• 15.963 nieuwsartikelen
  • 178.996 films
  • 12.271 series
  • 34.076 seizoenen
  • 649.163 acteurs
  • 199.256 gebruikers
  • 9.389.010 stemmen

Maak van een regisseur jouw toplijst

zoeken in:

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

1. Dog Day Afternoon (5*)

2. 12 Angry Men (4,5*)

3. Network (4*)

4. Before the Devil Knows You’re Dead (4*)

5. Serpico (3*)

6. Murder on the Orient Express (3*)

Of het een auteur is valt inderdaad te bezien, maar het is op zijn minst een regisseur die weet wat hij doet. Niet al zijn films hoef ik te zien, maar er zit nog wel wat interessants tussen. Met name Fail-Safe en The Verdict hebben mijn aandacht.

Observator

• 18281 berichten
  • 3579 stemmen

1. 3,5* - Dog Day Afternoon

2. 1,5* - 12 Angry Men

Querelle

• 6548 berichten
  • 4894 stemmen

1. The Verdict 4*

2. 12 Angry men 4*

3. The Pawnbroker 3*

4. Network 3*

5. Serpico 3*

6. The Wiz 2,5*

7. Murder on the orient Express 2,5*

8. Long Days Journey into Night 2,5*

9. Guilty as Sin 1,5*

10. Family Business 0,5*

citybird

• 4964 berichten
  • 4139 stemmen

1 - 4,0* - Dog Day Afternoon (1975)

2 - 4,0* - Murder on the Orient Express (1974)

3 - 3,0* - Q & A (1990)

Poisonthewell

• 4939 berichten
  • 13421 stemmen

1. Dog Day Afternoon 5*

2. 12 Angry Men 5*

3. The Verdict 4,5*

4. Network 4*

5. Long Day's Journey Into Night 4*

6. Serpico 4*

7. Guilty as Sin 2*

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16416 stemmen

01. 4.0* - The Southerner

02. 3.5* - La Grande Illusion

03. 3.5* - La Règle du Jeu

04. 3.5* - La Bête Humaine

05. 3.0* - The River

06. 3.0* - Swamp Water

07. 2.5* - French Cancan

08. 2.5* - Les Bas-Fonds

09. 2.5* - Le Carrosse d'Or

10. 2.5* - Elena et les Hommes

Zeer gerenommeerd regisseur die ik zoals je ziet al redelijk vaak heb geprobeerd. Bij mij wil het kwartje echter maar niet vallen. Kan iemand het mij uitleggen???

starbright boy (moderator films)

• 22427 berichten
  • 5130 stemmen

1. La Grande Illusion 4.0*

Ik moet nodig meer zien.

Madecineman (moderator films)

• 7484 berichten
  • 1718 stemmen

Sidney Lumet

1) Serpico 5* (#10)

2 Dog Day Afternoon 4.5*

2 geniale films van gezien maar voor de rest nog veels te weinig natuurlijk. Wel het voorbeeld dat je gewoon de perfecte film kan maken zonder allerlei overbodige onzin.

Onderhond

• 87616 berichten
  • 12875 stemmen

Niks van Renoir gezien. Naam wel al vele malen voorbij zien komen, maar volgens mij iemand die zich meer in de Tip dan Top lijst bevindt.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

1. La Regle du Jeu (3,5*)

Mochizuki Rokuro schreef:

Bij mij wil het kwartje echter maar niet vallen. Kan iemand het mij uitleggen???

Helaas, ik wou precies hetzelfde vragen na het zien van La Regle du Jeu. Goedgemaakte film, dat zeker, maar het briljante zie ik er nog net niet in.

Renoir is een van de populairste regisseurs onder de critici, maar op MovieMeter is de man altijd onbekend gebleven. Er zijn in ieder geval niet veel Renoirfans hier. Ik vraag me af of dit door de verkrijgbaarheid van de films komt of gewoon omdat de films misschien een tikkie veroudert zijn? La Regle du Jeu staat technisch nog steeds als een huis, maar inhoudelijk vind ik het wat minder sterk.

Ik zal Renoir in de toekomst zeker nog eens proberen. La Grande Illusion komt natuurlijk nog langs, maar ik zal ook wat andere films een kans geven.

kos

• 46713 berichten
  • 8868 stemmen

La Regle du Jeu is nou net zo'n film waar ik het briljante wél van in zie, maar het gewoon niet helemaal mijn ding is.

Matchostomos

• 4171 berichten
  • 535 stemmen

Wong Kar Wai:

01. 3.0* - My Blueberry Nights

02. 2.5* - Cheun Gwong Tsa Sit

'Chong Qing Sen Lin', 'Duo Luo Tian Shi', 'Fa Yeung Nin Wa' en '2046' in bezit. 'Chacun Son Cinéma ou Ce Petit Coup au Coeur Quand la Lumière S'éteint et Que le Film Commence' bij de hand.

Voorlopig weet Kar Wai me alleen stilistisch te overtuigen. Weliswaar wetende dat zijn meer gerespecteerde prenten nog aan de beurt moeten komen.

Sidney Lumet:

01. 3.0* - Before the Devil Knows You're Dead

02. 3.0* - Murder on the Orient Express

03. 1.5* - Find Me Guilty

'12 Angry Men' en 'Serpico' in bezit.

Ook bij Lumet moet het betere werk nog aan de beurt komen...

Jean Renoir:

Komt met 'La Grande Illusion', 'La Bête Humain' en 'La Règle du Jeu' zondermeer nog aan de beurt.

Poisonthewell

• 4939 berichten
  • 13421 stemmen

1. La Regle du Jeu 5*

2. Partie de Campagne 5*

3. La Grande Illusion 4,5*

4. Boudu Sauvé des Eaux 4*

5. The Southerner 4*

6. Les Bas-Fonds 4*

7. Swamp Water 3,5*

Mijn antwoord op MR en TOR's vraag:

Renoir is samen met Carné dé voorman van het Franse poëtische realisme, een stijl waar ik bijzonder van gecharmeerd ben. La Regle du Jeu is zowel een zeer gedurfde socio-politische film als een waar technisch hoogstandje. Waar hij met La Grande Illusion nog de neergang van de pan-Europese aristocratie met het uitbreken van WO I met respectvolle nostalgie behandelde, schept La Regle du Jeu een veel pessimistischer beeld van Frankrijk's 'high society'; een soort van 'charme discret de la bourgeoisie,' maar dan een waar de schaduw van de aankomende WO II overheen hangt. Onder het oppervlak van een aartsflauwe 'country farce' schuilt een boze aanval op de Franse aristocratie, die in veel opzichten wat later de Vichy regering zou worden lijkt te symboliseren.

Op technisch gebied is de film zowat gelijk aan Citizen Kane. Het gebruik van deep focus (twee jaar voor Welles er zoveel lof voor kreeg) zorgt ervoor dat er zich verschillende plotlijnen tegelijk kunnen afwikkelen. Regelmatig is er één verhaal op de voorgrond aan de gang, een andere in de 'middengrond', en een derde op de achtergrond (zie met name de feestscene). Deze complexiteit zorgt ervoor dat er zelfs na herhaaldelijke kijkbeurten er nog steeds nieuwe dingen te ontdekken zijn eer men vat krijgt op de film. De camera zweeft stijlvol tussen alle chaotische actie door; in een tijd waarin deze nog de nodige tientallen kilootjes wogen. Ik vind t een geweldige film.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Jean Renoir:

01. 5,0*- Partie de campagne

02. 4,5*- La Grande Illusion

03. 4,5*- La Regle du Jeu

04. 4,0*- Les Bas-fonds

05. 4,0*- La Bete Humaine

06. 4,0*- The River

07. 3,5*- Le Crime de Monsieur Lange

Geniaal regisseur, veel te weinig van gezien. Partie de campagne zou een permanente plaats in mijn top 10 hebben, maar die mag MM dus niet op (speelduur). Pure schoonheid en bij elke herziening weer een traantje. Tsja, hoe moet je de heren critici dat nu uitleggen?

Renoir doet wat klassiek aan, maar weet me toch elke keer weer te vermaken of te raken. Schande dat ik al lange tijd geen andere film van hem heb geprobeerd!

Van Wong Kar Wai heb ik alleen de omnibus-dingen niet gezien. Die waardeer ik nog meer dan Renoir. Fa Yeung Nin Wa vind ik de beste film van de afgelopen 10 jaar. Ook bid ik op mijn knietjes voor een dvdrelease van Ashes of Time; prachtige film!

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16416 stemmen

Heren, dank voor de uitleg en toelichting.

Ook dit heb ik er nooit in gezien of uitgehaald. Zeker de drielagige vertellingen zijn wellicht Règle du Jeu eigen. Want Les Bas-Fonds die ik gisteravond zag was zo plat als een dubbeltje. De socio-kritiek is het enige dat ik erin zie. Vind Iosseliani tegenwoordig een typische Renoir-filmer. Maar sympathieker, want wat minder "serieus".

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Renoir vond de versie van Kurosawa (The Lower Depths) beter dan zijn eigen versie (Les Bas-fonds). Beiden een verfilming van een Maxim Gorky toneelstuk meen ik. Kurosawa's film gaat ook wat dieper vind ik en is een heerlijke ensemble film (met vele Kurosawa regulars).

En over de filmstijl van Renoir: de 'raam-zoom' uit Partie de campagne is verschrikkelijk mooi. Alsof je een nieuwe wereld betreedt! Mooier dan beroemdere vergelijkbare overgangen ook (zoals in Wizard of Oz).

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16416 stemmen

Partie... nog niet gezien. Maar evenals Toni staat-ie nog wel op de lijst. Dacht even bij The River de goede Renoir te pakken te hebben, maar die haalt het toch niet tegen het Apu-werk van Ray om maar wat te noemen. Juist die diepte mis ik in zijn werk.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Ook wel weer toevallig dat je Satyajit Ray aanhaalt: hij was Renoir's assistent tijdens het maken van The River. Ik vind Renoir verder verre van plat eigenlijk.

citybird

• 4964 berichten
  • 4139 stemmen

1 - 3,5* - Swamp Water (1941)

Dragon

• 62559 berichten
  • 4509 stemmen

1. Swamp Water (3,5) (dvd)

starbright boy (moderator films)

• 22427 berichten
  • 5130 stemmen

Ik heb twee verschillende meningen over Toni gelezen. De een noemde het een voorloper van het neorealisme, de ander (een grrot liefhebber van Japanse cinema) vond het de meest Japans aandoende Europse klassieker. Kan me de exacte argumenten niet herinneren, maar dat maakt wel erg nieuwsgierig.

Pre-novelle vague Franse cinema is alweer zo'n interessant bijna onontgonnen gebied voor me. Ik heb het werk van Vigo, een Renoir en een Carné gezien, meer niet.

maerk

• 4249 berichten
  • 2702 stemmen

Vandaag Bryan Singer.

1.The Usual Suspects -4,5*

2.X-men 2 -4*

3.X-Men -4*

4.Superman Returns -2,5*

Mochizuki Rokuro

• 18942 berichten
  • 16416 stemmen

01. 3.5* - The Usual Suspects - een vaardig gemaakte genrefilm

02. 2.5* - Apt Pupil - met de betreurde Brad Renfro, was interessant acteur

03. 2.0* - X2

04. 2.0* - X-Men

Legan

• 18121 berichten
  • 4947 stemmen

1. 3,5* - The Usual Suspects

2. 3,5* - X2

3. 3,5* - X-Men

4. 2,5* - Superman Returns

Onderhond

• 87616 berichten
  • 12875 stemmen

01. 2.5* - Usual Suspects, The

02. 2.0* - Apt Pupil

Regisseur zonder smoelwerk, best saai ook nog.

Poisonthewell

• 4939 berichten
  • 13421 stemmen

1. The Usual Suspects 4*

2. X-Men 3,5*

3. X2 3,5*

Goldenskull

• 24398 berichten
  • 3097 stemmen

1. 4.5* X2

2. 4.0* The Usual Suspects

3. 4.0* X-Men

wel benieuwd naar Valkyrie

soom

• 24922 berichten
  • 2754 stemmen

1. X-Men.

2. Superman Returns.

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

1. Usual Suspects 4*

Heldenfilms vind ik walgelijk.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.