- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Beste roadmovie
Beste roadmovie
moviefreak#1
-
- 14259 berichten
- 20547 stemmen
1. Kikujiro
2. Thelma & Louise
3. The Motorcycle Diaries
4. Easy Rider
5. Highway (die met Jake Gyllenhaal en Jared Leto)
eervolle vermelding :
Beavis and Butt-Head do America
Onderhond
-
- 87213 berichten
- 11968 stemmen
1. Kikujiro no Natsu
2. The Straight Story
3. Kaza-hana
4. About Schmidt
5. Vibrator
3 en 4 zijn misschien geen road movies pur sang, maar ach.
mister blonde
-
- 12461 berichten
- 5408 stemmen
1. Badlands
2. Wild at Heart
3. Easy Rider
4. Kikujiro
5. the Straight story
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
1. Vibrator
2. The Straight Story
3. The Doom Generation
4. Riding in Cars with Boys
5. Bubble Boy
.. qua genre valt hier en daar vast te twijfelen, maar ach, over genres op zich valt ook te twijfelen he.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
1. Kikujiro no Natsu (1999)
2. About Schmidt (2002)
3. O Brother, Where Art Thou? (2000)
4. Vozvrashcheniye (The Return) (2003)
5. Badlands (1973)
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
1 - Pierrot le Fou (5*) Beste speelfilm van Jean-Luc Godard
2 - Bring Me the Head of Alfredo Garcia (5*) Meesterwerk!
3 - Wild at Heart (5 sterren)
4 - Stagecoach (5 sterren)
5 - Professione: Reporter (5 sterren)
6 - The Wizard of Oz (5 sterren)
7 - Down by Law (4,5 sterren)
8 - Bonnie and Clyde (4,5 sterren)
9 - Easy Rider (4,5 sterren)
10 - True Romance (4 sterren)
Helaas heb ik Paris, Texas van Wim Wenders nog niet gezien.
mister blonde
-
- 12461 berichten
- 5408 stemmen
mooie lijst xgogax, maar the Wizard of Oz als roadmovie heb ik wat moeite mee...
Diesel
-
- 9412 berichten
- 0 stemmen
Fear and Loathing in Las Vegas, The Straight Story, Easy Rider, Badlands, Stand by Me, Duel, Fandango, Diarios de Motocicleta.
mister blonde
-
- 12461 berichten
- 5408 stemmen
Och, ik kan me er wel in vinden.
EmDee
-
- 7193 berichten
- 1417 stemmen
In willekeurige volgorde dan maar:
Easy Rider
Central do Brasil
Straight Story
Thelma and Louise
Duel
The Great Race
It's a Mad Mad Mad World
Wild at heart
Convoy
Road Trip
eervolle vermelding:
Rattle and Hum
Diesel
-
- 9412 berichten
- 0 stemmen
Kun je Rainman een roadmovie noemen?
BenicioDelToro
-
- 4178 berichten
- 1391 stemmen
Fear and Loathing in Las Vegas
Easy Rider
Central do Brasil
The Motorcyle Diaries
waidman
-
- 2466 berichten
- 273 stemmen
1 Convoy
2 Easy Rider
3 Thelma and Louise
4 Badlands
5 Mad Max 2
Werwolf
-
- 4604 berichten
- 1197 stemmen
Kun je Rainman een roadmovie noemen?
"Meestal gaat een roadmovie over 2 mensen, die onderweg zijn. Al reizend komt iets moois tot stand of maken ze van alles mee. De roadmovie kan kenmerken hebben van de thriller, de western, de actiefilm, maar ook een drama of een romantisch liefdesverhaal kan de vorm aannemen van een roadmovie. De roadmovie heeft een licht anarchistisch karakter. De personages zijn van huis en een gevoel van vrijheid maakt zich van hen meester. In bijvoorbeeld Thelma & Louise breken Geena Davis en Susan Sarandon uit hun bestaande sleur om een zoektocht naar vrijheid. In Natural Born Killers van Oliver Stone zijn de personages ook op zoek naar vrijheid en liefde. Alle roadmovies zijn een zoektocht. De weg is een goede metafoor voor het zoeken, die meteen veel mogelijkheden biedt om in verschillende situaties te belanden die de 'hopeloosheid en de noodzaak van die zoektocht’ uitdrukken."
Ik denk het wel he
maxcomthrilla
-
- 15565 berichten
- 2761 stemmen
1. Mean Creek *4,5
2. Rat Race * 4,5
3. Roadkill ( Joy Ride ) * 4,5
4. Road Trip * 4,5
5. O Brother Where Art Thou? * 4,0
mikoz
-
- 11297 berichten
- 867 stemmen
Road Trip.
( Ben een beetje leeg qua gedachten )
maxcomthrilla
-
- 15565 berichten
- 2761 stemmen
Y Yu Mama Tambièn *4,5, Without A Paddle, Eurotrip * 4,0 en The Motorcycle Diaries *3,5 zijn trouwens ook geslaagde roadmovies.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Thunderbolt and Lightfoot, heerlijke film, kan ik oneindig vaak zien.
Fear and Loathing In Las Vegas, meesterlijke mix van absurdisme alom
Easy Rider, dé roadmovie misschien wel! Maar kijkt ook lekker weg
Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
1. Kikujiro
2. Gerry
3. The Straight Story
4. Paris, Texas
5. My Own Private Idaho
Allemaal 5 sterren . Laatste is geen echte road movie, maar een stuk ervan wel in ieder geval.
matthijs_013
-
- 3625 berichten
- 5175 stemmen
Roadmovie's, één van mijn favoriete genres.
1. Stand by Me (soort van, toch?)
2. Transamerica
3. True Romance
4. Thelma & Louise
5. My Own Private Idaho
lowhusky
-
- 8230 berichten
- 0 stemmen
Stand by Me
Kikujiro
The Straight Story
The Hitch-Hiker
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Pierrot le fou
The adventures of Priscilla Queen of the desert
Badlands
Fear and loathing in las vegas
stand by me
Mad max 2