menu

Film / Toplijsten en favorieten / Beste films van de jaren 30

zoeken in:
beavis schreef:
al ben ik ook van Lang eigenlijk helemaal niet zo'n fan... zijn "houding" heeft iets conservatiefs dat mij totaal niet uitdaagt.

Kun je dit wat verder toelichten, want ik herken hier niets van.

Nu heb ik em maar een paar keer zelf aan het woord gehoord over zijn werk en nooit een biografie gelezen.... maar wat voor type filmmaker hij in mijn ogen is, wordt misschien het best geïllustreerd door het feit dat hij zo naadloos in het Amerikaanse studio systeem wist op te gaan (daar waar veel Franse collagae faalde, dus wellicht heeft het ook weer iets meer in het algemeen met dat expressionisme vs impressionisme te maken...). Het soort noir films dat hij daar maakte spreekt me totaal niet aan eigenlijk. En dan terugkijkend op de Duitse periode zie ik toch vooral de commerciële "blockbuster" (of in het geval van Metropolis "ufa-buster") mentaliteit. Waarbij hij puur technisch gezien altijd wel iets bijzonders levert, maar de inhoud er toch meer voor de vorm lijkt te zijn.

De Mabuse films zijn denk ik wel de echte uitzonderingen daar op... M ook nog... maar mijn hoge waardering voor Metropolis is vooral te danken aan een geniaal concept en de fe-no-me-na-le art-direction. Er zit ergens in het midden van die film zelfs een bijna volledig uur waarin er veel heen en weer gerend wordt en ik echt even moet doorbijten omdat het op het verhaal-technisch vlak tergend saai dreigt te worden

Hij is misschien een beetje de Spielberg van zijn tijd? ... of laat ik zeggen dat Spielberg tussen Lang en Capra in zit, en dat ze alle drie behoorlijk "entertaining" kunnen zijn, maar mij inhoudelijk totaal niets te melden hebben. En hoewel ze technisch ontegenzeggelijk grote vakmannen zijn, weten ze me nooit te ontroeren of mee te slepen met het soort romantisch/melancholische camerawerk (om een voorbeeld te noemen) dat ik graag zie... (nu is Lang sowieso niet van het sentiment en grenst dat van de andere twee zoals ik al veel te vaak memoreer aan een soort nationalisme (of toch minstens naïef optimisme) dat me behoorlijk tegenstaat )

Maar Lang was toch in zijn terugkerende thema - de onderdrukte gewone man tegen het systeem - toch niet conservatief? Misschien in zijn persoon - wat je schrijft over opgaan in de studio. Maar Spielberg, die vergelijking zie ik niet.

misschien zit ik er ook naast

Wat ik probeerde te zeggen was dat het thema er misschien soms wel is, maar ik niet een hele grote drive op dat vlak voel. Hetzelfde met de films van Spielberg waarin hij meer wilt doen dan entertainen... je ziet dat hij het hart wel op de juiste plaats heeft, maar hij blijft toch vooral een showman zonder écht wat te vertellen te hebben... of de boodschap is iig aan de conservatieve kant zou ik dan zeggen... maar ik ben geen keiharde criticus, hou me niet direct bezig met de Amerikaanse politiek (Hoberman schreef wel iets aardigs over Munich in het kader van de post-9/11 politiek) en ook dus eigenlijk niet zo met de persoonlijke kant van zowel Lang als Spielberg... dus wie ben ik?

Ik weet het ook niet, maar ik zag nu 37 van Fritz Langs films en als je zó in dat thema volhardt, in oorlogsfilms, noirs en burgermansdrama's dan moet dat uit een intrinsieke motivatie komen. Maar goed dat is dus wat ik concludeer na het kijken van de films en zonder een letter te lezen. Ik ben zeker geen groter expert, maar het bekijken van al die films en overlopen van die titels valt dat op. Dus best wel een interessante regisseur, zeker ook in de VS, omdat ook zijn noirs dat unieke signatuur hebben, die lijken echt niet op Bogart-films.

De link met Spielberg zie ik nu wel enigszins, maar hij doet het echt maar soms, met Amerikaanse geschiedenis niet van de burgerman en vanuit interesse, niet vanuit zijn allerdiepste binnenste. Bij hem voel of zie ik dat niet, tenminste.

Is dit trouwens een topic over de beste Jaren 30 films? Dan moet de mod het maar verplaatsen.

Ik zag "slechts" 13 films van Lang, maar hij is wel een grote favoriet daarmee geworden bij mij. Overigens ben ik wel bekender met zijn Duitse dan Amerikaanse werk en zag ik slechts enkele noirs. Niettemin liggen die Amerikanen die ik zag wel in het verlengde van zijn Duitse films. Ik herken niet al te veel van wat je zegt, beavis.

Waar ik bij Lang aan denk is een soort paranoia. Zoals Mochizuki al aangaf heb je het thema van de onderdrukte tegen het systeem. Ik denk dat je het zelfs wat beter kunt trekken, dat het gaat over mensen die op moeten overleven in een wereld die oncontroleerbaar lijkt, tegen machten die onoverwinnelijk lijken. Dit kan een overheid zijn, een maffiaorganisatie, een boze mensenmassa, de geschiedenis zelf of zelfs, zoals in M, neigingen in de persoon zelf. Wat ik vaak meeneem uit deze film is een gevoel van echte angst, wanhoop en wantrouwen. Veel meer dan veel tijdgenoten durft Lang smerig te worden.

Vergeet niet dat films als M, You Only Live Once en Fury in feite noirs waren voordat noir er echt was. Lang is een grondlegger van het genre. Dat verklaart waarom hij zo goed wist te aarden in Hollywood, want het materiaal van noir was natuurlijk en vertrouwd voor hem. Het helpt overigens wel dat hij een echte verhalenverteller was. In het dagelijks leven scheen hij ook de grootste verhalen op te hangen over wat hij allemaal wel niet meemaakte, het meeste daarvan klinkklare nonsens.

Naast M steunt Langs reputatie op Metropolis en ik heb de indruk dat je hem te veel vanuit die film benadert. Persoonlijk vind ik Metropolis sterk entertainment en een technische prestatie, maar er zijn veel interessantere films. Metropolis bevat wel het gebruikelijke gevecht tegen het systeem, maar vriendelijker dan gewoonlijk. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar Die Nibelungen, waarvan het tweede deel opvallend duister en nietsontziend is. Lang van de jaren '20 was megalomaan in zijn ambitie, maar er zit een moeilijk randje aan die gewoonlijk ontbreekt bij pure entertainers als Spielberg. Niet dat ik denk dat Lang iets tegen entertainment had, maar entertainment en grotere ambities sluiten elkaar niet uit. Ik vind dan ook dat er veel gevoel zit in Langs werk en dat hij dit ook filmisch weet over te brengen. Echter, als je zoekt naar romantiek of melancholie heb je de verkeerde regisseur. Zijn centrale emoties zijn duister van aard. Zelfs in de films die goed aflopen.

Zelf zie ik M als zijn meest typerende en centrale werk, maar als je dat nog niet gedaan hebt raad ik je aan You Only Live Once eens te kijken. Een pre-noir die noir beter doet dan veel dat later kwam, met zwart-wit camerawerk dat tot het meest sfeervolle behoort dat je in die tijd zal vinden. Je voelt de wanhoop in Fonda's hoofdfiguur erdoorheen branden. Het verbaast me altijd dat die film niet wat bekender is.

ik denk dat wel elkaar inderdaad niet herkennen in de beleving... vind het altijd een vreemde gewaarwording, maar misschien moeten we het daar maar bij laten.

Spielberg een pure entertainer noemen kan bijvoorbeeld al lang niet meer na de vele films met een sociaal bewuste thema en het vele gewapper met de Amerikaanse vlag.
Waar geef ik de indruk dat ik Lang vooral vanuit Metropolis benader en niet aan de hand van de 17 overige (laat ik ook eens een getal in de groep gooien ) films die ik van em zag?
En ik geef zelf al aan dat Lang totaal wegblijft van sentiment, maar ik dacht dat ik toch wel iets kon met "emoties die duister van aard" zijn en films met een "smerig" randje, maar ook You Only Live Once behaalde bij mij slechts drie sterren... dus of ik hou toch niet zo van duistere films als ik zelf denk, of deze films zijn niet zo duister als jij denkt, of ik ben blind

Bij de recente discussie van Heli (2013) raakte ik ook helemaal de draad kwijt en wist ik er niets zinnigs aan toe te voegen... dus er zit hier "gewoon" een fundamenteel verschil in beleving van wat we zien en wat we schrijven... daar wist je een en ander aan duister moreel conflict overigens weer minder te waarderen... maar voor dat de discussie helemaal ontspoort... al is het opzich wel een erg interessante... zoals gezegd, laten we het erbij laten dat we elkaar niet snappen

beavis schreef:
i
Spielberg een pure entertainer noemen kan bijvoorbeeld al lang niet meer na de vele films met een sociaal bewuste thema en het vele gewapper met de Amerikaanse vlag.

Fair enough, al maakt Spielberg het vaak erg makkelijk behapbaar, wat het verschil is met Lang. Spielberg zie ik nog geen M maken.

Waar geef ik de indruk dat ik Lang vooral vanuit Metropolis benader en niet aan de hand van de 17 overige (laat ik ook eens een getal in de groep gooien ) films die ik van em zag?

Dat doe je niet echt, maar het is de enige film waar je iets meer inhoudelijk op in gaat en je gebruikt het als voorbeeld van Langs "blockbuster-mentaliteit".

En ik geef zelf al aan dat Lang totaal wegblijft van sentiment, maar ik dacht dat ik toch wel iets kon met "emoties die duister van aard" zijn en films met een "smerig" randje, maar ook You Only Live Once behaalde bij mij slechts drie sterren... dus of ik hou toch niet zo van duistere films als ik zelf denk, of deze films zijn niet zo duister als jij denkt, of ik ben blind

Daar kan ik weinig over zeggen. Ik kan alleen spreken over de indrukken die zijn films op mij maken en waarom. Waarom dingen voor anderen wel of niet werken is giswerk. Kun je nog aangeven waarom You Only Live Once weinig indruk op je maakte?

Bij de recente discussie van Heli (2013) raakte ik ook helemaal de draad kwijt en wist ik er niets zinnigs aan toe te voegen... dus er zit hier "gewoon" een fundamenteel verschil in beleving van wat we zien en wat we schrijven... daar wist je een en ander aan duister moreel conflict overigens weer minder te waarderen...

Ik wist het duistere conflict minder te waarderen, maar ik herkende hem wel. Dat was een wat andere discussie, die meer erom draaide of de regisseur er in slaagde om het op een overtuigende manier te brengen. Niet zozeer dus over wat voor type cinema hij probeerde te maken. Het zijn ook twee verschillende filmmakers, Escalante en Lang. Escalante valt ietwat in slow-cinema met een hang naar realisme, terwijl Lang nooit voor realisme is gegaan, maar altijd een vleugje van het expressionisme behield.

maar voor dat de discussie helemaal ontspoort... al is het opzich wel een erg interessante... zoals gezegd, laten we het erbij laten dat we elkaar niet snappen

Dat kan, maar waarom? Misschien hoort het bij Fritz Lang thuis in plaats van in dit deel in het forum (al is het wel een logische vertakking in een discussie over de jaren '30), maar juist visies uitwisselen is een onderdeel dat forums interessant kan maken. We hoeven het ook niet eens te worden

Jaren '30. Zag drieëntwintig films + zes shorts.

Toplijstje:
01. All Quiet on the Western Front (Lewis Milestone)

Heb wel nog de volgende films op DVD / BR: 'Neath the Arizona Skies, Blue Steel, The Dawn Rider, The Desert Trail, The Flying Deuces, The Garden of Allah, Grand Hotel, Jamaica Inn, The Lady Vanishes, Lawless Range, Little Lord Fauntleroy, The Little Princess, The Lucky Texan, Make Way for Tomorrow, The Man from Utah, The Man Who Knew Too Much, Murder!, Number Seventeen, Of Human Bondage, Paradise Canyon, Riders of Destiny, Ruggles of Red Gap, Sabotage, Sagebrush Trail, Le Sang d'un Poète, Secret Agent, La Signora di Tutti, The Skin Game, The Star Packer, Tabu: A Story of the South Seas, Texas Terror, Trouble in Paradise, U Samogo Sinego Morya en West of the Divide. Maar vooralsnog geen decennium waar ik enthousiast over ben. Ligt ook deels aan mij.

Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
(quote)

Aangepaste top 10:

01. 1938 - 5.0* - The adventures of Robin Hood (#3)
02. 1939 - 5.0* - Gone with the wind (#6)
03. 1939 - 5.0* - Mr. Smith goes to Washington
04. 1939 - 4.0* - The wizard of Oz
05. 1932 - 4.0* - Scarface
06. 1936 - 4.0* - Modern times
07. 1931 - 4.0* - Frankenstein
08. 1933 - 4.0* - King Kong
09. 1937 - 4.0* - Snow White and the Seven Dwarfs
10. 1933 - 4.0* - Sons of the desert

Update na een jaar:

01. 5.0* - Gone with the wind (1939) #3
02. 5.0* - The adventures of Robin Hood (1938)
03. 5.0* - Mr. Smith goes to Washington (1939)
04. 4.5* - Modern times (1936)
05. 4.0 * -The wizard of Oz (1939)
06. 4.0* - Scarface (1932)
07. 4.0* - Frankenstein (1931)
08. 4.0* - It happened one night (1934)
09. 4.0* - King Kong (1933)
10. 4.0* - Snow White and the seven dwarfs (1937)

Dick2008
Dick2008 schreef:
1 In old Chicago (1937)
2 On the avenue (1937)
3 Footlight parade (1933)
4 Shall we dance (1937)
5 Babes in Toyland (1934)
6 The garden of Allah (1936)
7 Snow White and the Seven Dwarfs (1937)
8 Gulliver's travels (1939)
9 The Flying Deuces (1939)
10 Carefree (1938)

Erin, er weer uit. De volgorde is hoofdzakelijk veranderd, en ja muziek uit die tijd....
Voorlopig weer even zo.

Ja, erin, en er weer uit.

1-1 In old Chicago (1937)
2-3 Footlight parade (1933)
3-4 Shall we dance (1937)
4-5 Babes in Toyland (1934)

5-8 Gulliver's travels (1939)
6-- 42nd street (1933)
7-- Der Blaue Engel (1930)
8-- Malle gevallen (1934)
9-- That's right you're wrong (1939)
10-7Snow White and the seven dwarfs (1937)

Alleen 8 is geheel nieuw, die andere nieuwe hebben er al eens ingestaan. 1 t/m 4, staan in mijn favorietenlijstje (van iets meer dan 100 films).

En decennium die ik nog moet ontdekken, slechts 9 films gezien:

01. (....) 5,0* City Lights (1931)
02. (01) 4,0* Lady Vanishes, The (1938)
03. (....) 3,5* Modern Times (1936)
04. (02) 3,5* Wizard of Oz, The (1939)
05. (....) 3,5* King Kong (1933)
06. (....) 3,5* Snow White and the Seven Dwarfs (1937)
07. (....) 3,5* City Girl (1930)
08. (03) 3,0* Frankenstein (1931)
09. (....) 2,5* Don Quixote (1933)

[i]Update]

147 films gezien
Top 20:
01. City Girl (F.W. Murnau, 1930)
02. It Happened One Night (Frank Capra, 1934)
03. Nothing Sacred (William A. Wellman, 1937)
04. City Lights (Charles Chaplin, 1931)
05. Mr. Smith Goes to Washington (Frank Capra, 1939)
06. The Music Box (James Parrott, 1932)
07. Trouble in Paradise (Ernst Lubitsch, 1932)
08. A Tale of Two Cities (Jack Conway, 1935)
09. Dodsworth (William Wyler, 1936)
10. The Thin Man (W.S. Van Dyke, 1934)

11. You Can't Take It with You (Frank Capra, 1938)
12. These Three (William Wyler, 1936)
13. After the Thin Man (W.S. Van Dyke, 1936)
14. Design for Living (Ernst Lubitsch, 1933)
15. Merrily We Live (Norman Z. McLeod, 1938)
16. M (Fritz Lang, 1931)
17. My Man Godfrey (Gregory La Cava, 1936)
18. Duck Soup (Leo McCarey, 1933)
19. Gold Diggers of 1933 (Mervyn LeRoy, 1933)
20. All Quiet on the Western Front (Lewis Milestone, 1930)

Dick2008
Dick2008 schreef:
Ja, erin, en er weer uit.

2-3 Footlight parade (1933)
3-4 Shall we dance (1937)
4-5 Babes in Toyland (1934)

5-8 Gulliver's travels (1939)
6-- 42nd street (1933)
7-- Der Blaue Engel (1930)
8-- Malle gevallen (1934)
9-- That's right you're wrong (1939)
10-7Snow White and the seven dwarfs (1937)

Alleen 8 is geheel nieuw, die andere nieuwe hebben er al eens ingestaan. 1 t/m 4, staan in mijn favorietenlijstje (van iets meer dan 100 films).

Ik kan tot januari wachten, maar veel beweging zit er niet in.

2-2 Footlight parade (1933)
3-4 Babes in Toyland (1934)
4-5 Gulliver's travels (1939)
5-7 Der Blaue Engel (1930)
6-10 Snow White and the seven dwarfs (1937)
7-- Flying Deuces, The (1939)
8-- Garden of Allah, The (1936)
9-6 42nd street (1933)
10-- Carefree (1938)

Alleen 8 heeft er niet eerder ingestaan.

1. Sons of the Desert (1933)
2.Bonnie Scotland (1935)
3.Wizard of Oz, The (1939)
4. Adventures of Robin Hood, The (1938)
5. Mr. Smith Goes to Washington (1939)
6. Way Out West (1937)
7.Big Trail, The (1930)
8. It Happened One Night (1934)
9.City Lights (1931)
10.Roaring Twenties, The (1939)

Top 5:

01.Snow White and the Seven Dwarfs
02.King Kong
03.Little Lord Fauntleroy
04.City Lights
05.Of Human Bondage

Update na ruim 4 jaar, inmiddels 344 films gezien uit de Jaren 30.

Ondanks dat ik afgelopen (half) jaar Golden Era Hollywood in focus had, vooral Russische en Franse nieuwe binnenkomers: Marcel Pagnol! Julien Duvivier en eindelijk eens 4.0* voor een film van Jean Renoir...

BEST OF THE 1930s

01. It Happened One Night - Frank Capra (1934)
02. Okraina - Boris Barnet (1933)
03. Red Dust - Victor Fleming (1932)
04. Tabu - A Story of the South Seas - FW Murnau (1931)
05. You Can't Take It with You - Frank Capra (1938)
06. Limite - Mário Peixoto (1931)
07. The Wizard of Oz - Victor Fleming (1939)
08. Kuhle Wampe oder Wem Gehöhrt die Welt? - Slatan Dudow (1932)
09. The Invisible Man - James Whale (1933)
10. L'Atalante - Jean Vigo (1934)
11. The Thin Man - WS van Dyke (1934)
12. Dinner at Eight - George Cukor (1933)
13. Lost Horizon - Frank Capra (1937)
14. Ninjo Kami Fusen - Sadao Yamanaka (1937)
15. The Old Maid - Edmund Goulding (1939)
16. A Midsummer Night’s Dream - Max Reinhardt/William Dieterle (1935)
17. Stella Dallas - King Vidor (1937)
18. Bride of Frankenstein - James Whale (1935)
19. Bombshell - Victor Fleming (1933)
20. One Hour with You - Ernst Lubitsch (1932)
21. Otona no Miru Ehon - Umarete wa Mita Keredo - Yasujirō Ozu (1932)
22. These Three - William Wyler (1936)
23. Waterloo Bridge - James Whale (1931)
24. La Signora di Tutti - Max Ophüls (1934)
25. Marius - Alexander Korda (1931)
26. The Old Dark House - James Whale (1932)
27. L'Âge d'Or - Luis Buñuel (1930)
28. Stagecoach - John Ford (1939)
29. M - Fritz Lang (1931)
30. Gold Diggers of 1933 - Mervyn LeRoy (1933)
31. Naniwa Erejī - Kenji Mizoguchi (1936)
32. The Edge of the World - Michael Powell (1937)
33. Das Testament des Dr. Mabuse - Fritz Lang (1933)
34. Dzhim Shvante (Sol’ Svanetiy) - Mikhail Kalatozov (1930)
35. The Lost Patrol - John Ford (1934)
36. The Hunchback of Notre Dame - William Dieterle (1939)
37. Dodge City - Michael Curtiz (1939)
38. Dead End - William Wyler (1937)
39. Vampyr - Der Traum des Allan Grey - Carl Th. Dreyer (1932)
40. Dodsworth - William Wyler (1936)
41. Gion no Shimai - Kenji Mizoguchi (1936)
42. Un Carnet de Bal - Julien Duvivier (1937)
43. All Quiet on the Western Front - Lewis Milestone (1930)
44. Tōkyō no Kōrasu - Yasujirō Ozu (1931)
45. Le Quai des Brumes - Marcel Carné (1938)
46. Elephant Boy - Zoltan Korda / Robert Flaherty (1937)
47. Schastye - Aleksandr Medvedkin (1935)
48. The Drum - Zoltan Korda (1938)
49. Snow White and the Seven Dwarfs - David Hand (1937)
50. La Chienne - Jean Renoir (1931)

1. Modern Times (1936)
2. Sons of the Desert (1933)
3. City Lights (1931)
4. M (1931)
5. The Lady Vanishes (1938)
6. Frankenstein (1931)
7. Block-Heads (1938)
8. Bringing Up Baby (1938)
9. Way Out West (1937)
10. Les Carottiers (1931)

Gast
geplaatst: vandaag om 05:25 uur

geplaatst: vandaag om 05:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.