- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Een top 10 verspreid over alle media
Een top 10 verspreid over alle media
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
Sorry, heb geen tijd voor een uitgebreide reactie. Alleen even over dat laatste; dat ze uit de verbeelding van een schrijver voortkomen (of beter; uit de ongrijpbare mix van talent, inspiratie, het karakter van de schrijver en diens ervaringen) en dat ze in zekere zin begrensd zijn daardoor (zoals alles begrensd is, behalve het heelal) wil toch nog niet zeggen dat ze geen zelfstandige entiteit zijn? En als dat al zo zou zijn, is dat dan niet louter een probleem voor de auteur maar niet voor de lezer, die immers de schrijver nooit zo goed kan kennen dat hij deze 'begrenzing' als hinderlijk kan ervaren? De facto functioneert het personage als een zelfstandige entiteit.
Lord Flashheart
-
- 6454 berichten
- 2375 stemmen
Wat is dit? Een statement tegen de elitaire lijstjes? Of slechts een poging om de lachers op je hand te krijgen?
Lord Flashheart
-
- 6454 berichten
- 2375 stemmen
En @ Apollinisch: hij heeft Avatar 2.5* gegeven, dus ik ga voor het laatste.
mjk87 (moderator films)
-
- 14512 berichten
- 4509 stemmen
Ik was ook serieus, Forrest Gump past prima in dat lijstje. Pure kitsch, die best te bekijken is.
Lord Flashheart
-
- 6454 berichten
- 2375 stemmen
Ik was ook serieus, Forrest Gump past prima in dat lijstje. Pure kitsch, die best te bekijken is.
Onderhond
-
- 87585 berichten
- 12833 stemmen
De facto functioneert het personage als een zelfstandige entiteit.
Maar het personage functioneert nooit als "mens", het functioneert als mens zoals de schrijver/regisseur denkt dat mensen functioneren.
Heb daar verder geen problemen mee, maar het staat "waardevolle lessen" wel in de weg vind ik.
Respekked
-
- 6286 berichten
- 1228 stemmen
Mijn lach had je op je hand
.
Veelzijdige vrouw die een geweldige transformatie heeft doorgemaakt van Disney icoon, naar powerwoman. Een toonbeeld van emancipatie, lef en durf. Haar videoclip Wrecking Ball is baanbrekend op velerlei vlakken: cinematografisch, maar ook als statement. Een dikke vinger naar alle conventionele artiesten! 
Apollinisch
-
- 21297 berichten
- 0 stemmen
het is idd. niet mijn persoonlijke top 10. Die laatste bespaar ik jullie, want die is niet pretentieus genoeg.
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
ik geef toe dat de literatuur discussie hier wat doordraaft, maar meen je echt dat als mensen met een lijstje komen van kunst/cultuur zaken die hen diep hebben geraakt, misschien zelfs gevormd met als doel dit met anderen te delen en hen wellicht ook enthousiast over iets te maken, dat er sprake is van pretentie? zou je op die manier zelf een lijst samenstellen, of schaam je je misschien over de dingen die je zelf leuk vind, of wat is het anders dat je er zo over doet denken?
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
lord fje is nogsteeds bezig met lastig doen zie ik.
Lord Flashheart
-
- 6454 berichten
- 2375 stemmen
Lafaard. Als je zo nodig andermans top 10 belachelijk moet maken plaats dan in ieder geval ook je eigen top 10.
Onderhond
-
- 87585 berichten
- 12833 stemmen
Heb helemaal geen zin om lyrisch te doen over de dingen die ik écht mooi vind, als toch niemand daarin geïnteresseerd is.
Maar in zo'n fake top 10 zijn wel mensen geïnteresseerd bedoel je ...
Animosh
-
- 4665 berichten
- 538 stemmen
Heb helemaal geen zin om lyrisch te doen over de dingen die ik écht mooi vind, als toch niemand daarin geïnteresseerd is.
Waarom zou niemand daarin geïnteresseerd zijn?
Lord Flashheart
-
- 6454 berichten
- 2375 stemmen
Maar in zo'n fake top 10 zijn wel mensen geïnteresseerd bedoel je ...
Waarom zou niemand daarin geïnteresseerd zijn?
Ik zal er over nadenken. Maar verwacht geen lijstje met allerlei filosofen, nouvelle whatever films en muziek die niet als muziek herkenbaar is.
Lord Flashheart
-
- 6454 berichten
- 2375 stemmen
Minderwaardigheidscomplex.
Bakema NL
-
- 858 berichten
- 118 stemmen
Ik zal er over nadenken. Maar verwacht geen lijstje met allerlei filosofen, nouvelle whatever films en muziek die niet als muziek herkenbaar is.
Gewoon je eigen voorkeur neerzetten toch?
Als er al elitaire clubjes waar dan ook zouden zijn dan moet je daar gewoon om lachen, zijn vaak niet de personen waar je je druk om moet maken....leven in een eigen wereldje waar ze ook vooral moeten blijven, zijn ze helemaal tevreden met zichzelf ende elkander.
Respekked
-
- 6286 berichten
- 1228 stemmen
Alsof er niet even een grapje gemaakt mag worden.
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
Maar het personage functioneert nooit als "mens", het functioneert als mens zoals de schrijver/regisseur denkt dat mensen functioneren.
Heb daar verder geen problemen mee, maar het staat "waardevolle lessen" wel in de weg vind ik.
Animosh
-
- 4665 berichten
- 538 stemmen
Nu ja, je verplaatst je natuurlijk niet letterlijk in een ander wezen, maar in een constructie van de auteur. En die constructie reflecteert natuurlijk welzeker bepaalde overtuigingen van de auteur. Waarschijnlijk had je dus beter "een ander perspectief" kunnen schrijven (in plaats van "een ander wezen") - een perspectief dat niet geheel dat van de auteur hoeft te zijn, maar wel onlosmakelijk met zijn/haar perspectief verbonden is.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Leuk maar ook bijna ondoenlijk om idee om zoiets veelomvattends in een top10 te vatten. En toch ga ik een poging wagen, in niet specifieke volgorde;
1) Apocalypse Now; Prachtige hallucinerende koortsige jungletrip die je doet afdalen in het zwartste onbewuste van de ziel. Besef dat we allemaal tot vreselijke dingen in staat zijn als het moment er om vraagt in ons allemaal huist een Kurtz of Willard. Heeft zich diep in mijn (on)bewustzijn genesteld.
2) OK Computer Radiohead; Wellicht niet de meest originele keuze maat wat maakt dat uit als het van de eerste tot de laatste noot kippenvel geeft.
3) 2001; A Space Odyssey; Filosofie was nog nooit zo mooi en gebrek aan emotie nog nooit zo aangrijpend. Mijn favoriete film van grootmeester Kubrick.
4) Im Westen Nichts Neues Erich Maria Remarque; Gelezen in een tijd dat ik het ook niet allemaal even fleurig in zag, dit boek maakte het er niet beter op. Sommige zaken zijn inderdaad zinloos.
5) The Trials of Life David Attenborough; 3e deel en mijn favoriete reeks uit de voortreffelijke life trilogie (Life on Earth, Living Planet gingen hieraan vooraf). In het 3e deel wordt gedrag onderzocht hier wordt voor mijn gevoel de naakte waarheid getoond van het leven op aarde fascinerend in al zijn gruwelijke aspecten. We zien troepen Chimpansees in oorlog met elkaar, Orka's die Zeeleeuwen van het strand plukken, Krokodillen die Zebra's en Gnoes onder water sleuren. Revolutionaire beelden.
6) Bruce Springsteen & The E Street Band Live 1975-1985; Sinds ik bewust van muziek houd is daar Bruce Springsteen. Natuurlijk heeft hij prachtige studio-albums gemaakt (Nebraska!) maar pas echt tot zijn recht komt de muziek live. 3 delen gezongen uit het diepst van het hart uit de gouden jaren van Bruce Springsteen.
7) Once Upon a Time in the West; De ultieme schoonheid in beeld en geluid. Schoonheid laat zich niet in een keurslijf wringen. Romantisch eerbetoon aan zowel vrouwelijkheid als mannelijkheid.
8 ) Fawlty Towers; Neuroot John Cleese gaat 2 seizoenen compleet los. Briljante humor. Ik ben ooit naar een Fawlty Towers dinnershow geweest om tenminste iets van het gevoel mee te kunnen krijgen.
9) Lord of the Rings Tolkien; Wat zal ik zeggen, eens in de zoveel tijd blaas ik het stof van de cover en begin ik gewoon weer bij pagina 1 om opnieuw op reis te gaan in Middle Earth.
10) Sonic Youth Daydream Nation; Dirty was de plaat waarmee ik deze band ontdekte maar de dromerige noise van Daydream Nation, hielp me door het ergste van de pubertijd heen. Heden ten dage nog steeds ongekend mooi.
En dit geplaatst hebbende realiseer ik me dat ik hiermee eigenlijk vooral veel van mijn favoriete muziek en films te kort doe.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Zijn er nog mensen die hier een bijdrage aan willen leveren?
Apollinisch
-
- 21297 berichten
- 0 stemmen
Ik wil mijn top 10 graag updaten.
Out:
- Mad men
In:
- Het tweeluik Gilead en Thuis van Marilynne Robinson
- Rectify
Toelichting volgt later.
Prinz
-
- 1085 berichten
- 4221 stemmen
In willekeurige volgorde.
1. Fjodor Dostojewski - Misdaad en Straf
Verpletterende koortsdroom.
2. Michaël Borremans
Grandioze schilderkunst.
3. Scott Fitzgerald - Tender is the Night
De romantiek.
4. Anna Teresa de Keersmaeker - Rosas danst Cesena
Wondermooie poëtische, lyrische en inspirerende dansvoorstelling.
5. Terrence Malick - The Tree of Life
Omvergeblazen door cinema.
6. Chet Baker
Rode wijn, duisternis en Chet.
7. Low - I Could Live in Hope
De pakkende schoonheid van deze plaat. Zo eerlijk, zo oprecht, scheurend.
8. Elen Klimov - Idi i Smotri
Deze film scheurt ook langs alle kanten. BAM.
9. Slowdive - Souvlaki
Weer zo'n plaat waarvoor ik op mijn knieën ga. Divine.
10. Allegri - Miserere Mei Deus
deus ex machina dit staat boven alles
Prinz
-
- 1085 berichten
- 4221 stemmen
Prinz: ben je bekend met het boek Melodieën van Helmut Krausser? Geeft een volledig fictieve maar erg aardige achtergrond aan het Miserere van Allegri.
Nee eerlijk gezegd niet, moet ik eens bekijken. Bedankt 
horizons
-
- 5687 berichten
- 2402 stemmen
Apart. Nog nooit zo aangevlogen. Eens kijken of ik dit snel kan neer zetten (1ste dingen die in je opkomen zijn meestal goed dan)
1. Lord of the Rings van JRR Tolkien De Fantasy boeken voor mij. De archetypes, het avontuur. Voor mij werkt het. Blijft een fantastische lees ervaring.
2. Lord of the Rings -- en de films zijn een perfecte verfilming. Ze weten de sfeer van de boeken ontzettend goed te vertalen.
3. tool - 10,000 Days. Muzikaal gezien is dit de cd voor mij.
4. Sensible World of Soccer - het Voetbal spel. Playability voorop en nog altijd niet ingehaald door de eyecandy van een FIFA of PES. Uren, dagen, maanden, jaren spelplezier.
5. Millennium tv serie (die met Lance Henriksen dus niet de Zweedse boeken/serie) - donker, subliem, sterk.
6. A Song of Ice and Fire van George RR Martin, daar waar LotR wat meer "fantasy" nestelt deze serie zich in met een ander soort "fantasy" in een gelaagd verhaal met geweldige karakter uitdiepingen.
7. Mario Galaxy - Een ontzettend mooi spel met een heerlijke gameplay en leveldesign. In een leuk en mooi verhaaltje gesettled.
8. X-Files tot en met seizoen 4. Gewoon jeugdsentiment die serie. Aliens, complotten, mysterieuze zaken in een leuke serie verpakt.
9. Monkey Island 2: Le Chuck's Revenge - geestig (!), leuke puzzels, klassiek adventure
10. El Fauno del Laberinto, magistraal (donker) sprookje.
Moet het hierbij laten, want er zijn nog zoveel dingen die ik gewoon goed vind en van genoten heb of dat nu tv, witte doek, game of boek is.
edit! Video Games!
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Mooi lijstje, ook al zijn sommige titels echt mijn ding niet. Van games ken ik niet echt iets. X-Files en El Laberinto del Fauno liggen me wel.
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Boek / Muziek / Film.
01. Hasse Simonsdochter (Thea Beckman)
02. Das Rheingold (Richard Wagner)
02. The Tree of Life (Terrence Malick)
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1725 stemmen
Hmm, moeilijk onderling te vergelijken dingen, zeker omdat mijn muziek anders is dan dat van filmsmaak, hoewel er één overeenkomst lijkt te zijn. Namelijk dat tekst net zoals het verhaal in een film niet het belangrijkste is voor mij, en dat is nog duidelijker qua muziek. Boeken lees ik amper, dus daar kan ik niet over oordelen en laat ik weg. Tv-reeksen en games zal ik sporadisch ook meenemen.
1. The Neon Demon
2. Crass - Reality Asylum. Prachtig hoe je met tekst zo iets intimiderend en stijlvol kunt neerzetten, met één en al waarheid. Het is niet mijn meest beluisterde song, maar ik krijg altijd kippenvel van de impact ervan.
3. Bin-Jip
4. B-Complex - Beautiful Lies. Elektronische song over het zich bewust anders moeten gedragen in de maatschappij, vandaar: mooie leugens. Natuurlijk vooral zeer sterk elektronisch, en een lekkere plaat. Girl with Flower ook een goede plaat.
5. Grimes - Dream Fortress, een soort van moderne en meer psychedelische/elektronische Enya. Maar toch zo ijzersterk. ... Wie dacht dat elektronische muziek alleen maar populaire inspiratieloze muziek bevatte, zit toch zo mis.
7. City of God
8. Fucking Amal
9. 2001: A Space Odyssey
10. Majical Cloudz ft. Grimes - Song For Ric - Dit vind ik echt zo goed... .
11. Un Condamné à Mort S'est Échappé ou Le Vent Souffle Où Il Veut
12. Taxi Driver
13. Fight Club
14. Grimes - Vanessa
15. The Guest
16. Drive
17. Lilja 4-Ever
19. Majical Cloudz - Childhood'...
20. Spring Breakers
21. Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom
Ik heb een erg afwijkende muzieksmaak trouwens. Ik hoor de populaire songs echt niet graag, maar die kwaliteitsvolle muziek kan me ook maar weinig bekoren. Daarom kwaliteitsvolle alternatieve muziek. En meer dan eens elektronisch, hoewel ik alles kan waarderen. Grimes is zo goed. In een hypothetische top 100 had ze wellicht meer dan 15 nummers in de lijst, zelfs met alles inbegrepen.
Misschien maak ik straks een 25-50, want ik vond het tot nu toe niet waard om een serie of game op te noemen.
Het landenklassement ziet er plots ook anders uit...
1. Canada - 10
2. Verenigde Staten - 5
3. Frankrijk - 2
3. Zweden - 2
3. Zuid-Korea - 2
3. Verenigd Koninkrijk -2
7. Slowakije - 1
7. Brazilie - 1