden in Fargo en About Schmidt waar ik dat volop zie. Dat is wellicht vrij specifieke humor. Al twijfel ik of dit bij Simon ook het geval is.
Mij hoor je overigens niet zeggen dat Simon het voornamelijk van de humor moet hebben. Integendeel zelfs, echter als je kijkt naar de huidige deelnemers lijst, dan kan ik niets anders dan concluderen dat Simon erbij hoort. Daarbij wil ik ook nog even kwijt dat ik Simon meer humor vind bevatten dan komedies als Scary Movie, American Pie etc.
Hier zeg je dus dat Simon het niet van de humor moet hebben, wat toch al aangeeft dat het komische ondergeschikt is. En je kunt de humor van Simon misschien leuker vinden dan die van American Pie en Scary Movie (ik ook hoor), dan nog kun je niet ontkennen dat Pie en Scary meer humor hebben. Die twee films zijn namelijk de volle speelduur volgestopt met niks anders dan grappen.
Dat is bij komedie volgens mij nog veel extremer dan bij andere genres. Dat merk je goed in dit topic.
Onderhond
-
- 87595 berichten
- 12845 stemmen
4-1
Chasing Amy wel weer de betere film.
Doom
-
- 8214 berichten
- 1540 stemmen
About Schmidt bewijst bijvoorbeeld dat aan dergelijke alledaagse situaties een komische draai gegeven kan worden.
In mijn ogen bewijst Simon dat ook.
Hier zeg je dus dat Simon het niet van de humor moet hebben, wat toch al aangeeft dat het komische ondergeschikt is.
Dan zit je nu toch wel even mijn woorden te verdraaien. Ik geef aan dat Simon het niet voornamelijk van de humor moet hebben, aangezien de emotionele elementen overheersen. Een film kan emotioneel en grappig zijn. Dat bewijst Simon.
En je kunt de humor van Simon misschien leuker vinden dan die van American Pie en Scary Movie (ik ook hoor), dan nog kun je niet ontkennen dat Pie en Scary meer humor hebben. Die twee films zijn namelijk de volle speelduur volgestopt met niks anders dan grappen..
American Pie en Scary Movie beschikken inderdaad over meer humor, echter het is niet mijn humor. Simon beschikt wel over deze humor.
Dat is bij komedie volgens mij nog veel extremer dan bij andere genres. Dat merk je goed in dit topic.
Klopt. Het is gewoon moeilijk om het genre komedie te plaatsen. Ik begrijp heus wel dat American Pie meer komedie is dan Simon, echter ik heb wel veel meer plezier aan Simon beleefd dan aan American Pie. Erg lastig allemaal.
Maar laten we eerlijk zijn. Gezien de huidige deelnemerslijst hoort Simon thuis in deze knock-out. Het blijft een emotionele film met sterke humor. Als het aan mij ligt komt Simon dus ook erg ver. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
dan nog kun je niet ontkennen dat Pie en Scary meer humor hebben. Die twee films zijn namelijk de volle speelduur volgestopt met niks anders dan grappen.
Ik vind het lege films die niets anders te bieden hebben dan een aaneenschakeling van flauwe grappen. Misschien dat ze daarom de indruk wekken dat er meer humor in zit.
Ik denk echter dat als je gaat turven er veel meer humor in bv. Fight Club, American Beauty of Simon zit. Alleen hebben die naast de humor nog meer te bieden. Maar dan neemt niet weg dat het ook komedies zijn.