- Home
- Filmforum
- Film - Cast en crew
- Engelse acteurs en actrices
Engelse acteurs en actrices

catweasel
-
- 1571 berichten
- 951 stemmen
Veel acteurs en actrices hebben al een eigen topic. Maar de naar mijn mening grootste acteurs worden vaak vergeten. Ik wil daarom dit topic openen om het over echte Engelse acteurs en actrices en hun films te hebben.
Ik ben gek op de meeste Engelse actrices: Maggie Smith, Helen Mirren, Vanessa Redgrave, Judi Dench, Maggie Smith en Joan Plowright. Maar Maggie Smith en Judi Dench bewonder ik het meest. Als ik dan alle populaire jonge "talenten" zie, zijn er maar weinig die aan hen kunnen tippen.
Ook de Engelse acteurs leveren vaak top-prestaties. Derek Jacobi, Tom Wilkinson, Ian Mckellen, Michael Gambon(niet als Dumbledore),Albert Finney en Jim Broadbent. Helaas zijn een paar van de beste ons al ontvallen: Nigel Hawthorne, Alec Guinnes, Denholm Elliott, Richard Harris, Laurence Oliver en Gregory Peck.
Peter O'Toole is Iers maar beschouw ik als één van de beste acteurs van dit moment.
Toch kan ik het veel omstreden werk van James Ivory meestal niet waarderen. Ik heb A Room with a View vooral gekeken vanwege Maggie Smith, Judi Dench en Denholm Elliott.
Daarnaast heb ik een flink aantal Britse films met deze acteurs en actrices in mijn bezit. Ik heb pas Vera Drake en Ladies in Lavender aangeschaft. Ik moet Gosford Park en Wilde (1997) nog kopen.
Ik heb een aantal Britse films waar ik echt gek op ben.
-Tea with Mussolini
-Ladies in Lavender
-Mrs. Henderson presents
-A Private Function
-the secret garden(1993)
-David Copperfield(1999)
-My House in Umbria
-Richard III
-Henry V
-The Gathering Storm

The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Leuk, die Britse acteurs. Vergeet deze niet:
Peter Sellers (R.I.P.)
Charles Chaplin (R.I.P.)
En deze waren dacht ik ook Brits, al weet ik dat niet honderd procent zeker:
Anthony Hopkins
Timothy Spall
Emma Thompson
Het lijkt wel of de helft van de huidige Britse acteurs in Harry Potter speelt

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen

catweasel
-
- 1571 berichten
- 951 stemmen
Ook John Wood, Bob Hoskins en David Suchet horen bij de beste Britse acteurs.

The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
En dan zouden we bijna Ian Holm vergeten.

catweasel
-
- 1571 berichten
- 951 stemmen
Ook Brian Cox, Brendan Gleeson, Geoffrey Rush, Michael Caine, en Miriam Margolyes moeten niet worden vergeten.

The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
En Sean Connery. Ja, die Britten kunnen er wat van

Respekked
-
- 6286 berichten
- 1206 stemmen
Jason Statham. Pakt praktisch alles watie pakken kan(filmtechnisch) maar heeft al een paar eg leuke films gedaan en heeft in Revolver laten zien ook wat serieuzere rollen aan te kunnen. Toekomstig James Bond? lijkt me wel wat.

BenicioDelToro
-
- 4178 berichten
- 1391 stemmen
Mag ik de lijst nog aanvullen met Jeremy Irons?

catweasel
-
- 1571 berichten
- 951 stemmen
Ik denk dat het weer tijd is voor een degelijke verfilming van een boek van Agatha Christie. Geen tv-film zoals die waarin David Suchet Poirot speelt, maar een grote dure productie.
Misschien is Suchet wel de juiste Poirot, maar de productie moet op de films met Ustinov lijken. Ik hoop op de verfilming van een zaak in een ver land, zoals in Appointment with Death of Murder in Mesopotamie.
Er zouden een hoop Engelse topacteurs in mee kunnen doen. Bijv: Maggie Smith, Judi Dench, Vanessa Redgrave, Helen Mirren, Joan Plowright,Miriam Margolyes, Imelda Staunton, Derek Jacobi, Albert Finney, Tom Wilkinson, Peter O'Toole, Ian Mckellen, Bob Hoskins, Ian Holm, Liam Neeson, Michael Gambon, Alan Rickman, John Wood, Edward Fox, Jim Broadbent, Michael Caine, Geoffrey Rush, Brain Blessed en Kenneth Branagh.
Als de sfeer van de boeken goed in de film terug komt.
Heb je een top-film, die alleen al door de acteurs gedragen word. Met goede kostuums en decors, kan het een nieuwe klassieker worden. Nu kan het nog, de meeste Engelse topacteurs zijn al aardig op leeftijd, en voor je het weet, zijn de meeste het hoekje om.

bebdn
-
- 1884 berichten
- 1148 stemmen
Ik doe er nog enkele Engelse topactrices bij:
Kate Winslet: geboren in Reading
Emma Thompson: Londen
Naomi Watts: Shoreham
Helana Bonham Carter: Londen
Samanta Morton: Notthingham
Het kruim

catweasel
-
- 1571 berichten
- 951 stemmen
Ik doe er nog enkele Engelse topactrices bij:
Kate Winslet: geboren in Reading
Emma Thompson: Londen
Naomi Watts: Shoreham
Helana Bonham Carter: Londen
Kate Winslet vind ik in Finding Neverland heel goed acteren.
Ook Emma Thompson doet het goed in Sense and Sensibility.
Helena Bonham Carter speelt goed in A Room with a View en in Hamlet. In de miniserie Henry VIII vond ik haar echt slecht. Ook in Planet of the Apes vond ik haar niet overtuigend.(vond ik ook het slechtste werk van haar man)

BenicioDelToro
-
- 4178 berichten
- 1391 stemmen
Emma Thompson! Die vind ik echt top!

catweasel
-
- 1571 berichten
- 951 stemmen
Ik heb hier een link naar de website van Judi Dench
De eerste link bij Soundtracks is het thema van de film, en is werkelijk prachtig. Het mooiste nummer uit de film Ladies in Lavender is daar te beluisteren. De film is mijn nieuwste aanwinst en bewijst dat Maggie Smith en Judi Dench de beste Engelse actrices zijn.

Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Oliver Reed
David Warner
Anton Walbrook
Charles Laughton
Tom Courtenay
Frank Finlay
Brian Cox
Charles Dance
Ralph Fieness
Peter Finch
Rachel Weisz
Francesca Anis
Wendy Hiller
Rachel Roberts
Elsa Lanchester
Kate Winslet

catweasel
-
- 1571 berichten
- 951 stemmen
Ik blijf erbij dat Judi Dench en Maggie Smith de beste Britse actrices zijn. Gevolgt door Helen Mirren, Joan Plowright en Vanessa Redgrave

Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Ik blijf erbij dat Judi Dench en Maggie Smith de beste Britse actrices zijn. Gevolgt door Helen Mirren, Joan Plowright en Vanessa Redgrave
Oh ja Vanessa Redgrave, erg goed inderdaad. Lynn Redgrave, haar zus is ook niet slecht trouwens. Ze speelt o.a. in Shine

catweasel
-
- 1571 berichten
- 951 stemmen
Ik ben erg bedroeft.
Ik vind Imelda Staunton een erg goede actrice, maar had toch liever Judi Dench of Joan Plowright als Prof. Umbrigde gezien. Ook de rol van mevr. Figg is aan beide dames voorbij gegaan. Maakt de nieuwe Hp weer iets minder interessant.

BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11681 berichten
- 5072 stemmen
De cast van Hi-de-Hi, Oh Doctor Beeching en You Rang, m Lord, dus:
- Jeffrey Holland
- Su Pollard
- Paul Shane
- Julia Deakin
- Michael Knowles
e.a.

Pieter Montana
-
- 6651 berichten
- 2242 stemmen
Is in 1 jaar tijd een van m'n favoriete acteurs geworden.
Nog een geluk dat hij dat aanbod voor James Bond geweigerd heeft. Een man met zo'n groot talent verdient beter. Al was het natuurlijk geweldig dat hij een klein rolletje had in The Pink Panther als Agent 006
In "Sin City" slaagde hij er gewoon in de coolste man op aarde te worden en het meest geweldige personage ooit in de filmgeschiedenis. Die lange jas, die ogen, dat haar. Een ongelooflijke coole kerel.
Toch was hij voor "Sin City" nog niet zo bekend. Na de BMW filmpjes(waarbij hij onder andere samenwerkte met Ang Lee & Guy Ritchie) werd hem Gosford Park aangeboden. Hij mocht nu al met het beste acteerwerk samenwerken. Met sterren zoals Maggie Smith en Michael Gambon en wederom een geweldige rol van Owen was het een 5* film voor mij.
Daarna mocht hij z'n gang gaan tegen de best betaalde actrisce ter wereld:Julia Roberts. Wat was het heerlijk van hem in Closer om Julia Roberts a fucked up slag te noemen.4.5*

catweasel
-
- 1571 berichten
- 951 stemmen
Ik ben dinsdag naar het filmhuis geweest om een van de laatste films van Dame Judi Dench te bekijken. Ik had Mrs. Henderson presents al thuis gezien, maar ik wilde hem vanwege de muziek in het theater zien.
De prestaties van Dame Judi Dench en Bob Hoskins zijn ongelooflijk. Will Young, de winnaar van het Engelse Pop Idol zingt naast zijn rol in de film, ook een van de thema's van de film. De muziek is gecomponeerd door de geniale musicus George Fenton. Kan het nog beter?
"Mrs. Henderson presents" is een lust voor het oog en het oor. Een waar kunstwerk, omlijst door de geweldige decors en locaties. Stephen Frears weet weer(Dangerous Liaisons)een parel van een film af te leveren.

kos
-
- 46434 berichten
- 8649 stemmen
Kun je dat niet beter bij de film zelf zetten? .

catweasel
-
- 1571 berichten
- 951 stemmen
Kun je dat niet beter bij de film zelf zetten? .
Het betreft toch een oer-Engelse film, met een Engelse Topcast. Ik vind Dame Judi Dench naast Dame Maggie Smith de beste Britse actrice.

catweasel
-
- 1571 berichten
- 951 stemmen
Ik denk dat het weer tijd is voor een degelijke verfilming van een boek van Agatha Christie. Geen tv-film zoals die waarin David Suchet Poirot speelt, maar een grote dure productie.
Misschien is Suchet wel de juiste Poirot, maar de productie moet op de films met Ustinov lijken. Ik hoop op de verfilming van een zaak in een ver land, zoals in Appointment with Death of Murder in Mesopotamie.
Er zouden een hoop Engelse topacteurs in mee kunnen doen. Bijv: Maggie Smith, Judi Dench, Vanessa Redgrave, Helen Mirren, Joan Plowright,Miriam Margolyes, Imelda Staunton, Derek Jacobi, Albert Finney, Tom Wilkinson, Peter O'Toole, Ian Mckellen, Bob Hoskins, Ian Holm, Liam Neeson, Michael Gambon, Alan Rickman, John Wood, Edward Fox, Jim Broadbent, Michael Caine, Geoffrey Rush, Brain Blessed en Kenneth Branagh.
Als de sfeer van de boeken goed in de film terug komt.
Heb je een top-film, die alleen al door de acteurs gedragen word. Met goede kostuums en decors, kan het een nieuwe klassieker worden.
Ik blijf dit nog steeds een aardig idee vinden. Misschien moet er eens bij een top-regisseur aan de bel getrokken worden. Misschien zit hier wat bij:
- Stephen Frears
- Richard Loncraine
- Richard Eyre
- Milos Forman
- Lasse Hallström
- Josee Dayan

door
-
- 77 berichten
- 36 stemmen
-Hugh Grant
-Ralph Fiennes
Maar ik wil ook graag Leo Gregory toevoegen, sinds ik hem in Green Street Hooligans heb zien spelen vind ik hem erg goed.
Hij mag dan nog niet veel films op zijn naam hebben staan, maar hij doet het erg goed.
Overigens ook te zien als (reeds overleden) Rolling Stone Brian Jones in de film ''Stoned''

catweasel
-
- 1571 berichten
- 951 stemmen
Complimentje voor Jeremy Irons. Ook in de nieuwste aanwinst in mijn top 10(Callas Forever)is hij subliem.

Dk2008
-
- 10908 berichten
- 748 stemmen
Het is wel een erg oud topic ... maar goed.
(Veel Engelse/Britse acteurs zitten eigenlijk in die (oude) tv series).
Ik vond Michael Caine eigenlijk ook wel een goede acteur....maar is na herkijken wel een stuk minder geworden. En Roger Moore (nog niet eens genoemd ) alleen de James Bond-films.
Daartegen is Norman Wisdom juist weer in aanzien gestegen. En Sid(ney) James heb ik altijd wel een zwak voor gehad. (Ook al zijn het niet zulke geweldige films. Dat vind ik niet zo belangrijk).

Dk2008
-
- 10908 berichten
- 748 stemmen
Brenda Blethyn en ja Film >> Cast en crew >> Maggie Smith ben ik vrij snel op uitgekeken na het zien van 2 à 3 films.
Diana Rigg (al genoemd) en Joanna Lumley ken ik van De Wrekers De Wrekers - Wikipedia - nl.wikipedia.org . Speelden ook in andere series en films. Rigg o.a. ook in On Her Majesty's Secret Service (1969) [ en Patrick MacNee dan weer in A View to a Kill (1985)
Lumley en Rigg zijn weer samen te zien in Parting Shots (1999)