- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Maak van een regisseur jouw toplijst
Maak van een regisseur jouw toplijst
Legan
-
- 18121 berichten
- 4947 stemmen
1. 3,5* - 3 Godfathers
2. 3,0* - My Darling Clementine
Ooit gezien: The Man Who Shot Liberty Valance, How the West Was Won, Rio Grande, Fort Apache, Mogambo, How Green Was My Valley.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Niets van gezien, ook niet direct interesse in eigenlijk.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Shame on me of wellicht ook gewoon niet.... slechts 1 film van gezien en die film viel slecht. Hoe beroemd dan ook en door velen gelauwerd de film How Green Was My Valley, ik kwam er amper doorheen. Een opeenstapeling van wel zeer mierzoete en moralistische scènes.
Ik zou John Ford nooit opgeven voordat je op zijn minst één van zijn westerns gezien hebt. Daar is hij immers toch het bekendst om en hij heeft een geheel eigen manier om het wilde westen in beeld te brengen.
Mijn stemmen:
1. My Darling Clementine (5*)
2. The Man Who Shot Liberty Valance (4,5*)
3. Stagecoach (4*)
4. 3 Godfathers (3,5*)
5. The Grapes of Wrath (3*)
6. Rio Grande (3*)
7. Two Rode Together (3*)
8. The Searchers (2,5*)
De stemmen zijn, op 3 films na, niet eens echt hoog. Toch ben ik best een bewonderaar van Ford, alleen dan niet een kritiekloze bewonderaar. Zijn ietwat platte gevoel voor humor deel ik niet en soms nijgt hij iets teveel naar sentiment. Maar zodra hij deze 2 elementen weet te ondrukken (zoals in mijn top 3 Fordfilms) wordt het echt bijzonder. De manier waarop hij het gevoel van het wilde westen weet over te brengen is uniek. Het is zowel heldhaftig als tragisch. Zowel verheerlijkend als sterk kritisch. Bijna mythisch, maar toch met zeer menselijke en vaak verrassend geloofwaardige personages. Iedereen die ook maar een beetje voeling heeft met de western zou dit toch moeten kunnen waarderen. Het knappe is dat hij de enige Amerikaanse regisseur lijkt te zijn die de Amerikaanse geschiedenis weet te bekijken met een blik die tegelijk het slechte als wel het mooie ervan ziet. Andere regisseurs kiezen vaak een van beide.
Fords beste eigenschap is echter de cinematografie in zijn films. Ik kan het moeilijk uitleggen, maar ik vind zijn films (Two Rode Together uitgezondert) er bloedmooi uitzien. Ieder beeld lijkt opzichzelf al een gevoel van mythe te bevatten. John Ford doet cinematografisch misschien geen extreme dingen (het is dan ook absoluut niet vergelijkbaar met Leone's werk; ook niet qua inhoud overigens), maar het is zeer trefzeker.
Verder zal ik altijd wel nieuwe John Fordfilms gaan bekijken denk ik. Ik ben naar bijna alle films van hem benieuwd en hoop en verwacht nog films tegen te komen die zich kunnen meten met de beste 3.
My Darling Clementine, Ford's meesterwerk en een van de beste westerns ooit, durf ik zelfs aan te raden aan mensen die niet met het genre hebben. Maar let wel op: het is geen actiewestern. Ik heb gemerkt dat nogal veel mensen dit verwachten, maar dan kan hij tegenvallen.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Een opeenstapeling van wel zeer mierzoete en moralistische scènes.
Dat is inderdaad wel typisch Ford, maar omdat hij die twee dingen op de goede manier gebruikt in zijn verhaal en uiteindelijke katharsis maken ze zijn films over het algemeen zeer goed verteerbaar. Zijn zwart/wit films zijn door het gebruik van (zon)licht over het algemeen meer favoriet dan de kleurenfilms bij mij.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Ik zou John Ford nooit opgeven voordat je op zijn minst één van zijn westerns gezien hebt. Daar is hij immers toch het bekendst om en hij heeft een geheel eigen manier om het wilde westen in beeld te brengen.
Duidelijk verhaal. Welke western raad jij aan? Of betreft dat een retorische vraag met The Man Who Shot Liberty Valance op nr 2? 
Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar My Darling Clementine.
Ford wordt geprezen om zijn cinematografie, zie ook Mochizuki Rokuro zijn reactie, alleen wonderschone cinematografie dekt voor mij niet genoeg de lading als ik kijk naar een film zoals How Green Was My Valley (1941).
Ik mis, slechts na het zien van 1 film (toegeef), een zekere 'ruw'-heid.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Misschien moet je de tip voor goede Ford films opvolgen van iemand met een substantieel aandeel van zijn werk gezien heeft
, maar Liberty Valance is een van de betere ja.
01. 4.5* - My Darling Clementine
02. 4.0* - The Fugitive
03. 4.0* - Wagon Master
04. 4.0* - Stagecoach
05. 4.0* - The Lost Patrol
06. 4.0* - The Quiet Man
07. 3.5* - 3 Godfathers
08. 3.5* - The Searchers
09. 3.5* - Young Mr. Lincoln
10. 3.5* - The Man Who Shot Liberty Valance
11. 3.5* - The Grapes of Wrath
12. 3.5* - Two Rode Together
13. 3.0* - How Green Was My Valley
14. 3.0* - Rio Grande
15. 3.0* - The Long Voyage Home
16. 3.0* - The Horse Soldiers
17. 3.0* - She Wore a Yellow Ribbon
18. 3.0* - Cheyenne Autumn
19. 3.0* - Drums Along the Mohawk
20. 3.0* - They Were Expandable
21. 2.5* - Mogambo
22. 2.0* - Fort Apache
23. 2.0* - Mary of Scotland
24. 2.0* - Mister Roberts
25. 2.0* - The Sun Shines Bright
26. 1.5* - How the West was Won
27. 1.0* - 7 Women
Sowieso zijn de Westerns en ook enkele drama's te prefereren boven de oorlogsfilms. Die zijn écht te Amerikaans om boven de 3* uit te komen.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Duidelijk verhaal. Welke western raad jij aan? Of betreft dat een retorische vraag met The Man Who Shot Liberty Valance op nr 2? 
The Man Who Shot Liberty Valance is inderdaad een must-see wat mij betrefd en het is geweldig om te zien hoe deze film zich verhoud ten opzichte van My Darling Clementine, aangezien beide films ongeveer hetzelfde verhaal vertellen, maar dan op een compleet andere toon. Ik heb beide films altijd als een soort 'broers' of iets dergelijk beschouwd.
Ik heb How Green Was My Valley niet gezien, maar de enige non-western die ik van Ford zag, The Grapes of Wrath is zeker niet mijn favoriet. Echter is ruwheid niet bepaald een eigenschap van John Ford. Zoals ik al aangaf is Ford bijna 100% de tegenovergestelde van Leone op westerngebied. Leone's films gaan over een westen dat geheel smerig is, met allemaal mannen zonder moraal en met smerige gezichten, hopeloos verdorde landschappen en veel geweld. Ford zoekt meer de schoonheid op en zijn personages zijn meestal helden of mensen die in tweestrijd zijn tussen goed en slecht. De landschappen krijgen vaak een mythologische 'feel' met zich mee. De vuilheid van Leone wordt vervangen door een soort van sentimentaliteit, of misschien beter gezegd nostalgie.
Het is opvallend dat Ford op deze site nauwelijks liefhebbers heeft; zeker omdat het op alle andere plaatsen een van de meest gewaardeerde regisseurs is. Het lijkt wel of Ford een beetje een 'acquired taste' is.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Het is opvallend dat Ford op deze site nauwelijks liefhebbers heeft; zeker omdat het op alle andere plaatsen een van de meest gewaardeerde regisseurs is. Het lijkt wel of Ford een beetje een 'acquired taste' is.
Wat ik van Ford kan zeggen is dat zijn films maar heel gedeeltelijk de tand des tijds hebben doorstaan. Dat maakt zijn films nu toch moeilijker te verteren.Niet zozeer in het technische, maar zeker in de moralistische. Het klopt wat je zegt over Leone vs. Ford, maar die goed/slecht boodschap is bij iemand zoals Ford niet helemaal in zuivere handen. Hoe je 't wendt of keert het blijft een Amerikaan. En ja alle kanten van de zaak worden belicht en ok de Indianen zijn (soms) goed, maar het is altijd duidelijk wie goed of slecht is en dat wordt er aan het eind nog eens ingepeperd.
De twee enige écht goede films wat mij betreft (Clementine en Fugitive) kennen nog steeds nuance, spanning en zijn buitengewoon fraai. Wagon Master scoort op locaties en Stagecoach was de eerste die ik zag, dus die is tikkie overgweardeerd door mij denk ik.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Het is inderdaad waar dat sommige films zwart-witter zijn in hun kijk naar goed en slecht dan andere, dat geef ik toe. Maar ik vind Fords westerns toch in de meeste gevallen wel subtieler dan het overgrote deel van de westerns uit die tijd. Je kunt je echter afvragen in hoeverre een films zoals bijvoorbeeld Stagecoach, die vooral als vermaak bedoelt is (en daarin geweldig slaagt, naar mijn mening), er baat bij heeft als de helden en schurken wat moeilijker van elkaar te onderscheiden waren.
Wel interessant dat je The Futigitive noemt. Dat is een film van Ford die ik nog nooit geprezen heb horen worden. Ik zal hem eens opzoeken.
Co Jackso
-
- 21924 berichten
- 2791 stemmen
1. 4,0* - My Darling Clementine
2. 3,5* - Grapes of Wrath, The
3. 3,0* - Searchers, The
4. 3,0* - Mister Roberts
5. 2,5* - Stagecoach
6. 2,5* - Quiet Man, The
7. 2,5* - Wagon Master
8. 2,0* - They Were Expendable
Absoluut niet mijn favoriet. Wel was ik totaal verrast toen ik My Darling Clementine zag. Na het zien van die film moest ik duidelijk mijn mening bijstellen en kijk ik heel erg uit naar The Man Who Shot Liberty Valance.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
1) My Darling Clementine 4.5*
2) The Grapes of Wrath 4,5*
3) Two Rode Together 3,5*
4) The Man Who Shot Liberty Valance 3*
Op basis van wat ik gezien heb een talentvolle regisseur met heel veel films op zijn naam waarvan ik er zeker nog een aantal moet gaan bekijken.
Poisonthewell
-
- 4939 berichten
- 13421 stemmen
1. The Quiet Man 4,5*
2. Stagecoach 4*
3. My Darling Clementine 4*
4. The Grapes of Wrath 4*
5. The Searchers 4*
6. How Green Was My Valley 4*
7. The Man Who Shot Liberty Valance 4*
8. Young Mr. Lincoln 3,5*
9. Drums Along the Mohawk 3,5*
10. The Prisoner of Shark Island 3,5*
11. Mister Roberts 3,5*
12. Two Rode Together 2*
13. They Were Expendable 2*
Rio Grande en She Wore a Yellow Ribbon liggen op de stapel...
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3705 stemmen
Argento
Suspiria 3.5
Il Cartaio 3.5*
Profondo Rosso 3*
Weet het niet, beetje rare films. volgens mij waren alle drie deze films wodunnits met een horror inslag. Weet niet of dat meestal zo is of dat ik toevallig net die drie heb gezien. Ga er wel eens meer van zien, niet heel erg onder de indruk tot nu toe.
Ford nog niks van gezien, op dit moment niet hoog op de lijst.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
@The One Ring & Mochizuki Rokuro
Dank voor de heldere uiteenzetting. Ik ga vanavond My Darling Clementine bekijken.
maxcomthrilla
-
- 15579 berichten
- 2849 stemmen
Argento:
01 - 3,0* Il Cartaio
Geinig concept, niet al te denderend uitgewerkt. Suspiria ligt klaar.
Ford:
01 - 3,0* My Darling Clementine
Weinig interesse in deze regisseur. Visueel onbeholpen geest.
Toch zal ik mij nog wel eens aan hem wagen.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Knappe conclusie na pas een film gezien te hebben.
Dragon
-
- 62559 berichten
- 4509 stemmen
01. My Darling Clementine (4)
02. The Searchers (4) (dvd)
03. Fort Apache (4)
04. She Wore a Yellow Ribbon (4)
05. Cheyenne Autumn (4)
06. The Man Who Shot Liberty Valance (4)
07. How Green Was My Valley (4)
08. How the West Was Won (4)
09. Rio Grande (3,5)
10. The Lost Patrol (3,5)
11. The Horse Soldiers (3,5)
12. 7 Women (3,5)
13. The Sun Shines Bright (3)
The Grapes of Wrath in bezit.
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
John Ford:
1. The Man who Shot Liberty Valance 4,5*
2. The Grapes of Wrath 4,5*
3. My Darling Clementine 4,5*
4. The Informer 4*
5. How Green was my Valley 4*
6. Stagecoach 4*
7. 3 Godfathers 3,5*
8. The Searchers 3,5*
9. She wore a Yellow Ribbon 3,5*
10. They were Expendable 3*
The Quiet Man in bezit
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
1. Paris, Texas 4*
2. Lisbon Story 4*
3. The End of Violence 3,5*
4. Don't Come Knocking 3*
5. Beyond the Clouds 3*
6. Hammett 2,5*
7. The Million Dollar Hotel 1,5*
8. Bis ans Ende der Welt 1,5*
9. Wings of Desire 1,5*
Naar Wenders begin ik nu iets nieuwschieriger te worden, Ik moet alles nog uit zijn jaren 70 periode zien.
Het camerawerk in zijn films is vaak erg mooi. En als er emotionele scenes in zitten kan ik er best van genieten. Maar bij sommige films draaft hij door met filosofische bespiegelingen en nietszeggende "mooie" beelden waardoor de focus verslapt.
Maar misschien hangt het er bij Wenders, meer dan bij anderen, van af hoe je pet staat. Daarom nog maar eens de laatste twee titels bekijken.
Onderhond
-
- 87606 berichten
- 12868 stemmen
01. 3.0* - Himmel über Berlin, Der
02. (3.0* - Chacun Son Cinema)
03. 2.0* - Paris, Texas
04. (1.0* - Lumière et Compagnie)
Ben niet echt overtuigd.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
01. - 5.0* - Paris, Texas (1984) - b
02. - 4.5* - Amerikanische Freund, Der (1977) -b
03. - 4.5* - Himmel über Berlin, Der (1987) -b
04. - 3.5* - Lisbon Story (1994) - b
05. - 3.0* - Buena Vista Social Club ( op cd
)
06. - 3.0* - Land of Plenty (2004) -b
Ik wel.
Don't Come Knocking (2005) in bezit op dvd.
Legan
-
- 18121 berichten
- 4947 stemmen
Alleen zijn korte stukjes gezien uit:
1. 3,5* - Lumière et Compagnie (3 minuten)
2. 2,5* - Chacun Son Cinéma (52 seconden)
Diesel
-
- 9411 berichten
- 0 stemmen
01. 3.0* - Buena Vista Social Club (1999)
02. 3.0* - The Million Dollar Hotel (2000)
Nog zien: Paris, Texas (1984), Der Himmel über Berlin (1987)
starbright boy (moderator films)
-
- 22418 berichten
- 5126 stemmen
Nogal wisselvallig. Kan prachtige films maken, maar ook nogal vervelende, zeurderige zeikfilms.
1. Der Himmel uber Berlin 4.0*
2. Der Amerikanischen Freund 4.0*
3. Paris Texas 4.0*
4. Falsche Bewegung 3.5*
5. Tokyo-Ga 3.5*
6. Die Gebrüder Skladanowsky 3.0*
7. Chambre 666 2.5*
8. Die Scharlachrote Buchstabe 2.0*
9. Lightning Over Water 2.0*
10. Aufzeichnungen zu Kleidern und Städten 1.0*
Vooral nog benieuwd naar Alice in den Stadten, Im Lauf Der Zeit en In Weiter Ferne So Nah.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3705 stemmen
Paris, Texas 4.0*
Maar eentje gezien, leuke film. Maar iemand met zo een kut brilletje op vertrouw ik nooit. (zie imdb)
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Naar Wenders begin ik nu iets nieuwschieriger te worden, Ik moet alles nog uit zijn jaren 70 periode zien.
Dan heb je het beste werk nog voor de boeg...!
01. 4.5* - Paris, Texas
02. 4.5* - Der Amerikanische Freund
03. 4.0* - Alice in den Städten
04. 4.0* - Der Stand der Dinge
05. 4.0* - Im Lauf der Zeit
06. 4.0* - Der Himmel über Berlin - vooral vanwege de muziek
07. 3.5* - Falsche Bewegung
08. 3.5* - Lisbon Story
09. 3.5* - Die Gebrüder Skladanowsky
10. 3.5* - Tokyo-Ga
11. 3.0* - Buena Vista Social Club
12. 3.0* - Die Angst des Tormanns beim Elfmeter
13. 3.0* - Land of Plenty
14. 2.5* - Der Scharlachrote Buchstabe
15. 2.5* - Al di là Delle Nuvole
16. 2.5* - Don't Come Knocking
17. 2.5* - Chambre 666
18. 2.0* - In Weiter Ferne, So Nah!
19. 2.0* - Lightning over Water
20. 2.0* - The End of Violence
21. 1.5* - Bis ans Ende der Welt
22. 1.5* - Aufzeichnungen zu Kleidern und Städten
23. 1.0* - Chacun son Cinéma - War in Peace (het segment, 2.5* voor de hele film)
24. 1.0* - Hammett
25. 0.5* - The Million Dollar Hotel
Maar misschien hangt het er bij Wenders, meer dan bij anderen, van af hoe je pet staat. Daarom nog maar eens de laatste twee titels bekijken.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
01. 3.5* - Himmel über Berlin, Der
Oef, pijnlijk weinig van gezien. Het word me maar weer eens duidelijk hoeveel ik nog te gaan heb. Dat doet pijn, maar geeft ook veel perspectief
In het geval van Wenders zal ik eerst trachten Paris, Texas te bekijken, daarna zie ik wel verder.
Co Jackso
-
- 21924 berichten
- 2791 stemmen
Nog niets van gezien. Daar schaam ik mij best voor 
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
06. 4.0* - Der Himmel über Berlin - vooral vanwege de muziek.
De muziek is mooi, de beelden zijn mooi, maar heb ik er iets van opgestoken?... nee 
In de jaren 90 de weg volledig kwijt geraakt met gezeur.
Zeker waar. Maar juist door Lisbon Story en the End of Violence (en in mindere mate Don't come Knocking) weer nieuwschierig geworden.
Op naar zijn jaren 70 werk. Fassbinder had best een hoge pet van hem op.
Poisonthewell
-
- 4939 berichten
- 13421 stemmen
1. Paris, Texas 4*
3. Der Himmel über Berlin 3,5*
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.