- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- iCheckMovies
iCheckMovies
beavis
-
- 6627 berichten
- 14795 stemmen
Vooral de Unesco titels zullen nog in grote getalen ontbreken ben ik bang...
Toevoeging van sommige van die titels zal wellicht ook niet makkelijk zijn, gezien kwaliteits eisen voor de poster en dat plot beschrijvingen online verifieerbaar moeten zijn....
joachimt (crew films)
-
- 3797 berichten
- 9732 stemmen
Ik heb ze ook allemaal op Criticker kunnen zetten, dus wellicht kom ik hier ook een heel eind. We zien wel.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Op verzoek een nieuwe update. https://www.icheckmovies.com/lists/moviemeter+top+250/chevy93/
John Milton
-
- 24222 berichten
- 13387 stemmen
Ah fijn chevy93, stel ik ook erg op prijs. Bedankt!
(En het zijn er nog 21 voor mij)
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Er waren overigens wat problemen met de IMDb-lijst inladen waardoor het nu lijkt alsof films als Paths of Glory en Fanny & Alexander nieuw in de lijst zijn, maar die staan er natuurlijk al jaren in.
De verschillen sinds de laatste update (april uit m'n hoofd) zijn bijzonder klein en zijn vooral te vinden in een aantal nieuwe films (bv. Rush en Prisoners). Positiewisselingen zijn schaars, maar dat is op zich niet zo verrassend.
edit: en uiteraard zijn helemaal onderin wat films gewijzigd, want daar is het bijna per dag stuivertje wisselen.
John Milton
-
- 24222 berichten
- 13387 stemmen
Ik denk dat ze dat wellicht nooit zullen doen, aangezien mensen bloedig hebben lopen checken op die lists. Maar ik snap je punt wel degelijk. zo'n 1000 horrorfilms they shoot zombies heeft alle essentie verloren.
joachimt (crew films)
-
- 3797 berichten
- 9732 stemmen
Als een lijst zijn waarde verliest, overwegen we in sommige gevallen de officiële status te verwijderen. We zijn er echter wel voorzichtig mee. Als de bron van een lijst nog steeds relevant is en de lijst geeft een eigen perspectief op een genre/land/whatever, dan zien we geen reden om een lijst te verwijderen. Dat sommige films daardoor op meerdere vergelijkbare lijsten komen, is geen probleem.
In het verleden zijn er lijsten officiëel gemaakt, die we nu niet zouden accepteren, bijvoorbeeld omdat de bron niet autoritief genoeg is. Als we dan betere lijsten vinden, overwegen we een oude lijst te verwijderen.
Over TSZDT wil ik liever niet meer discussiëren. Dat is al genoeg gedaan om het ICM-forum. Laten we het erop houden dat de meningen daarover enorm verdeeld zijn. De één vindt het de slechtste adoptie ooit en de ander het beste van ICM in lange tijd (zoiets zei Onderhond hier een paar weken terug en hij is niet de enige). Ik zit ergens in het midden.
John Milton
-
- 24222 berichten
- 13387 stemmen
Kan het me voorstellen! Ik blijf daarbij dan ook liever aan de zijlijnen staan!
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Ik zie niet in waarom dat slecht is, maar zo een lijst moet je niet lopen checken, checken, checken om maar te checken. Zo een lijst moet je enkel checken om je ding te vinden. Als die film qua plot/jaartal/stijl/regisseur je niet bevalt, sla je hem toch over.
Ik weet het, ik heb ook soms die obsessie om perfectionistisch te zijn, en alles van iets te willen zien/doen/meemaken. En daar moet je je van proberen afzetten. 
TSZDT heeft wel degelijk zijn waarde trouwens. Ik vind het een goede lijst. Vind wel dat er wat meer nadruk mag komen op officiele buitenlandse filmlijsten.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Vind wel dat er wat meer nadruk mag komen op officiele buitenlandse filmlijsten.
Vind ik ook, heb wel vaker Spanje als voorbeeld aangehaald, waarvan je op ICM een toplijst uit 1995 hebt (de Nickel Odeon-lijst) en een goya-lijst met 1 film per jaar. Van alles na 1995 is er dus geen fatsoenlijke officiële lijst. Je kunt stellen dat de Spaanse toplijst op ICM 20 jaar achter loopt.
Ik zou zelf daar ook best een Spaanse lijst daar willen plaatsen, bijvoorbeeld o.b.v. de "Spaanse moviemeter" (filmaffinity) en niet op mijn eigen voorkeur, maar dan kom ik op het probleem van max 1 lijst per niet betalende gebruiker uit. Dat lijkt me in alle eerlijkheid ook een rem op het succes van ICM. En om nou te gaan betalen om aan een site te mogen bijdragen gaat me iets te ver.
Wat mij betreft zou bijvoorbeeld een officiële lijst met de hoogst scorende Nederlands/Belgische films van MM ook op ICM mogen. Of twee, 1 per land, als officiële toplijst(en) voor deze twee landen.
Daarom was ik wel blij toen ik zag dat er onlangs een officiële Griekse lijst werd toegevoegd aan ICM.
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Als een lijst zijn waarde verliest, overwegen we in sommige gevallen de officiële status te verwijderen.
Straka
-
- 206 berichten
- 564 stemmen
Bij mijn weten is er enkel ooit een Spaanse lijst verwijderd, omdat dit bij nader inzien een hobby lijst was van een gebruiker.
Maar vergeet vooral niet dat de site vooral een leuk hulpmiddel is om toplijsten af te strepen. Het pretendeert verder geen autoriteit te zijn, ook al wordt er enigszins de schijn gewekt met de term "official list".
John Milton
-
- 24222 berichten
- 13387 stemmen
Ik wil jouw Spaanse lijst straks overigens wel op ICM plaatsen hoor arno74. Kleine moeite.
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Vind ik ook, heb wel vaker Spanje als voorbeeld aangehaald, waarvan je op ICM een toplijst uit 1995 hebt (de Nickel Odeon-lijst) en een goya-lijst met 1 film per jaar. Van alles na 1995 is er dus geen fatsoenlijke officiële lijst. Je kunt stellen dat de Spaanse toplijst op ICM 20 jaar achter loopt.
Ik zou zelf daar ook best een Spaanse lijst daar willen plaatsen, bijvoorbeeld o.b.v. de "Spaanse moviemeter" (filmaffinity) en niet op mijn eigen voorkeur, maar dan kom ik op het probleem van max 1 lijst per niet betalende gebruiker uit. Dat lijkt me in alle eerlijkheid ook een rem op het succes van ICM. En om nou te gaan betalen om aan een site te mogen bijdragen gaat me iets te ver.
Wat mij betreft zou bijvoorbeeld een officiële lijst met de hoogst scorende Nederlands/Belgische films van MM ook op ICM mogen. Of twee, 1 per land, als officiële toplijst(en) voor deze twee landen.
Daarom was ik wel blij toen ik zag dat er onlangs een officiële Griekse lijst werd toegevoegd aan ICM.
El Maquinista / The Machinist is bijvoorbeeld in geen enkele officiele toplijst vertegenwoordigd. Heeft het toernooi gewonnen van: beste film die niet in een lijst staat op het ICM-forum
En volledig akkoord. En akkoord: we zijn Belgen/Nederlanders. Laten we zelf een bijdrage voeren aan ICM door onze eigen film te beoordelen. Al kan ik zelf weinig bijdragen. Heb er ook maar max. 10 gezien.
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Ik zie niet in waarom dat slecht is, maar zo een lijst moet je niet lopen checken, checken, checken om maar te checken. Zo een lijst moet je enkel checken om je ding te vinden. Als die film qua plot/jaartal/stijl/regisseur je niet bevalt, sla je hem toch over.
Dat moet iedereen dan maar zelf weten. Ik check geen enkele lijst maar dus alleen movies. En dan komen ze automatisch in lijstjes voor. Het net als hier met de top 250.
Ik heb nog steeds één award. Dan maar niet. Ik ga geen films kijken om een award erbij te krijgen.
(obsessie en perfectionistisch zijn in inderdaad termen die op de loer liggen met hobby's als films)
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Dat moet iedereen dan maar zelf weten. Ik check geen enkele lijst maar dus alleen movies. En dan komen ze automatisch in lijstjes voor. Het net als hier met de top 250.
Ik heb nog steeds één award. Dan maar niet. Ik ga geen films kijken om een award erbij te krijgen. (obsessie en perfectionistisch zijn in inderdaad termen die op de loer liggen met hobby's als films)
Ja ik heb dat dus bijvoorbeeld wel, en ik zal lijsten zeker gebruiken om tips uit te halen, en wellicht zal ik ooit wel een IMDb top 250 of MM top 250 zo goed als helemaal gezien hebben, waar ook niets mis mee is uiteraard. Maar je kan er ook in overdrijven, en ik denk eigenlijk niet dat dat echt gezond is. En ik weet van mezelf dat ik dat wel een beetje heb. Op de playstation vroeger probeerde ik ook alle trofeeën binnen te halen voor een platinum en ik vergat de echte reden waarom ik een game speelde. 
John Milton
-
- 24222 berichten
- 13387 stemmen
Ik ben reedsch verlooren, wat dat betreft. Maar ik vind dat niet erg. Hoop films die ik anders niet gezien zou hebben en bijna allemaal waren ze het kijken waard.
Al heb ik me wel klauwend naar het einde door een paar Bollywood draken heen moeten slepen om de IMDb top 250 compleet te hebben. Maar goed, dat had ik mezelf ooit beloofd als jongeling. Wat Dick niet doet, heb ik dus absoluut wel gedaan. Al is het meer aanleiding dan reden, en verre van het enige selectiecriterium.
Ik kijk bijvoorbeeld deze maand 5 klassiekers uit 2 lijstjes die me idd een award opleveren, maar ik kies wel de films waar ik zin in heb. En daarnaast heb ik 5 titels uit de MM top 1000 gekozen om te zien.
Maar de meeste avonden hangt het af van de gemoedstoestand, energiegraad en hoe laat het is (ivm John Milton bedtijd), wat er gekeken wordt. Dan knal ik er even rustig een ouwe horror in, die maar op een lijstje staat, en waarvan de award zo ver weg is dat het een stipje aan de horizon betreft. En ik kijk nog steeds genoeg films die niet op lijstjes staan.
Fragmentarisch obsessief dus 
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Ik wil jouw Spaanse lijst straks overigens wel op ICM plaatsen hoor arno74. Kleine moeite.

Maar vergeet vooral niet dat de site vooral een leuk hulpmiddel is om toplijsten af te strepen. Het pretendeert verder geen autoriteit te zijn, ook al wordt er enigszins de schijn gewekt met de term "official list".
Lijsten afstrepen doe ik zelf niet, ik ga toch vooral voor films die mij aanspreken, al wil ik wel (als lange termijnplan) de grote bekende films wel gezien hebben, en dan heb ik het vooral over de grote klassiekers. Integendeel, de lijstjes strepen eerder zichzelf af doordat er zo nu en dan films van de lijst afvallen die ik wel gezien heb 
Ik kan me niet voorstellen Dick2008 dat je maar één award hebt, staan al je 3600 MM-stemmen wel op ICM? Met 2000-ICM-stemmen (inc. shorts etc.) heb ik 21 awards... zonder dat ik daarvoor ga..!
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
(Ik blijf een verschil houden IMDb 5051 en ICM 5058). Ik stem eerst hier, dan op IMDb en dan importeer ze bij ICM.
Ik heb dus 5058 stemmen bij ICM (zie de link in mijn profiel). Het ligt aan de officiële lijsten. Verder niet erg hoor. Er zijn ook veel naslaglijsten, dat je snel kunt zien hoeveel films je van een acteur / thematisch / .... hebt gezien. En zoals de titel al zegt je checkt en verder niets. Dus niet dat perfectionistische gedoe van
misschien is mijn stem wel te hoog, of misschien is het te laag.....
John Milton
-
- 24222 berichten
- 13387 stemmen
Paar lijsten zit je niet ver van een award af, musical bijvoorbeeld. Zei je niet laatst ergens dat je niet persé van musicals hield? Je hebt er wel best veel gezien vind ik, voor iemand die zich niet verplicht voelt (zoals ik van mezelf The Sound of Music 'moest' zien) vanwege filmhistorische waarde of awards.
Wel bijzonder dat je niet ook bijvoorbeeld de ICM most checked lijst hebt, met zoveel checks. Die had ik op een handvol na platinum op de dag dat ik daar registreerde. Niet heel gek met zo'n titel natuurlijk, maar vanzelfsprekend is het dus allerminst.
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Haha, ja dat schreef ik gisteren nog bij Grease 2. (Die film staat o.a. in https://www.icheckmovies.com/lists/bad+cinema+societys+the+worst+films+of+the+20th+century/chrisreynolds/. Een lijst die door 6 als favoriete, maar door 5 gedisliked wordt.
(En niet door mij)
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Op titanic na idd allemaal kutfilms in die lijst. Dus die heeft wel gelijk.
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Dat vind ik dus niet. Bovendien staan daar ook filmreeksen in. Als de eerste film al niets is en de tweede film ook niet waarom dan ook nog aandacht schenken aan nummer 3,4,5....dat begrijp ik niet.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
5000 stemmen en slechts 1 award gescoord, volgens mij zou je daar ook een award voor moeten krijgen Dick2008
.
Van die worst-list heb ik 16 gezien. Beetje overdreven die titel natuurlijk, zullen veel love it or hate it gevallen zijn. Independence Day, Blair Witch, Friday the 13th, Police Academy... Populaire films, geen meesterwerken, maar om ze nou worst ever te noemen...
joachimt (crew films)
-
- 3797 berichten
- 9732 stemmen
Weet ik niet uit mijn hoofd. Moet ik effe navragen.
Wat genoemd wordt over de Spaanse lijsten ben ik het helemaal eens. Gedateerd zijn is echter nog geen reden om een lijst te verwijderen. De lijst kan nog steeds nuttig zijn om tips uit te halen. We willen graag dat soort gaten in de toekomst opvullen door nieuwe lijsten toe te voegen. We willen echter ook niet teveel nieuwe lijsten toevoegen. We mikken nu op 4 lijsten per 3 à 4 maanden en er zijn al zat leden die dat teveel vinden ("list overkill"). Met het beperkte aantal proberen we eerder gaten op te vullen van zaken die volledig ontbreken, zoals de laatste keer Samurai en Griekenland. Er staan nog best wat landen op ons verlanglijstje.
En inderdaad, ICM pretendeert niet een autoritieve bron te zijn, maar eerder een overzicht te bieden van nuttige lijsten op verschillende gebieden. Wel willen we graag lijsten van een autoritieve bron.
John Milton
-
- 24222 berichten
- 13387 stemmen
Ik ben ook voor gaten opvullen. Land of desnoods regiolijsten, die momenteel nog onderbelicht zijn maar wel wat te bieden hebben. Maar dat is nauwelijks revolutionair of inzichtelijk, dat roepen volgens mij de meeste leden 
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Van die worst-list heb ik 16 gezien. Beetje overdreven die titel natuurlijk, zullen veel love it or hate it gevallen zijn. Independence Day, Blair Witch, Friday the 13th,... Populaire films, geen meesterwerken, maar om ze nou worst ever te noemen...
20 van gezien. Ook niet echt veel. (Er staat ook nog commentaar onder van John Milton
).
Mij storen al die lijsten niet. Voor iedereen wat, zullen we maar zeggen.
Wat ik zelf ook zeker prettig vind is bij je favoriete films te zien dat er ook andere mensen zijn die die film ook als favoriet hebben, dat mis ik wel een beetje op MovieMeter.