- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Maak van een regisseur jouw toplijst
Maak van een regisseur jouw toplijst
Onderhond
-
- 87606 berichten
- 12869 stemmen
01. 0.5* - Salò o Le 120 Giornate di Sodoma
Erg saai voor een de meest beruchte shockers.
Diesel
-
- 9411 berichten
- 0 stemmen
01. 4.0* - Mamma Roma (1962)
02. 3.0* - Salò o Le 120 Giornate di Sodoma (1975)
03. 3.0* - Teorema (1968)
04. 3.0* - Il Vangelo secondo Matteo (1964)
Gisteren heb ik Mamma Roma gezien en het is meteen mijn favoriete Pasolini. Prachtige film met een paar briljante scènes. Ik ben zeker nog niet klaar met Pasolini.
Co Jackso
-
- 21924 berichten
- 2791 stemmen
01. 4.5* - Il Vangelo Secondo Matteo
02. 3.0* - Salo o le 120 Giornate di Sodoma
Eén absoluut meesterwerk. Salo was wel aardig, maar verliest naar mijn mening toch een beetje zijn impact.
Dragon
-
- 62559 berichten
- 4509 stemmen
1. Salò o Le 120 Giornate di Sodoma (4) (dvd)
Il Decameron, I Racconti di Canterbury & Il Fiore delle Mille e Una Notte in bezit.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Pier Paolo Pasolini:
01. 5,0*- Il Vangelo Secondo Matteo
02. 5,0*- Salo o le 120 Giornate di Sodoma
03. 4,5*- Mamma Roma
04. 4,0*- Edipo Re
05. 4,0*- Uccelacci e Uccellini
06. 4,0*- Medea
07. 4,0*- Teorema
08. 3,5*- Accatone
09. 3,0*- Il Decameron
Tsja… een groot favoriet van me. Op Il Vangelo Secondo Matteo na, allemaal veel te lang geleden gezien. Vooral Accatone verdient een herkijk. Zijn luchtige trilogie hoef ik, na een wat tegenvallende Il Decameron, niet per se te zien. Oeuvre van Pasolini heeft me immer geprikkeld. Soms esthetisch, soms qua inhoud, soms qua vertelling of juist door het vreemde gebruik van hele eenvoudige aankleding of props. Of de desolate landschappen. Voor mij werkt ’t en juist Edipo Re komt ook in aanmerking voor een ophoging.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Gewoonlijk kijk ik altijd met toch een soort enthousiasme uit naar het een eerste kijkbeurt van een film van een legendarische regisseur, maar Passolini is samen met Antonioni (ik trek verder geen vergelijking) een uitzondering. Ik heb er dus niets van gezien, maar het trekt me ook totaal niet en ik weet bij beide regisseurs ook niet waar ik moet beginnen. Het geheel geen kans geven is echter uitgesloten, maar ik vermoed dat Pasolini mijn ding niet is, zelfs al heb ik niets om het op te baseren.
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4715 stemmen
Il Vangelo Secondo Matteo 4.0* (En dik, kans op verhoging)
Salo ligt klaar om gezien te worden.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
en ik weet bij beide regisseurs ook niet waar ik moet beginnen.
Bij Antonioni zou ik juist weer niet beginnen met het werk dat het dichtst tegen het neorealisme aanligt (alhoewel Le Amiche wel zou kunnen), maar zou ik beginnen met La Notte. Een krachtige film, die wél de kenmerken van de stilistische Antonioni kenmerkt, maar kwa verhaal en dramatische spanning redelijk 'veilig' is (niet zo kaal en uitgebeend als zijn andere werk van de jaren 60).
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
01. 4.0* - The Darjeeling Limited - voor het eerst vielen voor mij alle ideeën en 'ongein' op een dramatische, humane wijze samen
02. 3.5* - The Life Aquatic with Steve Zissou
03. 3.0* - The Royal Tenenbaums
04. 3.0* - Rushmore
05. 2.5* - Bottle Rocket
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
01. 4.5* - Royal Tenenbaums, The
02. 4.5* - Rushmore
03. 4.0* - Bottle Rocket
04. 4.0* - Life Aquatic with Steve Zissou, The
05. 4.0* - Hotel Chevalier - kortfilm, kan gezien worden als voorrede op The Darjeeling Limited.
06. 3.5* - Darjeeling Limited, The
Heb echt een zwak voor Wes, vind zijn humor echt geweldig (kan me geen regisseur bedenken met een fijner gevoel voor humor). Ik kan bijvoorbeeld enorm genieten van het avonturisme en de (misplaatste) heroïek van zijn personages. Daarnaast ben ik vaak ontroerd door het drama wat doorheen de komedie naar voren komt. Geweldig.
Zijn laatste (The Darjeeling Limited) beviel mij nu juist het minst, vond wellicht de overplaatsing van zijn humor naar het 'spirituele' India wat geforceerd. Maar dat kan wellicht bij herkijk bijdraaien.
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8210 stemmen
01. 2.5* - Royal Tenenbaums, The
Mwah. Poging tot een originele film mislukt enigszins.
Diesel
-
- 9411 berichten
- 0 stemmen
01. 3.5* - Rushmore (1998)
02. 3.0* - Bottle Rocket (1996)
03. 2.5* - The Darjeeling Limited (2007)
Co Jackso
-
- 21924 berichten
- 2791 stemmen
01. 4,0* - Rushmore
02. 3,5* - The Royal Tenenbaums
03. 3,0* - The Life Aquatic with Steve Zissou
Ik zie uit naar zijn volgende films. Ik verwacht nog wel een paar toppers van hem in de toekomst.
Alastor
-
- 2634 berichten
- 3018 stemmen
1. 2,5* The Royal Tenenbaums
2. 2,0* The Darjeeling Limited
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3705 stemmen
Wes Anderson
1. Rushmore 4*
2. The Royal Tenenbaums 4*
3. The Life Aquatic with Steve Zissou 4*
4. Bottle Rocket 3.5*
5. The Darjeeling Limited 3.5*
Helemaal eens met Danuz. Zeer fijne films allemaal, ook een redelijk knap continu niveau. Ben erg benieuwd wat die gaat doen met Roahl Dahl zijn boek The Fantastic Mr. Fox, zou wel eens heel leuk kunnen worden.
maerk
-
- 4249 berichten
- 2702 stemmen
1.The Royal Tenenbaums -0,5*
Vond het niets weghebben van een comedy, het was meer een grote brok saaiheid. Ik heb duidelijk een heel ander soort gevoel voor humor. The Life Aquatic with Steve Zissou en The Darjeeling Limited leken me eerst erg leuk. Nu verwacht ik er niet zoveel van alhoewel ik ze nog wel wil zien. Ik geef Wes nog een kans
.
The Last
-
- 7169 berichten
- 0 stemmen
1. The Royal Tenenbaums - 3,5
Leuke originele film, met een fantastische Hackman. Zo zie je ze tegenwoordig niet meer. Helaas niet zo benieuwd naar de rest van zijn ouvre, kom ik vast en zeker nog wel eens tegen op tv.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
1. The Royal Tenenbaums (3,5*)
Niet fantastisch, maar wel leuk en bijzonder. Ik wil wel meer van de man zien.
J.S.
-
- 11754 berichten
- 3060 stemmen
1. The Royal Tenenbaums 4*
1 goeie film heeft die toch al op zen palmares staan.
[Preketero]
-
- 8531 berichten
- 2450 stemmen
1. The Royal Tenenbaums 3*
The Life Aquatic with Steve Zissou ligt klaar.
Onderhond
-
- 87606 berichten
- 12869 stemmen
01. 3.5* - Royal Tenenbaums, The
02. 3.0* - Rushmore
03. 3.0* - Life Aquatic with Steve Zissou, The
Aardig maar teveel net niet. Wat ik mij ervan herinner ligt dat vooral aan de énorm duffe muziek bij z'n films, en het wat nare sfeertje dat daar aan vast kleeft.
Cosoco
-
- 10908 berichten
- 5185 stemmen
01 - 3,0* - The Life Aquatic with Steve Zissou
02 - 3,0* - The Royal Tenenbaums
Best wel leuke regisseur, zal z'n nieuwe eens opzoeken.
Apollinisch
-
- 21299 berichten
- 0 stemmen
01. – 1.5*/2.5* Royal Tenenbaums
02. – 0.5* Rushmore
Van RT was ik indertijd niet onder de indruk, maar de fragmenten die ik later terug zag zagen er toch wel leuk uit – vandaar de milde potentiële 2.5*. Met Rushmore heeft Anderson dat beetje terug gewonnen vertrouwen volledig ongedaan gemaakt.
donnie darko
-
- 6140 berichten
- 2824 stemmen
1. The Life Aquatic with Steve Zissou 3*
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
'extreme' keuze vandaag:
01. 4.0* - Sang Sattawat
02. 3.5* - Sud Sanaeha
03. 2.5* - Sud Pralad
Absoluut iemand die de "narratieve" cinema een nieuwe dimensie geeft. Sud Pralad toch eens herzien. Ook de rest is in voor verhoging. Debuut helaas gemist op IFFR, die Iron Pussy is geloof ik best avoid
Waarschijnlijk nog bij velen onbekend. Maar wint binnen 5 jaar een Gouden Palm. En die naam.... vrienden mogen 'Joe' zeggen en dat is iedereen die naar zijn films komt kijken zegt-ie zelf.
O ja en op regio 1 (en 2?) is best nog wat te krijgen. Maar wellicht eerder iets voor de pakketservice. Destijds een buzz op het IFFR over "de eerste Burmese erectie op film" (volle zalen aan het begin, lege zalen aan het eind), daarmee krijg ik de pakketservice ook wel vol... 
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.