- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- De beste gay films
De beste gay films
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
oh ja en love is the devil, niet te vergeten
KristofBeckers
-
- 1733 berichten
- 3706 stemmen
Faustrecht der Freiheit waarom is iedereen die vergeten?
een van de beste films van fassbinder
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Die gaat in feite niet over homoseksualiteit, toch?
KristofBeckers
-
- 1733 berichten
- 3706 stemmen
Als elke hoofdrolspeler homo is zal het toch wel n gay film zijn zeker
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Maar weer eens een lijstje gemaakt met de beste gay films en gay gerelateerde films die ik gezien heb, vanaf 3,5*
Krampack 5*
Prick up your Ears
The Rocky Horror Picture Show
Flesh 4,5*
Querelle
Satyricon
Kiss of the Spider Woman
Teorema
(Hoogste Tijd )
I Shot Andy Warhol
The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert
Monster
Mysterious Skin
Love is the Devil: Study for a Portrait of Francis Bacon 4*
In Einem Jahr mit 13 Monden
Die Bitteren Tranen der Petra von Kant
Mala Noche
(Cabaret )
Summerstorm
(Sitcom )
Victim
(Y tu Mama Tambien )
The Mathew Shephard Story
Scenes of a Sexual Nature
La Mala Educacion 3,5*
Mulholland Drive
Beautiful Thing
Solange du hier bist
Streamers
Wittgenstein
Women in Love
Breakfast on Pluto
A.K.A.
Glue
(Les Amants Criminels )
Fucking Amal
The Crying Game
(Dein Herz in Meinem Hirn )
Beautiful Boxer
The Music Lovers
My Beautiful Laundrette
(Park )
The Rainbow
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
3*
Ludwig
Midnight in the Garden of Good and Evil
Faustrecht der Freiheit
(La Caduta Degli Dei)
la Ley del Deseo
My Own Private Idaho
Party Monster
Like it is
Pink Narcissus
Total Eclipse
Wilde
Love! Valor! Compassion!
Get Real
A Toute Vitesse
Der Einstein des Sex
Hamam
Apo Tin Akris Polis (From the Edge of the City)
Hedwig and the Angry Inch
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Nog niet gezien, maar moet nog maar afwachten wat ik daarvan ga vinden.
matthijs_013
-
- 3625 berichten
- 5175 stemmen
Presque Rien (Come Undone) al genoemd?
DeCol
-
- 7009 berichten
- 2586 stemmen
Loving Annabelle is inderdaad een goede! Grappig is The Birdcage en ook wel leuk is The Object of My Affection.
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Nieuwe top 15 gay-gerelateerde films:
1. Stateless Things
2. Flesh (Warhol)
3. Prick up your Ears
4. 46-Okunen no Koi
5. Mala Noche
6. Satyricon
7. Victim
8. Women in Love
9. Les Amours Imaginaires
10. Cabaret
11. Querelle
12. Gohatto
13. In Einem Jahr mit 13 Monden
14. Mysterious Skin
15. Regarde les Hommes Tomber
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
kleine drama-films die heel specifiek voor en door de doelgroep lijken gemaakt zoals het recente Weekend (2011) of Like It Is (1998) die ik lang geleden eens zag, zijn minder jouw ding? vind het zelf altijd lastig in te schatten omdat ik me niet tot de doelgroep reken, maar alle film is voor mij ook gewoon film en daarom interessant (zijlijn: heb ook een hekel aan het begrip "een typische vrouwen film", meestal als het om romantische komedies of kostuumdrama's gaat.... maar misschien ligt het wel aan mij, dat ik niet zo in hokjes denk).
Had altijd het vermoeden dat Morte a Venezia (1971) op nummer één zou staan in een gay top 10, maar ik zie dat die bij jou helemaal niet voorkomt
Ook El Cielo Dividido (2006) heeft je top 15 niet kunnen halen?
En Almodovar, heb je daar nog een mening over in relatie tot gay cinema?
(excuseer mijn onwetendheid... maar daar zijn forum discussies natuurlijk ook weer voor bedoeld...)
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Er is her volgens mij nóg een topic voor. Ik zou Beau Travail uiteraard op 1 zetten en het ontbreken van Julian Hernandez is wel opvallend. Verder staan er twee titels tussen, waarvan ik me geen gay thema voor de geest kan halen, maar dat is dan ook wel weer grappig (die Jacques Audiard bijvoorbeeld - toch recent gezien).
Alleen Victim niet gezien uit dit lijstje trouwens. O ja, en Stateless Things natuurlijk niet
Van die titels die beavis noemt vond ik ook Like It Is boven de gemiddelde coming out film uitsteken - en er waren rond die tijd aardig wat Kitchen Sink-Coming Out films. Like It Is was daarvan wel de beste in mijn herinnering.
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
@ Beavis
Goeie vragen juist!
Van films die specifiek voor de doelgroep zijn gemaakt, en dan denk met name aan de coming out films die ook een emanciperende functie hebben, zijn er wel een aantal van die ik heel goed vind, zoals Krampack 4* en Beautiful Thing 3,5* maar die vind ik net niet goed genoeg om zo hoog in een lijst te zetten. In deze lijst staan eigenlijk vooral favoriete films die toevallig in meer of mindere mate een gay thema hebben, als alternatief op de voor de handliggende lijstjes.
Dus ja typische "gayfilms" zijn minder mijn ding inderdaad. Films die 100% voldoen aan een bepaald genre zijn eigenlijk nooit echt mijn ding. Uitzonderingen daargelaten.
Morte a Venezia moet ik eens herzien. Het boek (dat anders van toon is) staat me helderder voor de geest dan de film nu.
en el Cielo Dividido moest het simpelweg afleggen tegen bovengenoemde films, die ik beter vind.
Almadovar heb ik zeker een mening over. Ik vind zijn films vaak niet helemaal geslaagd, net niet genoeg diepgang hebben en te vluchtig, te haastig van opzet. maar wel altijd leuk om naar te kijken. Mijn favoriet is Carne Tremula, maar dat is geen gayfilm.
Zijn films hebben een bepaalde nichterigheid die ik wel komisch vind, maar ze hebben niet die extra punch die films van bv. Fassbinder hebben, of les amours imaginaires heeft.
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Like it is vond ik niet zo heel veel aan. Van dat type film vind ik Beautiful thing (komisch) en Krampack (dramatisch sterk) wel het best.
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Van Broken Sky vind ik vooral wat de film probeert te zijn heel goed. Maar de film slaagt daar helaas nèt niet in.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Heb je inmiddels alledrie de Julian Hernandez films gezien? (ik weet eerlijk gezegd niet of ze alledrie gay films zijn).
Film die ik ook mis, die ik zelf heel goed vond is Happy Together van Wong kar-wai. Krampack staat me ook wel bij als goed. O ja en Wild Tigers I Have Known van Cam Archer recent gezien, vond ik toch wel de moeite, maar of ze Top 15 zouden halen is natuurlijk niet zeker. Maar het is wel een film die buiten de typische lijntjes kleurt en daar was je naar op zoek.
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Met die andere titel bedoel je Women in Love waarschijnlijk MR? Daar bestaat zelfs de intrige uit het feit dat 1 van de twee mannen geen relatie met de ander wil hebben, met alle gevolgen van dien. Toch?
Regarde les Hommes Tomber zit er bij omdat het heel erg lijkt alsof de twee mannen een liefdesrelatie hebben. Maar ja, eigenlijk heb je wel gelijk dat het geen gayfilm is.
excuses voor het achter elkaar plaatsen van berichten. De edit knop (op deze pc) doet het nog steeds niet.
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Nee die andere Hernandez films, nog steeds niet gezien. Ik heb geen haast
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Happy together.. Ja, jullie noemen nu allemaal titels die er in zouden staan als de lijst uit meer dan 30 titels zou bestaan. Ik dacht ik maak een kort lijstje.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Nee, Satyricon - dat is gewoon te lang geleden, maar die zou ik net snel in zo'n lijstje verwachten. Wie een fijne film overigens, maar niet zo goed als Happy Together (Of Vive l'Amour!)
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
dank voor alle uitgebreide comments Q&MR
wil zelf al heel lang eens goed in het werk van Fassbinder duiken, maar de goede ingang nog niet gevonden (ook omdat ik gewoon teveel wil zoals jullie weten), ook Almodovar staat te wachtten. Zijn grootste hits (eind jaren 90 begin 00) vond ik vervelende films (misschien, inderdaad, te nichterig? hoewel ik Hedwig bijvoorbeeld wel een geweldige film vind) maar zijn recente en vroege werk spreekt me toch wel aan. Chinese gay cinema is ook een interessant "genre". Happy Together moet ik nog zien, Lan Yu (2001) vond ik interessant en Chun Feng Chen Zui De Ye Wan (2009) is best bijzonder. En vorig jaar natuurlijk na alle goede comments ook Hernandez en Dolan aan mijn te kijken lijstje toegevoegd!