- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Films uitlenen, doen jullie daaraan?
Films uitlenen, doen jullie daaraan?
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Símpele vraag dacht ik zo.
Ik leen zelf films (en series) aan eigenlijk iedereen uit die erna vraagt maar ik moet wel zeker weten dat ze belangstelling hebben voor het medium film.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Met het uitlenen van duurdere edities heb ik meer moeite dan met reguliere dvd's. Die leen ik gemakkelijk uit. In het verleden heb ik weleens wat teruggekregen wat niet meer leek op wat ik had uitgeleend. En dan doen of je neus bloedt. Erg irritant. Maar die mensen komen gelukkig niet meer aan mijn deur
.
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12834 stemmen
Ik doe het eigenlijk zelden tot nooit. Enkel aan mensen die ik al erg (erg) lang ken. Verder ben ik iets te tuk op de DVDs in mijn collectie en is mijn geheugen zo gegatenkaasd dat het ook niet echt veilig meer is vanalles uit te lenen.
Animosh
-
- 4665 berichten
- 538 stemmen
Ja! Aan mijn vader. Verder heeft niemand er interesse in, vrees ik. 
belchinees
-
- 4182 berichten
- 2326 stemmen
Niet meer nee, dat is om problemen vragen.
Mijn zus durft, zonder mijn toestemming, wel nog eens een dvd uit mijn kast uit te lenen aan iemand, en daar kan ik dan maanden achter vragen.
Ik schrijf het wel allemaal op nu, dat ik toch niet vergeet bij wie ze zijn.
Animosh
-
- 4665 berichten
- 538 stemmen
Weh, dat is inderdaad ergerlijk. Zelf zou ik in ieder geval onmiddellijk (tenzij de vermelding in het geval van de specifieke persoon weinig noodzakelijk is) een maximale termijn afsluiten met de lener, moesten de dvd's het huis verlaten.
belchinees
-
- 4182 berichten
- 2326 stemmen
Het probleem is dat ik de desbetreffende lener meestal niet persoonlijk ken, en dus moet zeuren bij mijn zus, die daar allemaal lakser mee omgaat omdat de dvd's niet haar bezittingen zijn.
Vervelend he. 
Goto
-
- 1736 berichten
- 0 stemmen
Ja hoor, maar alleen aan goede vrienden. (Een handjevol dvd's zijn wel off-limit.
)
Animosh
-
- 4665 berichten
- 538 stemmen
Vervelend he.
Nogal. Ze weet dat jij er zo'n last van ondervindt? En zo ja, bieden gerichte afspraken met je zuster geen oplossing? Vind zulk weinig bedachtzaam gedrag maar dwaas.
Rianneke_Dan
-
- 14194 berichten
- 2563 stemmen
Ja hoor ik leen regelmatig wat uit, schrijf daarbij wel meestal wel op aan wie en welke films. En als ik ze terug krijg check ik altijd even het schijfje. Maar mijn Disney's zijn off limit, die worden niet uitgeleend.
clockwork72
-
- 2780 berichten
- 1735 stemmen
O ja hoor ik leen regelmatig films uit aan een kameraad van mij. Ik leen dan vervolgens ook weer films van hem. Maar ik schrijf wel altijd op wat ik precies uitgeleend heb.
kimberlyVD
-
- 5946 berichten
- 1567 stemmen
Zo goed als nooit (meer) eigenlijk.
Begin vorig jaar leende ik eens een dvd uit aan een klasgenoot en pas aan het einde van het schooljaar kreeg ik hem terug!
Ik had er natuurlijk al dikwijls achter gevraagd maar steeds 'vergat' ze hem. Dan kreeg ik uiteindelijk enkel het schijfje terug want het doosje was ze kwijt..
En pas enkele weken later kreeg ik uiteindelijk ook het doosje terug, helemaal beschadigd. 
Vanaf toen is het afgelopen met uitlenen!
Trouwens, dat mens durft zelfs nu nog vragen of ze dvd's van me mag lenen... Nee dus!
DonViseroo
-
- 127 berichten
- 0 stemmen
Doe dit nooit. Men zus heeft al eens zonder vragen dvds van me uitgeleend aan iemand en heb hier dan wel lang moeten achter zagen om ze terug te krijgen. Ben trouwens nog steeds een dvd kwijt, waarvan ik weet dat ik hem niet uitgeleend heb, maar toch verdwenen
.
Ik vertrouw ook niet snel iemand en ben niet zeker of ze de films met dezelfde zorg zouden behandelen als ik doe, ik ga zelf ook niemand vragen om een film te lenen, ben bang dat er iets zou aankomen bij mij.
Hannibal
-
- 9358 berichten
- 3273 stemmen
Ik ben er ook van genezen. Onlangs na veel aandringen eindelijk mijn Passion de Jeanne D'Arc terug na bijna een jaar. Ik wacht nog steeds op mijn Anders Thomas Jensen box en Naissance des Pieuvres. Ook nog mijn collega's van het Filmhuis, die zouden beter moeten weten. 
wyatt earp
-
- 5006 berichten
- 2629 stemmen
Heel af en toe doe ik het wel eens. Maar dan alleen aan goede vrienden, waarvan ik zeker weet dat ik de film heel en zonder krassen terugkrijg. Ik ben heel voorzichtig en zuinig op mijn verzameling, dus ik ben er niet zo heel dol op om zoiets uit te lenen.
riesma
-
- 3706 berichten
- 3081 stemmen
Ik houd nogal van special/limited editions, met name kartonnen boxen. Als ik zo'n film uitleen stop ik de schijf in een plastic cd/dvdhoes voordat ik hem meegeef. Als het niet gaat, is een vlekje/scheurtje voor mij reden om een nieuwe box te vragen. Ik ben er vreselijk zuinig op. Daarom baalde ik zo van de lekkage die ik afgelopen zomer van de bovenburen had. Het moest ook pre sé precies in mijn dvdkast lekken
. Maar gelukkig viel er een hoop te repareren (met handdoeken en een strijkijzer!) en krijg ik een kleine 500 eu schade terug.
Maar dat was de vraag niet. Ik leen alleen uit aan bepaalde personen, waarvan ik weet dat ze fatsoenlijk met dvd's omgaan of personen die weten dat ik moeilijk met schade ben.
thunderball
-
- 5878 berichten
- 1414 stemmen
Ik leen in principe nooit iets uit.
Dat heb ik afgeleerd sinds ik in mijn tienertijd ooit een boek uitleende en dat onder de limonade terug kreeg.
Zijn ook altijd figuren die roepen "Zonde van het geld" en "Wat heb je daar nou aan?" wanneer ik weer een stapel films heb aangeschaft, maar wel als eerste in de rij staan om te vragen of ze ze mogen lenen.
Dacht het niet!
Ik werk er voor om leuke spullen en dus ook dvd's te kunnen kopen en dat doe ik niet om ze dan aan mensen, die het geld er zelf niet voor over hebben, uit te gaan lenen.
Ik koop zoveel mogelijk alles nog gesealed en ben extreem zuinig op mijn spullen en die leen ik dus niet uit.
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Ik ben er ook van genezen. Onlangs na veel aandringen eindelijk mijn Passion de Jeanne D'Arc terug na bijna een jaar. Ik wacht nog steeds op mijn Anders Thomas Jensen box en Naissance des Pieuvres. Ook nog mijn collega's van het Filmhuis, die zouden beter moeten weten.
Bekend probleem. 
Elineloves
-
- 24071 berichten
- 3630 stemmen
Helaas deed ik dat maar al te vaak. Vriendinnen, mijn broer.. allemaal leken ze te denken dat ik een videotheek ben, alleen het verschil is dat ik ze nooit op tijd terug krijg en sommigen helemaal niet meer.
Nee, dus aan uitlenen doe ik niet meer, ben er al zoveel door 'kwijtgeraakt' 
riesma
-
- 3706 berichten
- 3081 stemmen
Zo mis ik ook nog een paar Suske&Wiske's, de leukste van mijn collectie nog wel! 
Eén keer heb ik Dances With Wolves uitgeleend, de kartonnen limited editie (is nu niet limited meer). Ik kreeg toch een vodje terug...
- "Ja, hij lag aan de andere kant van de tafel, maar er ging een glas limonade om en voordat we een doekje hadden was het er al overheen."
- "Hmmm, óver-heen, vanaf de andere kant van de tafel? En die vochtkringen ter grootte van jullie glazen op de hoes dan?"
Dat was voor mij de laatste keer dat ik de originele hoes meegaf. Ik heb uiteindelijk dezelfde versie nieuw van ze gekregen.
DonOswaldo
-
- 6430 berichten
- 1931 stemmen
uitlenen.. doe het alleen aan sommige mensen..
familie wel, me zus heeft zelf ook een dvd-collectie en weet dat ik het netjes en allemaal terugkrijg, en me broer en ouders die letten daar ook wel op..
ook de echt goede vrienden leen ik het nog wel eens aan uit..
maar de rest niet meer, ben al zoveel kwijtgeraakt, en heb inmiddels zoveel dat ik ook niet eens meer zou herinneren wat er nou ontbrak uit me collectie.. (moet eigenlijk alles maar eens in een lijst gaan zetten hier op mm
)
Elineloves
-
- 24071 berichten
- 3630 stemmen
(moet eigenlijk alles maar eens in een lijst gaan zetten hier op mm
)
Weet niet hoeveel je er hebt, maar ik ben er laatst ook aan begonnen... ben je wel een tijdje zoet mee
Wel fijn dat je dan direct kunt zien op welke films je nog niet gestemd hebt. 
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Ik leen ze zeer minimaal uit, en in bijna alle gevallen heb ik de film niet meer terug gezien. Nochtans toch ook 'vrienden' en goede kenissen. Nu scheep ik die ook allemaal af. Enkel mijn broer en m'n vriendin lenen wel eens een filmpje. Maar ook al duurt het soms wat lang voor ik ze terug krijg, toch komt dat altijd gewoon terug in orde.
U-96
-
- 11875 berichten
- 2062 stemmen
Ik leen nooit films (ook geen CD's) uit, want het gros van de mensen heeft een leasewagenmentaliteit. Ik laat bijvoorbeeld ook nooit iemand in mijn auto rijden.
Bovendien wil ik ook niet dat hoesjes op vieze tafels liggen etc. Iets wat je toch niet in de hand hebt als je wat uitleent.
thunderball
-
- 5878 berichten
- 1414 stemmen
Precies! Andere mensen zijn nu eenmaal niet zo zuinig op spullen.
En in mijn auto mogen ze natuurlijk al helemaaaal niet rijden....! 
Animosh
-
- 4665 berichten
- 538 stemmen
Opmerkelijk. Zelf heb ik, zoals hierboven alreeds aangestipt, niet zoveel ervaring met het fenomeen, maar dat personen veelal zó weinig respectvol omgaan met andermans eigendom had zelfs de wredelijkste droom me niet durven insinueren.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3278 stemmen
Ik heb alleen maar hele nette en aardige vrienden dus ik leen aan de lopende band DVD's uit.
Gizzmann
-
- 5617 berichten
- 2839 stemmen
Ik kan moeilijk nee zeggen dus ik leen gewoon films uit wanneer mensen dat vragen. Normaal kreeg ik ook zowat een hartaanval wanneer er een kras op de DVD hoes zat, maar ik probeer juist dat vreselijke materialistische gedrag van mezelf tegen te werken en me gewoon niet teveel zorgen te maken over de staat van de doosjes. Dat is veel ralaxter. Het gaat me om de schijfjes, wanneer ik die beschadigd terug krijg en de film niet meer kan bekijken trek ik dat natuurlijk niet.
Heb ook wel eens een slechte ervaring gehad met het uitlenen en toen mijn Fight Club S.E. terug gekregen zonder de eerste disc. Uit vertrouwen had ik dat niet gelijk gecheckt en het persoon dat hem had geleend zag ik daarna nooit meer. Erg lullig zoiets.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Eigenlijk nooit, want zodra ik een film heb uitgeleend krijg ik zin om m zelf te kijken. 
Al stop ik wel geregeld wat in de pakketservice, maar dan weet ik zeker dat ik even zonder kan.
Kevin13
-
- 14947 berichten
- 0 stemmen
Doe het wel nog, maar aan vrienden die ik goed ken en vertrouw. Zit nog altijd te wachten op mijn dvd die ik vorig jaar heb uitgeleend. (The Blair Witch Project)