- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Knock-Outs algemeen discussietopic
Knock-Outs algemeen discussietopic
Goldenskull
-
- 24398 berichten
- 3094 stemmen
Ik vind een Ace in the Hole eigenlijk ook maar twijfelachtig als Noir.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Met een minimum van 50 stemmen komt er op MovieMeter de volgende lijst uitgerold.
1. Ace in the Hole
2. Ascenseur pour l'Échafaud
3. Asphalt Jungle, The
4. Big Heat, The
5. Big Sleep, the
6. Brute Force
7. Crossfire
8. D.O.A.
9. Dark Passage
10. Dead Man Don’t Wear Plaid
11. Dead Reckoning
12. Deadly Is the Female
13. Desperate Hours, The
14. Detour
15. Double Indemnity
16. Doulos, Le
17. Du Rififi chez les Hommes
18. Fury
19. Gilda
20. Harder They Fall, The
21. High Sierra
22. In a Lonely Place
23. Killer’s Kiss
24. Killers, The (1946)
25. Killing, The
26. Kiss Me Deadly
27. Lady from Shanhai, The
28. Last Seduction, The
29. Laura
30. Long Goodbye, The
31. Maltese Falcon, The
32. Man Who Wasn’t There, The
33. Mildred Pierce
34. Murder, My Sweet
35. Naked City, The
36. Narrow Margin, The
37. Niagara
38. Night and the City
39. Night of the Hunter, The
40. Nora Inu
41. Out of the Past
42. Pickup on South Street
43. Piscine, La
44. Postman Always Rings Twice, The
45. Rebecca
46. Scarlet Street
47. Shadow of a Doubt
48. Shanghai
49. Stormy Monday
50. Stranger, The
51. Strangers on a Train
52. Sunset Blvd.
53. Sweet Smell of Success
54. Third Man, The
55. This Gun for Hire
56. Touch of Evil
57. White Heat
58. Woman in the Window
59. Wrong Man, The
Nog altijd zonder The Big Combo dus, die heeft te weinig stemmen. De reden waarom ik maar voor 100 stemmen wilde gaan was om de vaart erin te houden. Dat de fantasy knock-out nog een redelijk tempo had kwam denk ik omdat 100 een mooi minimum was. Noirs worden vooral bekeken door liefhebbers van klassiekers, dus die kunnen voor velen extra obscuur zijn. Nou ben ik blij dat met een minimum van 50 pareltjes als Murder, My Sweet, The Killers en Night and the City mee kunnen doen, maar hoeveel kans maken die nou.
Een optie is dan om de neo-noirs erin te stoppen, zoals Reinbo min of meer suggereert. Persoonlijk vind ik dit wat jammer, omdat de kans gewoon enorm groot is dat die films die knock-out gewoon gaan overnemen, omdat veel meer mensen die films kennen. Nu is het misschien wat flauw om van film-noirs een uitverkoren groepje van oude films te maken, maar aan de andere kant is film-noir nou eenmaal een benaming voor een specifiek groepje films van de jaren '40 en '50.
Maar als we tot de 64 gaan hebben we de neonoirs nodig. Een lager stemmenaantal dan 50 is dodelijk. De vragen zijn dan, hoeveel neo-noirs laten we toe, welke neo-noirs en welke gewone noirs gaan er uit. Van mij mag het genre wel strak blijven. Tussen mijn lijstje staat wat onzin (Rebecca, The Wrong Man, misschien zelfs The Night of the Hunter, Sunset Blvd. en inderdaad Ace in the Hole, al worden deze films vaak noirs genoemd) en tussen Reinbo's lijst staat nog meer onzin (Casablanca, Trois Couleurs, Taxi Driver, Play It Again, Sam (wtf?), Minority Report en The Matrix rekken het genre wel erg ver uit zijn voegen).
Laat ik een aanzet geven voor een mogelijke eindlijst. Dan zou ik de volgende uit mijn lijst halen, omdat ze niet of nauwelijks noir zijn:
- Ace in the Hole
- The Night of the Hunter
- Rebecca
- Sunset Blvd.
- The Wrong Man
Dat laat tien plaatsen over voor neo-noirs en dan ben ik geneigd om te gaan voor de neo's die het meest aanvoelen als pure noirs, waarschijnlijk deze (let op, er staan al enkele neo-noirs in mijn lijst hierboven):
- Chinatown
- Body Heat
- L.A. Confidential
- Bound
- Sin City
- Blood Simple
- Night Moves
- Klute
- Blade Runner
- Kiss Kiss Bang Bang (nog niet eerder genoemd)
Maar dit is een vage selectiemethode, waarvan ik me voor kan stellen dat mensen hem niet zien zitten, zeker omdat ik niet al die films gezien heb en veel mensen bijvoorbeeld Sunset Blvd. wel als een noir zien. Verdere suggesties zijn welkom.
Dragon
-
- 62559 berichten
- 4509 stemmen
Kan je niet beter gewoon nog 5 noirs zoeken die bijna 50 stemmen halen en waar voldoende deelnemende users op gestemd hebben? Die neo-noirs lijken me achteraf gezien toch niet zo'n goed idee. De kans is inderdaad groot dat een non-film-noir dan de KO wint.
Co Jackso
-
- 21924 berichten
- 2791 stemmen
- Chinatown
- Body Heat
- L.A. Confidential
- Bound
- Sin City
- Blood Simple
- Night Moves
- Klute
- Blade Runner
Dit zijn geen slechte toevoegingen. Zelf dacht ik ook al aan Kiss Kiss Bang Bang. Wat mij betreft is 64 een mooi aantal voor dit genre.
Edit. Ik zie dat Dragon het niet met mij eens is. Persoonlijk zie ik deze films niet de overwinning pakken.
Dragon
-
- 62559 berichten
- 4509 stemmen
TOR heeft al een lijstje van 59 noirs (sommige titels discutabel, maar ze worden wel door verschillende bronnen als noir aanzien). Lijkt me daarom veel eenvoudiger en logischer er nog 5 "echte" bij te zoeken met iets minder stemmen ipv er terug een deel te verwijderen en te vervangen door neo-noirs.
Bijvoorbeeld:
Zullen er dan misschien wel sneller uitliggen, maar dat vind ik nog altijd minder erg dan een neo-noir als winnaar.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Mijn lijst van 59 bevat ook nog vier neo-noirs die er dan uit moeten: The Man Who Wasn't There, The Long Goodbye, The Last Seduction, La Piscine en Shanghai. Dus dan zoeken we nog zes noirs, als we voor Dragons aanpak kiezen.
Mijn voorkeur gaat ook uit naar een pure noirlijst, maar ik wacht even een dagje reacties af van wat andere gebruikers verkiezen: een lijst met pure film-noirs met minder stemmen of een lijst met ook neo-noirs?
Een ding alvast voorop: de lijst uitbreiden naar 128 films om beiden te kunnen doen vind ik geen goed idee. Daarvoor lijkt het genre me te klein.
Dragon
-
- 62559 berichten
- 4509 stemmen
Die neo-noirs in jouw lijstje heb ik inderdaad over het hoofd gezien.
128 films lijkt me zeker geen goed idee. Volgens mij is het dan vrijwel zeker dat er een neo-noir wint, aangezien er dan veel users gaan meestemmen die niets met het genre hebben en enkel de deelnemende mainstream films gezien hebben.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Niet alleen dat, dan moeten er ook neo-noirs toegelaten worden die niet of nauwelijks een neo-noir zijn, zoals The Matrix.
Dragon
-
- 62559 berichten
- 4509 stemmen
Dat is dus totaal geen optie. Beter een aparte neo-noir KO dan, anders is het totaal absurd.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Kan me prima vinden in het toevoegen van deze lijst.
- Chinatown
- Body Heat
- L.A. Confidential
- Bound
- Sin City
- Blood Simple
- Night Moves
- Klute
- Blade Runner
Goldenskull
-
- 24398 berichten
- 3094 stemmen
Ik ook, al vind ik Blade Runner wel een twijfelgeval.
Dragon
-
- 62559 berichten
- 4509 stemmen
Ik zou dan eerder gaan voor wat echte noirs met minder stemmen in combinatie met neo-noirs die een klassieke setting hebben, zoals Chinatown & L.A. Confidential. Tech-noir zoals Blade Runner zou ik zeker niet in deze KO opnemen.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ik ben ook blij als we van Blade Runner af zijn, eerlijk gezegd. Prachtige film, maar niet een film die ik graag deze knock-out wil zien domineren. Wat als ik die vervang door The Grifters? Die heb ik niet gezien, maar het klinkt als een echte neo-noir, in plaats van een semi-noir gemixt met een ander genre zoals de meeste voorbeelden uit Reinbo's lijst.
Dragon
-
- 62559 berichten
- 4509 stemmen
The Grifters ook niet gezien, maar lijkt me sowieso een film die meer aansluit bij neo-noir. Maar films als Bound en Sin City zie ik ook niet graag in deze KO, dus mij maakt het eigenlijk niet echt uit.
Ik blijf voorstander van een KO met enkel echte film-noir en geen neo-noir, post-noir, tech-noir, ... Liever een aparte KO daarvoor.
Glacius
-
- 4297 berichten
- 3033 stemmen
Misschien nog een idee om een keer een mini-series of series KO te doen?
Noir KO vind ik overigens zelf behoorlijk verwaarloosbaar.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
The Grifters ook niet gezien, maar lijkt me sowieso een film die meer aansluit bij neo-noir. Maar films als Bound en Sin City zie ik ook niet graag in deze KO, dus mij maakt het eigenlijk niet echt uit.
Ik blijf voorstander van een KO met enkel echte film-noir en geen neo-noir, post-noir, tech-noir, ... Liever een aparte KO daarvoor.
Ik in principe ook, maar aangezien de voorkeur op dit moment over het algemeen lijkt uit te gaan naar de toevoeging van een handvol neo-noirs denk ik dat dit het gaat worden. Maar vandaag heb ik geen tijd om het te organiseren, dus ik laat het allemaal nog open tot morgen.
Misschien nog een idee om een keer een mini-series of series KO te doen?
Noir KO vind ik overigens zelf behoorlijk verwaarloosbaar.
De laatste poging om een serie knock-out te organiseren is stopgezet omdat dit een filmsite is en geen televisiesite. Iets waar ik achter sta. Miniseries zouden volgens mij dan weer wel kunnen, maar dat wordt een veel verwaarloosbaardere knock-out dan film-noir, want maar een relatief klein aantal miniseries heeft veel stemmen volgens mij.
En waarom is de noir-k.o. verwaarloosbaar? Omdat het jou genre niet is?
Glacius
-
- 4297 berichten
- 3033 stemmen
Waarom zou je geen serie knock-out kunnen doen omdat dit een film website is? Slaat toch nergens op. Alsof één zo'n topic uberhaupt storend zal zijn op een forum. Het is dan ook máár een forum, geen politiestaat.
Dan het subforum Televisie ook maar verwijderen wat dat betreft.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Er is dan ook een reden voor dat televisie een subforum vormt op MovieMeter, evenals alle niet-filmgerelateerde topics. Maar ik heb hier verder ook niet het laatste woord over.
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
Is Brick al genoemd voor de noir-KO?
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ja, maar met een toevoeging van neo-noirs gaat de voorkeur duidelijk uit naar neo-noirs die het meest exact de film-noir benaderen, dus geen cross-overs als Blade Runner (met science-fiction) of Brick (met high-schoolfilms) die het noirgenre toch enigzins in een ander perspectief zetten.
Ik hak de knoop bij deze door, want anders beginnen we nooit. Ik kies hier voor speelbaarheidsredenen voor de compromis om de tien eerder genoemde neo-noirs te gebruiken om de lijst af te maken (met The Grifters in plaats van Blade Runner).
Ik ga de knock-out vandaag nog online zetten.
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Heel goed! Plaats je hier nog een link als het zo ver is?
Glacius
-
- 4297 berichten
- 3033 stemmen
Is er ook al een horror knock out geweest? Lijkt me interessant. Kan de 128 films makkelijk gehaald worden, dunkt me.
Dragon
-
- 62559 berichten
- 4509 stemmen
Uiteraard al geweest:
en
Glacius
-
- 4297 berichten
- 3033 stemmen
Boeien, een 2011 versie mag van mij best komen hoor, 't is immers al 3 jaar geleden.
Best een tegenvallende lijst trouwens, die van 2008