- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Beste films van de jaren 50
Beste films van de jaren 50
mjk87 (moderator films)
-
- 13291 berichten
- 3906 stemmen
1.Sunset blvd.
2.All about Eve
3.Vertigo
4.North by Northwest
5.Paths of Glory
6.Bridge on the river Kwai
7.Some like it Hot
8.12 angry men
9.Rear Window
Meer films van 4,5 * of 5 * heb ik niet
PaulieWalnuts
-
- 1239 berichten
- 815 stemmen
5*
1. 12 Angry Men (1957)
2. Touch of Evil (1958)
3. On The Waterfront (1954)
4,5*
4. Rififi (1955)
5. Rear Window (1954)
6. Vertigo (1958)
7. Dial M For Murder (1954)
8. The Killing (1956)
9. Where The Sidewalk Ends (1950)
4*
10. Witness for The Prosecution (1957)
marzuq
-
- 155 berichten
- 188 stemmen
-Night of the Hunter
-Touch of Evil
-North By Northwest
-Rear Window
-The Day The Earth Stood Still
-Rififi chez les Hommes
-Man from Laramie, The
-Sweet Smell of Success
-Some like it hot
-12 angry men
Boven staan lijstjes met daarop vooral de standaardwerkjes. Ik realiseer me dat het moeilijk is voor mensen die de 50s niet bewust mee hebben gemaakt om een selectie te maken buiten de films waar wel eens over geschreven wordt. Zo ook voor mijzelf. Kijken kijken kijken wat er te vinden is en zodoende conclusies trekken. Een aantal van die vaakgenoemde films heb ik nog niet mogen zien en kan daarom kan ik niet oordelen.
Bovenstaand dus mijn lijst, niet in volgorde van waardering, maar de films die ik echt heel erg goed vond en ook daadwerkelijk gezien heb.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
01. - 5.0* - Notti Bianche, Le (1957) -b
02. - 5.0* - 12 Angry Men (1957) -b
03. - 5.0* - Shichinin no Samurai (1954) -b
04. - 5.0* - Ikiru (1952) -b
05. - 5.0* - Vertigo (1958) -b
06. - 5.0* - Paths of Glory (1957) -b
07. - 5.0* - Rashômon (1950) -b
08. - 4.5* - Umberto D. (1952) -b
09. - 4.5* - Notti di Cabiria, Le (1957) -b
10. - 4.5* - Ben-Hur (1959) -b
11. - 4.5* - In a Lonely Place (1950) -b
12. - 4.5* - On the Waterfront (1954) -b
13. - 4.5* - Touch of Evil (1958) -b
14. - 4.5* - Rear Window (1954) -b
15. - 4.0* - Nijushi no Hitomi (1954) -b
16. - 4.0* - Strada, La (1954) -b
17. - 4.0* - Some Like It Hot (1959) -b
18. - 4.0* - Du Rififi chez les Hommes (1955) -b
19. - 4.0* - Witness for the Prosecution (1957)
20. - 4.0* - Strangers on a Train (1951) -b
21. - 4.0* - Ordet (1955) -b
22. - 4.0* - Sunset Blvd. (1950) -b
23. - 4.0* - Condamné à Mort S'est Échappé ...(1956)
24. - 4.0* - North by Northwest (1959) -b
25. - 4.0* - Rio Bravo (1959) - b
26. - 4.0* - Killing, The (1956) -b
27. - 4.0* - Salaire de la Peur, Le (1953) -b
28. - 3.5* - Dial M For Murder (1954) -b
29. - 3.5* - The Day The Earth Stood Still -b
30. - 3.5* - Big Heat, The (1953) -b
31. - 3.5* - Anatomy of a Murder (1959) -b
32. - 3.5* - Bridge on the river Kwai -b
33. - 3.5* - Night of the Hunter, The -b
34. - 3.0* - Ace in the Hole (1951)
35. - 3.0* - Ningen no Joken I (1959) -b
36. - 3.0* - Ningen no Joken II (1959) -b
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3074 stemmen
3,5* Day the earth stood still
3,0* Ascenseur pour l echafaud
3,0* Seven Samurai
3,0* La Strada
2,5* Zomer met Monika
2,5* Rear Window
2,0* 12 Angry Man
2,0* The Big Heat
2,0* Le Notti du Cabiria
Valt allemaal maar tegen tot nu toe. Denk niet dat er ooit een 4,5* bij gaat komen. Denk ook niet dat jullie tips zouden kunnen geven...
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Net alsof ik iemand met zo'n instelling tips zou willen geven....
Er staan al drie 3*-en en een 3,5* genoteerd........ en er zijn zo veel films in de jaren 50 gemaakt, waarom dan deze voorbarige interessantdoenerij?
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3074 stemmen
Misschien voorbarig ja. Maar voorlopig is het nog niet interessant genoeg. Je snapt vast, dat mijn voorkeur niet meer naar de jaren 50 gaat.
Ik doe het daar gewoon even rustig aan, want ik heb toch niet de minsten uitgezocht dacht ik.
Fikret8
-
- 6124 berichten
- 4155 stemmen
Alles hieruit al gezien Erwinner?
Mijn voorlopige toplijstje:
1. Strangers on a Train (1951)
2. Rashômon (1950)
3. The Harder They Fall (1956)
4. I Confess (1953)
5. The Killing (1956)
6. Vertigo (1958)
7. Run Silent Run Deep (1958)
8. North by Northwest (1959)
9. 12 Angry Men (1957)
10. The Man Who Knew Too Much (1956)
11. Stalag 17 (1953)
12. Dial M for Murder (1954)
13. To Catch a Thief (1955)
14. The Fly (1958)
15. Stage Fright (1950)
16. Rear Window (1954)
17. African Queen, The (1951)
18. Ascenseur pour l'échafaud (1958)
19. The Invisible Boy (1957)
20. Them! (1954)
21. Bad Day at Black Rock (1955)
22. The Desperate Hours (1955)
23. The Wrong Man (1956)
24. Du rififi chez les hommes (1955)
25. Pickpocket (1959)
26. The Trouble with Harry (1955)
27. The Day the Earth Stood Still (1951)
28. The Big Heat (1953)
29. The Enemy Below (1957)
30. Return of the Fly (1959)
31. Det Sjunde inseglet (1957)
32. On the Waterfront (1954)
33. Suddenly (1954)
34. Smultronstället (1957)
35. Attack of the 50 Foot Woman (1958)
36. The War of the Worlds (1953)
Verder nog op dvd liggen:
The Caine Mutiny (1954)
Sirocco (1951)
Umberto D. (1952)
Ikiru (1952)
Shichinin no Samurai (1954)
Le Notti Bianche (1957)
I Vitelloni (1953)
La Stranda (1954)
Paths of Glory (1957)
In a Lonely Place (1950)
Touch of Evil (1958)
Strada, La (1954)
Sunset Blvd. (1950)
Kumonosu Jô (1957)
Anatomy of a Murder (1959)
Kakushi-Toride no San-Akunin (1958)
Bridge on the river Kwai
The Night of the Hunter
Sweet Smell of Success
All about Eve
Les Diaboliques
The Forbidden Planet
matthijs_013
-
- 3625 berichten
- 5176 stemmen
1) Some Like It Hot - *4,5
2) Peyton Place - *4,5
3) All About Eve - *4,0
4) Rear Window - *4,0
5) To Catch a Thief - *4,0
6) Niagara - *3,5
7) Titanic - *3,5
Roman Holiday - *3,5
9) Rebel without a Cause - *3,5
10) Pillow Talk - *3,5
Klein jaartje later:
1) Pickup on South Street (1953) *5
2) Some Like It Hot (1959) *4,5
3) Peyton Place (1957) *4,5
4) The Diary of Anne Frank (1959) *4
5) Rear Window (1954) *4
6) To Catch a Thief (1955) *4
7) All About Eve (1950) *4
A Night to Remember (1958) *4
9) Niagara (1953) *3,5
10) Don't Bother to Knock (1952) *3,5
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
1. Le Notti Bianche 5* #4 (1957)
2. Senso 5* (1954)
3. Bellissima 5* (1951)
4. Il Grido 5* (1957)
5. I Vinti 5* (1953)
powerman
-
- 1226 berichten
- 3230 stemmen
1.North by Northwest (1959)
2.Ningen no Joken I (1959)
3.12 Angry Men (1957)
4.Killing, The (1956)
5.Rear Window (1954)
6.Rio Bravo (1959)
7.3:10 to Yuma (1957)
8.On the Waterfront (1954)
9.Vertigo (1958)
10.African Queen, The (1951)
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
1. 5* Le Notti Bianche
2. 5* Ascenseur pour l'Échafaud
Observator
-
- 18281 berichten
- 3472 stemmen
NIEUW:
01. 4,5* - Shichinin no Samurai (1954)
02. 4,0* - Rear Window (1954)
03. 4,0* - Vertigo (1958)
04. 3,5* - Ansiktet (1958)
05. 3,5* - Ben-Hur (1959)
06. 3,5* - Animal Farm (1954)
07. 3,0* - Salaire de la Peur, Le (1953)
08. 3,0* - North by Northwest (1959)
09. 2,5* - Sunset Blvd. (1950)
10. 2,0* - Paths of Glory (1957)
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3074 stemmen
3,5* Day the earth stood still
3,0* Ascenseur pour l echafaud
3,0* Seven Samurai
3,0* La Strada
2,5* Zomer met Monika
2,5* Rear Window
2,0* 12 Angry Man
2,0* The Big Heat
2,0* Le Notti du Cabiria
Valt allemaal maar tegen tot nu toe. Denk niet dat er ooit een 4,5* bij gaat komen. Denk ook niet dat jullie tips zouden kunnen geven...
Bijgekomen zijn:
3.1* Lift naat het schavot
1.9* Big Heat
1.9* The Killing
1.1* Les Diaboliques
Het is er alleen maar minder op geworden. Van de week Wages of Fear op het menu.
GinolaEHV
-
- 2126 berichten
- 2558 stemmen
1. Rear Window (1954) 4,5*
2. 12 Angry Men (1957) 4,5*
3. North by Northwest (1959) 4*
4. On the Waterfront (1954) 4*
5. Vertigo (1958) 3,5*
6. Strangers on a Train (1951) 3,5*
7. Quatre Cents Coups, Les (1959) 3,5*
8. High Noon (1952) 3,5*
9. Notti Bianche, Le (1957) 3*
10. Rashômon (1950) 3*
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
De helft is nieuw sinds de laatste keer, met dank aan wat Disney klassiekers. Nog even en ik heb een lijstje zonder onvoldoendes.
(01) 01. 3.5* - Letyat Zhuravli
(.....) 02. 3.5* - Sleeping Beauty
(.....) 03. 2.5* - Cinderella
(.....) 04. 2.5* - Ascenseur pour l'Échafaud
(02) 05. 2.5* - Salaire de la Peur, Le
(03) 06. 2.5* - Gojira
(04) 07. 2.5* - Ikiru
(.....) 08. 2.0* - Quatre Cents Coups
(.....) 09. 2.0* - Alice in Wonderland
(05) 10. 2.0* - Rashômon
kappeuter (crew films)
-
- 72624 berichten
- 5779 stemmen
1. Rear Window 5*
2. Shichinin no Samurai 5*
3. North by Northwest 4,5*
4. Dial M for Murder 4,5*
5. Night and the City 4,5*
6. Stalag 17 4,5*
7. The Hidden Fortress 4,5*
8. Ikiru 4*
9. Du Rififi chez les Hommes 4*
10. Umberto D. 4*
Walkure
-
- 1690 berichten
- 0 stemmen
5.0* - Les Quatre Cent Coups (1959)
4.5* - La Ronde (1950)
4.5* - Bob le Flambeur (1956)
4.5* - Det Sjunde Inseglet (1957)
4.5* - Pickpocket (1959)
rick@themovies
-
- 276 berichten
- 0 stemmen
Lijstje jaren ’50 films met minimaal 4 sterren
5 sterren
Sunset Blvd. (1950)
Night of the Hunter, The (1955)
4,5 sterren
Ace in the Hole (1951)
All About Eve (1950)
Anatomy of a Murder (1959)
Asphalt Jungle, The (1950)
Ben-Hur (1959)
Crimson Pirate, The (1952)
Johnny Guitar (1954)
North by Northwest (1959)
On the Waterfront (1954)
Quatre Cents Coups, Les (1959)
Rear Window (1954)
Salaire de la Peur, Le (1953)
Singin' in the Rain (1952)
Streetcar Named Desire, A (1951)
Witness for the Prosecution (1957)
4 sterren
12 Angry Men (1957)
Ascenseur pour l'Échafaud (1958)
Bad Day at Black Rock (1955)
Band Wagon, The (1953)
Big Combo, The (1955)
Big Heat, The (1953)
Cat on a Hot Tin Roof (1958)
Catered Affair, The (1956)
Cinderella (1950)
Dial M for Murder (1954)
East of Eden (1955)
Executive Suite (1954)
Forbidden Planet (1956)
Guys and Dolls (1955)
I Confess (1953)
In a Lonely Place (1950)
Julius Caesar (1953)
King and I, The (1956)
Love Me or Leave Me (1955)
Notti di Cabiria, Le (1957)
Oklahoma! (1955)
Red Badge of Courage, The (1951)
Shichinin no Samurai (1954)
Some Like It Hot (1959)
Strangers on a Train (1951)
Suddenly, Last Summer (1959)
Summer Stock (1950)
To Catch a Thief (1955)
Touch of Evil (1958)
Vertigo (1958)
Spetie
-
- 38582 berichten
- 5499 stemmen
01. (01) 5.0* - Shichinin no Samurai (#7)
02. (02) 5.0* - Night of the Hunter, The (#8)
03. ( -- ) 4.5* - Salaire de la Peur, Le
04. ( -- ) 4.5* - In a Lonely Place
05. ( -- ) 4.5* - Du Rififi Chez les Hommes
06. ( -- ) 4.5* - 3:10 to Yuma
07. (03) 4.5* - North by Northwest
08. (04) 4.5* - Paths of Glory
09. (06) 4.5* - Rear Window
10. (05) 4.5* - Incredible Shrinking Man, The
De laatste tijd een paar erg fijne films ontdekt uit dit deccenium.
MNV2
-
- 6932 berichten
- 1869 stemmen
01 - 5.0 - Sunset Blvd. (1950)
02 - 5.0 - Vertigo (1958)
03 - 4.5 - Night of the Hunter, The (1955)
04 - 4.5 - Letyat Zhuravli (1957)
05 - 4.5 - Du Rififi chez les Hommes (1955)
06 - 4.5 - Shichinin no Samurai (1954)
07 - 4.5 - Touch of Evil (1958)
08 - 4.5 - 12 Angry Men (1957)
09 - 4.5 - North by Northwest (1959)
10 - 4.5 - In a Lonely Place (1950)
WhoKnowZ
-
- 5336 berichten
- 2182 stemmen
01. 5,0* - Vertigo
02. 4,5* - 12 Angry Men
03. 4,0* - Some Like It Hot
04. 4,0* - Rear Window
05. 4,0* - Cat on a Hot Tin Roof
06. 4,0* - North by Northwest
07. 3,5* - Sunset Blvd.
08. 3,5* - Paths of Glory
09. 3,0* - Shichinin no Samurai
simonvinkie
-
- 2271 berichten
- 827 stemmen
01. 5,0* - Salaire de la Peur, Le
02. 4,5* - 12 Angry Men
03. 4.5* - North by Northwest
04. 4,5* - In a Lonely Place
05. 4,0* - Dial M for Murder
06. 4,0* - Stalag 17
07. 4,0* - Rear Window
08. 4,0* - On the Waterfront
09. 4,0* - Trouble with Harry, The
10. 3,5* - Night of the Hunter, The
Erg goeie periode, waar ik nog zeker erg veel films uit zal zien.
chevy93
-
- 12691 berichten
- 1243 stemmen
01. #8 - 12 Angry Men (1957)
02. 4,5* - Rear Window (1954)
03. 4,5* - Vertigo (1958)
04. 4,5* - Du Rififi chez les Hommes (1955)
05. 4,0* - Strangers on a Train (1951)
06. 4,0* - North by Northwest (1959)
07. 3,5* - Man Who Knew Too Much, The (1956)
08. 3,5* - Sleeping Beauty (1959)
09. 3,5* - Deux Hommes dans Manhattan (1959)
10. 3,0* - Cinderella (1950)
Zei iemand daar Hitchcock?
rokkenjager
-
- 2859 berichten
- 1648 stemmen
01. 4,5* - Sunset Blvd. (1950)
02. 4,5* - Sjunde Inseglet, Det (1957)
03. 4,5* - Shichinin no Samurai (1954)
04. 4,5* - Rashômon (1950)
05. 4,5* - 12 Angry Men (1957)
06. 4,0* - North by Northwest (1959)
07. 4,0* - Vertigo (1958)
08. 4,0* - Tôkyô Monogatari (1953)
09. 4,0* - Ikiru (1952)
10. 4,0* - Ugetsu Monogatari (1953)
Pieter Montana
-
- 6630 berichten
- 2183 stemmen
01. 5.0* - Peter Pan
02. 5.0* - Rear Window
03. 4.5* - Cinderella
04. 4.5* - Witness for The Prosecution
05. 4.5* - Anatomy of a Murder
06. 4.5* - North by Northwest
07. 4.5* - The Diary of Anne Frank
08. 4.0* - Vertigo
09. 4.0* - Harvey
10. 4.0* - Sleeping Beauty
Twee jaar verder even een kleine update:
01. 5.0* - Cinderella
02. 5.0* - Rear Window
03. 5.0* - Peter Pan
04. 4,5* - North By Northwest
05. 4.5* - The Day The Earth Stood Still
06. 4.5* - Witness for The Prosecution
07. 4.5* - The Killing
08. 4.5* - 12 Angry Men
09. 4.5* - The Diary of Anne Frank
10. 4.5* - Anatomy of a Murder
Prachtig decennium voor zowel Disney, Hitchcock als het rechtbankgenre.
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
(5,0*)
1. The ladykillers
2. Killer's kiss
3. Vertigo
4. The killing
(4,5*)
5. Rear window
6. North by northwest
7. Sweet smell of success
8. The man in the white suit
9. Pickup on South Street
10. Ben-Hur
megaman
-
- 1484 berichten
- 229 stemmen
01: The Hidden Fortress (1958)
02: Seven Samurai (1954)
03: Ben-Hur (1959)
04: Godzilla (1954)
05: House of Wax (1953)
06: Creature from the Black Lagoon (1954)
07: The Thing from Another World (1951)
08: The War of the Worlds (1953)
09: Horror of Dracula (1958)
10: Titanic (1953)
Chainsaw
-
- 8580 berichten
- 3418 stemmen
01 – 4,5* - Witness for the Prosecution (1957)
02 – 4,5* - Stalag 17 (1953)
03 – 4,5* - North by Northwest (1959)
04 – 4,5* - Some Like it Hot (1959)
05 – 4,0* - Ace in the Hole (1951)
06 – 4,0* - Harvey (1950)
07 – 4,0* - Les Diaboliques (1955)
08 – 4,0* - Vertigo (1954)
09 – 4,0* - 12 Angry Men (1958)
10 – 4,0* - Rear Window (1954)
otherfool
-
- 18470 berichten
- 3397 stemmen
Na 145 stemmen:
01 - 4,5* - Ben Hur (1959)
02 - 4,5* - Vertigo (1958)
03 - 4,0* - Les Quatre Cents Coups (1959)
04 - 4,0* - Night of the Hunter (1955)
05 - 4,0* - Invasion of the Body Snatchers (1956)
06 - 4,0* - War of the Worlds (1953)
07 - 4,0* - Them! (1954)
08 - 4,0* - Shichinin no Samurai (1954)
09 - 4,0* - Det Sjunde Inseglet (1957)
10 - 4,0* - Rashomon (1950)