- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Je persoonlijke top 10
Je persoonlijke top 10
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Ja, ik ben nu dit forum even aan het doornemen en ik zie dat meerdere personen 1 lotr film als representatie voor de gehele trilogie zien. Ik vind het wel leuk om een wat diversere top 10 te hebben en er staan veel films in de wachtrij die zo mijn top 10 in kunnen
.
(verwijderd)
-
- 1480 berichten
- 0 stemmen
Mijn top 10 is ook niet heel exotisch;-). Ik heb trouwens een vraag voor de Lord of The Ring fans. Ik heb alledrie de films in mijn top 10 staan maar dat vind ik zo zonde van alle andere mooie films. Zijn er mensen hier die ook tegen dit probleem zijn aangelopen en alleen de beste (welke dat ook mag zijn) in hun top 10 hebben gezet? Of de plaatsing van 1 film eigenlijk als een geheel zien (dus de hele trilogie)?
Ik heb ook slechts de 1e Back To The Future er in gezet. Ik zie het gewoon als één trilogie dus heb er uberhaupt niet over nagedacht 2 en 3 er ook in te zetten. Ik denk dat bij filmreeksen als LOTR en BTTF 1 top-10 plek meer dan genoeg zegt.
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Soms wel soms niet.
Ik heb nu Flodder 3 erin staan. Ik vind 1 en 2 gewoon minder.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Omdat ik momenteel veel films aan het herzien ben zijn er flink wat verschuivingen in m'n top 10 geweest ten opzichte van de vorige keer (zie enkele posts terug):
01. (1) The Great Gatsby
02. (-) 2001: A Space Odyssey
03. (2) Lost In Translation
04. (6) Blade Runner
05. (3) Requiem For A Dream
06. (4) Fight Club
07. (-) Se7en
08. (-) The Shining
09. (5) Death Proof
10. (7) Begin Again
Dikke kans overigens dat zakkers als Lost In Translation, Death Proof en Begin Again weer gaan stijgen bij herziening. Het houdt me van de straat... 
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Ja, bij de lotr trilogie zie ik het ook meer als een geheel. Star Wars daarentegen zie ik weer meer als drie aparte films.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Ja, bij de lotr trilogie zie ik het ook meer als een geheel. Star Wars daarentegen zie ik weer meer als drie aparte films.
Ik zie het eigenlijk altijd wel als losse films, waar doorgaans ook kwaliteitsverschil in zit. Zo'n LOTR 1 en 2 hebben weliswaar een open einde, maar een 10 uur durend vehikel kan ik moeilijk als één film zien.
De regels van hoe ze worden weergegeven op deze site begrijp ik overigens niet altijd even goed. Waarom bijvoorbeeld Nymphomaniac 1 & 2 als één film weergeven als ze zelfs separate bioscoopvoorstellingen hebben gehad?
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
In lijstjes probeer ik toch wel reeksen slechts 1 plaats te laten innemen, anders blijf je aan de gang, Toy Story, Shrek, Star Wars, LOTR, enz. enz, helemaal als ik plek tekort zou komen. Hangt een beetje af van waar het lijstje voor is bedoeld, in de top 10 zou ik het ook op max 1 per reeks houden.
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Ik moet Nymphomaniac 1 en 2 nog keer herzien maar vond het ook twee beste wel verschillende films. Maar dat kan bij herziening nog veranderen. Bedankt voor de reacties trouwens, ik vroeg me gewoon af of er meer mensen waren die tegen dit probleem aanliepen en het zonde vonden van al die andere prachtige films
. Een wat diversere top 10 kan nooit kwaad.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Ligt er ook wel aan hoe ze verbonden zijn. Of het een doorlopende reeks is die dezelfde sfeer uitademt, of zo'n Kill Bill 2 die heel anders van toon is dan deel 1.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Ik moet Nymphomaniac 1 en 2 nog keer herzien maar vond het ook twee beste wel verschillende films. Maar dat kan bij herziening nog veranderen. Bedankt voor de reacties trouwens, ik vroeg me gewoon af of er meer mensen waren die tegen dit probleem aanliepen en het zonde vonden van al die andere prachtige films
. Een wat diversere top 10 kan nooit kwaad.
Ik heb dat probleem niet met reeksen, omdat ik tot nu toe nog nooit een serie ben tegengekomen waarvan ik elk deel een 10 waard vind. Ik probeerde me eerst wel te beperken tot 1 film per regisseur in m'n top 10, maar ben daar inmiddels van afgestapt. Een fantastische film is een fantastische film, ongeacht wie hem gemaakt heeft.
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
David Fincher is dan ook een wel een held
. Fight Club is zo'n film die nu zomaar in me top 10 kan komen. Se7en staat er al in.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
En ook nog twee Kubricks, beide nieuw toegevoegd nadat ik pas z'n bijna complete filmgrafie weer eens voorbij liet komen. De perfecte sci-fi naast de perfecte horror vond ik wel naast elkaar kunnen, ondanks dat het dezelfde regisseur is.
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
In lijstjes probeer ik toch wel reeksen slechts 1 plaats te laten innemen, anders blijf je aan de gang, Toy Story, Shrek, Star Wars, LOTR, enz. enz, helemaal als ik plek tekort zou komen. Hangt een beetje af van waar het lijstje voor is bedoeld, in de top 10 zou ik het ook op max 1 per reeks houden.
Dat blijf je toch. Noem 10 films die je leuk vindt. En morgen 10 films die je mooi vindt. En de dag erop die je indrukwekkend vindt. Etc. etc. heb je iedere dag een andere lijst, tenzij heel lang daar over gaat nadenken.
De bedoeling is eigenlijk je meest favoriete films. Zijn dat de LOTR. Dan "moet" je ze er alle drie in zetten. Maar doe zelf wat je het meest aanstaat.
(verwijderd)
-
- 1480 berichten
- 0 stemmen
Dat zijn inderdaad perfecte voorbeelden van films die je apart moet beoordelen, omdat je het nauwelijks kunt bestempelen als een filmreeks, de films gezamenlijk zijn geen één verhaal, elke film heeft gewoon dezelfde basis met een compleet ander verhaal, dús andere films.
Zwolle84, meerdere films van 1 regisseur laat in mijn ogen dan juist weer zien waar je van houdt, in dit geval een bepaalde regisseur, dat juist goed is voor je 'profiel' imo 
stephan-0115
-
- 1358 berichten
- 2198 stemmen
1) Unsere Mütter, Unsere Väter (2013)
2) The Green Mile (1999)
3) Schindler's List (1993)
4) Fight Club (1999)
5) Paths of Glory (1957)
6) The Shawshank Redemption (1994)
7) La vita è bella (1997)
Million Dollar Baby (2004)
9) 12 Angry Men (1957)
10) The Deer Hunter (1978)
Unsere Mütter, Unsere Väter en The Green Mile staan op eenzame hoogte en zullen waarschijnlijk altijd op 1 en 2 blijven staan. De rest zal er ook niet zo snel uitgaan voor een andere film.
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1725 stemmen
In Film > Toplijsten en favorieten > Toplijsten van vroeger:
Heb je nog ergens een toplijst van 10 jaar geleden, of van toen je klein was (als je geen toplijst hebt, gewoon films waarvan je weet dat je ze als kind graag zag?)
Ik heb dit ooit eens opgeslagen eind 2012 (en toen was ik nog 16 jaar). Ik haatte films toen, en dit was toen mijn toplijst. Lekker grappig om terug te zien. Top 4 vind ik wel nog steeds goed tot zeer goed. 5, 6 en 10 ook nog altijd redelijk. De rest (7,8 en 9 zijn gewoon slecht).
http://oi57.tinypic.com/2e17v9s.jpg
en dan dit: december 2014
1 Cidade de Deus
2 Pirates of the Caribeaan: Curse of the Black Pearl
3 Iron Man
4 American Pie
5 Titanic
6 Bad Boys 2
7 Intouchables
8 Saw
9 National Treasure
10 Ice Age
Toen pas begon ik films te herontdekken, en eerst deed ik dat dmv actiefilms, komedie en superheldenfilms (marvel vooral), waarbij ik verrast was door Iron Man, waarvan ik toen dacht dat ik dat erg dom zou vinden. Na verloop van tijd ben ik door de maanden heen meer en meer van smaak beginnen veranderen, en kwaliteit beginnen waarderen. Maar City of God zal altijd een streepje voor hebben omdat het al een jaar (of twee) geleden is dat ik hem gezien heb.
Hopelijk kan ik de komende jaren mijn smaak nog meer aanpassen en fixeren, veel must see films zien en een leuke toplijst hebben om zo bij te kunnen dragen aan de moviemeter top 1000. Het is een leuke hobby. En ik heb nog veel werk voor de boeg. Zo heb ik nog niets gezien van Russische cinema, en zit ik nog maar aan een vijftal Aziatische films (hoewel de eerste films die ik zag zeer positief ontvangen werden). Scandinavie en Latijns-Amerika bevallen me ook erg goed, net zoals Europa.
Ik begin steeds meer en meer liefhebber te worden van arthouse en experimentele en vooral voor het oog prachtige films. Nog niet alles sijpelt door tot bij mij, maar mijn "mind" staat gelukkig al open voor een hele resem topfilms zoals bvb. Enter The Void. En ik heb wellicht nog veel jaren voor de boeg om heel wat topcinema te kunnen zien. Met mijn negentien jaren heb ik nog tijd zat.
DVD-T
-
- 15565 berichten
- 3122 stemmen
Mijn top 10 van 29 januari 2008
01. Once Upon A Time In America
02. The Godfather
03. Apocalypse Now
04. American Beauty
05. C'era Una Volta Il West
06. Fight Club
07. The Departed
08. Il Buono,Il Brutto,Il Cattivo
09. Taxi Driver
10. Boogie Nights
Mijn top 10 nu:
01. Spring Breakers
02. Only God Forgives
03. The Rover
04. Enter The Void
05. Ai no Mukidashi
06. Mulholland Dr.
07. Miami Vice
08. Melancholia
09. The Tree of Life
10. Noruwei no Mori
Iets compleet anders dus. Een heel ander type film. Dit is een leuke afspiegeling van smaakontwikkeling en het kijken buiten Hollywood of grote klassiekers. Moet er wel bij zeggen dat ik nooit helemaal tevreden ben over mijn top 10. Dit is dan ook meer een top 10 van dit moment die constant kan veranderen aangezien je telkens in een andere mood bent. Daarnaast is een top 10 invoeren voor een film fan een haast onmogelijke taak. Er zijn zoveel films die ik goed vind en er in wil plaatsen. Zo kloppen bijvoorbeeld Fury Road en Whiplash en later misschien It Follows en Predestination, die met de herziening beter worden, behoorlijk op de deur. Hou er voor mezelf nog een all time top 10 op na waarin niet alleen de recentere films in staan maar die ook een afspiegeling geven voor andere type films/genres/tijdperken/regisseurs die ik goed vind. Er staan maar drie films in die ook in mijn top 10 van dit moment staan en komt het zelfs wat dichter weer in de buurt van mijn allereerste top 10. Klinkt misschien wat gek maar werkt erg goed voor mezelf. Zo kan ik laten zien wat ik op dit moment gewoon erg goed vind en wat ik over al die jaren cinema waardeer.
Mijn all time top 10:
01. Spring Breakers
02. Only God Forgives
03. Once Upon a Time in America
04. Apocalypse Now
05. Boogie Nights
06. 2001: A Space Odyssey
07. Mulholland Drive
08. Kimssi Pyoryugi
09. The Godfather
10. Aoi Haru
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Stel dat nu ik binnen 10 minuten moet vertrekken en nog 10 films mee kan meenemen en geen tijd heb om na te lezen wat ik er nu precies van vond zou ik deze kiezen.
1 Stuart Little 2
2 Shrek forever after
3 Shrek the third
4 Rheingold
5 I do but I don't
6 Swing kids
7 The sound of music
8 Bean
9 Bambi
10 Beverly hills cop.
(Saturday night fever wilde ik ook nog meenemen, maar kan helaas niet, mag maar tien.
)
Mijn top 10 heb ik nog niet zo lang geleden samengesteld na het opnieuw bekijken van heel wat films voor mijn top 25. Dit was 27 maart 2015 Film >> Toplijsten en favorieten >> Top 25 films .
1 Longest Day, The (1962)
2. Soldaat van Oranje (1977)
3. Stuart Little 2 (2002)
4. Rheingold (1978)
5. 633 Squadron (1964)
6. Flodder 3 (1995)
7. Bean (1997)
8. Animal, The (2001)
9. Lonely Guy, The (1984)
10. Lady and the Tramp II: Scamp's Adventure (2001)
Maar ja het blijft een momentopname. Behalve dat ik er geen tijd voor heb, zie ik het nut niet om dit iedere week te veranderen, maar had gekund. De gevoelskwestie is vaak heel anders dan als je film ook daadwerkelijk ziet.
Dievegge
-
- 3166 berichten
- 8191 stemmen
Stel dat nu ik binnen 10 minuten moet vertrekken en nog 10 films mee kan meenemen en geen tijd heb om na te lezen wat ik er nu precies van vond zou ik deze kiezen.
Waarheen? Als het een onbewoond eiland is, moet je ook je dvd-speler en een stroomgenerator meenemen. Anders kun je beter boeken kiezen.
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Het is meer het verschil tussen de gedachte die je aan films hebt en het tweede ook daadwerkelijk van begin tot eind goed vinden.
Het eerste is binnen tien minuten en het tweede na minimaal een hele dag films kijken.
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1725 stemmen
Als ik tien films zou mogen kiezen uit mijn gehele collectie, wetende dat het de enige films zijn die ik nog mag zien in mijn leven, zou ik deze kiezen.
- Lilja 4-Ever
- Drive
- City of God
- Spring Breakers
- Taxi Driver
- 2001: A Space Odyssey
- Zodiac
- La Haine
- Titanic
- Boyhood (twijfelde tussen boyhood en the exorcist, maar deze heeft meer herkijkwaarde)
Met films erbijgerekend die ik nog niet in de collectie heb: (te recent gezien (nog niet aan toegekomen, of geen koopje kunnen doen - wachten op bluray-versie)...
- It Follows
- Bin-Jip
- Fucking Amal
- Victoria
- American Beauty
- Irréversible
- Lilja 4-Ever
- City of God
- 2001: A Space Odyssey
- Elephant
Doet er mij aan denken dat ik eigenlijk dringend nog eens op koopjesjacht moet...
Onder andere Irreversible en American Beauty moet ik nog kopen... It Follows wacht ik op een NL subs-versie al is het verleidelijk om die versie met die speciale artworkposter te kopen... . Die fetten jahre sind vorbei moet ik ook maar eens aankopen. The Guest ook nog eens. Pff 
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
TornadoEF5, ik kwam American Beauty zojuist tegen in de 2 blu-rays voor € 13 op Zavvi.nl.
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1725 stemmen
TornadoEF5, ik kwam American Beauty zojuist tegen in de 2 blu-rays voor € 13 op Zavvi.nl.
Wow dank je. The Guest ook in de aanbieding
Zou 26 euro voor vier bluray's dan ook kunnen? (want zie nog wel wat leuks staan).
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Wow dank je. The Guest ook in de aanbieding
Zou 26 euro voor vier bluray's dan ook kunnen? (want zie nog wel wat leuks staan).
Yep, kan, zoveel als je wilt. En sowieso is de verzending gratis, dus het maakt geen verschil of je een grote order of meerdere kleine plaatst.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Waarheen? Als het een onbewoond eiland is, moet je ook je dvd-speler en een stroomgenerator meenemen. Anders kun je beter boeken kiezen.
En áls het al kon, zou ik voor praktische dvd's gaan. Hoe bouw ik een vlot, welke planten zijn eetbaar, enzovoorts. Die Gatsby komt bij thuiskomst wel weer.
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1725 stemmen
Bedankt echt waar.
American Beauty
The Guest
Pusher
American Gangster
Wel al 3 vd 4 gezien, maar liever zekerheid hier. 
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Graag gedaan!
Leuke acties zijn dat. Wisselen ook bijna dagelijks qua titels.
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1725 stemmen
Mogen alleen wat meer "onbekendere titels" wat vaker in voorkomen. Zat veel 'kitch' tussen.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
01. (1) The Great Gatsby
02. (-) 2001: A Space Odyssey
03. (2) Lost In Translation
04. (6) Blade Runner
05. (3) Requiem For A Dream
06. (4) Fight Club
07. (-) Se7en
08. (-) The Shining
09. (5) Death Proof
10. (7) Begin Again
Na een grandioze herziening heeft Donnie Darko zich ertussen geworsteld op nummer 7. Se7en, The Shining en Death Proof schuiven een plekje door. Begin Again valt helaas buiten de boot.
Ferdydurke
-
- 1353 berichten
- 854 stemmen
‘t Is weer zover: het jaarlijkse overzicht van films die ik het afgelopen jaar voor het eerst zag, en de meeste indruk op me hebben gemaakt, gerangschikt op alfabetische volgorde.
Ook maar weer de regel aangehouden van maximaal één film per regisseur; wat opnieuw tot lastige keuzes leidde. Zo zou Altman’s Thieves Like Us niet misstaan hebben in deze lijst, en ik had ook zo maar, fris van de lever, Umimachi Diary kunnen opnemen.
Maar het moeilijkste had ik het wat dat betreft met het werk van Claire Denis: vraag me niet waarom hier Vendredi Soir staat, en niet l’Intrus, of Trouble Every Day. Wat verschrikkelijk sterk is dat toch allemaal.
Nou ja. Dit wordt ‘m dan voor een jaartje:
3 Women
(Robert Altman, Verenigde Staten 1977)
Adieu au Langage
(Jean-Luc Godard, Frankrijk 2014)
Distance
(Hirokazu Koreeda, Japan 2001)
Knight of Cups
(Terrence Malick, Verenigde Staten 2015)
Pola X
(Leos Carax, Frankrijk 1999)
Satantango
(Bela Tarr, Hongarije 1994)
Sombre
(Philippe Grandrieux, Frankrijk 1998)
Vendredi Soir
(Claire Denis, Frankrijk 2002)
Walkabout
(Nicolas Roeg, Australië 1971)
Zabriskie Point
(Michelangelo Antonioni, Verenigde Staten 1970)