- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Knock-out: Romantiek (2013)
Knock-out: Romantiek (2013)
Animosh
-
- 4665 berichten
- 538 stemmen
En de finale kan beginnen! Tot de veertien, met minstens twee punten verschil.
1. Before Sunrise (1995) - 2. Fa yeung nin wa (2000)
1-0, maar geen van beide films vind ik echt indrukwekkend ... ik had liever Sunset in de finale gezien tegen, zeg, Bin-Jip, Su-Ki-Da, Amélie of zelfs Love Exposure. Maar ja, het had ook een stuk erger gekund uiteraard.
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
1-1 ben al lang blij dat één van de 5 Aziaten het alsnog gehaald heeft. Een Sunset vs Sunrise finale was een beetje flauw geweest. Wel twee leuke finalisten, maar niet bepaald favorieten.
MatthijsGr00t
-
- 14031 berichten
- 1342 stemmen
2-1 een redelijk finale (4* - 3*) in een ko waar ik toch veel tips uit kan halen. Romantiek is toch een wat onbekend genre voor mij. Alvast bedankt voor de organisatie!
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8145 stemmen
2-2 leuke finale, al was Sunset mijn favoriet.
BBarbie
-
- 12893 berichten
- 7675 stemmen
Moeilijk. Ik had ook liever Before Sunset in de finale gezien.
2-3
Animosh
-
- 4665 berichten
- 538 stemmen
En de winnaar is: Fa Yeung Nin Wa (In the Mood for Love)! Ik ben zelf geen liefhebber van de film en kan me de film ook niet herinneren als bijzonder romantisch, maar soit, een slechte film is het ook niet.
Bedankt voor organisatie in ieder geval, Film Pegasus. 
mister blonde
-
- 12693 berichten
- 5825 stemmen
Niet bijzonder romantisch? En dat vond je wel van My Blueberry Nights? Onvoorstelbaar! Prachtige winnaar. Hoort zeker in mijn top 10 Romantiek.
De ko is in elk geval binnen de 8 maanden afgerond!
Apollinisch
-
- 21297 berichten
- 0 stemmen
Goede film hoor en geen verkeerde winnaar, maar ik had liever een andere uitslag gezien. Before sunrise was is altijd mijn favoriet geweest (Before sunset vind ik beter, maar minder romantisch).
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Binnenkort op het programma voor herziening, het zal me benieuwen. Zeker niet m'n favoriet, maar een waardige winnaar. En al blij dat het niet één van de Sunset films is geworden.
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4688 stemmen
Erg mooie winnaar. Misschien wel dé film die me in de Aziatische filmwereld heeft geïntroduceerd. De opvolger is wel nóg beter.
Animosh
-
- 4665 berichten
- 538 stemmen
Niet bijzonder romantisch? En dat vond je wel van My Blueberry Nights?
Van My Blueberry Nights kan ik me in ieder geval herinneren dat ik het bij momenten heel romantisch vond (de kusscène ihb). Van In the Mood for Love herinner ik me wel dat ik het bij momenten erg sfeervol vond, maar als romantisch herinner ik me de film niet direct. Maar misschien komt dat gewoon doordat de meer ingetogen, sfeer-gerichte en gestileerde vorm van romantiek die ("art-house") Aziatische films in meerdere mate hebben me (puur wat romantiek betreft althans) zelden weet te raken. En de setting van de film (Hong Kong in de jaren '60, met de bijbehorende sociale conventies en vormgeving) spreekt me ook niet aan. En ook het verhaal en de bijbehorende thema's interesseren me simpelweg niet.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Zeker geen slechte winnaar en ik zal hier de nodige tips op doen. Persoonlijk jammer dat de Hollywood-romantiek niet echt in de smaak valt, maar dat is algemeen wel op de site. Wel zal ik bij de volgende KO toezien dat er een minimum aantal stemmen is voor genomineerde films. Dat haalt de drive en de interesse helemaal uit de KO.
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
maar een waardige winnaar. En al blij dat het niet één van de Sunset films is geworden.
Ja, dat gevoel overheerst bij mij ook wel een beetje. Niet dat de 'Before ...' films slecht zijn, maar winnen gaat wat te ver. Jammer dat Amelie al zo vroeg sneuvelde.
BBarbie
-
- 12893 berichten
- 7675 stemmen
Een waardige winnaar, maar uit de eerste commentaren blijkt al direct dat eigenlijk niemand er erg gelukkig mee is. Ik ook niet. Ik vind Fa Yeung Nin Wa een mooie film, maar de meest romantische??? Daar zet ik toch een karrenvracht vraagtekens bij.
Zoals Film Pegasus hierboven al schrijft valt de Hollywood-romantiek blijkbaar niet echt in de smaak. Daarvoor kiezen staat zo’n beetje gelijk aan vloeken in de kerk. Nou ben ook ik niet direct gecharmeerd van wat er allemaal uit Hollywood en contreien komt, maar daar zitten toch wel meer dan een paar handenvol films bij die een stuk romantischer zijn dan Fa Yeung Nin Wa, om maar niet te spreken van het Bollywood-arsenaal en een fors aantal Zuid-Amerikaanse en Europese films. Maar blijkbaar worden de films door een flink deel van de deelnemers aan deze KO niet gewaardeerd op hun romantisch gehalte (dan zou het eerste deel van Sissi-trilogie zonder meer meegaan tot de halve finale), maar als film als geheel (dan zou geen enkele Sissi-film ooit genomineerd worden).
Het is in deze kringen blijkbaar bon-ton om Aziatische art-house films hoog te waarderen, terwijl er een soort taboe bestaat op populaire mainstream films. Er komen inderdaad prachtige films uit het Verre Oosten, maar niet alles wat daar blinkt is goud of beter dan wat er elders op de wereld op de markt gebracht wordt.