- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Beste films van de jaren 60
Beste films van de jaren 60
lucdecoster
-
- 1644 berichten
- 6323 stemmen
1 Once upon a time in the west
2 The graduate
3 The good, the bad, the ugly
4 Cool hand luke
5 Le corniaud
6 The wild bunch
7 For a few dollars more
8 Spartacus
9 The longest day
10 The birds
Mooie films voornamelijk westerns uit die periode, ook mooie Franse films met Alain Delon, De Funes, Gabin, Montand : gouden tijdperk
Observator
-
- 18281 berichten
- 3472 stemmen
01. 4,5* - 2001: A Space Odyssey (1968)
02. 4,5* - Psycho (1960)
03. 4,5* - Judgment at Nuremberg (1961)
04. 4,0* - C'era una Volta il West (1968)
05. 3,5* - Lolita (1962)
06. 3,0* - Longest Day, The (1962)
07. 3,0* - Guns of Navarone, The (1961)
08. 3,0* - Mary Poppins (1964)
09. 2,5* - West Side Story (1961)
10. 2,5* - Sound of Music, The (1965)
maxcomthrilla
-
- 15565 berichten
- 2761 stemmen
1. Otto e Mezzo 4,5*
2. Dr. Strangelove: How I Learned...
3. One, Two, Three
4. Guilietta Degli Spiriti 4,0*
5. Tengoku To Jigoku
6. The Apartment
7. Ivan Detstvo
8. The Graduate
9. The Party
10. Lolita
Bij deze ook maar even een update, aangezien ik toch wel wat moois uit de sixties heb ontdenkt het afgelopen jaar.
(---) 01 - 2001: A Space Odyssey
(01) 02 - Otto e Mezzo
(---) 03 - Soy Cuba
(---) 04 - Le Samourai
(02) 05 - Dr. Strangelove: How I Learned....
(03) 06 - One, Two, Three
(04) 07 - Giulietta degli Spiriti
(---) 08 - Le Mepris
(07) 09 - Ivanovo Detstvo
(08) 10 - The Graduate
Sven Vermant
-
- 472 berichten
- 4297 stemmen
Van wat ik heb gezien is dit mijn top 10:
1 A Shot in the Dark 4,5*
2 Dr. Strangelove 4*
3 Pink Panther
4 The Graduate
5 Midnight Cowboy
6 Judgement at Nuremberg 3.5
7 Once upon a Time in the West
8 The Good, the Bad and the Ugly
9 Longest Day
10 The Party
Finisterra
-
- 15508 berichten
- 4274 stemmen
(04) 01. 4.5* - Persona (Bergman, 1966)
(__) 02. 4.5* - Mouchette (Bresson, 1967)
(01) 03. 4.5* - L'Année Dernière à Marienbad (Resnais, 1961)
(__) 04. 4.5* - Soy Cuba (Kalatozishvili, 1964)
(03) 05. 4.5* - 2001: A Space Odyssey (Kubrick, 1968)
(__) 06. 4.0* - Otto e Mezzo (Fellini, 1963)
(__) 07. 4.0* - Hadaka no Shima (Shindô, 1960)
(06) 08. 4.0* - Andrey Rublyov (Tarkovsky, 1969)
(__) 09. 4.0* - Le Samouraï (Melville, 1967)
(__) 10. 4.0* - Akahige (Kurosawa, 1965)
Jaartje later.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
01). C'era una Volta il West (1968) -met stip, heerlijke film.
02). 2001: A Space Odyssey (1968)
03). Andrey Rublyov (1969)
04). Midnight Cowboy (1969)
05). Mary Poppins (1964)
06). Rosemary's Baby (1968)
07). Yakuza Keibatsu-shi: Rinchi - shikei (1969)
08). Per un Pugno di Dollari (1964)
09). Vangelo secondo Matteo, Il (1964)
10). Yojimbo (1961)
Prachtig decennium de jaren 60. Veel experimentele projecten.
Toon1
-
- 497 berichten
- 2713 stemmen
1. A Bout de Souffle (1960)
2. 2001: a Space Odyssey (1968)
3. Suna no Onna (1964)
4. l'Avventura (1960)
5. The Apartment (1960)
6. Belle de Jour (1967)
7. La Battaglia di Algeri (1965)
8. Shock Corridor (1963)
9. Splendor in the Grass (1961)
10. Il Grande Silenzio (1968)
tsjidde
-
- 2112 berichten
- 3966 stemmen
01) Barefoot in the Park (1967)
02) Judgment at Nuremberg (1961)
03) Buono, il Brutto, il Cattivo, Il (1966)
04) Battle of Britain (1969)
05) Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969)
06) Dr. Strangelove (1964)
07) Great Race, The (1965)
08) Hang 'em High (1968)
09) Caccia alla Volpe (1966)
10) Italian Job, The (1969)
ToNe
-
- 2865 berichten
- 2336 stemmen
01 The Wild Bunch (1969)
02 Psycho (1960)
03 C'era una Volta il West (1968)
04 2001: A Space Odyssey (1968)
05 Yojimbo (1961)
06 In the Heat of the Night (1967)
07 Samouraï, Le (1967)
08 Seppuku (1962)
09 Tsubaki Sanjûrô (1962)
10 Rosemary's Baby (1968)
Pieter Montana
-
- 6630 berichten
- 2183 stemmen
1. Lawrence of Arabia 5*
2. Becket
3. The Good, The Bad, The Ugly
4. The Great Escape 4.5*
5. Psycho
6. Thunderball
7. Goldfinger
8. The Graduate
9. Dr. No
10. Help! 4*
wo2-Freak
-
- 834 berichten
- 0 stemmen
The Great Escape
The Longest Day
Where Eagles Dare
Kelly's Heroes
Battl of Britain
Battle of the Bulge
Anzio
Oja, allemaal oorlogsfilms xD
wo2-Freak
-
- 834 berichten
- 0 stemmen
Ik wist niet dat het een top 10 moest zijn maar ja..
klute89
-
- 3650 berichten
- 0 stemmen
Beste jaren 60 films:
Once Upon A Time In The West
Easy Rider
Carnival Of Souls
Psycho
Bonnie And Clyde
Le Samouraï
Vertigo
Night Of The Living Dead
The Good The Bad And The Ugly
En voor de rest weet ik het even niet meer, ik kom er nog op terug
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Beste jaren 60 films:
Once Upon A Time In The West
Easy Rider
Carnival Of Souls
Psycho
Bonnie And Clyde
Le Samouraï
Vertigo
Night Of The Living Dead
The Good The Bad And The Ugly
En voor de rest weet ik het even niet meer, ik kom er nog op terug
Vertigo is niet gemaakt in de jaren zestig, maar in de jaren vijftig, in het jaar 1958 om precies te zijn.
klute89
-
- 3650 berichten
- 0 stemmen
Vertigo is niet gemaakt in de jaren zestig, maar in de jaren vijftig, in het jaar 1958 om precies te zijn.
Ik weet het, foutje.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
(01) 01. 4.0* - Yuke Yuke Nidome no Shojo
(02) 02. 3.5* - Mépris, Le
(03) 03. 3.0* - Taiyo no Oji: Horusu no Daiboken
(08) 04. 3.0* - Tanin no Kao
(06) 05. 3.0* - Onibaba
(05) 06. 3.0* - Stereo
(04) 07. 3.0* - Alphaville, une Étrange Aventure de Lemmy Caution
(07) 08. 3.0* - À Bout de Souffle
(09) 09. 3.0* - Week End
(.....) 10. 2.5* - Samouraï, Le
Bedroevend weinig veranderd in een jaar tijd.
Goto
-
- 1736 berichten
- 0 stemmen
01 - 3.5*- C'era una volta il West
02 - 3.0*- À Bout de Souffle
03 - 3.0*- Sword in the Stone, The
04 - 3.0*- Hadaka no Shima
05 - 3.0*- 2001: A Space Odyssey
06 - 3.0*- Andrey Rublyov
07 - 2.5*- Dai-bosatsu Tôge
08 - 2.5*- Lolita
09 - 2.5*- Jungle Book, The
10 - 2.5*- Akahige
Silvio Dante
-
- 2943 berichten
- 2114 stemmen
1. The Good, The Bad And The Ugly 5*
2. The Great Escape 5*
3. You Only Live Twice 4.5*
4. Goldfinger 4.5*
5. Psycho 4.5*
6. 2001: A Space Oddyssey 4.0*
7. The Wild Bunch 4.0*
8. Simon Of The Desert 4.0*
9. Dr. No 4.0*
10. Spartacus 4.0*
Praktisch geen veranderen met m'n top tien uit 2007, één en al James Bond in m'n top tien. Tot nu toe een zestigtal films gezien uit deze periode, zou er graag nog uit bekijken.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
2001: A Space Odyssey
Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Le Samouraï
Who's Afraid of Virginia Woolf?
The Wild Bunch
Repulsion
Midnight Cowboy
Wat maximale score films (of bijna maximaal). 60s is niet mijn favo decennium, maar er zijn wel grensverleggende films gemaakt!
Dragon
-
- 62559 berichten
- 4509 stemmen
5*
01. 8½ (1963)
02. The Haunting (1963)
03. The Graduate (1967)
04. C'era una Volta il West (1968)
05. Il Buono, il Brutto, il Cattivo (1966)
06. The Wild Bunch (1969)
07. The Sound of Music (1965)
08. Mary Poppins (1964)
4,5*
09. Bande à Part (1964)
10. La Battaglia di Algeri (1966)
11. Psycho (1960)
12. Repulsion (1965)
13. Cape Fear (1962)
14. Belle de Jour (1967)
15. The Apartment (1960)
16. Midnight Cowboy (1969)
17. 2001: A Space Odyssey (1968)
18. West Side Story (1961)
19. Viridiana (1961)
20. Per Qualche Dollaro in Più (1965)
21. El Ángel Exterminador, El (1962)
22. La Grande Vadrouille (1966)
23. Cool Hand Luke (1967)
24. Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969)
25. The Magnificent Seven (1960)
26. Shenandoah (1965)
27. One, Two, Three (1961)
Diesel
-
- 9412 berichten
- 0 stemmen
01. 5.0* - The Wild Bunch (Sam Peckinpah)
02. 4.5* - Dr. Strangelove (Stanley Kubrick)
03. 4.5* - 2001: A Space Odyssey (Stanley Kubrick)
04. 4.5* - C'era una Volta il West (Sergio Leone)
05. 4.5* - La Dolce Vita (Federico Fellini)
06. 4.5* - Repulsion (Roman Polanski)
07. 4.5* - Il Buono, il Brutto, il Cattivo (Sergio Leone)
08. 4.5* - Midnight Cowboy (John Schlesinger)
09. 4.0* - The Cincinnati Kid (Norman Jewison)
10. 4.0* - Point Blank (John Boorman)
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
01 - Dr. Strangelove (Stanley Kubrick)
02 - Psycho (Alfred Hitchcock)
03 - 2001: A space odyssey (Stanley Kubrick)
04 - The birds (Alfred Hitchcock)
05 - À bout de souffle (Jean-Luc Godard)
06 - The manchurian candidate (John Frankenheimer)
07 - Blow up (Michelangelo Antonioni)
08 - Pierrot le fou (Jean Luc Godard)
09 - Tystnaden (Ingmar Bergman)
10 - L'année dernière a Marienbad (Alain Resnais)
Alle titels 5*
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30452 berichten
- 5199 stemmen
Il buono, il brutto, il cattivo
2 West Side Story
3 Sound of music
4 C'era una volta il west
5 Rosemary's baby
6 On her majesty's secret service
7 Oliver!
8 Psycho
9 Midnight cowboy
10 Dr. Strangelove
Herziening na een jaartje:
1 Il buono, il brutto, il cattivo
2 West side story
3 From Russia with love
4 The graduate
5 C'era una volta il west
6 On her majesty's secret service
7 Oliver!
8 Rosemary's baby
9 Midnight cowboy
10 Bonnie and Clyde
Pieter Montana
-
- 6630 berichten
- 2183 stemmen
Ik update ook weer m'n lijstje.
5*
01. Becket (1964)
02. Lawrence of Arabia (1962)
03. Buono, il Brutto, il Cattivo, Il (1966)
04. Butch Cassidy & The Sundance Kid
4.5*
05. The Great Escape (1963)
06. Psycho (1960)
07. Inherit The Wind (1960)
08. Midnight Cowboy (1969)
09. Goldfinger (1964)
10. The Graduate (1967)
11. Thunderball (1965)
12. Dr. No (1962)
13. Per un Pugno Di Dollari (1964)
Spetie
-
- 38582 berichten
- 5499 stemmen
01. 5.0* - Buono, il Brutto, il Cattivo, Il
02. 5.0* - Psycho
03. 4.5* - C'era una Volta il West
04. 4.5* - Lawrence of Arabia
05. 4.5* - Midnight Cowboy
06. 4.0* - Judgment at Nuremberg
07. 4.0* - Tystnaden
08. 4.0* - Per Qualche Dollaro in Più
09. 4.0* - Grande Vadrouille, La
10. 4.0* - Goldfinger
FinkPloyd
-
- 632 berichten
- 1900 stemmen
1. 2001: a space oddesey
2. C'era una Volta il West
3. Lolita
4. Playtime
5. Dr. Strangelove
6. The Graduate
7. Lawrence of Arabia
8. A bout de souffle
9. The Apartment
10. The Wild Bunch
Door al het Kubrickgeweld vallen fijne regisseurs als Polanski, Fellini en Visconti uit de boot.
Paalhaas
-
- 1569 berichten
- 2444 stemmen
5/5
1. Ford: The man who shot Liberty Valance (1962)
2. Leone: C'era una volta il West (1968)
3. Kazan: Splendor in the grass (1961)
4. Kubrick: Dr Strangelove (1964)
4,5/5
5. Buñuel: Belle de jour (1967)
6. Peckinpah: The wild bunch (1969)
7. Edwards: The great race (1965)
8. Polanski: Rosemary's baby (1968)
9. Kubrick: 2001: A space odyssey (1968)
4/5
10. Siegel: Coogan's bluff (1968)
5/5
1. Ford: The man who shot Liberty Valance (1962)
2. Leone: C'era una volta il West (1968)
3. Peckinpah: The wild bunch (1969)
4. Kazan: Splendor in the grass (1961)
5. Polanski: Rosemary's baby (1968)
6. Kubrick: 2001: A space odyssey (1968)
7. Wilder: The apartment (1960)
8. Buñuel: Belle de jour (1967)
9. Kubrick: Dr. Strangelove (1964)
10. Melville: Le samouraï (1967)
11. Edwards: The great race (1965)
4,5/5
12. Fellini: 8½ (1963)
13. Hitchcock: Marnie (1964)
14. Welles: Campanadas a medianoche (1965)
15. Aldrich: What ever happened to baby Jane? (1962)
16. Visconti: Rocco e i suoi fratelli (1960)
17. Bergman: Persona (1966)
18. Resnais: L'année dernière à Marienbad (1961)
19. Lester: Petulia (1968)
20. Siegel: Point blank (1967)
21. Buñuel: Viridiana (1961)
Kevin13
-
- 14947 berichten
- 0 stemmen
01. Greyfriars Bobby: The True Story of a Dog 5.0*
02. Planet of the Apes 4.5*
03. The Jungle Book 4.0*
04. C'era una Volta il West 4.0*
05. 101 Dalmatiers 4.0*
06. Per un Pugno di Dollari 3.5*
07. Asterix le Gaulois 3.5*
08. The Sword in the Stone 3.5*
09. Le Gendarme Se Marie 3.5*
10. West Side Story 1.5*
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
1. Lo Straniero 5* #3 (1967)
2. Il Gattopardo 5* #6 (1963)
3. La Notte 5* #8 (1961)
4. 8½ 5* #9 (1963)
5. La Dolce Vita 5* #10 (1960)