menu

Mijn Updates +
Film / Toplijsten en favorieten / Je persoonlijke top 10

zoeken in:
Ik moet mijn top 10 nodig eens een keertje opnieuw indelen. The Hunger Games gaat sowieso weg daar, mogelijk Chronicle / Piranha 3D ook.

Hierbij de ultieme top 10:

Weg -> The Hunger Games, Piranha 3D en Chronicle.
Erbij <- Children of Men, Idi I Smotri en Martyrs.

10. Martyrs

Kreeg hier een behoorlijke klap van. Een zieke maar oh zo krachtige trip door de zieke geest van Laugier.

9. Idi I Smotri

Krachtige oorlogsfilm die wat amateuristisch aanvoelt, maar naar het einde toe behoorlijk machtig en realistisch is. Ongetwijfeld de beste oorlog die ik heb gezien.

8. The Wolf of Wall Street

Heerlijke rise of fall film. Duurt 3 uur, en zelden heb ik die zo snel om zien gaan. Wonderprestatie van DiCaprio.

7. Kick-Ass

Vermakelijke over the top superheldenfilm. Geweldig genoten, blijft tot hedendaags een echt toppertje in het genre

6. The Green Mile

Nogal een standaard keuze, maar niets heeft mij zo kunnen raken als dit. Toppertje.

5. Starship Troopers

De gouden film van Verhoeven. Uiterst vermakelijke actie en lomp geweld. Heerlijk die propaganda daardoorheen ook.

4. Revenge

Niet bepaald een topper in zijn verhaal, maar visueel prachtig met heerlijk kleurengebruik. Om een warm gevoel van te krijgen

3. Children of Men

Indrukwekkend en realistisch toekomstbeeld. Gaat soms behoorlijk tekeer, briljant gefilmd en uiterst intrigerend.

2. Inception

Heerlijke Sci-Fi mindcrusher. Duurt voor mij geen minuut te lang met heerlijke special effects en ontzettend acteerwerk.

1. Utoya 22 July

Realistische film over de aanslag in 2011 op het eiland. Voelt intens en realistisch aan, briljante 1 take, briljant acteerwerk en precies op de feiten. Duurt net zo lang als de daadwerkelijke aanslag, vuurt daadwerkelijk het aantal kogels af als de aanslag. 1 woord, geniale film.

Na lang wikken en wegen weer wat aangepast in een poging de veelzijdigheid van mijn filmsmaak weer te geven:

1. Nuovo Cinema Paradiso (1988)
2. Vertigo (1958)
3. Blade Runner (1982)
4. Barry Lyndon (1975)
5. Once upon a Time in America (1984)
6. Andrey Rublyov (1966)
7. Suspiria (1977)
8. Der Name der Rose (1986)
9. Das Boot (1981)
10. The Remains of the Day (1993)

Weer eens een poging gedaan. Blijft zo'n verschrikkelijk lastige opgave.

https://i.imgur.com/X1kZaOK.jpg

01. Paris, Texas (1984)
02. C'era una Volta il West (1968)
03. 2001: A Space Odyssey (1968)
04. American Honey (2016)
05. Sunrise: A Song of Two Humans (1927)
06. Faa Yeung Nin Wa (2000)
07. Vertigo (1958)
08. The Tree of Life (2011)
09. Casablanca (1942)
10. No Country for Old Men (2007)

John Milton schreef:
Weer eens een poging gedaan. Blijft zo'n verschrikkelijk lastige opgave.

(afbeelding)

01. Paris, Texas (1984)
02. C'era una Volta il West (1968)
03. 2001: A Space Odyssey (1968)
04. American Honey (2016)
05. Sunrise: A Song of Two Humans (1927)
06. Faa Yeung Nin Wa (2000)
07. Vertigo (1958)
08. The Tree of Life (2011)
09. Casablanca (1942)
10. No Country for Old Men (2007)

Paris, Texas ben ik ooit eens aan begonnen maar nooit tot het einde afgekeken. Ga ik zeker nog eens een kans geven net als In the Mood for Love die ik denk ik te vroeg in mijn filmreis heb gekeken om echt te kunnen waarderen.

Ben je trouwens afgestapt van 5* waarderingen?

Scherp, ja ik merkte tijdens het sorteren dat er titels tussen zaten met 5 sterren die ik inmiddels minder goed vond dan sommige met 4,5*. Of titels die ik inmiddels zolang niet heb gezien dat ik geen idee heb of het nu een 8, 9 of tien zou zijn.

Alle tienen (stuk of zeventien?) teruggezet naar 4,5*, kijken of ze het echt verdienen bij herziening.

Toch twee overeenkomsten (al schop ik TToL er binnenkort waarschijnlijk weer uit). Drie films nog steeds niet gezien (ja echt)...

Afscheid genomen van Boyhood en 12 Angry Men, John Milton?

Yes. Die eerste valt er net buiten, de tweede een stuk ruimer. Nog steeds niet herzien overigens.

American Honey wauw. Ik wist dat je die film goed vond, maar zo goed. Krijg wel weer zin om de film nog een keer te gaan bekijken. Was een magische eerste kijkbeurt.

Mooie maar wel erg zware top 10. Van plan om Paris, Texas alvast eens te kijken! Veel films trouwens waarbij ik het idee heb dat je ze meer dan één, zelfs meer dan twee keer moet kijken vooraleer je (of ik) ze toch vol kan waarderen. Veel films met een gemiddelde rating waarvan ik het idee heb dat ze allemaal een veel hogere rating krijgen bij een kijkbeurt. Eigenlijk is het zelfs meer de regel dan de uitzondering. Uitzondering op die regel is dan weer Vertigo - welke ik de *minst zware* film vind. De andere films moet je je voor inspannen (NCFOM, Once Upon) of over je heen laten komen als een trip (AH, 2001 en wellicht ook TTOL). En In The Mood For Love heeft beiden een beetje (normaal leunend naar 'een trip', maar je moet ook super hard opletten, deels ook door de taal maar ook door montage). Ik denk dat vooral die film het meeste groeipotentieel heeft bij mij, al hebben ze dat allemaal wel (misschien ook meteen de reden waarom ze in je top 10 staan).

10 Mr. Nobody (2009)
9 Fight Club (1999)
8 Prisoners (2013)
7 Demolition (2015)
6 Hostiles (2017)
5 The Hitman's B́odyguard (2017)
4 Se7en (1995)
3 Kingsman: The Secret Service (2014)
2 Mulholland Drive (2001)
1 Drive (2011)

UPDATE 2018

top 8

'Je vous salue, Marie' (1985)
Le livre d'image (2018)
Adieu au langage (2014)
Éloge de L'Amour (2001)

Blackhat (2015)

Zendegi va digar hich (1992)

Qing mei zhu ma (1985)
Kong bu fen zi (1986)

Heel simpel . JLG is de beste cineast ooit en hij heeft 4 meesterwerken gemaakt . Elk meesterwerk is even origineel en heeft unieke kwaliteiten . Uitgerekend deze kunstwerken maken JLG de beste cineast ooit .

Blackhat (2015) = ultiem Michael Mann meesterwerk . Heeft alle beste elementen uit diens eerdere films . Blackhat (2015) is eigenlijk een verzamel / best of ' one-of-a-kind ' compilatie . Vintage Mann en pure filmmagie ! Welcome to the universe of Mann .

Zendegi va digar hich (1992) = postmoderne geëvolueerde visie van Kiarostami . Als cinema een geniale overstijgende kruising ( synthese ) tussen en een overtreffende trap van het neorealisme ( Rossellini ) en de nouvelle vague . Wonderbaarlijk progressief meesterwerk .

Qing mei zhu ma (1985) = De ziel van Nicholas Ray , artistieke ( intellectuele ) visie van Antonioni en het DNA van JLG . Need I say more ? Dit magnifiek , kleinschalig & humanistisch ( microniveau ) meesterwerk zal nooit uit mijn top 10 verdwijnen . Edward Yang , waar je ook moge zijn , bedankt voor dit onvergankelijke geschenk .

Jaarlijkse update, met films die ik dit jaar voor het eerst zag.

Veel oud werk, waarvan het hoog tijd werd om die eens te aanschouwen. Ik ben op de jaren zeventig nog steeds niet uitgekeken, kennelijk. Wat een decennium was dat.

1 Days Of Heaven (Malick, 1978)
2 Scener ur ett Äktenskap (Bergman, 1973)
3 Dealer (Fliegauf, 2004)
4 Touch of Evil (Welles, 1958)
5 Marketa Lazarová (Vlácil, 1967)
6 Fukushû Suru wa Ware ni Ari (Imamura, 1979)
7 Bu San (Tsai, 2003)
8 Don’t Look Now (Roeg, 1973)
9 Honor de Cavalleria (Serra, 2006)
10 Letyat Zhuravli (Kalatozov, 1957)

Bergman op de valreep nog meegenomen. Ik had al vier jaar (voor mij) niks nieuws van de man gezien, en ik was bijna vergeten op welke eenzame hoogte hij staat. Nou ja, het filmlandschap is een gebergte, niet één berg.

Het was voor mij ook een jaar van een behoorlijk aantal mooie herzieningen, met name The Last Picture Show, Boogie Nights, en Ci Ke Nie Yin Niang.

En Twin Peaks! Daar ben ik een paar maanden stil van geweest. Ongelooflijk. 18 films. 2x, want 'Jade gives two rides'. Er zal nog wel een derde ritje volgen.

Ik ben geen fanatiek bioscoopganger, maar met onder meer Vinterbrødre, First Reformed, In den Gängen, Roma en Zimna Wojna werd het ook wat dat betreft een geslaagd jaar. De laatste bezoekjes aan De Spiegel, met Sleep Has Her House en Woodshock, waren ook zeer de moeite waard.

geplaatst:
De films die ik dit jaar voor het eerst zag.. van januari tot nu toe

Bad Samaritan (2018)
Kickboxer: Retaliation (2018)
The Strangers: Prey at Night (2018)
Kickboxer: Vengeance (2016)
The Only Living Boy in New York (2017)
Shut In (2016)
Self/less (2015)
Amityville: The Awakening (2017)
Verliefd op Cuba (2019)
Leatherface (2017)
Looking Glass (2018)
Bad Match (2017)
Peppermint (2018)
Aquaman (2018)
Instant Family (2018)
Searching (2018)
Unfaithful (2002)
Mary Poppins Returns (2018)
Wonder Wheel (2017)
Club Zeus (2011)
Black Water (2018)
Piercing (2018)
Isn't It Romantic (2019)
The Perfect Date (2019)
Girl (2018)
Bird on a Wire (1990)
The 15:17 to Paris (2018)
Call Me by Your Name (2017)
Friends with Benefits (2011)
Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile (2019)
Hell Fest (2018)
A Simple Favor (2018)

Mijn persoonlijke top 10 (Die ik binnenkort weer eens zal verversen...)

1. The Wolf of Wall Street (2013)
2. The Godfather (1972)
3. Hachi: A Dog's Tale (2009)
4. Henjel gwa Geuretel (2007)
5. La Vie d'Adèle (2013)
6. Kûki Ningyô (2009)
7. Les 7 Jours du Talion (2010)
8. My Name Is Khan (2010)
9. Mientras Duermes (2011)
10. Only God Forgives (2013)

Gast
geplaatst: vandaag om 14:11 uur

geplaatst: vandaag om 14:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.