• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.914 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.886 acteurs
  • 198.965 gebruikers
  • 9.370.105 stemmen

MovieMeter Top 100 2016 (+ persoonlijke top 10 2016 en floplijst)

zoeken in:

Zwolle84

• 8022 berichten
  • 0 stemmen

Ik krijg nog net niet genoeg achten bij elkaar voor een top 10 en heb ook te weinig echte onvoldoendes voor een floplijst, daarom voor nu even de hele lijst:

01. 4,5* Brooklyn

02. 4,5* Knock Knock

03. 4,0* The Revenant

04. 4,0* 10 Cloverfield Lane

05. 4,0* Deadpool

06. 4,0* Demolition

07. 4,0* Joy

08. 4,0* Love

09. 4,0* The Boy

10. 3,0* Pee-wee's Big Holiday

11. 3,0* The Danish Girl

12. 3,0* The Hateful Eight

13. 2,0* Room

14. 1,5* A Bigger Splash

15. 0,5* Hot Bot

Ik moet het in dit stadium nog voor een groot deel hebben van de Pathé Card, aangezien de goede 2016-releases Netflix en blu-ray nog nauwelijks weten te vinden. Later zal er meer variatie in komen, vermoed ik.

Wat niet wegneemt dat het tot nu toe een zéér goed bioscoopjaar is. Van de 11 films die ik in de bioscoop zag scoren er maar liefst 6 een 8 en eentje een 9.

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1725 stemmen

Ik heb juist de indruk dat het begin van dit bioscoopjaar de zwakste in jaren is. En als je ziet wat er deze zomer nog uitkomt, dan weet ik al dat ik moeite zal hebben om tien achten uit te kunnen delen na het einde van dit jaar. Hopelijk ontdekken we weer heel wat obscure filmpjes dit jaar, want daar zullen we het nog moeten van hebben. Ik moet echt geeuwen van hetgeen dit jaar nog moet uitkomen. Triestig eigenlijk. Als Captain America 3 het interessantste is wat er van de grote films zou uitkomen, zegt het al genoeg als ik zeg dat ik het echt niet moet hebben voor superhelden in het algemeen, en al helemaal niet van Captain America.

Maar ook van kleine films valt het tot nu toe erg tegen. Het is wachten op wat bepaalde festivalfilms die wijder verspreid worden.

Zwolle84

• 8022 berichten
  • 0 stemmen

TornadoEF5 schreef:

Ik heb juist de indruk dat het begin van dit bioscoopjaar de zwakste in jaren is.

Welke slechte films heb je dit jaar in de bios gezien dan? Mijn bovenste 7 biosfilms (Love en Knock Knock zag ik thuis) waar ik op doel heb je zo te zien nog niet gecheckt, als ik je stemmen er snel op nasla.

Captain America 3 lijkt me overigens een enorme knaller worden, net als X-Men: Apocalypse.

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1725 stemmen

Zal ik ook niet checken gezien de meeste me niet echt boeien. Brooklyn, The Revenant en Demolition ga ik wel kijken. The Revenant zelfs zo meteen.

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Dat lijkt me geen ideale timing, om rond 23 uur nog aan The Revenant te beginnen. Ik heb niets te klagen tot nu toe over het biosjaar, heb mijn eerste 9 al en voor de rest achten, al zijn er er paar naar boven afgerond, zoals ik zei.

Maar ik zie het wel positief in hoor. Voor mij is er genoeg waar ik naar uitkijk...

Zwolle84

• 8022 berichten
  • 0 stemmen

Mooi lijstje, John.

Ik kijk ook erg uit naar Colonia (is ze weer...), maar ik begin me nu serieus af te vragen of we die überhaupt nog te zien krijgen. Blijft wel erg stil.

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Is ook niet op mijn radar verschenen, terwijl ik redelijk wat lijstjes afgeschuimd heb om tot bovenstaande selectie te komen. Ik weet niet of het onderwerp hier genoeg leeft en de box office appeal van cast & crew hoog genoeg zijn voor een bios release. Als het al zo is, dan zou het een heel kleine zijn verwacht ik.

Zijn er veel aanwijzingen dan, dat deze erg de moeite waard gaat zijn? Of hoop je er gewoon op want Emma ?

Zwolle84

• 8022 berichten
  • 0 stemmen

John Milton schreef:

Zijn er veel aanwijzingen dan, dat deze erg de moeite waard gaat zijn? Of hoop je er gewoon op want Emma ?

Beide. Ik kijk/koop sowieso alles waar Emma in speelt, en daarnaast spreekt het onderwerp me erg aan en zijn de eerste reviews op IMDB hoopgevend.

Gh8st

• 668 berichten
  • 2008 stemmen

Mijn top 10 zover:

01. 4,5* The Hateful Eight

02. 4,5* Room

03. 4,0* The Revenant

04. 4,0* 10 Cloverfield Lane

05. 4,0* Zootopia

06. 4,0* Victoria

07. 4,0* Spotlight

08. 4,0* Trumbo

09. 3,5* Deadpool

10. 3,5* Brooklyn

Verder ben ik op het moment het meest benieuwd naar:

- Everybody Wants Some

- Midnight Special

- Anomalisa

- Demolition

- Captain Fantastic

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Ik vrees dat je me toegevoegde waarde toch even uit zou moeten leggen xgogax

Al ben ik stiekem wel benieuwd welke hij nu bedoelt...

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1725 stemmen

Ik heb echt een gevoel dat dit een zeer zwak filmjaar tot dusver is. Gelukkig dat ik de Oscarfilms van vorig jaar bij dit jaar in principe kan rekenen. En ik moet nog heel wat films kijken die al een tijdje zijn uitgekomen (ben weer een beetje achter op schema), maar veel om erna in te halen is er eigenlijk niet. De kleinere (festival)-films zal ik toch wel niet kunnen zien, of komen later nog uit in een grotere release. Ik kijk wel naar uit naar een Room of een My Skinny Sister. Maar voor de rest.

Van grote films is er gewoon niets interessants uitgekomen in de laatste drie maanden, en ik heb geen enkele film tot al zeker oktober die ik wil zien, want het meest interessante zijn superheldenfilms en daar heb ik mijn mening al over gezegd (ik ben dat zodanig beu gezien dat ik dat woord niet meer wil horen). Echt triestig. Ik vind het beschamend wat dit jaar op filmgebied heeft gebracht, want het is letterlijk nul komma nul. Op The Jungle Book en Zootopia na. (= al moet ik die nog zien)

John Milton schreef:

Dat lijkt me geen ideale timing, om rond 23 uur nog aan The Revenant te beginnen. Ik heb niets te klagen tot nu toe over het biosjaar, heb mijn eerste 9 al en voor de rest achten, al zijn er er paar naar boven afgerond, zoals ik zei.

Maar ik zie het wel positief in hoor. Voor mij is er genoeg waar ik naar uitkijk...

Ik ben een nachtuil, dus elf uur is voor mij een prima timing. =) Al was het wel laat, en moet je er inderdaad 2 uur 30 geconcentreerd voor kijken. Ik betwijfel trouwens of ik hem zelfs nog gezien had. Dacht dat ik de film overdag had gezien.. .

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

We hebben nog maar vier maanden van dit jaar gehad... en veel films komen hier pas na vele maanden uit. Eigenlijk kunnen we nu pas een beetje een goed beeld gaan vormen over 2015, laat staan dat er nog iets over 2016 te zeggen valt. Het is in ieder geval bij mij elk jaar zo dat pas na de zomer het jaarlijstje van het lopende jaar (met geluk) enige inhoud begint te krijgen.

Zwolle84

• 8022 berichten
  • 0 stemmen

TornadoEF5 schreef:

Ik vind het beschamend wat dit jaar op filmgebied heeft gebracht, want het is letterlijk nul komma nul.

Ik blijf dit opvallende uitspraken vinden als je zelf al aangeeft nog maar weinig 2016-films te hebben gezien. (En die ene die ik wel in je overzicht zie staan geef je pardoes 4,5*, dus is het al niet 'letterlijk nul komma nul'.) Niet geïnteresseerd zijn in wat dit jaar verschijnt is één ding, zulke periodes heb ik zelf ook wel, maar om dan woorden als 'beschamend' te gebruiken als je afgaat op... - op wat eigenlijk? - is wellicht wat voorbarig.

Wie weet ben je het wel totaal oneens met andermans meningen en je eigen voorgevoel als je de films met eigen ogen ziet.

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1725 stemmen

Laat ons hopen. Ik weet niet of dit elk jaar zo is. Misschien was het vorig jaar ook nog niet wat het moest zijn, rond deze tijd. (als ik me dat nog kan herinneren). Ik begon pas films van 2015 te zien wanneer het jaar bijna om was.

De films die ik al gezien heb, zijn dehenen die ik echt wou zien. Enkel Room is een film die ik absoluut nog wil en moet zien. Voor de rest heb ik wel een tiental films die ik wel zien, maar ik vind dit eigenlijk nog altijd weinig. Bij films zoals BvS, Cap3 en wellicht zelfs een Deadpool weet ik op voorhand al dat ze niets voor mij zijn.

Hmm, was wel vergeten dat The Neon Demon bijna gaat uitkomen. Die zal toch wel veel goedmaken al... .

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Een update van mijn 2016-lijsten:

Voorlopige toplijst 2016:

01. (01) 4,0* - Victoria (2015)

02. (02) 3,5* - Zootopia (2016)

03. ( -- ) 3,5* - The Keeping Room (2014)

04. (03) 3,5* - Bridge of Spies (2015)

05. (04) 3,5* - Martian, The (2015)

06. (05) 3,5* - Tout Nouveau Testament, Le (2015)

07. ( -- ) 3,5* - The Gift (2015)

08. ( -- ) 3,5* - Hidden (2015)

09. (06) 3,5* - Lamb (2015)

10. ( -- ) 3,5* - Bølgen (2015)

Productiejaar 2016:

01. (01) 3,5* - Zootopia (2016)

02. ( -- ) 3,0* - 10 Cloverfield Lane (2016)

03. ( -- ) 2,5* - The Boy (2016)

04. (02) 2,5* - The 5th Wave (2016)

05. ( -- ) 2,0* - Deadpool (2016)

Noemenswaardige ontdekkingen 2016:

01. (01) 4,0* - Min Dit: The Children of Diyarbakir (2009)

02. (02) 4,0* - La Famille Bélier (2014)

03. ( -- ) 4,0* - Yi Ge Dou Bu Neng Shao - Not One Less (1999)

04. (03) 3,5* - Mandariinid (2013)

05. (04) 3,5* - Lakposhtha Parvaz Mikonand - Turtles Can Fly (2004)

06. (05) 3,5* - Briefgeheim (2010)

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

TornadoEF5 schreef:

Ik begon pas films van 2015 te zien wanneer het jaar bijna om was.

Om die reden probeer ik het dit jaar wat meer bij te houden, en heb ik daarnaast een paar uur gespendeerd aan die watchlist voor 2016, zodat ik een beetje weet wat er uitkomt en (indien bekend) wanneer. Af en toe kijk ik even, en als ik titels mis in de bios, hou ik ze in de gaten om hopelijk nog even op VOD of pindakaas mee te nemen over een maand of wat.

Maar als je door die lijst kijkt, heb je dan echt het idee dat het een matig jaar gaat worden? Ik niet hoor. Yeah, it might be a bit early to say, maar ik verwacht er zeker niet weinig van...

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1725 stemmen

Ik word er niet warm van eerlijk gezegd. Maar goed, hopelijk ben ik toch verheugd over dit jaar als het jaar om is. Laat ons hopen dat de toppers waar ik wel veel van verwacht, toch niet ontgoochelen.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

We zitten nog niet in mei en ik heb nu al het gevoel dat ik een te gek jaar achter de rug heb. Binnenkort maar even een flinke update geven. Het helpt overigens als je af en toe een Filmfestival bezoekt.

Zwolle84

• 8022 berichten
  • 0 stemmen

M'n eerste top 10 van het jaar is inmiddels een feit, met het erg fijne Legend op nummer 4.

timmienoelie

• 1518 berichten
  • 4265 stemmen

Elk jaar is top. De idee dat het ene jaar beter of slechter zou zijn dan het andere is volkomen absurd. Zo'n uitspraken ruiken wat mij betreft eerder naar holle interessantdoenerij.

Excuses voor de directheid (if offended)

Cinema will never stop. Daar wederom volledig van overtuigd na het zien van het ontzettend prachtig geschoten en hypnotiserende The Land of the Enlightened gisteren. Beste en meest persoonlijk inspirerende film van 2016 voor mij. Mijn eerste 9/10 ook en zo zullen er uiteraard nog vele volgen, zoals dat elk jaar gaat

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1725 stemmen

Malick schreef:

We zitten nog niet in mei en ik heb nu al het gevoel dat ik een te gek jaar achter de rug heb. Binnenkort maar even een flinke update geven. Het helpt overigens als je af en toe een Filmfestival bezoekt.

Ja. Dat geloof ik wel.

Ik heb eerder het gevoel dat het qua grote releases erg scharig is. Nu, volgende week draaien ze enkele Spaanstalige films hier in Kortrijk. Ik zal er proberen een paar mee te pikken. Ook ga ik weer eens wat meer films gaan bekijken, want heb het eigenlijk (te) rustig gedaan de afgelopen maanden.

Zwolle84

• 8022 berichten
  • 0 stemmen

Het ene jaar kan natuurlijk wel beter - hoewel subjectief en zo - zijn dan het andere timmienoelie, maar ik lees tussen de regels door dat het vooral een kwestie is van jezelf openstellen en wellicht wat harder zoeken om de pareltjes te ontdekken. En als je dat inderdaad bedoelt ben ik het er volledig mee eens.

Vooral als je 2016 na nog geen vier maanden afschrijft terwijl je amper een film uit dit jaar hebt gezien, lijk je inderdaad vooral bezig te zijn een statement te maken for the sake of it.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

TornadoEF5 schreef:

Men draait ook nog: El Clan, El Destierro, Truman, El Boton de Nacar en Alias Maria.

Truman (2015) is leuk als je van een tragikomedie houdt, speelt zich deels in Amsterdam af, nadruk ligt zoals gebruikelijk bij zulke films wel op het drama-deel. Kijk maar of de trailer je bevalt.

Zelf zou ik, als ie daar draait, de Oscargenomineerde die John Milton noemde: El Abrazo de la Serpiente, willen zien. Het is me nog steeds niet gelukt om die te bekijken . Ook daar misschien wel even kijken of de trailer je ligt.

Wat de discussie over de jaren betreft, wat ik al eerder zei, ik vind het pas na een (of twee) jaar zinnig om er iets van te zeggen. Eind vorig jaar heb ik pas wat ik uit 2014 nog wou zien grotendeels gezien, en dan heb ik vast nog wel een stuk of 30 uit dat jaar nog in mijn nog zien-lijst staan. En een goeie tip ook van JM om niet op jaren maar op films te focussen. Dat "altijd met alles bij willen zijn" is een van de hedendaagse welvaartsziektes als gevolg van het 24-uurs & digitale tijdperk waarin we leven, "alles" moet "nu" en zoeits levert alleen maar stress op, terwijl een hobby ontspannend bedoeld is .

Spetie

• 38871 berichten
  • 8145 stemmen

starbright boy (moderator films)

• 22396 berichten
  • 5066 stemmen

Iets later dan bedoeld een tussenstand van de eerste vier maanden en een dikke week.

Aantal lange films voor het eerst gezien: 110

Aantal keren bioscoop: 70 (incl 50x IFFR)

Beste nieuwe films:

1. (1) Mama 4.5*

2. (2) La Ultima Tierra 4.5*

3.(--) El Abrazo de la Serpiente 4.5*

4 (--) Evolution 4.0*

5. (3) Kaili Blues 4.0

6. (4) Where Are You Going 4.0*

7. (5) The Island Funeral 4.0*

8. (6) Malgre La Nuit 4.0*

9. (--) The Witch: A New England Folk-Tale 4.0*

10 (--) Midnight Special 4.0*

Minste nieuwe films:

1. (1) Ma 1.5*

2. (2) Jane Got a Gun 1.5*

3. (3) Alone 2.0*

4. (4) Lampedusa 2.0*

5. (5) Greater Things 2.0*

(De komende tijd probeer ik nog onder meer Hardcore Henry, Kollektivet, Heart of a Dog, Zvizdan, The Sea of Trees, Strike a Pose, Elle, Light Years en High-Rise mee te pikken als ze op de juiste tijdstippen draaien)

Beste oudere films die ik in 2016 voor het eerst zag:

1. (1) A Time to Live a Time to Die 4.5*

2. (2) Flowers of Shanghai 4.5*

3. (3) Hide Your Smiling Faces 4.0*

4. (--) The Round-Up 4.0*

5. (--) Valley of the Bees 4.0*

6. (4) Alice in den Stadten 4.0*

7. (5) A Summer at Grandpa's 4.0*

8. (--) Les Rencontres d'Après Minuit 4.0*

9. (--) Leviafan 4.0*

10. (6) Brick and Mirror 4.0*

11. (7) Chain 4.0*

12. (8) Imitation of Life 4.0*

13. (--)The Red and the White 4.0*

14. (--) Mikael 4.0*

15. (9) To Love 4.0*

Minste oude films die in 2016 voor het eerst zag:

1. (1) Dressed to Kill 2.5*

2. (--) Boy Meets Girl Stories 2.5*

Nog altijd maar twee oudere films die onder de drie zaten. Boy Meets Girl Stories was op dat gebied wel de tegenvaller van het jaar tot nu toe.

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Die top 4 van SB wil ik sowieso allemaal zien als het kan, maar ik betwijfel of ik die 1 en 2 nog simpel mee kan pakken dit jaar.

Ik had begin begin april al een kwartaallijst gemaakt, maar toen had ik nog niet zoveel gezien. Volgens mij heb ik nog geen enkel jaar zoveel recente films bijgehouden als dit jaar, maar dan nog valt het bij Starbright Boy in het niet. Bij mij zijn het slechts 35 titels. Veel meer oude films gekeken, dat wel. Maar vorig jaar was mijn eindscore 79 films, en dat was met fikse inhaalactie in laatste 2 maanden. Daar zal ik dit jaar overheen gaan.

Bij mij zijn Heart of a Dog en Zvizdan nieuw aan de top, maar ik maak 1 juli pas weer een overzichtje.

starbright boy (moderator films)

• 22396 berichten
  • 5066 stemmen

John Milton Schiet ook op met Evolution. Nou weet ik best dat er niet veel mensen rond vijven op een zonovergoten lentezondag naar de bios gaan, maar drie man in de zaal was wel erg weinig. El Clan was nauwelijks meer trouwens, maar die is een stuk minder goed en draait al wat langer.

En die 110 is alles, nieuw en oud. 50x IFFR, 4x Imagine, 5 x Hou-retro en 11x overig bios, 40x thuis op DVD.

Het leuke is dat ik van 3 en 4 nog een ongeziene DVD van eerder werk heb liggen. Dat is altijd fijn na een mooie bioservaring.

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Ja ik heb Innocence ook liggen en van de week haar shorts gezien. Ik zou Bevrijdingsdag naar Evolution, maar we bleven op het terras hangen nadat we Zvizdan gezien hadden. Ik kijk even of komende week lukt.

Met oude films (en enkele tientallen (?) shorts) erbij sta ik trouwens op 288 voor dit jaar

Zwolle84

• 8022 berichten
  • 0 stemmen

John Milton schreef:

Met oude films (en enkele tientallen (?) shorts) erbij sta ik trouwens op 288 voor dit jaar

Confronterend hè, die getallen? Als je zoiets aan een 'normaal persoon' vertelt krijg je ook steevast een blik retour die het midden houdt tussen ongeloof en medelijden.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.