• 15.747 nieuwsartikelen
  • 178.079 films
  • 12.212 series
  • 33.983 seizoenen
  • 647.066 acteurs
  • 199.011 gebruikers
  • 9.372.269 stemmen

Meest ondergewaardeerde films op MovieMeter (en IMDb)

zoeken in:

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Goodfella_90 schreef:

High Noon is trouwens ook behoorlijk ondergewaardeerd hier.

En hier ben ik het weer mee eens

Mc

• 1006 berichten
  • 2092 stemmen

Turkeyloverz schreef:

The Negotiator

Poisonthewell

• 4939 berichten
  • 13401 stemmen

Vandaag A Simple Plan nog eens gekeken. En die 5* die ik stevig laat staan steken toch wel af tegen het 3,66 gemiddelde.

BlueJudaskiss (moderator films)

• 11900 berichten
  • 5309 stemmen

Turkeyloverz schreef:

Hearts in Atlantis

Man on the Moon

The Negotiator

Stir of Echoes

D-ark

• 1755 berichten
  • 420 stemmen

The Negotiator natuurlijk

Mc

• 1006 berichten
  • 2092 stemmen

check even het de berichtjes hierboven, dan had je gezien dat die al genoemd werd...

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

Hard Target is ongetwijfeld zwaar ondergewaardeerd hier. Onbegrijpelijk lage score...

Alastor

• 2634 berichten
  • 3018 stemmen

Cube 2: Hypercube heeft een gemiddelde van 2,78 op deze site. Terwijl men normaalgesproken toch erg gul is met het uitdelen van sterren.

De film heeft een compleet andere insteek dan 'Cube'; het is ook door een andere regisseur gemaakt. Enkel het basisprincipe van de verschillende kubussen die met elkaar in verbinding staan is hetzelfde. Doordat men verwacht een vervolg te zien op 'Cube' zullen de liefhebbers van een koude kermis thuiskomen, omdat ze een totaal andere film voorgeschoteld krijgen.

Veel 'Cube'-liefhebbers zullen dan ook een soort van -gevoel overhouden en laag stemmen.

De film verdient dat absoluut niet; ik ben er ook zeker van dat mensen Hypercube hoger en beter beoordelen als ze geen andere Cube-film gezien hebben.

Goodfella_90

• 10407 berichten
  • 2595 stemmen

The Thin Red Line (1998) wordt hier ook enorm ondergewaardeerd. Die behoort minstens bij de beste 100 te staan.

DieGo

• 5808 berichten
  • 2365 stemmen

The Postman

mikey

• 28986 berichten
  • 5138 stemmen

Breathless! Scoort een 1.98 op 37 stemmen? Nou ja ronduit belachelijk voor zo'n sfeervolle film met de beste Gere ever!!

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

En Shane hoort ook hier thuis. Niet alleen ondergewaardeerd maar ook nog vaak verkeerd begrepen.

Madecineman (moderator films)

• 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Goodfella_90 schreef:

The Thin Red Line (1998) wordt hier ook enorm ondergewaardeerd. Die behoort minstens bij de beste 100 te staan.

Absoluut mee eens Een van de mooiere films die ik ken staat in mijn persoonlijke top50

Verder ook behoorlijk ondergewaardeerd;

Desperado

Three Kings

Natural Born Killers

Snow White and the seven dwarfs

Vooral verkeerd begrepen films denk ik (en met name dan de laatste )

us_raider

• 2034 berichten
  • 0 stemmen

Alastor schreef:

Cube 2: Hypercube heeft een gemiddelde van 2,78 op deze site. Terwijl men normaalgesproken toch erg gul is met het uitdelen van sterren.

De film heeft een compleet andere insteek dan 'Cube'; het is ook door een andere regisseur gemaakt. Enkel het basisprincipe van de verschillende kubussen die met elkaar in verbinding staan is hetzelfde. Doordat men verwacht een vervolg te zien op 'Cube' zullen de liefhebbers van een koude kermis thuiskomen, omdat ze een totaal andere film voorgeschoteld krijgen.

Veel 'Cube'-liefhebbers zullen dan ook een soort van -gevoel overhouden en laag stemmen.

De film verdient dat absoluut niet; ik ben er ook zeker van dat mensen Hypercube hoger en beter beoordelen als ze geen andere Cube-film gezien hebben.

Wat maakt Hypercube dan volgens jou zo goed? Ik vond dat dimensionale gedoe maar niks, Cube Zero vond ik de beste uit de reeks.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Madecineman schreef:

Snow White and the seven dwarfs

Vooral verkeerd begrepen films denk ik (en met name dan de laatste )

Huh? Wat valt er niet aan Sneeuwwitje te begrijpen?

• 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Vandaar

Maar denk wel dat veel mensen niet beseffen dat Sneeuwwitje de eerste echte lange animatiefilm ooit is. Puur voor het pionierwerk verdient die film al meer dan dan de erg povere 3.26 waar hij nu op staat.

Daarnaast is het ook een tijdloze klassieker in mijn ogen. Sterke karakters (de dwergen, de heks, sneeuwwitje zelf), helder verhaal en scenario. Hij is nog steeds erg vermakelijk voor jong en oud. Dus; Hup Sneeuwwitje hup!

Halcyon

• 9952 berichten
  • 0 stemmen

us_raider schreef:

Wat maakt Hypercube dan volgens jou zo goed? Ik vond dat dimensionale gedoe maar niks, Cube Zero vond ik de beste uit de reeks.

Je kan toch niet ontkennen dat Hypercube visueel prachtig in mekaar zit? Wat die vierde dimensie betreft, persoonlijk vond ik het erg origineel, maar dat hangt natuurlijk af van persoon tot persoon. Ik vond Hypercube overigens een goede film, maar niet beter dan Cube. Cube Zero vond ik overbodig eerlijk gezegd.

Silvio Dante

• 2943 berichten
  • 2153 stemmen

Mee eens, Cube zero verbrotte gewoon het mysterie dat achter de kubussen zat. Wat mij ook opvalt is dat steeds dezelfde personage's voorkomen in de cube-films:
een politieman die zich later in de film ontpopt tot moordmachine en een moederfiguur die zich verzet tegen de flik. Je moet er echt 'ns op letten.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Madecineman schreef:

Vandaar

Maar denk wel dat veel mensen niet beseffen dat Sneeuwwitje de eerste echte lange animatiefilm ooit is. Puur voor het pionierwerk verdient die film al meer dan dan de erg povere 3.26 waar hij nu op staat.

Daarnaast is het ook een tijdloze klassieker in mijn ogen. Sterke karakters (de dwergen, de heks, sneeuwwitje zelf), helder verhaal en scenario. Hij is nog steeds erg vermakelijk voor jong en oud. Dus; Hup Sneeuwwitje hup!

Ik denk dat mensen zich wel degelijk bewust zijn van het feit dat Sneeuwwitje de eerste lange tekenfilm was, maar dat ze de film het ondanks dat toch niet genoeg de meoite waard vinden. Volgens mij begrijpt niemand Sneeuwwitje verkeerd.

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Madecineman schreef:

Maar denk wel dat veel mensen niet beseffen dat Sneeuwwitje de eerste echte lange animatiefilm ooit is.

Wat denk je van deze: Lotte Reiniger

• 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Okay, eerste lange tekenfilm was een betere woordkeuze geweest. Neemt niet weg dat Walt en zijn tekenaars zo'n beetje het wiel hebben moeten uitvinden voor deze film.

En One Ring ik denk dat veel mensen sneeuwwitje (alsook wel andere klassieke sprookjes) inderdaad niet goed begrijpen. Maar al te vaak wordt het afgedaan als aardige kleuterverhaaltjes voor het slapen gaan.

Sprookjes zijn echter helemaal geen kinderverhalen van oorsprong, zij vinden hun origine in oude folklore. Aan de vaak subtiel erotische boodschappen, de jaloezie en haat tussen moeder en dochter, het verlies van onschuld wordt vaak niet eens meer gedacht.

Eigenlijk is Sneeuwwitje een gruwelijk verhaal over de sexuele strijd tussen moeder en dochter om de gunsten van de vader!

Nu is de bewerking van Disney gemodeleerd naar de verhalen van de Gebr. Brimm en deze hadden al het een en ander opgekuist uit de oude folklore. Moeder wordt stiefmoeder, vader wordt prins en sneeuwwitje blijft de onschuld zelve.

De Disney versie is desalnietemin niet uitgebracht met het idee van een kinderfilm, de film is doorspekt van erotische ladingen en verwijzingen die rechstreeks terug te voeren zijn op de boodschap uit de oerversie van dit verhaal.

Die good oll' Walt was best dirty minded hoor, of denk je dat hij al die jongen grietjes alleen op hun knieën liet vallen om slechts de vloer te laten boenen? Let maar eens op in hoeveel klassieke Disneys bilpartijen van dames in beeld zijn

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat wij een compleet andere versie gezien hebben. Misschien moet ik hem maar een herzien en kijken of ik dezelfde diepgang vind. Maar als er al erotiek in de film zit, doen de zeven dwergen dit te niet. En je gaat mij toch echt niet wijsmaken dat dit geen kinderfilm is.

kos

• 46688 berichten
  • 8846 stemmen

Madecineman schreef:

Eigenlijk is Sneeuwwitje een gruwelijk verhaal over de sexuele strijd tussen moeder en dochter om de gunsten van de vader!

.

ToNe

• 2865 berichten
  • 2336 stemmen

Hehe,

De schrijver Neil Gaiman, liefhebber van mythen en mythevorming, benadrukt maar al te graag de duistere aard van sprookjes en volksvertellingen.

In The Sandman geeft hij bv. een andere versie van Roodkapje die niet zo goed afloopt.

Heb je een bron, Madecineman?

Ik lees zulke dingen wel graag...

Gizzmann

• 5617 berichten
  • 2839 stemmen

Ik word bij het lezen van Grimm angstiger dan bij menig griezelboek. Wanneer er geen gruwel in voor komt is er nog wel een vreemde sfeer die er hangt. Nou ja, niet bij alle verhalen, maar wel bij veel.

Gizzmann

• 5617 berichten
  • 2839 stemmen

De Disney versie lijkt mij juist weer zo'n voorbeeld van waar zo'n folklore erg is opgeleukt. Maar ik heb hem al lang niet meer gezien. Ik heb alleen een tijdje geleden de bos scene gezien en dat is een indrukwekkend stukje cinema, maar in mijn hoofd blijft ook dat blije He Ho hangen en dat haalt juist al die sfeer er uit.

• 7484 berichten
  • 1715 stemmen

The One Ring schreef:

Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat wij een compleet andere versie gezien hebben. (...) En je gaat mij toch echt niet wijsmaken dat dit geen kinderfilm is.

Ik denk dat we wel dezelfde film gezien hebben maar met een andere insteek bekijken Ik dacht zelf dat vroeger (echt vroeger jaren '20 en '30) tekenfilms heel vaak voor een volwassen publiek werden uitgebracht. Het filmpubliek had toen natuurlijk nog nooit scenes met expliciet geweld of erotiek gezien. Bovendien de eerste avondvullende tekenfilm ooit! Denk dat Disney die niet gemaakt heeft met het idee van "slechts" een kinderfilm. Vergelijkbaar met een film als bv. Shrek anno nu, kinderen vinden het net zo leuk als volwassenen maar om duidelijk andere reden.

Bovendien Disneys versie bevat een aantal behoorlijk enge en zelfs gruwlijke scenes. Denk aan de transitie van de stiefmoeder naar heks en haar niet zo fijne dood die uiteindelijk volgt.

Over die erotische lading in Disneys Sneeuwwitje heb ik nog wel een aardig stukje gevonden;

Bij Disney echter hebben de dwergen een merkwaardige verandering doorgemaakt, want ze zijn tegelijkertijd geïnfantiliseerd en geërotiseerd. Ze worden duidelijk verliefd op Sneeuwwitje, maar de relaties blijven platonisch. Zij laten Sneeuwwitje apart slapen en het meisje gaat nooit verder dan een dansje en een kus op het voorhoofd, ook als Dopey zijn lippen uitsteekt voor een mondkus. Maar die is gereserveerd voor de prins. De seksuele spanning doortrekt de hele film, maar haar uitingen zijn platonisch gereglementeerd.

Nu is het niet nodig om psycho-analyticus te zijn om duidelijk te krijgen wat er gebeurt als mannen jarenlang een bloedmooi jong meisje en haar relaties tot mannen in cartoonvorm hebben moeten tekenen, maar dat steeds gesublimeerd moeten doen. Het thematisch verdrongene manifesteert zich bij Disney op het visuele vlak met grote nadruk, in de vorm van klassieke Freudiaanse symbolen voor seksuele organen en seksueel verkeer: de waterput bij de eerste seksuele ontmoeting, de trap naar het slapende Sneeuwwitje, de opgerichte staarten van de dieren die in de poetsscène in allerlei openingen gestoken worden.

Van Walt Disney is overigens bekend dat hij van seksuele grappen hield en een bijzondere interesse had in achterwerken, als object voor bewondering of van tuchtiging. Die anale belangstelling past dan weer bij het grote accent dat poetsen en handen wassen in de film gekregen hebben.

Bron: Welkom in de magische wereld van Walt Disney (auteur onbekend)

• 7484 berichten
  • 1715 stemmen

ToNe schreef:

Hehe,

Heb je een bron, Madecineman?

Ik lees zulke dingen wel graag...

Deze twee vind ikzelf wel goed en intressant;

Sneeuwwitje Meertens Instituut

Once Upon A Psychological T...

Bottumline is imo het feit dat Sneeuwwitje is terug te voeren op een verhaal dat al zo oud is als de mensheid zelf. Ongeacht culturele achtergronden overal ter wereld kom je versies van wat wij dan sprookjes noemen tegen. De kern van deze verhalen bevat dus schijnbaar iets zeer funadamenteels wat ons als mensen overal bezig lijkt te houden en bindt met elkaar. Je zou bijna kunnen zeggen het zit in ons gezamelijke DNA het hoort bij het menszijn.

Wat vindt ik nu zo knap van Disney specifiek (en waarom is de film dus ondergewaardeerd)? Disney heeft met zijn versie de lijn uit de oudere vertellingen doorgetrokken en aantrekkelijk gemaakt voor de moderne mens. De versie die door Disney gemaakt is is de versie waar nu al bijna 70 jaar lang hele generaties mee opgroeien. Vraag aan een kind in 2006 hoe het sprookje van Sneeuwwitje gaat en hoe Sneeuwwitje er uitziet. Ik denk dat bijna 100% met de Disneyversie zal aankomen. Ik vind dat dus erg knap, om 70 jaar lang een film eigenlijk zo actueel en aansprekende te houden. Het duidt gewoon op een fijn gevoel voor wat mensen willen zien en van grote kunde.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Madecineman schreef:

Ik denk dat we wel dezelfde film gezien hebben maar met een andere insteek bekijken Ik dacht zelf dat vroeger (echt vroeger jaren '20 en '30) tekenfilms heel vaak voor een volwassen publiek werden uitgebracht.

Ik moet zeggen dat me opviel er in zowel Dumbo als in Fantasia een of meerdere scènes zitten die niet al te kinderlijk bedoelt kunnen zijn, maar bij Sneeuwwitje heb ik nooit echt stil gestaan bij volwassen lading.

Vergelijkbaar met een film als bv. Shrek anno nu, kinderen vinden het net zo leuk als volwassenen maar om duidelijk andere reden.

Ik ga ervan uit dat je nu niet wilt zeggen dat Shrek ook erotsch getint is, of wel?

de opgerichte staarten van de dieren die in de poetsscène in allerlei openingen gestoken worden.

Ik zal dit nu voortaan met andere ogen beschouwen. Ik twijfel trouwens een beetje aan de waarheid van deze symboliek, aangezien seksueel opgewonden dieren die gaan poetsen niet echt een briljante metafoor zijn.

Komt nog eens bij dat de symboliek niet gewerkt heeft. Niemand, maar dan ook niemand zal aan Sneeuwwitje terugdenken als een erotische film en iedereen ziet het als een kindersprookje Daarbij kan ik ondanks dit alles niet meer waardering voor de film opbrengen. Deze weetjes maken de film niet bepaald leuker of zo. Ik ben wel benieuwd of je ook zulke dingen weet van andere Disneys. Zit er ook iets achter de neus van Pinokkio of zo?

Maar goed, ik denk niet dat deze discussie verder in dit topic past.

• 7484 berichten
  • 1715 stemmen

The One Ring schreef:

Komt nog eens bij dat de symboliek niet gewerkt heeft. Niemand, maar dan ook niemand zal aan Sneeuwwitje terugdenken als een erotische film en iedereen ziet het als een kindersprookje

Nee, dat lijkt me ook niet. Het gaat dan ook om de oervorm van de oorspronkelijke mythe en de min of meer onbewuste verwijzingen daarna in deze film.

Daarbij kan ik ondanks dit alles niet meer waardering voor de film opbrengen.

Jammer, want ik vind het echt een mooie film, maar misschien komt dat wel door de poster die ik als kleine Madecineman boven m'n bed had hangen (of is dit nu ook iets Freudiaans )

Zit er ook iets achter de neus van Pinokkio of zo?

Ik weet nog wel het een en ander over de geheime levens van Assepoester en Roodkapje. Maar dat zou zeker off-topic gaan

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.