- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Knock-Outs algemeen discussietopic
Knock-Outs algemeen discussietopic
KrisV
-
- 8061 berichten
- 1173 stemmen
Ik ga beslissen, en ik luister momenteel naar de argumenten. Daarna publiceer ik een nieuwe lijst, en luister opnieuw. Ik heb wel wat tijd voor een knock-out afgelopen is 
Bert1
-
- 2196 berichten
- 0 stemmen
Ik blijf erbij Reservoir Dogs is een Black comedy/Crime Thriller die vol sadisme zit, een ongelooflijk grappige film die in deze lijst thuishoort.
KrisV
-
- 8061 berichten
- 1173 stemmen
True Romance en Reservoir Dogs blijven erin, tenzij er erg veel tegenstand zou zijn, wat momenteel niet het geval is. Een misdaadfilm of een drama met veel zwarte humor komt, wat mij betreft, erg dicht bij de definitie van een zwarte komedie.
Wild Things kan er wat mij betreft wel uit, diegene die hem nomineerde zette hem trouwens zelf tussen haakjes.
Simon komt er ook niet bij, gezien de valabele argumenten tegen.
Met Wild Things eruit, zijn er momenteel 2 plaatsen vacant. Ik moet wel zeggen dat ik Sideways erg braaf vind voor een zwarte komedie. Een schrijver met een writersblock en een vriend die de scheve schaats rijdt. Er komen zwartere situaties voor in bepaalde romantische komedies. Maar goed, ik wacht nog wat af.
Bad Santa zal er wel inkomen lijkt me, gezien de massale steun.
Mars Attacks heb ik niet gezien, tot nu toe één tegenstander.
American Psycho hoort, wat mij betreft, er zeker bij.
Verder zit Rent-a-friend momenteel in pole. Verder één keer genoemd : meet the Feebles, Festen, Running Man, MASH en Do the Right Thing. Pro en contra argumenten welkom.
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12874 stemmen
Meet the Feebles is inderdaad een film die eigenlijk niet mag ontbreken.
Wat Wild Things betreft, vooral het einde van die film schaart de film wat mij betreft wel onder zwarte humor.
Sideways zou ik er ook niet inzetten. Redelijk droge humor misschien, maar zwart 
American Psycho lijkt me verder een typevoorbeeld.
us_raider
-
- 2034 berichten
- 0 stemmen
http://en.wikipedia.org/wiki/Black_comedy
Een lijst met black comedies en hun onderwerpen. Is misschien de moeite waard als er nog een paar films nodig zijn.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Deze3
Festen
The Running Man
M.A.S.H.
Lijken mij allemaal eerder in aanmerking komen dan
Reservoir Dogs, True Romance en Wild Things Het zijn immers comedies en dat kan je niet van die drie misdaadfilms zeggen.
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12874 stemmen
Wild Things is alles behalve een misdaadfilm. Film is ook alles behalve serieus te nemen.
En dan is Festen nog eerder een drama (letterlijk en figuurlijk).
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Shallow Grave
Night of the Creeps
Dawn of the dead (1978) in ieder geval een stuk geslaagder als zwarte komedie dan Shaun of the Dead...
KrisV
-
- 8061 berichten
- 1173 stemmen
Dawn of the dead (1978) in ieder geval een stuk geslaagder als zwarte komedie dan Shaun of the Dead...
Bij genre staat komedie in elk geval niet vermeld, in tegenstelling tot SotD, maar ik wil er je woord wel voor nemen. Wordt vervangen.
KrisV
-
- 8061 berichten
- 1173 stemmen
Festen, the Running Man
Bij Festen wordt, zowel hier als bij IMDB enkel Drama vermeld, bij the RM wordt enkel actie en SF vermeld. Komt dus op je persoonlijke interpretatie neer of je ze grappig vindt. True Romance vind ik erg grappig 
maxcomthrilla
-
- 15579 berichten
- 2854 stemmen
Sideways is echt geen zwarte komedie hoor. Hoeft er wat mij betreft echt niet in. Ik vond het meer een drama film met een grappig gegeven: 2 tegenpolen die met elkaar op stap gaan. Echter, niemand wordt op de hak genomen.
Festen lijkt mij ook meer drama dan een zwarte komedie. Ik heb er in ieder geval niet om gelachen.
True Romance moet er zeker in blijven. Al is het alleen al maar om die scène wanneer de man in de auto aan komt gereden met een hoertje en de politie tegenkomt en de prostitue hem ook al laat vallen . American Psycho is al helemaal een zwarte komedie. Nog nooit zag het plegen van een moord er zo nonchalant uit. De film is dus niet serieus te nemen als een slasher.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
American Psycho is idd wel een zwarte satire. TR vind ik ook erg grappig en mag van mij blijven, al vind ik het niet een zwarte komedie... Maar The Running man is meer zwarte komedie dan al deze bij elkaar.... en hoort er absoluut bij. Kan me geen reet schelen wat IMDB daarvan zegt... 
mister blonde
-
- 12705 berichten
- 5841 stemmen
Sideways geen zwarte komedie? Jullie hebben duidelijk geen idee van wat een zwarte komedie is. Blijft hetzelfde verhaal; wie het hardst blaat krijgt gelijk. Over Do the right thing heb ik ook niemand meer gehoord.
maar als Sideways er niet in mag, kan je About Schmidt er ook wel uit halen. Zelfde pak een laken. De selectiemethoden zijn erg discutabel. Een iemand beslist en de discussies hebben geen inhoud.
Een zwarte komedie is niet slechts wanneer er iemand op de hak genomen wordt (foei! Maxcomthrilla, bovendien komen mensen met een obsessieve passie er bekaaid van af). Sideways is juist ultieme zwarte humor. De combinatie tussen subtiele humor en het lijden (en het komisch overbrengen daarvan) van het hoofdpersonage maken sideways tot een van de belangrijkste zwarte komedies van de laatste jaren voor mij. Maar kijk maar wat jullie doen... De willekeur hier interesseert me ook eigenlijk geen fuck.
KrisV
-
- 8061 berichten
- 1173 stemmen
maar als Sideways er niet in mag, kan je About Schmidt er ook wel uit halen. Zelfde pak een laken. De selectiemethoden zijn erg discutabel. Een iemand beslist en de discussies hebben geen inhoud.
De willekeur hier interesseert me ook eigenlijk geen fuck.
Om te beginnen denk ik dat ik altijd gesteld heb dat er nog geen definitieve beslissingen genomen werden. Na het opstellen van mijn eerste lijst, heb ik aanpassingen doorgevoerd wanneer meerdere personen een bepaalde film voorstelden. Dat lijkt me redelijk objectief. Sideways werd enkel door jou voorgesteld, en door minstens 3 afgekeurd. Lijkt me redelijk democratisch om die er voorlopig niet bij te zetten. Ik neem geen beslissingen volgens mijn eigen smaak, ik heb er bvb. nog geen Monty Python ingezet.
De selectiemethoden van een dergelijke knock-out zullen altijd discutabel zijn, omdat er nu eenmaal geen objectieve criteria zijn. Wat ik wel gedaan heb, is beginnen met een lijst van 140 films, die zo goed als allemaal door IMDB als "Black Comedy" of "Dark Comedy" gecategoriseerd werden. Ik heb enkele titels bijgevoegd, waaronder 2 Vlaamse en 2 Nederlandse, die echt wel als Black Comedy kunnen gedefiniëerd worden.
About Schmidt wordt door IMDB als Black Comedy ingeschat, Sideways niet. Ook de lijst van Wickepedia die door us_raider werd gelinkt, neemt Sideways niet op.
Dit zijn objectieve redenen waarom ik hem niet opneem. Ik vind je verwijten dan ook niet terecht.
mister blonde
-
- 12705 berichten
- 5841 stemmen
Niet perse op jou gericht; vind het bij alle knock-outs. Die argumenten tegen (sorry hoor) waren redelijk lachwekkend. Er zijn genoeg bronnen die hem wel als zwarte komedie noemen.Typ op google zwarte komedie (of beter black comedy) en Sideways en je krijgt een hoop bronnen die een stuk beter zijn dan die drie afkeuringen. Verder dat Sbout Schmidt er wel in staat (lijkt op een bepaald moment, door bepaalde criteria ook toegelaten) en deze niet, is veelzeggend.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Vind Sideways idd niet erg zwart, veel eer droog met een droeve ondertoon, als je een zwarte komedie over alcoholistische schrijvers wilt moet je eerder Withnail & I nemen.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Nee maar wel een suggestie voor een film die beter voldoet. 
maxcomthrilla
-
- 15579 berichten
- 2854 stemmen
Sideways geen zwarte komedie? Jullie hebben duidelijk geen idee van wat een zwarte komedie is. Blijft hetzelfde verhaal; wie het hardst blaat krijgt gelijk. Over Do the right thing heb ik ook niemand meer gehoord.
Een zwarte komedie is niet slechts wanneer er iemand op de hak genomen wordt (foei! Maxcomthrilla, bovendien komen mensen met een obsessieve passie er bekaaid van af). Sideways is juist ultieme zwarte humor. De combinatie tussen subtiele humor en het lijden (en het komisch overbrengen daarvan) van het hoofdpersonage maken sideways tot een van de belangrijkste zwarte komedies van de laatste jaren voor mij. Maar kijk maar wat jullie doen... De willekeur hier interesseert me ook eigenlijk geen fuck.
Om je gelukkig te maken Mister Blonde. Heb ik even een recensie gevonden op filmvisie van iemand die Sideways wel een zwarte komedie vind. 
Sideways is in eerste plaats een drama. Je volgt Miles in deze film en hij is niet bepaald gelukkig. Twee jaar geleden heeft hij een pijnlijke scheiding gehad met een vrouw die hij nog steeds idealiseert. In de tussentijd heeft hij nog niet eens een vrouw aangesproken, en de vrouw die hij ziet zitten, Maya, durft hij nauwelijks te benaderen. Als kijker heb je medelijden met Miles en hij frustreert zowel zichzelf als de kijker wanneer Maya nogal opzichtig met hem flirt en hij er niet op in durft te gaan. Doordat de film niet heel snel gaat, wordt Miles pech en depressiviteit goed benadrukt. De film is echter niet traag dankzij de humor die er in zit. Met name de tegenstrijdigheid tussen Jack en Miles zorgt voor veel humor. Jack is namelijk nogal een botte boer en dat brengt hem nogal eens in hilarische situaties. Sideways blijft natuurlijk wel een zwarte komedie, waardoor de humor het dramatische element van de film absoluut niet stoort. Bron: Filmvisie.
@Mister Blonde
Iedereen interpreteert het feit dat Miles geen dames aan durft te spreken op een andere manier. Voor mij persoonlijk drama. Miles durft niet veel in het bijzijn van dames. Komt het door zijn depressie? Of omdat hij nog steeds niet over zijn ex heen is? Het kan met elkaar te maken hebben.
Trouwens, ik kan mij absoluut niet vinden in bovenstaande recensie, ik leefde absoluut niet mee met Miles. Ik kreeg eerder een hekel aan zijn slome, negatieve uitstraling t.a.v. vrouwen. Maar, dat ik deze film niets vind moge duidelijk zijn. Naar mijn mening zou de regisseur het niet durven omgaan met vrouwen veel grappiger neergezet kunnen hebben. Die vrouw viel uiteindelijk voor Miles, maar het zou toch veel leuker zijn geweest als die vrouw Miles belachelijk had gemaakt en daarmee het stereotype vrouw uit de USA had neergezet.
Naast ongrappig vind ik de film dus ook ongeloofwaardig. Eigenlijk is elk woord wat ik over deze film zeg er 1 teveel. Maar nu heb ik deze film voor vandaag wel weer genoeg afgezeikt.
Ik hoop dat je wat beter begrijpt waarom ik het geen zwarte komedie vind.
Overigens vind ik About Schmidt wel een zwarte komedie!
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Sideways en About Schmidt zijn beide komedies, maar ik vind Schmidt veel wranger en naarder dan Sideways. Sideways heeft op zijn eigen manier nog iets goedmoedigs wat in Schmidt niet te zien is. Ik vind Sideways de betere van de twee, maar geen zwarte komedie. Doe dan maar MASH of zo.
Festen en Dawn of the Dead zijn trouwens wel erg vergezochte genomineerden, Reinbo. Zeker Festen, wat gewoon een drama is.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Festen en dawn of the Dead mogen er uit van mij. Doe The Running man & Shallow Grave dan maar...
En vooral Starship Troopers moet er in
KrisV
-
- 8061 berichten
- 1173 stemmen
De voorlopige lijst, na toevoegen van Bad Santa en Meet the Feebles. Breakfast Club en Shaun of the Dead verwijderd :
2LDK (2002)
Abel (1986)
About Schmidt (2002)
Acid House, The (1998)
After Hours (1985)
American Beauty (1999)
American Psycho (2000)
Bad Santa (2003)
Barton Fink (1991)
Bizita Q (2001)
Blood Simple. (1984)
Braindead (1992)
Brazil (1985)
Brutti Sporchi e Cattivi (1976)
Calvaire (2004)
C'est Arrivé près de chez Vous (1992)
Chopper (2000)
Clockwork Orange, A (1971)
Cook the Thief His Wife & Her Lover, The (1989)
Crazy Love (1987)
Delicatessen (1991)
Dr. Strangelove or: How I Learned to ... (1964)
Election (1999)
Fargo (1996)
Fight Club (1999)
Ghost Dog: The Way of the Samurai (1999)
Ghost World (2001)
Go (1999)
Gozu (2003)
Happiness (1998)
Happiness of The Katakuris, the (2001)
Harry, un Ami Qui Vous Veut du Bien (2000)
Ichi the Killer (2001)
Iedereen Beroemd! (2000)
Kabinett des Doktor Caligari, Das (1920)
Kind Hearts and Coronets (1949)
Lock, Stock and Two Smoking Barrels (1998)
Lolita (1962)
Mars Attacks! (1996)
M.A.S.H.
Meet the Feebles (1989)
Mystery Train (1989)
Network (1976)
Noorderlingen, De (1992)
Oldboy (2003)
Player, The (1992)
Pulp Fiction (1994)
Reservoir Dogs (1992)
Royal Tenenbaums, The (2001)
Palindromes (2004)
Punch-Drunk Love (2002)
Simple Plan, A (1998)
Snatch. (2000)
Stranger Than Paradise (1984)
Trainspotting (1996)
Trouble with Harry, The (1955)
True Romance (1993)
U Turn (1997)
Underground (1995)
Very Bad Things (1998)
Wayward Cloud, the (2005)
Wicker Man, The (1973)
Wild at Heart (1990)
Momenteel dus 63, 1 plaats vrij.
Volgende films werden 1 x vermeld :
Death Race 2000
Rent-a-Friend
Shaun of the Dead
Life Aquatic
The Running Man
Do the Right Thing
Festen
Shallow Grave
Night of the Creeps
Withnail & I
Starship Troopers
Life of Brian
Holy Grail
Eén ervan kan er dus bijkomen, anderen enkel indien er (algemeen) gevonden wordt dat bepaalde films uit de lijst verwijderd moeten worden. Ik luister naar jullie commentaar.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Hoewel ik hem niet gezien heb denk ik dat Starship Troopers het best in het rijtje past.
Edit: toch maar life of Brian. De hele kruisiging al is een mooi staaltje zwarte humor naar mijn mening 
Art
-
- 13507 berichten
- 3660 stemmen
Starship Troopers mag ook wat mij betreft op de lijst.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Starship Troopers 
Maar vind Death Race 2000, Shallow grave, The Running Man, Life Aquatic en Night of the Creeps allemaal 100 keer meer zwarte komedies dan Reservoir Dogs en True Romance
Art
-
- 13507 berichten
- 3660 stemmen
Ik mis toch eigenlijk wel High Fidelity in de lijst
Kind Hearts and Coronets zou best in de lijst kunnen passen maar is 20 stemmen niet een beetje te weinig? Zeker ook als je kijkt wie er op de film hebben gestemd, toch niet echt mensen die vaak in de Knock-Outs te vinden zijn.
KrisV
-
- 8061 berichten
- 1173 stemmen
OK, Starship Troopers erin.
Death Race 2000 en Running Man hebben een toch wel erg laag gemiddelde, zie ik niet zo goed zitten.
Night of the Creeps heeft een toch wel laag stemmenaantal.
Met Shallow Grave en Life Aquatic heb ik op zich geen probleem, behalve dat ik het niet goed zie zitten om RD of TR eruit te halen (hadden beide ook andere voorstanders in het debat).
Ik heb 3 Jarmusch-films in de lijst opgenomen. Daar kan er eventueel, met pijn in het hart, één van weg voor, bvb., Shallow Grave. Indien hiervoor meerdere voorstanders zijn.
Art
-
- 13507 berichten
- 3660 stemmen
Death Race 2000 en Running Man hebben een toch wel erg laag gemiddelde, zie ik niet zo goed zitten.
Scheelt toch niet veel met het gemiddelde van The Acid House die WEL in de lijst staat.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Jarmush? Waar is Broken Flowers?
KrisV
-
- 8061 berichten
- 1173 stemmen
Scheelt niet veel, maar is dus ook geen reden opdat ze de plaats van Acid House zouden innemen. Ze hebben nl. ook geen hoger gemiddelde. Het zou eventueel een reden kunnen zijn om Acid House te verwijderen.