- Home
- Filmforum
- Film - Cast en crew
- Deze regisseur maakt vreselijke films!
Deze regisseur maakt vreselijke films!
Kabukiman
-
- 414 berichten
- 75 stemmen
Michael Bay maakt ook vreselijke films. En dat doet hij zonder porno.
Nee, effe serieus:
Maar ik vond dat een bijzonder serieuze en deksels juiste opmerking!!
Tinto Brass maakt zieke films, vol met gore en sexueel geweld. Neem nou Caligula. Hoe krijgt hij het voor elkaar om Hellen Mirren, Peter O'Toole en Malcolm McDowell zo'n film te maken vol met seks en geweld? Wansmaak ten top.
Als je een film wilt maken over een periode in de geschiedenis waarin de moraal ver te zoeken was, sexuele uitspattingen aan de orde van de dag waren en er een oppermachtige Keizer aan de macht is die gerekend mag worden tot de meest sadistische, gewelddadige en corrupte machthebbers ooit dan kun je dat op twee manieren doen:
Met sublieme actieurs op een gritty manier iets tonen dat de werklijkheid zoveel mogelijk in al zijn ellende laat zien, of met mooie en dure effecten en een bordkartonnen Crowe net doen of iedereen er destijds sqeeky clean bijliep en men elkaar op rechtvaardige manier bejegende.
Ik verkies toch die eerste versie.
Overigens opvallend dat wederom een film uitsluitend wordt beoordeeld op de mate geweld en seks, terwijl er weinig films zijn waar dat ZO op zijn plaats is als in deze - en de film daarnaast nog anderhalf uur beelden te zien geeft die over andere zaken gaan.
Maar als je beweert dat Brass "zieke films maakt met veel sex en geweld" kan ik me bijna niet voorstellen dat je veel werk van hem hebt gezien, Devastation HCT, want zijn werk bestaat voor het grootste deel uit mooi gefotografeerde min of meer sof-achtige sexfilms zonder enige vorm van geweld (of verhaal of goede acteurs, maar dat terzijde).
Caligula (die hij overigens niet in zijn eentje heeft geregisseerd) is daarop evenals Salon Kitty een grote uitzondering - en het zijn naar mijn nsho zijn twee beste werken!
mikey
-
- 28329 berichten
- 4915 stemmen
Sommige hoofdpersonen zoals o'toole beweerden dat ze niet wisten dat er expliciete sex in zou komen. Brass heeft die sexscenes niet gemaakt maar een een of andere italiaan. Volgens mij die van de penthouse, bob guccione of zo. zal wel op imdb staan. jammer genoeg nooit gezien, dus ik geef geen mening erover
Kabukiman
-
- 414 berichten
- 75 stemmen
jammer genoeg nooit gezien, dus ik geef geen mening erover
Inderdaad zijn er expliciete sex-scenes toegevoegd door de producer, waar Tinto Brass het zelf niet mee eens was. Is ook wel te zien, omdat de gebruikte filmstock voor de toegevoegde scenes anders is (ik geloof dat ze daar 16 mm voor gebruikten). Maar eerlijk gezegd vind ik het de film wel verrijken - het past prima in de sfeer die Brass toch wel goed neerzet. In de bijna een uur kortere R-Rated editie zie je de versie die dicht ligt bij wat Brass voor ogen had - die blijft trouwens verrassend genoeg ook overeind (pun ook hier echt niet intended) en is een mogelijkheid met de film kennis te maken zonder dat je door al te veel gore-igheid heenmoet.
BNrass staat op de film ook niet te boek als regisseur, maar als director of principal photography (of woorden van die strekking), wat al aangeeft dat er meer mee is gebeurd nadat hij zijn principal photography had beeindigd.
Dat Peter O'Toole, en ook Helen Mirren, hebben ontkend dat ze wisten van de expliciete sex is een beetje kinderachtig, want er zitten scenes in waarin ze samen met behoorlijk expliciete zaken samen in beeld staan, en de sfeer van de hele film drupt er van. Ze moeten wel erg naief geweest zijn om dat allemaal niet te zien, lijkt me.
mikey
-
- 28329 berichten
- 4915 stemmen
Als je een film wilt maken over een periode in de geschiedenis waarin de moraal ver te zoeken was, sexuele uitspattingen aan de orde van de dag waren en er een oppermachtige Keizer aan de macht is die gerekend mag worden tot de meest sadistische, gewelddadige en corrupte machthebbers ooit dan kun je dat op!
ik heb een tijdje geschiedenis gedaan en wat deze vent deed, lijkt op de boeken van de sade. maar volgens mijn ex-leraar oudheid mag je niet zeggen dat ze geen moraal hadden. Ze hadden onze christelijke cultuur niet (incl. balkenendes aarden en wormen), ze waren dus gewoon een beetje anders.
Kabukiman
-
- 414 berichten
- 75 stemmen
Hebt gelijk (volgens Balkellende heb ik waarschijnlijk ook helemaal geen neurmen en waerden) - druk ik me verdorie WEER verkeerd uit. Ze waren anders, misschien zelfs wel een stuk gelukkiger dan wij nu in onze rare van valse schijn en verborgen leugens stijf staande samenleving.
En eigenlijk komt in de hele Caligula film ook nergens aan bod dat de getoonde sex een slechte zaak zou zijn.
(De Christelijke cultuur, waarin gefrustreerde priesters zich ten einde raad maar aan kleine jongetjes vergripen omdat een vrouw niet mag, heeft de boel er bepaald niet beter op gemaakt, dus wat dat betreft kunnen we wellicht nog wel wat van de mensen uit de oudheid leren.)
Maar dit laat onverlet dat de in Tinto Brass' film aanzienlijk dichter bij de waarheid ligt dan de opgesmukte schoonheid van Ridley Scott. Wat ik toch absoluut prefereer.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3151 stemmen
Opgesmukte schoonheid in Gladiator? Waar? Ze hadden publieke badhuizen weet je. Calugula is mijns inziens lichtelijk overdreven en de getoonde seksuele uitspattingen zullen toen ook niet zijn goedgekeurd door het plebs.
Kabukiman
-
- 414 berichten
- 75 stemmen
Maar de film gaat ook niet over het Plebs, maar over de krankzinnige en sadistische, van geweld en sex geobsedeerde dictator Caligula.
En Gladiator.... ja, dat is gewoon te zot voor woorden, die film, ziet eruit als verklede 20e eeuwse mensen die een pakje antrekken en `romeinsje tijdje` spelen. Is het ook, natuurlijk, maar ik zie toch liever Mensen in een film dan bordkartonnen figuren die een beetje heen en weer worden gehannest.
Ik heb altijd het gevoel dat als je een paar zinnen verandert en de mensen een ander kostuum aantrekt dezelfde film in om het even welk tijdstip zou kunnen afspelen.
Het tweedimentionale SQUEEKY CLEAN GOED versus MAAR DAN OOK DOORDRENKT SLECHT is zo ontzettend hollywood en heeft verder niets te maken met de periode waarin de film zich afspeelt. dat was ook mijn grote zeperd, want die tijd vind ik waanzinnig interessant, en daar werd eigenlijk helemaal niets mee gedaan.
mikey
-
- 28329 berichten
- 4915 stemmen
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt kabukiman!
Kabukiman
-
- 414 berichten
- 75 stemmen
Ha, gelukkig. Ben meteen op zoek gegaan naar jouw cijfer voor deze film, benieuwd wat jij er van vond. Maar die had je nog niet gekeurd, helaas.
(Waar ik meteen aan toe voeg dat ik op dat vlak ook al een paar weken -zolang ik hier rondwandel- plannen heb, maar ik kom er maar niet toe).
Flipman
-
- 6398 berichten
- 1069 stemmen
Stephen Sommers maakt films waarin het echt draait om de SFX creaturen. In plaats van een goed verhaal...
mikey
-
- 28329 berichten
- 4915 stemmen
Jawel hoor kabukiman. 2.5 voor gladiator. die andere heb ik niet gezien, galigula.
tja sommers; is die niet van die scorpion king films?
Flipman
-
- 6398 berichten
- 1069 stemmen
Nou, als Johan Nijenhuis nog niet genoemd is, waar is dit Topic dan goed voor??
Jawel hoor kabukiman. 2.5 voor gladiator. die andere heb ik niet gezien, galigula.
tja sommers; is die niet van die scorpion king films?
Nou, nee, niet The Scorpion King, die was door ene Chuck Russel, maar Sommers is wel van The Mummy en The Mummy Returns, naast Van Helsing zijn bekendste producties.
Ik wil ook nog effe mijn mening geven over de Caligula/Gladiator discussie: ik vind dat Kabukiman gelijk heeft, in Caligula wordt de binnenkant van de Romeinse macht veel beter weergegeven. Althans, dat geloof ik. En een natuurgetrouwer weergave zie ik, hoe ziek ook, wel liever dan een heel braaf Hollywoodfilmpje.
mikey
-
- 28329 berichten
- 4915 stemmen
johan nijenhuis, geen idee of hij een slechte regisseur is. hij maakt wel hele slechte films.
Misschien wel uit zakelijke overwegingen. simpele films voor the kids
Bert1
-
- 2196 berichten
- 0 stemmen
Als kind vond ik de Michael Bay films erg leuk, nu vind ik ze vreselijk.
by_the_way
-
- 3792 berichten
- 504 stemmen
Pearl Harbor is toch wel goed hoor.
Reinbo
-
- 70661 berichten
- 0 stemmen
Die van Almodovar vind ik meestal vervelende zeurfilms.
Roland Emmerich maakt mislukte actiespektakels, ze missen de broodnodige humor en zelfspot.
Hi-Tek
-
- 666 berichten
- 0 stemmen
Jon Cassar zou verboden moet worden net als die regisseur van Iron Eagle 3 echt te slecht voor woorden.
edit: klopt die Roland Emmerich is net een mislukte samenwerking tussen Joel Schumacher en Michael Bay en hen zijn de slechtste nog niet eens.
Hi-Tek
-
- 666 berichten
- 0 stemmen
Sam Firstenberg, holy crap ! (letterlijk)
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11462 berichten
- 4880 stemmen
Dat gezeik over Johan Nijenhuis ook altijd. De films die hij maakt zijn uitstekend voor het publiek waar ze voor bedoeld zijn. Ben trouwens erg benieuwd hoe Alibi er uiteindelijk uit komt te zien.
niethie
-
- 7308 berichten
- 6524 stemmen
Wat dachten jullie van doris wishman
hell300
-
- 73 berichten
- 379 stemmen
uwe boll, god wat haat ik die kerel. en wie financiert in godsnaam zijn film telkens!
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
M. Night Shyamalan! Begon goed met The Sixth Sense en Unbreakable, maar maakt steeds slechtere en pretentieuzere films, met als dieptepunt The Happening en Lady In The Water.
Shyamalan is eigenlijk een soort van Ed Wood, maar dan met een high budget.
Lexcoaster
-
- 1268 berichten
- 1222 stemmen
Even Spielberg nomineren. De man die van film een ambacht maakte, en daarbij alle creativiteit leek te verafschuwen.
Als er iemand is die me met z'n 'ik zie het al van ver aankomen' sentimentalteit kan irriteren is hij het wel. Film volgens het boekje, ik kan er niks mee.
En een Uwo Boll film een 4* waardering geven? En dan Spielberg betwisten van gebrek aan creativiteit? Smaken verschillen natuurlijk, maar dit kan ik bijna niet serieus nemen. Ach, gelukkig zijn we niet allemaal eender.
Ik nomineer er meerdere:
Beginnend bij Aaron Sheltzer en Jason Friedberg, die twee maakten films als meet the Spartans en Epic Movie. Twee onuitstaanbare producties. Daarna Keenen Ivory Wayans, de man achter idioterie als Scary Movie, Little Man en White Chicks. Vreselijk..
Tenslotte Jim Wynorski en Uwe Boll, dat die twee uberhaupt nog films mogen maken, onbegrijpelijk... Jim Wynorski gaat in de extremen met films als 'Curse Of The Komodo'. Niet aan te bevelen. Boll mist 1 ding: verstand van film maken. Toch wel een vereiste bij het maken van films..
Vreemd eigenlijk dat er nog geen films van Ed Wood hier op moviemeter zijn.