- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- De Oscars
De Oscars
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
Het gaat er niet alleen om wat het de buitenwereld boeit of hoe telegeniek het is, maar om (uiteraard subjectieve) waardering vanuit de filmwereld zelf voor de beste prestaties die er in die industrie geleverd worden. Als je een filmeditor bent dan is het wel zuur dat jouw categorie niet als belangrijk wordt gezien door je vakgenoten.
Corran
-
- 368 berichten
- 388 stemmen
SAG gaat voor Smith, Chastain, DeBose en Kotsur. DeBose lijkt me de allergrootste zekerheid voor de oscars, Kotsur/Smith zijn ondertussen wel de uitgesproken favorieten (al blijven de heren uit Power of the Dog wel kanshebbers).
Bij de vrouwelijke hoofdrol blijft het wat gissen. Chastain mogelijk een lichte voorkeur maar Kidman blijft in de buurt, Colman mogelijk de dark horse. Stewart en Cruz gaan niet gebeuren.
Film & regie blijven (voor zover ik zelf kan inschatten) wel allebei bij Power of the Dog. Regie lijkt sowieso een zekerheidje voor Campion, bij film kan 't heel misschien toch iets anders worden, al zou ik dan niet meteen weten wat. Belfast had het momentum, maar is dat helemaal kwijt. Misschien CODA?
skinny_tie
-
- 1227 berichten
- 3648 stemmen
The Academy heeft een 'tussenstand' voor "Fan favorite" bekend gemaakt:
Army of the Dead
Cinderella
Dune
Malignant
Minamata
The Power of the Dog
Sing 2
Spider-Man: No Way Home
The Suicide Squad
Tick, Tick... Boom!
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
Zou grappig zijn als The power of the dog dit ook wint. 
mjk87 (moderator films)
-
- 14516 berichten
- 4514 stemmen
Ik heb echt iets gemist in die film blijkbaar.
dimi303
-
- 3418 berichten
- 3665 stemmen
Oscar voorspelling 2022
Beste film: The Power of the Dog
Beste regie: The Power of the Dog
Beste animatiefilm: Encanto
Beste buitenlandse film: Drive My Car
Beste documentaire: Summer of Soul
Beste acteur: Will Smith ( King Richard )
Beste actrice: Nicole Kidman ( Being The Ricardos )
Beste acteur in bijrol: Kodi Smith-Mcphee ( The Power of The Dog )
Beste actrice in bijrol: Kirsten Dunst ( The Power of The Dog )
Beste original screenplay: Belfast
Beste adapted screenplay: The Power of The Dog
Beste cinematografie: The Power of The Dog
Beste originele muziek: Jonny Greenwood ( The Power of The Dog )
Beste origineel nummer: No Time To Die
Best cinematografie: Arie Wegner ( The Power of The Dog )
Denk ik...
Herziening:
Best film: Belfast
Best Regie: Jane Campion ( The Power of The Dog)
Best animatie film: Encanto
Best buitenlandse film: The Worst Person in The World
Best documentaire: Summer of Soul
Beste acteur: Will Smith ( King Richard )
Beste actrice: Nicole Kidman ( Being The Ricardos)
Best acteur in bijrol: Ciáran Hinds ( Belfast )
Best actrice in bijrol: Judi Dench ( Belfast)
Best origineel screenplay: Belfast
Best adapted screenplay: The Power of the Dog
Best origineel soundtrack: Johnny Greenwood ( The Power of The Dog)
Best origineel nummer: No Time To Die
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
Ik heb er geen verstand van, maar Belfast lijkt mij wel een erg 'kleine' film om te winnen.
Corran
-
- 368 berichten
- 388 stemmen
Ik heb er geen verstand van, maar Belfast lijkt mij wel een erg 'kleine' film om te winnen.
Toch niet kleiner dan Nomadland of Moonlight?
skinny_tie
-
- 1227 berichten
- 3648 stemmen
Het budget van Belfast wordt geschat op 20-25 miljoen dollar. Het budget van Moonlight was 1.5 miljoen dollar. Lijkt me toch wel dat Belfast een veel grotere film is.
Nomadland had een budget van 5 miljoen dollar.
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
Ik heb het niet over budget maar over impact, buzz, kijkersaantallen, status.
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Dit worden de minst spannende Oscars van de laatste jaren ( Misschien wel ooit). Bijna alle winnaars staan eigenlijk al vast. Alleen Beste Actrice en Beste Lied kunnen nog een beetje spannend worden.
Beste film - The Power of the Dog. Verrassend genoeg staat Coda nog het dichtste bij. Op grote afstand.
Beste Regisseur - Jane Campion
Beste Actrice - Jessica Chastain. Kleine kans voor Olivia Colman.
Beste Acteur - Will Smith.
Beste Actrice in een bijrol - Ariana DeBose.
Beste Acteur in een bijrol - Troy Kotsur. Smith-McPhee zou hier ook nog een kans kunnen maken.
Beste adaptatie van een scenario - The Power of the Dog
Beste originele scenario - Licorice Pizza. Kleine kans voor Belfast.
Beste cinematografie/film editing/production design/score/sound/visuele effecten - Allemaal Dune.
Beste internationale film - Drive My Car.
Beste animatiefilm -Enchanto.
Beste lied - No Time to DIe of Enchanto.
Beste kostuums - Cruella
Corran
-
- 368 berichten
- 388 stemmen
Ik heb het niet over budget maar over impact, buzz, kijkersaantallen, status.
Ook dan zijn Nomadland en Moonlight onbekende films die vooral in het prijzencircuit buzz en impact hadden, waarin het grote publiek nauwelijks geïnteresseerd is en die al bij al films zijn die men snel zal vergeten. Films waarbij je "oh ja, dat was ook wel goed" denkt als we worden vernoemd, maar die je nooit gaan te binnen schieten als je de betere films van de voorbije jaren moet opsommen. Net als Belfast. Moonlight had een betere box-office, maar draaide uiteraard in een andere wereld in de zalen. Ik vind ze vergelijkbaar, met als verschil dat Belfast geen oscar voor beste film gaat winnen.
.
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
In mijn beleving had iedereen het destijds over Moonlight, maar kan me vergissen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
De Oscar voor beste tv-film gaat naar ... | De Standaard
Of het nu The power of the dog wordt of toch underdog Coda: hoe dan ook wordt er zondagnacht geschiedenis geschreven. De Oscar zal voor het eerst gaan naar een film van een streamingplatform.
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Misschien een simpele vraag, maar wat maakt het eigenlijk uit of een film geproduceerd wordt door een filmmaatschappij of door een streamingsplatform?
Het is toch gewoon hetzelfde 'trucje'? Regie, cameramensen, geluidstechnici, editors, acteurs etc.... en die maken dan een film samen.
Corran
-
- 368 berichten
- 388 stemmen
Dit worden de minst spannende Oscars van de laatste jaren ( Misschien wel ooit). Bijna alle winnaars staan eigenlijk al vast. Alleen Beste Actrice en Beste Lied kunnen nog een beetje spannend worden.
Beste film - The Power of the Dog. Verrassend genoeg staat Coda nog het dichtste bij. Op grote afstand.
Denk dat het veel closer is dan sommigen denken en dat Coda best serieuze winstkansen heeft. Het is een gewogen stemming en dat is in het nadeel van Power of the Dog. Die heeft ongetwijfeld meer 1e plekken, maar zeker en vast ook meer 10e plekken, daar waar het sympathieke Coda bij iedereen wel in de top 3/4 staat. Verder is de gunfactor bij Coda ook wel groter en heb ik het gevoel dat het bij Power of the Dog volstaat dat Campion wint en vindt men de film niet dermate goed dat het een dubbel moet worden. En als frontrunner kreeg die uiteraard ook zoals gebruikelijk meer backlash/haat dan de rest. Beetje suf, maar hoort er tegenwoordig bij.
Bij films als Dune vraag ik me af of die cinematography én VFX moeten krijgen als al die geweldige beelden grotendeels uit een computer komen. Een prijs voor het camerawerk waarbij greenscreens werden gefilmd, blijf ik raar vinden.
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
Een prijs voor het camerawerk waarbij greenscreens werden gefilmd, blijf ik raar vinden.
Ik niet. De greenscreens (in dit geval werd trouwens gesproken van 'sandscreens') zijn onderdeel van de decorbouw, niet van de cinematografie.
Kisje
-
- 970 berichten
- 1190 stemmen
Iemand een idee waar je de Oscars live kunt kijken in Vlaanderen, Belgie?
Alvast bedankt!
skinny_tie
-
- 1227 berichten
- 3648 stemmen
Misschien een simpele vraag, maar wat maakt het eigenlijk uit of een film geproduceerd wordt door een filmmaatschappij of door een streamingsplatform?
Het is toch gewoon hetzelfde 'trucje'? Regie, cameramensen, geluidstechnici, editors, acteurs etc.... en die maken dan een film samen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Oscars gaan niet meer naar blockbusters: ‘Best leuk, maar of je er echt door wordt geraakt?’ | AD.nl
Filmeditor en Academy-lid Job ter Burg – hij monteerde tientallen films, waaronder Zwartboek, Brimstone en Benedetta – wijst op het feit dat de club met stemmers doelbewust jonger, diverser en internationaler is geworden, om de Oscars meer van deze tijd te maken. Te lang werd geklaagd over ‘die conservatieve, witte mannen die daar nog steeds de dienst uitmaken’.
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Dat is zo, maar dan denk ik toch dat "The Power of the Dog" ook gewoon in de bioscoop te zien is/was, en dat is niet de enige Ik denk dat het onderscheid minder scherp is dan het lijkt.
Even gespeurd: hier lees ik daar meer over.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Oscars gaan niet meer naar blockbusters: ‘Best leuk, maar of je er echt door wordt geraakt?’ | AD.nl
Heb het hele artikel gelezen, ze leggen goed uit waarom mensen afhaken bij de Oscars. De titels die zij nomineren zijn zelden de titels waar ''de massa'' warm voor loopt.
Dat afschuwelijk saaie Power of the Dog zal vannacht wel winnen, let maar op.
Voor mij zijn de Oscars nog net zoveel waard als de Gouden Kalveren. Ook al zo'n lachwekkende prijs.
IH88
-
- 9727 berichten
- 3182 stemmen
Heb het hele artikel gelezen, ze leggen goed uit waarom mensen afhaken bij de Oscars. De titels die zij nomineren zijn zelden de titels waar ''de massa'' warm voor loopt.
Dat afschuwelijk saaie Power of the Dog zal vannacht wel winnen, let maar op.
Voor mij zijn de Oscars nog net zoveel waard als de Gouden Kalveren. Ook al zo'n lachwekkende prijs.
Mmha ik vind het wel meevallen. Het is ook niet zo dat het niveau van de "blockbuster" zo verschrikkelijk hoog is de afgelopen jaren. Alleen Avengers: Endgame en Spider-Man: Into the Spiderverse hadden wel echt genomineerd mogen worden. Over Mission Impossible: Fall Out kan je redetwisten. Blade Runner 2049 schaar ik niet onder blockbuster.
Mensen vergeten ook dat er aardig wat blockbusters gewoon zijn genomineerd de afgelopen jaren. West Side Story, La La Land, Dune, 1917, A Star is Born, Bohemian Rhapsody, Black Panther, Dunkirk, Mad Max: Fury Road, The Wolf of Wall Street, Inception. Avatar, bijna alle films van Tarantino (ook een soort van blockbuster
) etc.
De dalende kijkcijfers hebben denk ik meer te maken met de lange ceremonie, weinig interactie met het publiek en het politiek activisme wat veel mensen de keel begint uit te hangen. Ze zouden eens moeten beginnen met een speciale publieksprijs (waardoor de blockbusters vanzelf belangrijk worden) en een verbod op politiek in speeches. Gewoon kort een bedankwoord en hup, de volgende categorie.
John Milton
-
- 24222 berichten
- 13387 stemmen
ik had een heel verhaal met links en al, maar toen ik op plaatsen drukte was het weg. Jammer dan, niet belangrijk genoeg om nog eens te typen.
Short version:
De meeste publicaties verwachten dat Coda wint. Toch zou PotD me niet compleet verrassen, of een split met Campion die wél director pakt. Ik heb liever PotD dan Coda, maar wat mij betreft zou Dune mogen winnen. Gebeurt niet zo te zien.
Wat betreft international picture verwacht ik Drive my Car, maar hoop Flee (Flugt), die vond ik erg sterk, en kan de extra push wel gebruiken.
skinny_tie
-
- 1227 berichten
- 3648 stemmen
Je zou maar telkens weer naar het Oscartopic gaan om te vertellen dat de Oscars je niet interesseren. Alsof ik elke week naar het No Way Home topic zou gaan om te vertellen hoe gigantisch saai die film is.
Toevallig zojuist de waarschijnlijk beste film van 2022 gezien, die ik ook nog eens enorme hoeveelheden bezoekers trekt. 0% kans op zelfs maar een Nominatie volgend jaar, maar who cares?
skinny_tie
-
- 1227 berichten
- 3648 stemmen
Heb nog niks gehoord over grote hoeveelheden bezoekers voor Turning Red, ook niet in de paar landen waar deze wel in de bioscoop draait.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Je zou maar telkens weer naar het Oscartopic gaan om te vertellen dat de Oscars je niet interesseren. Alsof ik elke week naar het No Way Home topic zou gaan om te vertellen hoe gigantisch saai die film is.
Toevallig zojuist de waarschijnlijk beste film van 2022 gezien, die ik ook nog eens enorme hoeveelheden bezoekers trekt. 0% kans op zelfs maar een Nominatie volgend jaar, maar who cares?
Gek zeg, dat mensen over de Oscars praten op een filmsite in de 2 maanden voor de uitreiking. Hoe bestaat het.