• 15.972 nieuwsartikelen
  • 179.027 films
  • 12.272 series
  • 34.078 seizoenen
  • 649.208 acteurs
  • 199.265 gebruikers
  • 9.389.672 stemmen

Maak van een regisseur jouw toplijst

zoeken in:

Querelle

• 6548 berichten
  • 4894 stemmen

1. About Schmidt 4*

2. Paris je t'aime 4*

citybird

• 4964 berichten
  • 4139 stemmen

1 - 3,5* - Election (1999)

[Preketero]

• 8531 berichten
  • 2450 stemmen

About Schmidt 3*

Sideways in de kast.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Erwinner schreef:

Ja, nu je het zegt. Denk dat veel tieners die film wel leuk vinden.

Alsjeblieft, hou het een beetje normaal. Het lijkt wel alsof we over Clerks of zelfs American Pie praten nu.

1. Sideways (5*)

2. About Schmidt (4,5*)

Tot nu toe een heel fijne regisseur. Mag wel weer eens met een nieuwe film komen. Election wil ik nog wel zien; Citizen Ruth trekt me minder.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

01. 4,0*- Sideways

02. 4,0*- About Schmidt

Alsjeblieft, hou het een beetje normaal. Het lijkt wel alsof we over Clerks of zelfs American Pie praten nu.

Vind het ook een domme opmerking.

Sideways is zowat de vreselijkste film die ik ooit heb mogen aanschouwen, wat een hoop dufheid bij elkaar!

En hier snap ik ook weinig van. About Schmidt 3* geven en Sideways met een 0,5* afserveren. Zoveel verschillen die films nu ook niet qua tragiek, humor, toon en tempo.

Maar in een topic als dit wordt nu eenmaal snel met krachttermen gesmeten....

Madecineman (moderator films)

• 7484 berichten
  • 1718 stemmen

1 About Schmidt 4*

2 Sideways 3*

Maar Sideways is eigenlijk wel weer eens aan herziening toe, zou toch wel eens op een betere score kunnen uitkomen de tweede keer.

maxcomthrilla

• 15580 berichten
  • 2855 stemmen

En hier snap ik ook weinig van. About Schmidt 3* geven en Sideways met een 0,5* afserveren. Zoveel verschillen die films nu ook niet qua tragiek, humor, toon en tempo.

About Schmidt is wranger met die plotselinge dood van Nicolson `s vrouw en zijn reacties hierop. Daarbij speelt Nicolson zijn rol van cynicus gewoon goed en zijn er interessantere invalshoeken te bespeuren ( welwillende vrouw in bubbelbad afwijzen + de brieven van die jongen, die alleen maar dienen om Nicolson `s gemoedstoestand nog enigszins gerust te stellen.

Sideways is van die simpele loserhumor waarbij iedereen toch vooral zo `n medelijden moet krijgen met Giamatti, die dan toch zijn geluk vindt, tot genoegdoening van de kijkers. Ligt er te dik bovenop, typisch Hollywood, alleen qua tempo anders t.a.v. vele andere hollywood flicks. Verre van cynisch, pijnlijk, absurd of wat dan ook. Maar ik heb dan ook serieus altijd wat tegen die film gehad. En niet omdat ik zelf geen wijn lust.

Dragon

• 62559 berichten
  • 4509 stemmen

1. Election (3,5)

Sideways in bezit.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Sideways is van die simpele loserhumor waarbij iedereen toch vooral zo `n medelijden moet krijgen met Giamatti, die dan toch zijn geluk vindt, tot genoegdoening van de kijkers.

Bij About Schmidt dan toch ook? Ik zie weinig verschillen.

Maar buiten dit verschil van mening vind ik dat je ooit vreemde tegenstrijdige krachttermen gebruikt waar ik geen bal van snap in dit topic. Ik heb jou Hitchcock regelmatig zien prijzen en opeens komen er zinsnedes als ik veracht Hitchcock in dit topic opduiken, terwijl je 4*-en uit hebt gedeeld aan films van deze regisseur. En Kurosawa is te prekerig, maar je hebt wel 6 films van 'm op 4* staan. Nogal vreemd vind ik.

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Ik deel die mening met maxcom. Te dik aangezet op veel vlakken.

Niet pakkend genoeg om met de hoofdpersonen mee te kunnen voelen. Gespeelde tragiek die niet met volle overgave weet te overtuigen. Ook de grappige momenten blijven niet hangen, ben ze eigenlijk alweer vergeten...

maxcomthrilla

• 15580 berichten
  • 2855 stemmen

Ramon K schreef:
Bij About Schmidt dan toch ook? Ik zie weinig verschillen.

About Schmidt draait totaal niet om het verkrijgen van sympathie/medelijden voor cynische ' loser ' Nicolson. Al was het maar omwille van hoe hij zijn omgeving vaak behandeld. ( Weinig blijk van verdriet tonen als zijn vrouw dood is. Hierdoor gewoon minder tragisch en veel grappiger.

Maar buiten dit verschil van mening vind ik dat je ooit vreemde tegenstrijdige krachttermen gebruikt waar ik geen bal van snap in dit topic. Ik heb jou Hitchcock regelmatig zien prijzen en opeens komen er zinsnedes als ik veracht Hitchcock in dit topic opduiken, terwijl je 4*-en uit hebt gedeeld aan films van deze regisseur. En Kurosawa is te prekerig, maar je hebt wel 6 films van 'm op 4* staan. Nogal vreemd vind ik.

NBNW vond ik indd. geweldig na mijn 1ste viewing. Een van de eerste top 250 films die ik zag. Bij herziening bleef er alleen relatief weinig van mijn ervaring van die 1ste viewing over. Daarbij was Hitch als beginneling wel even leuk, maar ging ik mij kader steeds meer verbreden.

Ik heb inderdaad 3 films van hem op 4* staan, die ik zeer vermakelijk vond. Maar als ik kijk naar de aandacht die hij opslokt ten faveure van vele interessantere, onbekendere regisseurs die visueel wel mooie dingen konden brengen in die tijd, kan ik hem gewoon niet waarderen. Heb al zowat 2 jaar geen Hitchcock gezien, terwijl Rope en The Birds nog steeds op de plank liggen, zo `n teken zegt mij meer dan de 4* voor met name North by Northwest. Daar gaat toch nog wel een halfje vanaf, eens. Hitchcock reikt niet verder dan een bepaalde mate van vermakelijkheid en zelfs daar komt hij al wat te kort, als filmfan zoek ik nu eenmaal naar meerdere positieve elementen in een film en nu ik onlangs veel prachtige films uit de jaren 20/50/60 zag, kan Hitch daar niet tegenop boksen met z`n films M.u.v. Psycho & Strangers on a Train wellicht.

Maar heb dus weinig interesse momenteel om Hitchcock `s te kijken of te herzien terwijl er voor mijn gevoel 1.000 boeiendere films op mij liggen te wachten.

Over Kurosawa heb ik mij nauwelijks negatief uitgelaten. Behoort notabene tot mijn 25 favoriete regisseurs! Dat ik bij sommige van zijn films spreek over de alomvattende preek op het einde ( Hidden Fortress/Yojimbo meen ik ) zegt niets over de kwaliteit van The Seven Samurai, Rashomon, Dersu Uzala ( pas gezien, ontroerend mooi, wel jammer van de laatste 20 min. ), Sanjuro, Tengoku to Jigoku, Ikiru & The Bad Sleep Well.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Wat betreft Hitchcock. Ik heb inderdaad films van hem op 4* staan, die ik zeer vermakelijk vond. Maar als ik kijk naar de aandacht die hij opslokt ten faveure van vele interessantere, onbekendere regisseurs die visueel wel mooie dingen konden brengen in die tijd, kan ik hem gewoon niet waarderen.

Echt onzin vind ik. Met 3 films op 4* en 1 op 3,5*??? Je moet je niet gek laten maken door andere users. Lees eens wat je bij North By Northwest of Strangers on a Train schrijft. Als je vindt dat ie zo overschat wordt, dan wil ik dat ook aan je waardering kunnen zien. Bij Tarantino liet je je ook redelijk negatief uit met 3 van zijn films op 4* en 1 op 2,5*. Daar ben jij de aangewezen persoon dan toch niet voor?

En allesomvattend gepreek van Kurosawa bij een Yojimbo? Doet ie dat dan 'ook' bij al die films van hem die je wel hoog waardeert?

Ik heb zoiets van: laat dat negatieve gedoe mbt die regisseurs maar over aan de gasten die daadwerkelijk 0,5*-en laten regenen bij de betreffende films! En die lopen er hier ook rond.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

About Schmidt draait totaal niet om het verkrijgen van sympathie/medelijden voor cynische ' loser ' Nicolson.

Ik vind van wel. Ik vind beide films heel dicht bij elkaar liggen qua toon en opzet.

maxcomthrilla

• 15580 berichten
  • 2855 stemmen

Sorry, maar zelfs over 4* films kan ik nog best kritisch zijn. Ik kijk nou eenmaal alleen films waarvan ik wat verwacht, zodat ik al snel op een wat hoger cijfer uitkom. Ik strooi niet met 0,5* `s, het is maar een hobby voor mij en die wil ik leuk houden. 3,5* is zodoende al een gemiste kans.

Hitch `s Strangers on a Train staat mij nog het meeste van bij. Leuke film. Maar zoals ik al zei, voor een van de meestgeprezen regisseurs die niet in mijn +- film top 300 voorkomt, kan ik gewoon niet gauw goed vinden. Zie liever meer aandacht voor Godard, Truffaut, Shindo, Kalazatov, Tarkovsky, Bertolucci etc. hier. Zelfs Notorious en Vertigo staan nog op 2,5*, dat is voor mijn doen gewoon een dikke vette onvoldoende! Wat ik hem ook gewoon aanreken.

Ik gaf bij Tarentino ook ronduit toe dat mijn negatieve mening t.a.v. hem meer gebaseerd was op ' dat men hem altijd de hemel inprees ' dan dat mijn cijfers zo slecht waren. Ben ooit bij Pulp Fiction in slaap gevallen, wat ik hem lang aangerekend heb. Na herziening vind ik het nu echt een van de betere hooggeplaatste top 250 films. Ik vind zijn films qua muziek en stijl best gaaf, anders had ik de Kill Bills niet zo hoog staan en Reservoir Dogs is ook zo `n 4 jaar geleden, onlangs gekocht om te herzien, konden er wel eens 4* worden.

Diesel

• 9411 berichten
  • 0 stemmen

Béla Tarr

01. 4.5* - Werckmeister Harmóniák (2000)

02. 3.5* - Kárhozat (1988)

Geweldige regisseur. Werckmeister is één van de mooiste films die ik heb gezien.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Sorry, maar zelfs over 4* films kan ik nog best kritisch zijn.

Tuurlijk moet je kritisch zijn! En hoe jij je beoordelingsschema hanteert is ook mijn zaak niet. Maar als je je met flinke krachttermen negatief uitlaat over het oeuvre van een regisseur hier dan mag ik toch wel verwachten dat dat aan je stemmen te zien is. En dat is het ooit niet. En ga me nou niet vertellen dat 4*-en een schamele voldoende betekent.

Als je een regisseur veracht dan is dat toch gewoon in strijd met 3x 4*en jouwerzijds?

maxcomthrilla

• 15580 berichten
  • 2855 stemmen

Satantango, Werckmeister Harmoniak & Damnation liggen klaar. Ben benieuwd.

maxcomthrilla

• 15580 berichten
  • 2855 stemmen

Tuurlijk moet je kritisch zijn! En hoe jij je beoordelingsschema hanteert is ook mijn zaak niet. Maar als je je met flinke krachttermen negatief uitlaat over het oeuvre van een regisseur hier dan mag ik toch wel verwachten dat dat aan je stemmen te zien is. En dat is het ooit niet. En ga me nou niet vertellen dat 4*-en een schamele voldoende betekent.

Als je een regisseur veracht dan is dat toch gewoon in strijd met 3x 4*en jouwerzijds?

Ik ben gewoon nogal fel in mijn bewoordingen.

Zoals gezegd vind ik hem niet superslecht maar vind ik het gewoon vervelend dat hij met relatief simpele films zo `n enorme status geniet. Omwille van die invloedrijke status vind ik zijn films gewoon geen voorbeeldmodel omdat ze visueel en muzikaal tekort komen. Kan hij natuurlijk ook niets aan doen, dat men zijn films zo overschat en er al dan niet meerdere dingen in ziet waarin ik mij niet kan vinden. Maar daarom veracht in zijn films, vooral Vertigo en Notorious natuurlijk gewoon wel. Verachten neem je waarschijnlijk ook iets te letterlijk op.

4* is natuurlijk gewoon een goede, geslaagde film.

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Laat ik nou precies dezelfe mening hebben over Hitchcock, maar ben nog niet klaar met die reeksen.

danuz

• 12935 berichten
  • 0 stemmen

01. 5.0* - Sátántangó

02. 4.5* - Kárhozat

03. 4.0* - Werckmeister Harmóniák

04. 3.0* - Panelkapcsolat

Sátántangó is niets minder dan fenomenaal: één der mooiste filmervaringen - en vooral bioservaringen - die ik tot nog toe heb mogen meemaken (dat openingsshot!).

Alastor

• 2634 berichten
  • 3018 stemmen

1. 4,5* Panelkapcsolat

2. 4,0* Kárhozat

3. 4,0* Sátántangó

4. 4,0* Werckmeister Harmóniák

_. 4,0* segment uit Europäische Visionen

5. 3,5* Őszi Almanach

6. 3,5* Családi Tűzfészek

Zowel z'n low-budget familiedrama's als z'n meditatieve elegieën zijn van monumentale schoonheid. Een groot kunstenaar.

Spetie

• 38871 berichten
  • 8220 stemmen

Erwinner schreef:

Laat ik nou precies dezelfe mening hebben over Hitchcock, maar ben nog niet klaar met die reeksen.

Dat is een erg snelle mening, als je pas 2 van zijn meer dan 50 films gezien hebt.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

01. 4.0* - Werckmeister Harmóniák

02. 3.5* - Sátántangó

03. 2.0* - Kárhozat

Spetie

• 38871 berichten
  • 8220 stemmen

Ik heb nog niets van Béla Tarr gezien, maar Werckmeister Harmóniák lijkt me zeer interessant.

Apollinisch

• 21299 berichten
  • 0 stemmen

Spetie schreef:

Dat is een erg snelle mening, als je pas 2 van zijn meer dan 50 films gezien hebt.

Erwinner schreef:

Heb overigens best veel van Hitchcock gezien, vond ze nooit eng en ver weggestopt.

Tarr:

01. – 0.5* Panelkapcsolat

Ben eigenlijk alleen nog benieuwd naar Werckmeister. Sátántangó zal vanwege de ladderpositie ook nog wel een keertje langskomen. Hoewel, een keertje… maak daar maar een keer van. Hopelijk valt er in deze films inhoudelijk dan wel visueel wél wat te beleven.

Spetie

• 38871 berichten
  • 8220 stemmen

Apollinisch schreef:

(quote)
(quote)

Hhm ja, nou ja in ieder geval lijkt het zeer lang geleden dat hij zijn films gezien heeft ook gezien het feit dat hij zelfs dat dat 12 Angry Men van Hitchcock was en na jaren kan je mening nogal eens veranderen lijkt me.

Co Jackso

• 21924 berichten
  • 2791 stemmen

Hier hoop ik heel snel wat van te zien. Een aantal van zijn films staan al lang hoog op mijn mustsee lijst.

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Spetie schreef:

(quote)

Hhm ja, nou ja in ieder geval lijkt het zeer lang geleden dat hij zijn films gezien heeft ook gezien het feit dat hij zelfs dat dat 12 Angry Men van Hitchcock was en na jaren kan je mening nogal eens veranderen lijkt me.

Daarom ook, dat geeft mij nog moed. Shadow of doubt en The Birds heb ik nog liggen, als die ook niet aanslaan, stop ik ermee.

Of moet ik een ander bekijken?

Spetie

• 38871 berichten
  • 8220 stemmen

Erwinner schreef:

(quote)

Daarom ook, dat geeft mij nog moed. Shadow of doubt en The Birds heb ik nog liggen, als die ook niet aanslaan, stop ik ermee.

Of moet ik een ander bekijken?

Weet niet of je North by Northwest of Strangers on a Train al eens gezien hebt. Denk dat die laatste nog het meest geschikt voor jou is. Shadow of a Doubt moet ik nog zien en The Birds vond ik tot nu toe juist een van zijn wat mindere, van de 9 die ik gezien heb.

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Poeh, om ze nu dan maar direct te verkopen is ook weer zo omslachtig. Ik ga eens wat over Strangers zoeken iig.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.