- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Je persoonlijke filmbeleving
Je persoonlijke filmbeleving
serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
Ik open dit topic omdat ik benieuwd ben naar wat jullie ervaren bij het kijken naar films. Natuurlijk is dat gebonden aan de film zelf, maar wat wil je voelen, ervaren, doormaken, bij het kijken naar film? Is het een uitweg uit je dagelijks bestaan, iets waar je naar uit kan kijken wanneer je je verveelt, een manier om je horizon te verbreden, of gewoon puur vermaak? Moet een film jouw meeslepen, iets leren, laten lachen of laten zweten? Ga je films shoppen als je jezelf wilt verwennen?
M.a.w: Wat betekent film voor je? Waarom kijk je films? Natuurlijk doet iedereen dat wel eens, maar velen op MovieMeter hebben volgens mij meerdere redenen. Zie je het echt als je hobby, of draait je hele leven om films?
Ikzelf merk dat ik, als ik me goed voel, vanzelf aan films ga denken en er vrolijker van wordt. En als ik boos of verveeld ben is film vaak ook een prima hulpmiddel. Daarnaast is het voor mij een ideaal tijdverdrijf, omdat het kan vermaken, fascineren, emotioneren en kan meeslepen. Film is mijn hobby omdat het me vrolijk maakt of in spanning zet, soms zelfs met nieuwe emoties laat kennismaken. Films vind ik buitengewoon fascinerend, vooral ook alle trucage en al het bedrog dat wordt gebruikt bij het filmmaken. My personal escape to a better world. Or a worse one. Creativiteit vinden op een tv-scherm en erdoor verbijsterd worden. Mijn favoriete kunstvorm.
How about you guys?
Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
Ik ben gefascineerd en erg geïnteresseerd in alles wat met menselijke cultuur te maken heeft, zoals film, literatuur, theater, dans, architectuur, beeldverhaal, filosofie, en in iets mindere mate ook muziek, beeldende kunst, opera en fotografie. Architectuur fascineert me het meest, wegens mijn studie uiteraard, maar ook vanwege de reikwijdte ervan op maatschappelijk, sociaal, politiek en filosofisch vlak, maar film is een mooie tweede momenteel. Dat heeft met gemak te maken: je hoeft er geen jaar op voorhand voor te reserveren, het duurt niet te lang, je hoeft er je huis niet voor uit, maar ook met het feit dat eens je aangetrokken bent door films, je er moeilijk terug uitgeraakt: het is zo'n divers en gevarieerd medium dat je altijd wel iets nieuws wilt en ook kunt ontdekken. Film kijken als activiteit doe ik zowel als ontspanning als omdat het me beweegt, emotioneel en rationeel. Maar vooral omdat het zo'n intense ervaring is, extreem geconcentreerd, maar alomvattend: niet in één film, althans die heb ik nog niet mogen ontdekken, maar binnen het medium als geheel. Er is geen enkele emotie die niet door een film opgeroepen kan worden denk ik, zelfs de zogenaamd authentieke menselijke emoties als liefde, bewondering, genegenheid of vertedering, alles is mogelijk. Dat die opgeroepen kunnen worden door wegend licht en geluidsgolven is niet zielig of eenzaam, maar zuiver kunst. En dat boeit me wel
.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Mooie openingspost.
En als ik boos of verveeld ben is film vaak ook een prima hulpmiddel.
En heeft dat dan invloed op wat voor film je kijkt? Ik kan me wel voorstellen dat de ene film daar wel beter tegen helpt dan de andere.
Voor mij is film vooral een pracht van een uitweg. Het werkt als een soort therapie want tegenover het (echte) leven sta ik bijzonder somber. En dan hoeft dat voor mij ook niet per se een 'better world' te zijn, want het feit alleen al dat film mij enorm facineert biedt voor mij al dat stukje escapisme. Een prent als Irreversible bv is heel confronterend met de wrange realiteit, maar tergelijkertijd biedt het me nieuwe perspectieven en een duidelijk inzicht op de zaken en ook nog eens in een eigenzinnige filmische vertaling van de filmkunstenaar die het onderwerp aansnijdt.
Dergelijke films die dus mijn horizon verbreden en/of sterke emoties oproepen etc kunnen me dus evenzeer bevredigen als al de rest van de mogelijke doelstellingen, maar het is allerminst een absolute vereiste en ik heb er ook niet altijd zin in.
Procentueel gezien grijp ik zelfs nog meest vanal naar luchtig amusement (de puurste vormen van escapisme). Ook daar vind ik overigens vaak massa's creativiteit terug en ben ik bijzonder geboeid door alle uithoeken, achtergrondinformatie en vormen dat die eerder inhouds-loze kant van de cinema-medaille te bieden heeft. Ik maak er geen onderscheid in, alles wat met film te maken heeft wekt mijn interesse. Mijn favoriete films zijn dan ook niets voor niets stoere actiefilms uit de jaren 80 en 90. Die geven me simpelweg het beste gevoel (en ik vind ook gewoon dat daar de beste films tussenzitten tout court) om heel veel verschillende redenen...
Ik zou hier nog heel lang kunnen doorgaan wat film zoal voor me betekent, maar moge duidelijk zijn dat het voor mij dus ook een enorm grote passie is. Ik zou echt niet meer zonder kunnen leven. 
serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
Mooie openingspost.
En heeft dat dan invloed op wat voor film je kijkt? Ik kan me wel voorstellen dat de ene film daar wel beter tegen helpt dan de andere.

djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Meestal kijk ik dan juist films die me iets 'anders' laten voelen dan ik op dat moment doe.
Moet eerlijk toegeven dat ik zelfs in de vakantie -hetzij in mindere mate- mijn filmgekte meesleur (tot ergernis van mijn vriendin).
arkadi
-
- 1029 berichten
- 0 stemmen
lol aub slotje.
Dit zijn discussies die je bijna bij iedere film kan vinden en ik denk dat iedereen een film bekijkt vanuit een ongeveer zelfde intentie.
De wijze waarin iemand het beschrijft zal verschillen maar een soort van vermaak/escape/enz. zal er wel in voorkomen.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Onzin. Iedereen beleeft film wel op een andere manier. Het komt waarschijnlijk vaak neer op een vorm van escapisme, maar hoe dat precies allemaal in mekaar zit valt veel over te zeggen en is bij elk weer anders. Ik vind het leuk om onze filmpassie en ervaringen met elkaar uit te wisselen. Dat zijn dingen die je niet bij films vindt want dat zou erg off topic zijn.
Als een topic je niet interesseert lees het dan gewoon niet. Maar ga er niet denigrerend over zitten zeuren en zwetsen over slotjes. Er zijn namelijk anderen die het WEL boeiend vinden. Gelieve daarmee dus rekening te houden en dat soort flauwigheden voor uzelf te houden. Dank u.
serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
lol aub slotje.
Dit zijn discussies die je bijna bij iedere film kan vinden en ik denk dat iedereen een film bekijkt vanuit een ongeveer zelfde intentie.
De wijze waarin iemand het beschrijft zal verschillen maar een soort van vermaak/escape/enz. zal er wel in voorkomen.
hinie
-
- 1336 berichten
- 0 stemmen
euh dames mogen ook reageren? 
Edie
-
- 3185 berichten
- 1220 stemmen
Film is voor mij ook een uitweg, ik geef er over het algemeen geen zak om of er niet zo briljant geacteerd word, of het verhaal superstandaard is of wanneer de regie niet helemaal lekker is. Ik merk dat ik mij snel in een film kan 'meeleven' en ben daar erg blij om, vrijwel altijd geniet ik wel bij het kijken van een film en ga me amper liggen irriteren om dingetjes..
Ook ben ik niet een persoon die een film naderhand helemaal gaat overdenken, erover nadenken etc, ik bedoel, ik heb ook nog een leven.. Film is een soort hobby ja, film is ook een periode voor mij, ik heb genoeg tijden dat ik even helemaal geen interesse erin heb om een film te bekijken..
Wanneer ik boos ben of me niet in een goede bui voel kijk ik ook andere films, zo zet ik bij wijze van geen Irreversible op maar kan ik mij lekker vermaken met een blockbustertje ala Rocky, Terminator, whatever...
Bovendien bekijk ik film per film en schrijf een film nooit af 'omdat ie uit Hollywood komt' om op die manier mij te onderscheiden van mensen die zulke films bekijken..
Film is absoluut een vorm van kunst, creativiteit... Maar dikwijls neem ik voldoende ermee wanneer het verhaal gewoon verteld word en je eens even niet teveel hoeft na te denken... In die weg is film wel ontspanning voor mij 
606
-
- 23876 berichten
- 12263 stemmen
Film is voor mij ook een uitweg, ik geef er over het algemeen geen zak om of er niet zo briljant geacteerd word, of het verhaal superstandaard is of wanneer de regie niet helemaal lekker is. Ik merk dat ik mij snel in een film kan 'meeleven' en ben daar erg blij om, vrijwel altijd geniet ik wel bij het kijken van een film en ga me amper liggen irriteren om dingetjes..
In die weg is film wel ontspanning voor mij 
zo ervaar ik het nou ook 
serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
euh dames mogen ook reageren? 
hinie
-
- 1336 berichten
- 0 stemmen
Als ik een film ga kijken , ( wat ik eigenlijk he liefste alleen doe) dan kan ik me helemaal inleven in de personages.
Voor mij kan het soms een soort uitvlucht zijn van de realiteit. Bij een romantische film kan ik helemaal wegdromen en terug denken aan wat ik zelf beleefd heb. Bij een western krijg ik vaak het gevoel dat ik wel in die tijd had willen leven. Soms is het allemaal niet te begrijpen en ook dat kan me helemaal pakken.( kijk maar naar lost highway) Kortom elke film die me aanspreekt is voor mij pure ontspanning die ik heerlijk vind.
Rianneke_Dan
-
- 14194 berichten
- 2563 stemmen
Het is bij mij gewoon verschillend, gaat erom hoe ik me voel op het moment en daaruit beslis ik welke film ik ga kijken.
Maar zoals hinie zegt ik kan ook helemaal wegdromen bij een romantische film, of op het puntje van mijn bed zitten als het spannend of eng is. Sommige films doen me denken aan vroeger, dingen die ik zelf heb beleeft waardoor het soms ook kan zijn dat ik me 'down' ga voelen door een bepaald iets. Films die ik niet begrijp en waar mijn interesse niet naar uitgaan, ontwijk ik liever daar kan ik niet naar kijken, en die kunnen mijn aandacht ook niet vasthouden.
Dus ja eigenlijk kijk ik films gewoon voor de fun, en ik zie het soms als een ontsnapping aan de realiteit. (Al heb ik dat meer met series)
BlueVelvet
-
- 1316 berichten
- 785 stemmen
Ook ben ik niet een persoon die een film naderhand helemaal gaat overdenken, erover nadenken etc, ik bedoel, ik heb ook nog een leven..

Natuurlijk kijk ik ook films ter ontspanning, of het zogenaamde 'escapisme'.
Maar dat is zeker niet het belangrijkste. Film kan zóveel overbrengen. Het is voornamelijk een kunstvorm voor mij. Hier worden veel rake dingen gezegd.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
In Filmdragers en apparatuur > Algemeen > Kijkachterstand:
Ik heb 7 TB waarvan ik waarschijnlijk 5 TB nog niet gezien heb. Maar daar zit ook een map series bij. Ik vind het juist fijn om een genre te bedenken, op ICM te kijken wat een leuke film zou zijn in dat genre en hem vervolgens op te zoeken op mijn harde schijf. Ik geloof dat ik alle films die op meer dan tien official list staan erop heb staan. Dat streamt vervolgens keurig in HD vanaf de PC naar de flatscreen, heerlijk. Ik zie dat zelden als een achterstand, meer als een weelde dat er voor iedere stemming een film in dat genre klaarligt 
Ik haal meestal in door op de trein te kijken op mijn IPod (3 dagen per week zo een 2 uren op de trein)
Minotaures
-
- 7810 berichten
- 2534 stemmen
405 titels in mijn MM map en ?? DVD's en ?? Blu-ray's...
Ik zal de DVD en Blu-ray verzameling op een saai weekend ff goed tellen.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
@Dick Waar bewaar jij je originele DVD's? Laat ze je in de doosjes en gaan ze in een kast? Ik deed dat eerst, maar omdat ik een grote verzameling aan strips heb die die in de kast gingen heb ik de schijfjes in fardes gestoken, de lege DVD-doosjes liggen in kisten in de veranda 
@John: de aankoopprijs was wat me tot nu toe tegenhield om een tablet te kopen. Als er al aan 100 euro zijn, ga ik het toch eens overwegen 
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Ja dat eerste.
Tablet lijkt me ook goed idee.
Externe schijf is "maar" 500GB en nog ruimte zat.
Mijn "eigen" theorie is, alles wat je hebt, zit ook in je hoofd.
De lijstjes die je overal op de site kunt neerzetten, zijn niet gemakkelijk maar wel handig/nuttig.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ik heb geen kijkachterstand, meer omdat mijn doel niet meer is om mijn kijkvoorraad zo klein mogelijk te houden, voor mij is het juist belangrijk dat ik een kijkvoorraad heb.
Gwen80
-
- 226 berichten
- 521 stemmen
Mijn "eigen" theorie is, alles wat je hebt, zit ook in je hoofd.
Wat bedoel je daarmee?
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Of je nou films koopt of op andere manier. Als het goed is weet je dan, die heb ik en die....
.... als je films downloadt... en die had je al...geen probleem. Met kopen is het wat vervelender...
....een stapeltje dvd's wegdoen....jammer/je krijgt er ook niet veel voor....de andere kant, je bent het ook weer kwijt, kan je ook weer wat nieuws kopen.
Duidelijk? 
Gwen80
-
- 226 berichten
- 521 stemmen
Dus je bedoelt dat als je voor de keuze staat of je een film gaat aanschaffen dat je het dan niet nodig hebt om een lijst te raadplegen van wat je hebt, omdat je van al je films uit je hoofd weet of je ze hebt?
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Nee ik bedoelde het meer psychologisch. Het is niet altijd gemakkelijk om dingen weg te doen. Ik zou het niet kunnen om in één keer de verzameling weg te doen. Een gedeelte daarvan lukt wel. En als ik dat heb gedaan, dan voel ik me best opgelucht.
Ik heb een klein wenslijstje met dit en dat wil ik aanschaffen/downloaden. Het nadeel is wel de filmindustrie staat niet stil. Ook kom ik weleens dvd's tegen, ik wist niet dat ze op dvd te krijgen waren.
Ik heb dit "probleem" alleen met dvd's. Dus om bij de andere meters te blijven, ik heb een paar plankjes boeken (vooral naslagwerken), muziek (ik draai al jaren dezelfde muziek) en gamen doe ik helemaal niet.
Eerst kocht ik nauwelijks dvd's, toen werden ze steeds goedkoper en steeds meer en toen werd ik koopziek. Nu gaat het weer steeds beter, maar straks heb je de vrijmarkt en buitenrommelmarkten, ben benieuwd. 
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Ik heb even op de andere meters gekeken. Speelt zoiets daar ook?
Stapel boeken gekocht, leesachterstand. Stapel cd's, elpees, games....
Gwen80
-
- 226 berichten
- 521 stemmen
Zelf pas ik de regel die ik met films heb in ieder geval ook toe met boeken en games. Pas kopen als ik alles wat ik heb uit heb.
j0enne
-
- 9606 berichten
- 3773 stemmen
Ik heb even op de andere meters gekeken. Speelt zoiets daar ook?
Stapel boeken gekocht, leesachterstand. Stapel cd's, elpees, games....
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Oh mijn leesachterstand is nog veel verschrikkelijker, meer dan 600 boeken, misschien wel 800...
Wie het Filmboeken topic volgt weet dat, ik koop sneller dan ik het kan lezen. Maar dat wil ik zo. Ik koop tegenwoordig voornamelijk filmboeken en ik wil dat als ik een film gezien heb dat daar zo een aantal boeken over na kan slaan, of het nu een Poolse film uit de jaren 50 is of een Koreaanse van 2003. Dat kan niet als je pas nieuwe koopt wanneer je ze uit heb. I want the library 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
In Filmdragers en apparatuur > Algemeen > Kijkachterstand:
I want the library
Er schijnen nog wat boekhandels in de verkoop te komen... (sommige verkopen ook DVD's) - iets voor jou misschien ?