• 15.735 nieuwsartikelen
  • 177.880 films
  • 12.199 series
  • 33.965 seizoenen
  • 646.802 acteurs
  • 198.942 gebruikers
  • 9.369.514 stemmen

Een top 10 verspreid over alle media

zoeken in:

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Sorry, heb geen tijd voor een uitgebreide reactie. Alleen even over dat laatste; dat ze uit de verbeelding van een schrijver voortkomen (of beter; uit de ongrijpbare mix van talent, inspiratie, het karakter van de schrijver en diens ervaringen) en dat ze in zekere zin begrensd zijn daardoor (zoals alles begrensd is, behalve het heelal) wil toch nog niet zeggen dat ze geen zelfstandige entiteit zijn? En als dat al zo zou zijn, is dat dan niet louter een probleem voor de auteur maar niet voor de lezer, die immers de schrijver nooit zo goed kan kennen dat hij deze 'begrenzing' als hinderlijk kan ervaren? De facto functioneert het personage als een zelfstandige entiteit.

Lord Flashheart

• 6454 berichten
  • 2375 stemmen

Apollinisch schreef:

Wat is dit? Een statement tegen de elitaire lijstjes? Of slechts een poging om de lachers op je hand te krijgen?

Vooral dat eerste. Ik zag hier een paar lijstjes voorbijkomen waarvan ik uit mijn stoel viel van verbazing. Dat kan ik beter dacht ik zelf. Als je er om kan lachen is het mooi meegenomen natuurlijk. Ik sta trouwens wel achter mijn lijstje. Vind veel van deze "artiesten" serieus beter dan wat ik in andere lijstjes aantref, maar het is idd. niet mijn persoonlijke top 10. Die laatste bespaar ik jullie, want die is niet pretentieus genoeg.

Lord Flashheart

• 6454 berichten
  • 2375 stemmen

Animosh schreef:

En @ Apollinisch: hij heeft Avatar 2.5* gegeven, dus ik ga voor het laatste.

Jammer dat Avatar me heeft verraden, volgens mij dacht mjk87 al dat ik serieus was. Leuk topic overigens.

mjk87 (moderator films)

• 14512 berichten
  • 4509 stemmen

Lord Flashheart schreef:

(quote)
Jammer dat Avatar me heeft verraden, volgens mij dacht mjk87 al dat ik serieus was.

Ik was ook serieus, Forrest Gump past prima in dat lijstje. Pure kitsch, die best te bekijken is.

Lord Flashheart

• 6454 berichten
  • 2375 stemmen

mjk87 schreef:

Ik was ook serieus, Forrest Gump past prima in dat lijstje. Pure kitsch, die best te bekijken is.

Ik vind Avatar de ultieme kitschfilm van de laatste jaren, aangezien het lelijk is, nul diepgang heeft en daarnaast een vreselijk doorzichtig eco-thema. Forrest Gump valt heel wat meer uit te halen, zeker als je enige historische kennis hebt. Past dus niet in mijn lijstje volkskunst.

Onderhond

• 87585 berichten
  • 12833 stemmen

eRCee schreef:

De facto functioneert het personage als een zelfstandige entiteit.

Maar het personage functioneert nooit als "mens", het functioneert als mens zoals de schrijver/regisseur denkt dat mensen functioneren.

Heb daar verder geen problemen mee, maar het staat "waardevolle lessen" wel in de weg vind ik.

Respekked

• 6286 berichten
  • 1228 stemmen

Lord Flashheart schreef:

(quote)
Vooral dat eerste. Ik zag hier een paar lijstjes voorbijkomen waarvan ik uit mijn stoel viel van verbazing. Dat kan ik beter dacht ik zelf. Als je er om kan lachen is het mooi meegenomen natuurlijk. Ik sta trouwens wel achter mijn lijstje. Vind veel van deze "artiesten" serieus beter dan wat ik in andere lijstjes aantref, maar het is idd. niet mijn persoonlijke top 10. Die laatste bespaar ik jullie, want die is niet pretentieus genoeg.

Mijn lach had je op je hand .

Veelzijdige vrouw die een geweldige transformatie heeft doorgemaakt van Disney icoon, naar powerwoman. Een toonbeeld van emancipatie, lef en durf. Haar videoclip Wrecking Ball is baanbrekend op velerlei vlakken: cinematografisch, maar ook als statement. Een dikke vinger naar alle conventionele artiesten!

Apollinisch

• 21297 berichten
  • 0 stemmen

Lord Flashheart schreef:

het is idd. niet mijn persoonlijke top 10. Die laatste bespaar ik jullie, want die is niet pretentieus genoeg.

Lafaard. Als je zo nodig andermans top 10 belachelijk moet maken plaats dan in ieder geval ook je eigen top 10.

beavis

• 6627 berichten
  • 14782 stemmen

Lord Flashheart schreef:

(quote)

ik geef toe dat de literatuur discussie hier wat doordraaft, maar meen je echt dat als mensen met een lijstje komen van kunst/cultuur zaken die hen diep hebben geraakt, misschien zelfs gevormd met als doel dit met anderen te delen en hen wellicht ook enthousiast over iets te maken, dat er sprake is van pretentie? zou je op die manier zelf een lijst samenstellen, of schaam je je misschien over de dingen die je zelf leuk vind, of wat is het anders dat je er zo over doet denken?

danuz

• 12935 berichten
  • 0 stemmen

lord fje is nogsteeds bezig met lastig doen zie ik.

Lord Flashheart

• 6454 berichten
  • 2375 stemmen

Apollinisch schreef:

Lafaard. Als je zo nodig andermans top 10 belachelijk moet maken plaats dan in ieder geval ook je eigen top 10.

Ik maak niemands top 10 belachelijk, ik noem toch ook geen namen? Ik twijfel slechts aan de oprechtheid van sommige lijstjes, maar iemand rechtstreeks daar op aan spreken heeft toch geen zin. Dan word ik om de oren geslagen met "het is een kwestie van smaak". Wat betreft mijn eigen top 10: als je alleen al naar mijn film top 10 kijkt en de KO Persoonlijke top 10 dan weet je precies hoe hier gedacht wordt. Heb helemaal geen zin om lyrisch te doen over de dingen die ik écht mooi vind, als toch niemand daarin geïnteresseerd is.

Onderhond

• 87585 berichten
  • 12833 stemmen

Lord Flashheart schreef:

Heb helemaal geen zin om lyrisch te doen over de dingen die ik écht mooi vind, als toch niemand daarin geïnteresseerd is.

Maar in zo'n fake top 10 zijn wel mensen geïnteresseerd bedoel je ...

Animosh

• 4665 berichten
  • 538 stemmen

Lord Flashheart schreef:

Heb helemaal geen zin om lyrisch te doen over de dingen die ik écht mooi vind, als toch niemand daarin geïnteresseerd is.

Waarom zou niemand daarin geïnteresseerd zijn?

Tonypulp

• 21231 berichten
  • 4608 stemmen

Minderwaardigheidscomplex.

Lord Flashheart

• 6454 berichten
  • 2375 stemmen

Onderhond schreef:

Maar in zo'n fake top 10 zijn wel mensen geïnteresseerd bedoel je ...

Animosh schreef:

Waarom zou niemand daarin geïnteresseerd zijn?

Ik zal er over nadenken. Maar verwacht geen lijstje met allerlei filosofen, nouvelle whatever films en muziek die niet als muziek herkenbaar is.

Lord Flashheart

• 6454 berichten
  • 2375 stemmen

Tonypulp schreef:

Minderwaardigheidscomplex.

Tegenover de zelfverklaarde intellectuele moviemeter elite wel ja. Tegenover de gewone filmliefhebber niet nee.

Bakema NL

• 858 berichten
  • 118 stemmen

Lord Flashheart schreef:

(quote)

(quote)

Ik zal er over nadenken. Maar verwacht geen lijstje met allerlei filosofen, nouvelle whatever films en muziek die niet als muziek herkenbaar is.

Gewoon je eigen voorkeur neerzetten toch?

Als er al elitaire clubjes waar dan ook zouden zijn dan moet je daar gewoon om lachen, zijn vaak niet de personen waar je je druk om moet maken....leven in een eigen wereldje waar ze ook vooral moeten blijven, zijn ze helemaal tevreden met zichzelf ende elkander.

Respekked

• 6286 berichten
  • 1228 stemmen

Alsof er niet even een grapje gemaakt mag worden.

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Onderhond schreef:

Maar het personage functioneert nooit als "mens", het functioneert als mens zoals de schrijver/regisseur denkt dat mensen functioneren.

Heb daar verder geen problemen mee, maar het staat "waardevolle lessen" wel in de weg vind ik.

Als je dan inspiratie, als iets wat boven de auteur uitsteekt, buiten beschouwing laat, zit het leerzame hem nog steeds niet in de persoonlijke mening van de schrijver, maar in de reeds eerder benoemde mogelijkheid je in een ander wezen te verplaatsen.

Animosh

• 4665 berichten
  • 538 stemmen

Nu ja, je verplaatst je natuurlijk niet letterlijk in een ander wezen, maar in een constructie van de auteur. En die constructie reflecteert natuurlijk welzeker bepaalde overtuigingen van de auteur. Waarschijnlijk had je dus beter "een ander perspectief" kunnen schrijven (in plaats van "een ander wezen") - een perspectief dat niet geheel dat van de auteur hoeft te zijn, maar wel onlosmakelijk met zijn/haar perspectief verbonden is.

Madecineman (moderator films)

• 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Leuk maar ook bijna ondoenlijk om idee om zoiets veelomvattends in een top10 te vatten. En toch ga ik een poging wagen, in niet specifieke volgorde;

1) Apocalypse Now; Prachtige hallucinerende koortsige jungletrip die je doet afdalen in het zwartste onbewuste van de ziel. Besef dat we allemaal tot vreselijke dingen in staat zijn als het moment er om vraagt in ons allemaal huist een Kurtz of Willard. Heeft zich diep in mijn (on)bewustzijn genesteld.

2) OK Computer Radiohead; Wellicht niet de meest originele keuze maat wat maakt dat uit als het van de eerste tot de laatste noot kippenvel geeft.

3) 2001; A Space Odyssey; Filosofie was nog nooit zo mooi en gebrek aan emotie nog nooit zo aangrijpend. Mijn favoriete film van grootmeester Kubrick.

4) Im Westen Nichts Neues Erich Maria Remarque; Gelezen in een tijd dat ik het ook niet allemaal even fleurig in zag, dit boek maakte het er niet beter op. Sommige zaken zijn inderdaad zinloos.

5) The Trials of Life David Attenborough; 3e deel en mijn favoriete reeks uit de voortreffelijke life trilogie (Life on Earth, Living Planet gingen hieraan vooraf). In het 3e deel wordt gedrag onderzocht hier wordt voor mijn gevoel de naakte waarheid getoond van het leven op aarde fascinerend in al zijn gruwelijke aspecten. We zien troepen Chimpansees in oorlog met elkaar, Orka's die Zeeleeuwen van het strand plukken, Krokodillen die Zebra's en Gnoes onder water sleuren. Revolutionaire beelden.

6) Bruce Springsteen & The E Street Band Live 1975-1985; Sinds ik bewust van muziek houd is daar Bruce Springsteen. Natuurlijk heeft hij prachtige studio-albums gemaakt (Nebraska!) maar pas echt tot zijn recht komt de muziek live. 3 delen gezongen uit het diepst van het hart uit de gouden jaren van Bruce Springsteen.

7) Once Upon a Time in the West; De ultieme schoonheid in beeld en geluid. Schoonheid laat zich niet in een keurslijf wringen. Romantisch eerbetoon aan zowel vrouwelijkheid als mannelijkheid.

8 ) Fawlty Towers; Neuroot John Cleese gaat 2 seizoenen compleet los. Briljante humor. Ik ben ooit naar een Fawlty Towers dinnershow geweest om tenminste iets van het gevoel mee te kunnen krijgen.

9) Lord of the Rings Tolkien; Wat zal ik zeggen, eens in de zoveel tijd blaas ik het stof van de cover en begin ik gewoon weer bij pagina 1 om opnieuw op reis te gaan in Middle Earth.

10) Sonic Youth Daydream Nation; Dirty was de plaat waarmee ik deze band ontdekte maar de dromerige noise van Daydream Nation, hielp me door het ergste van de pubertijd heen. Heden ten dage nog steeds ongekend mooi.

En dit geplaatst hebbende realiseer ik me dat ik hiermee eigenlijk vooral veel van mijn favoriete muziek en films te kort doe.

danuz

• 12935 berichten
  • 0 stemmen

Zijn er nog mensen die hier een bijdrage aan willen leveren?

Apollinisch

• 21297 berichten
  • 0 stemmen

Ik wil mijn top 10 graag updaten.

Out:

- Mad men

In:

- Het tweeluik Gilead en Thuis van Marilynne Robinson

- Rectify

Toelichting volgt later.

Prinz

• 1085 berichten
  • 4221 stemmen

In willekeurige volgorde.

1. Fjodor Dostojewski - Misdaad en Straf

Verpletterende koortsdroom.

2. Michaël Borremans

Grandioze schilderkunst.

3. Scott Fitzgerald - Tender is the Night

De romantiek.

4. Anna Teresa de Keersmaeker - Rosas danst Cesena

Wondermooie poëtische, lyrische en inspirerende dansvoorstelling.

5. Terrence Malick - The Tree of Life

Omvergeblazen door cinema.

6. Chet Baker

Rode wijn, duisternis en Chet.

7. Low - I Could Live in Hope

De pakkende schoonheid van deze plaat. Zo eerlijk, zo oprecht, scheurend.

8. Elen Klimov - Idi i Smotri

Deze film scheurt ook langs alle kanten. BAM.

9. Slowdive - Souvlaki

Weer zo'n plaat waarvoor ik op mijn knieën ga. Divine.

10. Allegri - Miserere Mei Deus

deus ex machina dit staat boven alles

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Prinz: ben je bekend met het boek Melodieën van Helmut Krausser (klik)? Geeft een volledig fictieve maar erg aardige achtergrond aan het Miserere van Allegri.

Prinz

• 1085 berichten
  • 4221 stemmen

eRCee schreef:

Prinz: ben je bekend met het boek Melodieën van Helmut Krausser? Geeft een volledig fictieve maar erg aardige achtergrond aan het Miserere van Allegri.

Nee eerlijk gezegd niet, moet ik eens bekijken. Bedankt

horizons

• 5687 berichten
  • 2402 stemmen

Apart. Nog nooit zo aangevlogen. Eens kijken of ik dit snel kan neer zetten (1ste dingen die in je opkomen zijn meestal goed dan)

1. Lord of the Rings van JRR Tolkien De Fantasy boeken voor mij. De archetypes, het avontuur. Voor mij werkt het. Blijft een fantastische lees ervaring.

2. Lord of the Rings -- en de films zijn een perfecte verfilming. Ze weten de sfeer van de boeken ontzettend goed te vertalen.

3. tool - 10,000 Days. Muzikaal gezien is dit de cd voor mij.

4. Sensible World of Soccer - het Voetbal spel. Playability voorop en nog altijd niet ingehaald door de eyecandy van een FIFA of PES. Uren, dagen, maanden, jaren spelplezier.

5. Millennium tv serie (die met Lance Henriksen dus niet de Zweedse boeken/serie) - donker, subliem, sterk.

6. A Song of Ice and Fire van George RR Martin, daar waar LotR wat meer "fantasy" nestelt deze serie zich in met een ander soort "fantasy" in een gelaagd verhaal met geweldige karakter uitdiepingen.

7. Mario Galaxy - Een ontzettend mooi spel met een heerlijke gameplay en leveldesign. In een leuk en mooi verhaaltje gesettled.

8. X-Files tot en met seizoen 4. Gewoon jeugdsentiment die serie. Aliens, complotten, mysterieuze zaken in een leuke serie verpakt.

9. Monkey Island 2: Le Chuck's Revenge - geestig (!), leuke puzzels, klassiek adventure

10. El Fauno del Laberinto, magistraal (donker) sprookje.

Moet het hierbij laten, want er zijn nog zoveel dingen die ik gewoon goed vind en van genoten heb of dat nu tv, witte doek, game of boek is.

edit! Video Games!

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Mooi lijstje, ook al zijn sommige titels echt mijn ding niet. Van games ken ik niet echt iets. X-Files en El Laberinto del Fauno liggen me wel.

Malick

• 9142 berichten
  • 640 stemmen

Malick schreef:

Boek / Muziek / Film.

01. Hasse Simonsdochter (Thea Beckman)

02. Das Rheingold (Richard Wagner)

02. The Tree of Life (Terrence Malick)

En als vierde kunstvorm wil ik dit bijzondere (abstracte) beeldhouwwerk toevoegen. Merkte het twee jaar geleden al op tijdens mijn reis door Hongarije en nu kwam ik het alweer tegen. Het raakt me op zoveel niveaus / fases in me leven dat ik het nauwelijks in woorden kan vangen. Je kunt het overigens vinden in Balatonfüred. Indrukwekkend!

https://pbs.twimg.com/media/Cng1d_UXgAIjhbH.jpg

https://pbs.twimg.com/media/Cng1aFRWgAAX_Qv.jpg

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1725 stemmen

Hmm, moeilijk onderling te vergelijken dingen, zeker omdat mijn muziek anders is dan dat van filmsmaak, hoewel er één overeenkomst lijkt te zijn. Namelijk dat tekst net zoals het verhaal in een film niet het belangrijkste is voor mij, en dat is nog duidelijker qua muziek. Boeken lees ik amper, dus daar kan ik niet over oordelen en laat ik weg. Tv-reeksen en games zal ik sporadisch ook meenemen.

1. The Neon Demon

2. Crass - Reality Asylum. Prachtig hoe je met tekst zo iets intimiderend en stijlvol kunt neerzetten, met één en al waarheid. Het is niet mijn meest beluisterde song, maar ik krijg altijd kippenvel van de impact ervan.

3. Bin-Jip

4. B-Complex - Beautiful Lies. Elektronische song over het zich bewust anders moeten gedragen in de maatschappij, vandaar: mooie leugens. Natuurlijk vooral zeer sterk elektronisch, en een lekkere plaat. Girl with Flower ook een goede plaat.

5. Grimes - Dream Fortress, een soort van moderne en meer psychedelische/elektronische Enya. Maar toch zo ijzersterk. ... Wie dacht dat elektronische muziek alleen maar populaire inspiratieloze muziek bevatte, zit toch zo mis.

6. Grimes - Genesis

7. City of God

8. Fucking Amal

9. 2001: A Space Odyssey

10. Majical Cloudz ft. Grimes - Song For Ric - Dit vind ik echt zo goed... .

11. Un Condamné à Mort S'est Échappé ou Le Vent Souffle Où Il Veut

12. Taxi Driver

13. Fight Club

14. Grimes - Vanessa

15. The Guest

16. Drive

17. Lilja 4-Ever

18. Purity Ring - Odebear

19. Majical Cloudz - Childhood'...

20. Spring Breakers

21. Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom

22. Grimes - Weregild

23. Grimes - Be A Body

24. Grimes - Venus in Fleurs

25. Majical Cloudz - Downtown

Ik heb een erg afwijkende muzieksmaak trouwens. Ik hoor de populaire songs echt niet graag, maar die kwaliteitsvolle muziek kan me ook maar weinig bekoren. Daarom kwaliteitsvolle alternatieve muziek. En meer dan eens elektronisch, hoewel ik alles kan waarderen. Grimes is zo goed. In een hypothetische top 100 had ze wellicht meer dan 15 nummers in de lijst, zelfs met alles inbegrepen.

Misschien maak ik straks een 25-50, want ik vond het tot nu toe niet waard om een serie of game op te noemen.

Het landenklassement ziet er plots ook anders uit...

1. Canada - 10

2. Verenigde Staten - 5

3. Frankrijk - 2

3. Zweden - 2

3. Zuid-Korea - 2

3. Verenigd Koninkrijk -2

7. Slowakije - 1

7. Brazilie - 1

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.