- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Je persoonlijke filmbeleving
Je persoonlijke filmbeleving
mister blonde
-
- 12506 berichten
- 5515 stemmen
Maar ja, ik zie dat soort dingen.
Nee dus.
Wat ik al aangaf;
Voor wie is het bewijs nog niet geleverd dan? Wie denkt er hier nog dat jij nog wel veel moois gaat ontdekken bij oude films?
Onderhond
-
- 87326 berichten
- 12218 stemmen
Heb ik heel vaak bij plotholes of ongeloofwaardigheden in films die zeer sfeervol zijn. En gezeik dat je daarover hoort . Maar blijkbaar storen mensen zich dan aan zulke dingen bij die films ... zo heeft ieder zijn voorkeuren en dingetjes.
Oh, er zijn andere fora dan MM, waar andere soorten filmliefhebbers zitten. Maar zoals ik al aangaf, ik haal er voor mezelf ook nuttige zaken uit, ik ben er ondertussen ook van overtuigd dat je films moet zien als je er wat over wil melden én er zijn legio discussies geweest op MM in de eerste 10 jaar dat ik hier zat waar dit soort argumenten aangehaald werd.
mister blonde
-
- 12506 berichten
- 5515 stemmen
Dat laatste is precies de reden dat ik dingen als Big Brother kijk. Kan ik er in elk geval over meepraten. Maar ik zet het na 20 minuten ergenis af, laat staan dat ik alle soortgelijke programma's systematisch ga aflopen.
Laten we er langzaam een eind aanbreien. Ik snap jouw punt ook best wel hoor (al ben ik het met veel punten niet eens of staat mijn filmbeleving er haaks op), heb alleen het idee dat jij mijn punt in zijn geheel niet begrijpt. Of vergis ik me?
Onderhond
-
- 87326 berichten
- 12218 stemmen
Oh nee, ik begrijp je punt wel. Het gevoel dat je beschrijft is me verder ook niet onbekend, maar ik probeer me wel steeds te realiseren dat er zoveel meningen en visies zijn als er mensen zijn. Ik ben het zo vaak niet eens met mensen hun mening, of hun filmbeleving, maar uiteindelijk vind ik dat je er toch moet vanuit gaan dat iedereen doet wat hij doet omdat hij het leuk vindt en er voor zichzelf wat uithaalt.
Om het nog even om te keren ... moest ik die oude films kijken met het idee van "laat ik dit eens nukkig niet leuk gaan vinden om daarna lekker te kunnen trollen op MM", zou m'n return of investment tegenwoordig belachelijk laag zijn. Er volgens zelden nog reacties of discussies bij mijn negatieve recensies, dus daarom hoef ik het echt niet te doen.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Om het nog even om te keren ... moest ik die oude films kijken met het idee van "laat ik dit eens nukkig niet leuk gaan vinden om daarna lekker te kunnen trollen op MM", zou m'n return of investment tegenwoordig belachelijk laag zijn. Er volgens zelden nog reacties of discussies bij mijn negatieve recensies, dus daarom hoef ik het echt niet te doen.
Of... je hebt een heel lange adem en zit nu orgastisch achter je toetsenbord te smullen van deze discussie
mister blonde
-
- 12506 berichten
- 5515 stemmen
Hmm, zie net je bericht bij the French Connection...
Onderhond
-
- 87326 berichten
- 12218 stemmen
Goh, dan heb je bij Conan, Dear Zachary en Der Weisse Band over je hart gewreven neem ik aan?
mister blonde
-
- 12506 berichten
- 5515 stemmen
Das Weisse band Conan heb ik niet zo veel mee en Dear Zachary niet gezien.
Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Bij Roman Holiday:
Is jullie inmiddels een talkshow aangeboden?
Onderhond
-
- 87326 berichten
- 12218 stemmen
Werkte jij niet voor een krant tegenwoordig? Misschien kunnen we een duo-column doen?
Dk2008
-
- 10474 berichten
- 769 stemmen
Ik open dit topic omdat ik benieuwd ben naar wat jullie ervaren bij het kijken naar films. Natuurlijk is dat gebonden aan de film zelf, maar wat wil je voelen, ervaren, doormaken, bij het kijken naar film?
een manier om je horizon te verbreden, of gewoon puur vermaak?
Zie je het echt als je hobby, of draait je hele leven om films?
How about you guys?
Ik heb nooit echt antwoord hierop gegeven. Wel zijn berichten van mij in dit topic verplaatst als reactie op anderen.
Nee, voor mij zijn films puur vermaak, ontspanning, afleiding. Wel is het zo dat ik door het kijken naar films weer bij andere films uitkom en zo in de loop van jaren mijn horizon heb verbreed maar de laatste jaren juist ook weer heb verkleind door ze af te stoten. Dus ik heb ze nog eens gezien maar hoef ze niet nog eens te zien.
En het is gewoon een hobby, die soms wat uit de hand loopt. Maar stel ik kan geen films meer zien, dan zou ik het ook niet echt missen. En verder vind ik het sinds ik dvd's koop leuk om films gewoon (veel) vaker te bekijken en daarin weer allerlei dingen te ontdekken i.p.v. dat in nieuwe films te gaan doen.
Voor mij is het ook veel belangrijker dat een film leuk of mooi is dan dat hij goed is.
John Milton
-
- 21922 berichten
- 11891 stemmen
Maar het valt toch wel mee? Morgen draaien zowel Kollektivet (de nieuwe Vinterberg) als Demolition (Vallée) die ik toevallig dit weekend ook in Utrecht zag, en komend weekend Embrace of the Serpent en Louder Than Bombs (de nieuwe van Joachim Trier). Not too shabby.
Tevens is het op zich niet gek dat je nog niet enorm veel toptitels hebt gezien in april, grote releases staan immers zelden in die maanden (jan-april), meer in de zomer en decembermaand. Dan heb je in de bios nog niet heel veel mee kunnen pakken, naast die paar films die bij ons net doorgeschoven worden naar januari, zoals met The Revenant en The Hateful Eight gebeurde en dit jaar Assassin's Creed en Scorseses Silence naar de eerste week van 2017 doorschuiven.
En hoeveel hebben we nou eigenlijk al gezien? Mijn inhaalslag (niet in geringe mate ingegeven door beschikbaarheid, maar ook tijd) is vaak in de laatste maand van het jaar. Ik ga vandaag pas mijn 25e film opzetten die ik meetel als zijnde voor dit jaar. Dat is helemaal niet gek veel om een lijst met absolute toppers te mogen verwachten, toch?
In welke mate zoek jij toppers in grote releases (en wat versta je daar zoal onder) en de kleinere onafhankelijke producties die je in het filmhuis zou zien?
TornadoEF5
-
- 5577 berichten
- 1554 stemmen
Maar het valt toch wel mee? Morgen draaien zowel Kollektivet (de nieuwe Vinterberg) als Demolition (Vallée) die ik toevallig dit weekend ook in Utrecht zag, en komend weekend Embrace of the Serpent en Louder Than Bombs (de nieuwe van Joachim Trier). Not too shabby.
Tevens is het op zich niet gek dat je nog niet enorm veel toptitels hebt gezien in april, grote releases staan immers zelden in die maanden (jan-april), meer in de zomer en decembermaand. Dan heb je in de bios nog niet heel veel mee kunnen pakken, naast die paar films die bij ons net doorgeschoven worden naar januari, zoals met The Revenant en The Hateful Eight gebeurde en dit jaar Assassin's Creed en Scorseses Silence naar de eerste week van 2017 doorschuiven.
En hoeveel hebben we nou eigenlijk al gezien? Mijn inhaalslag (niet in geringe mate ingegeven door beschikbaarheid, maar ook tijd) is vaak in de laatste maand van het jaar. Ik ga vandaag pas mijn 25e film opzetten die ik meetel als zijnde voor dit jaar. Dat is helemaal niet gek veel om een lijst met absolute toppers te mogen verwachten, toch?
In welke mate zoek jij toppers in grote releases (en wat versta je daar zoal onder) en de kleinere onafhankelijke producties die je in het filmhuis zou zien?
Klopt. Ik denk dat ik die ook ga overslaan. Ik had meer verwacht van Nostalgia de la luz. Ik vind de beelden wel prachtig, maar ik vind het niet interessant genoeg om er negentig minuten voor te gaan zitten.
Ik had gedacht om vandaag naar Magallanes te gaan, maar ik heb geen zin in die openingsdrink, en er staat bij: Magallanes + openingsdrink. En ik ben niet zeker of ik verplicht naar die openingsdrink moet gaan (of die film direct begint en dan pas vrijblijvig die drink). Ik wil gewoon een film kijken, niets meer, niets minder. Ik ga ook alleen.
Die openingsdrink is er enkel en alleen maar omdat men een week de aandacht aan Spaanstalige films schenkt. Enige film die ik wellicht zal meepakken is de film van vrijdag: Desde Alla. (Ik zie nu pas dat die uit Venezuela komt). Men draait ook nog: El Clan, El Destierro, Truman, El Boton de Nacar en Alias Maria.
Goede balans. Niet te populair omdat die me toch meestal slecht bevallen. Ik ben een beetje zoekende op dit moment. Ik vind niet dat er grote cinemareleases voor deze zomer op de agenda te staan. Maar het komt misschien wel in orde. Die vier films die je opnoemde draaien hier ook, maar ik betwijfel of ze wel iets oor mij zijn. Ik heb bij alle vier de films het gevoel: mwaaa, als ik de inhoud lees. We zien wel.
Vooral als je 2016 na nog geen vier maanden afschrijft terwijl je amper een film uit dit jaar hebt gezien, lijk je inderdaad vooral bezig te zijn een statement te maken for the sake of it.
Geef toe dat het beter kan. Van de grote releases weet je best wel snel wat iets voor jou of wat iets minder voor jou was. Op dat vlak vond ik 2015 (en vooral (!!!) 2014 beter), hoewel inderdaad het merendeel in december (en bij ons januari 2017) zal uitkomen. Het feit dat ik nog weinig films heb gezien heeft daar ook iets mee te maken. Als ik enkel bij Disneyfilms twijfel om naar de Kinepolis te gaan, moet dat al genoeg zeggen.
Maar ik begrijp wel het punt. Ik sta niet echt in de positie om over dit jaar te oordelen, maar ik maak me wel wat zorgen... . Het jaar zal toch veel verrassingen moeten brengen. Ik ben zelf zover gekomen dat ik begin te twijfelen aan deze hobby.
John Milton
-
- 21922 berichten
- 11891 stemmen
Dan vind je wellicht niet genoeg films echt leuk, of je weet ze niet te vinden/ze zijn niet beschikbaar daar. Als er even niets draait wat ik graag wel zien (ook al wil per jaar meer zien dan me normaal gesproken fatsoenlijk kan lukken), dan pak ik iets uit de watchlist van het jaar ervoor, of een van de andere decennia. En films die ik gemist heb in de bios pak ik op video on demand of pindakaas. Er zijn zoveel krankzinnig goede films. Ik zou dan ook niet twijfelen aan je hobby, maar meer films zoeken die je vermoedelijk wel toppers vindt, om het eender van dit jaar of eerder, en de behoefte om een jaartoplijst te maken eventueel laten gaan.
TornadoEF5
-
- 5577 berichten
- 1554 stemmen
Bij Film > Toplijsten en favorieten > Dynamische Toplijst 2016:
Wat de discussie over de jaren betreft, wat ik al eerder zei, ik vind het pas na een (of twee) jaar zinnig om er iets van te zeggen. Eind vorig jaar heb ik pas wat ik uit 2014 nog wou zien grotendeels gezien, en dan heb ik vast nog wel een stuk of 30 uit dat jaar nog in mijn nog zien-lijst staan. En een goeie tip ook van JM om niet op jaren maar op films te focussen. Dat "altijd met alles bij willen zijn" is een van de hedendaagse welvaartsziektes als gevolg van het 24-uurs & digitale tijdperk waarin we leven, "alles" moet "nu" en zoeits levert alleen maar stress op, terwijl een hobby ontspannend bedoeld is .
Klopt. Ja ik denk niet dat die films iets voor mij zijn, of toch zeker op mijn leeftijd. Ik moet ook wat meer selectiever zijn, of ik ga de interesse voor deze hobby verliezen. Ik zie soms wel echt mooie films die me wel zin blijven geven, maar ik kan me niet (meer) dag na dag focussen op een film wat vroeger iets makkelijker lukte. Ook wordt je vanzelf gewoon onbewust veel kritischer. De bekendere mainstreamfilms vind ik vaak te flauw en gewoon niet interessant genoeg. Ik kijk geen film om gevechten te zien, en als ik graag wat actie wil, dan speel ik wel een game of ga ik wat gaan lopen. Onweer is een vorm van actie die ik graag heb bijvoorbeeld.
Bij kleinere films heb ik vaak het gevoel dat het te intelligent oogt voor mij of dat er teveel werk voor mezelf is. Kleine gevoelsfilms liggen me volgens mij het best (op dit moment). Of films die op één of andere manier qua stijl er bovenuit springen, en op die manier gewaagd zijn. Zijn er al veel films dit jaar uitgekomen die aan één van beide voorwaarden voldoen?
Verder ben ik inderdaad wel wat te vlug geweest. Het was meer gebaseerd op cinemareleases (in Kinepolis), en die kleinere films worden pas later echt bekend. Ik vond afgelopen jaar wel goed, al was het tweede deel wel pakken beter. Maar ik merkte daar veel minder van omdat ik in het eerste deel ook geen films van 2015 keek. Ik spaarde quasi alles op tot het einde, en had dat onderschat.
Kijk ja, ik denk dat ik gewoon van film tot film moet gaan, en als ik een film wil zien dat ik die moet opleggen in plaats van mij steeds zorgen te maken over groeiende watchlisten. Room is een film die ik NU wil zien, dus ik zal kijken of ik die ergens kan vinden online. En zo gaan we wel van film tot film verder. Ik zal wel een tempo vinden dat me ligt, en ik heb genoeg jaren nog om veel van die 'top'-films te zien. En zo niet, dan is dat dan maar zo. Het is niet de bedoeling om op mijn 22ste de gehele top 250 gezien te hebben.
Ja, ik weet dat je niet op jaren mag focussen, maar ik wil graag een aardig lijstje weer op het einde van het jaar kunnen voorschotelen. Maar goed, nu is het wel ideaal om langzaam nu en dan wat films te zien (1 per week van dit jaar). Dan zal ik wel een aardig lijstje hebben, en op het einde van het jaar kan ik dan (eventueel) als het moet het tempo wat versnellen. Vorig jaar begon ik met maar 15-20 films aan de maand december, en geraakte ik nog aan 50. Dus ik denk wel meer films gezien te hebben tegen december, zodat ik die maand relaxter het tempo even kan opdrijven (indien ik dat wil/zin heb). En verder probeer ik me vooral te focussen op kleinere films. Grotere films kunnen we later wel nog zien. (opvulling)
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Neem het vooral allemaal niet te serieus, TornadoEF5. Als je er zo intensief mee bezig bent wil je je wel eens in zo'n hobby verliezen. Het is af en toe goed om eens een stapje terug te doen en je af te vragen waar het echt om draait: leuk films kijken of bijna neurotisch lijstjes afwerken? Op die momenten grijp ik vaak terug op m'n favoriete films en herontdek ik weer hoe mooi deze hobby toch wel is.
Lijstjes maken en afwerken kan leuk zijn, maar het moet je niet gaan leiden. Je kunt toch niet alles zien en dat moet je ook helemaal niet willen.
TornadoEF5
-
- 5577 berichten
- 1554 stemmen
Bij Film > Toplijsten en favorieten > Dynamische Toplijst 2016:
Neem het vooral allemaal niet te serieus, TornadoEF5. Als je er zo intensief mee bezig bent wil je je wel eens in zo'n hobby verliezen. Het is af en toe goed om eens een stapje terug te doen en je af te vragen waar het echt om draait: leuk films kijken of bijna neurotisch lijstjes afwerken? Op die momenten grijp ik vaak terug op m'n favoriete films en herontdek ik weer hoe mooi deze hobby toch wel is.
Lijstjes maken en afwerken kan leuk zijn, maar het moet je niet gaan leiden. Je kunt toch niet alles zien en dat moet je ook helemaal niet willen.
Klopt. Daar ligt het probleem wat, maar ik ben er dieper op ingegaan in filmdip. Ga nu nog Zootopia kijken (room vond ik helaas nog niet)