- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Strips
Strips
de-alchemist
-
- 167 berichten
- 87 stemmen
Ik heb vandaag 5 Blueberries gekocht! De eerste vier van de reguliere reeks Luitenant Blueberry (in spin offs ben ik meestal minder geïnteresseerd, maar misschien mis ik wel hele goede strips hierdoor?) en Chihuahua Pearl vanwege de prachtige cover. Kun je deze serie door elkaar lezen of volgen de verhalen elkaar op?
Durango is wat lastiger te vinden heb ik gemerkt, maar ben van plan om naast Blueberry ook Durango te kopen.
Bedankt voor de tips!
Brix
-
- 19257 berichten
- 4676 stemmen
Proficiat met de aankoop.
Wel een heel goed idee (hoewel logisch) om met de eerste delen te beginnen.
Er zit wel verband in die serie.
Sommige verhalen kun je echter ook los van de anderen lezen.
Je zal ook zien dat de tekenstijl erg veranderd, die wordt alsmaar beter.
Die spin-offs zou ik echter zeker niet overslaan, want die zijn zeker niet minder.
Wel leuk dat enthousiasme van jou
Veel leesplezier.
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
De eerste Blueberry-verhalen zijn verschenen als drie- of vierluik.
Chihuahua Pearl behoort ook tot een cyclus. Als ik het goed heb met de Mijn van Prosit, Het spook van de Goudmijn, en het op CP volgende deel Ballade voor een doodskist. Vanaf Angel Face komen er vooral op-zich-zelf-staande avonturen voor.
Voor een liefhebber van spaghetti-westerns zal Durango zeker een goede keus zijn.
Als je geen bezwaar hebt tegen een Engels tekst, is de Amerikaanse comics-reeks JONAH HEX uit de jaren 70 en 80 aan te raden. Spaghetti-westerns met gothic ondertonen, keiharde teksten en extreme close-ups, onamerikaans goed!
Ik weet alleen niet of ze makkelijk verkrijgbaar zijn.
de-alchemist
-
- 167 berichten
- 87 stemmen
Ik zal Blueberry gewoon op volgorde lezen.
Mijn enthousiasme is groot, nadat ik strips jaren heb verwaarloosd.
Als klein kind ontelbare Suske en Wiske strips verslonden maar nadat ik ouder en 'stoerder' werd vergat ik eigenlijk alles wat met strips te maken had. Tot ik exact een jaar geleden in de schuur een doos met al die oude suske en wiskes vond en er weer uit begon te lezen. Sindsdien ben ik een grote liefhebber van strips, manga, comics en ben ik stoerder dan ooit Aanstaand weekend ga ik mogelijk voor het eerst naar een stripbeurs, in Valkenswaard. Al denk ik dat ik die laat schieten en in september naar de stripdagen in Houten ga.
JONAH HEX klinkt interessant. Ik denk dat ze bij cheap-comics.com te verkrijgen zijn.
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
De heersende mening is dat de vroege verhalen de beste zijn (hoewel de latere zeker niet slecht zijn).
Jonah Hex verscheen het eerst in All Star Western, later in Weird Western Tales, nog later kreeg Jonah een eigen serie. De ASW-uitgaven kan ik niet, heb wel een paar WWT's, die inderdaad wel heel erg goed zijn.
Van de Jonah Hex-reeks zijn er een stuk of 90 verschenen. Daarna werd de serie voortgezet als Hex. Hierin werd Hex een science fiction held,
Overigens komt er een speelfim van Jonah Hex aan of hij is er al. Ik vrees dat de oorspronkelijke strip een stuk beter is.
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
@cinema.rex: (afbeelding)
Wat leuk die gelijke voorkeuren.
Bij Bessy kon je bovendien nog wat opsteken over de dierenwereld.
Daar zaten altijd wel wetenswaardigheden in.
Ik heb er nog altijd grote spijt van dat ik die hele serie ooit verkocht heb, uit chronisch geldgebrek weliswaar, haha.
Ik heb nu nog alleen de herdrukken van de eerste delen, en wat losse albums.
Toen ik de Bessy-leeftijd had bereikt, was de serie al een heel eind gevorderd. Ze waren al bij 60 of zo. Ik had er maar een paar, maar die heb ik veel herlezen.
In de jaren 80 heb ik nog een flinke tweedehands partij gekocht van een stuk of 30 exemplaren. Bij een vreemde winkel trouwens, voorin stonden tweedehands strips en boekjes, achterin was een ruimte waar de winkeleigenaar sexfilms vertoonde aan oude mannetjes, maar dit terzijde.
Bij de gekochte exemplaren zaten er veel beneden nummer 29. Dat waren de mooiste. Een jaar of 10,15 later kon ik er een goede prijs voor krijgen en heb ik ze weggedaan. Misschien nog niet eens zozeer voor het geld, maar al die boeken, strips en filmtroep nemen zoveel plaats in.
Hannibal
-
- 9037 berichten
- 3017 stemmen
Ten huize van Willy Vandersteen, 1976
20 jaar geleden alweer dat hij overleed...
Brix
-
- 19257 berichten
- 4676 stemmen
Prachtige reportage Hannibal.
Lang geleden op TV gezien, maar mooi dat het op deze manier weer te bekijken is.
Hannibal
-
- 9037 berichten
- 3017 stemmen
Inderdaad prachtig. Ik had er ooit wel fragmenten van gezien, maar nu voor het eerst helemaal.
louie
-
- 157 berichten
- 8 stemmen
Ja Brix, de gelijkenis is zeker treffend en als SW-liefhebber ga ik de Durango strips maar eens aanschaffen. 1 deel heb ik ooit gehad, dat was Amos. En ik denk dat ie Amos veel weg heeft van de acteur Tomas Milian in face to face en Man Run Man, die gebruikt daarin ook messen/dolken.
louie
-
- 157 berichten
- 8 stemmen
Ik wil ook nog wat zeggen over Suske en Wiske. De 1e Suske en Wiske die ik kreeg was: Het eiland Amoras. De dronken Sus Antigoon, de voor, voor, voorvader van Suske vond ik zo leuk. Daarna was ik er helemaal verzot op en herinner mij de bokkerijders, die hier genoemd wordt, ook heel goed. Heerlijk met een 3-pak mars in mijn kamer lekker onbezorgd lezen. Wat lijkt dat nu lang geleden!
Brix
-
- 19257 berichten
- 4676 stemmen
Suske & Wiske, de oudere delen bedoel ik dan, zijn toch onverslijtbaar gebleken voor wat mij betreft.
Ik ben de tel kwijtgeraakt van de keren dat ik die albums herlezen heb.
Momenteel wéér bezig met een nieuwe ronde.
Ik lees nu alleen de herdrukken van de originele Vlaamstalige uitgaven.
Wát een humor wist Vandersteen daarin te verwerken.
Vaak inspelende op politieke situaties of figuren uit de periode waarin die albums zijn verschenen, en wellicht niet zo begrijpelijk voor jongere lezers.
Maar ik herken het meeste ervan wel, en lig vaak in een deuk van het lachen.
Oude tijden herleven door die stripverhalen.
Vandersteen heeft aan ons een ware schat achtergelaten.
Walkure
-
- 1690 berichten
- 0 stemmen
Zijn er hier liefhebbers van de (in mijn ogen) beste Franse striptekenaar, Jacques Tardi?
geestelijk vader van onder andere Isabella Avondrood en de in beeldverhaal omgezette misdaadreeks van schrijver Leo Malet, de avonturen van Nestor Burma.
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Yep, maar of Tardi echt de beste Franse striptekenaar is, weet ik niet.
Vooral de vroege avonturen van Isabella vond ik erg goed. De misdaadreeks ook, Nestor Burma ken ik niet.
Tardi maakte school. Veel andere tekenaars gingen ook in een dergelijke stijl werken.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Yep, maar of Tardi echt de beste Franse striptekenaar is, weet ik niet..
Brix
-
- 19257 berichten
- 4676 stemmen
Isabelle Avondrood vind ik een heel bijzondere en mooie stripreeks.
De trailer van de film die naar de strip gemaakt is ziet er ook zeer veelbelovend uit.
Maar die zullen we hier wel weer niet te zien krijgen vrees ik.
Ik hoop op een DVD release met Nederlandstalige subs.
Van Nestor Burma ken ik alleen de (live action) TV serie.
Zeker niet slecht.
De beste Franse striptekenaar?
Ik zou zo gauw geen keuze kunnen maken gezien het grote aantal geweldige tekenaars.
Maar wel een van mijn grootste favorieten noemen: Michel Blanc-Dumont.
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Jean Giraud en Michel Blanc-Dumont behoren ook tot mijn favorieten, maar ik vind een vergelijking erg moeilijk.
Giraud en Blanc-Dumont hebben een naturalistische stijl. Van Giraud weet ik dat heel erg beïnvloed werd door de film.
Terwijl Tardi vooral beïnvloed lijkt te zijn door de grafische kunst (uit de 19e eeuw en fin-de-siecle) en andere striptekenaars zoals misschien Eisner en Hugo Pratt.
Brix
-
- 19257 berichten
- 4676 stemmen
Dat is natuurlijk een absolute waarheid.
Totaal verschillende stijlen, en moeilijk vergelijkbaar.
Giraud heeft natuurlijk ook enorm veel gehad aan de invloed van zijn voorbeeld Jijé.
Dat was zijn vertrekpunt tenminste.
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Inderdaad, helemaal vergeten. Giraud werd natuurlijk beïnvloed door Jijé.
Maar stijl van Jijé en Giraud is toch wel wat realistischer, de figuren van Tardi zijn meer stripfiguren, wat meer karikaturaal.
Vooral de vroege avonturen van Isabella vond ik erg goed. De misdaadreeks ook, Nestor Burma ken ik niet.
Domme opmerking van me. Ook helemaal vergeten dat Nestor Burma de hoofdpersoon is in de verhalen van Mallet. Ik moet ze dringend weer eens herlezen.
Walkure
-
- 1690 berichten
- 0 stemmen
Qua Fransen heb ik Jean Graton ook erg hoog zitten (is weliswaar snel naar belgie gegaan), de geestelijk vader van Michel Valliant. Strips als Tocht Door De Nacht en De Gemaskerde Racer ( en uiteraard nog vele anderen) blijven toch klassiekers!
Maar ook de striptekenaar Alex Varenne vind ik qua tekenstijl erg sterk, deze heeft vertoont dan ook enige verwantschap met Tardi, behalve dan de erotiek die bij Varenne in overvloed terug te vinden is.
Brix
-
- 19257 berichten
- 4676 stemmen
@ Walkure:
Ooit verzamelde ik Michel Vailliant ook.
Maar later verkocht ik de albums, met één uitzondering...ja, geloof het of niet... 'Tocht door de nacht' !
Dat album heb ik nog steeds, en gaat nooit meer weg.
Pracht verhaal.
(Mijn overleden broer was er ook dol op, en het is min-of meer ook een herinnering aan hem)
Walkure
-
- 1690 berichten
- 0 stemmen
Tocht door de nacht is een van Gratons bekendste en direct ook een van zijn sfeervolste en spannendste strips. Ik sluit me bij je aan, ook ik zou hem voor geen goud de deur uit doen. Ik beleef er ook telkens weer opnieuw plezier aan als ik hem weer eens lees.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Ja, en Milton Caniff natuurlijk. Deed jarenlang tekenwerk en scenario's. Meesterlijk in zwart/wit.
cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Milton Caniff
Was zelf niet zo'n liefhebber van Michel Vaillant, dat racen interesseerde me niet zoveel. Opvallend was dat Graton eigenlijk maar 1 gezicht leek te kunnen tekenen, aan het kapsel kon je zien wie het was.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Was zelf niet zo'n liefhebber van Michel Vaillant, dat racen interesseerde me niet zoveel. Opvallend was dat Graton eigenlijk maar 1 gezicht leek te kunnen tekenen, aan het kapsel kon je zien wie het was.
J.M. Charlier en V. Hubinon hebben veel inspiratie gehaald uit het tekenwerk en sce- nario's van Milton Caniff. Caniff starte in mid jaren 30, Charlier/Hubinon kort na WO-II.
Charliers Buck Danny lijkt precies op Caniffs Steve Canyon ...
Morris in de eerste jaren was ook erg goed.
Brix
-
- 19257 berichten
- 4676 stemmen
Hebben we het al over Edgar P. Jacobs gehad?
Een van de grootmeesters van het stripverhaal.
Walkure
-
- 1690 berichten
- 0 stemmen
Iedereen uit de Herge stal is natuurlijk goed.
De drie beste B&M's zijn toch voor mij wel: De Valstrik, SOS Meteoren en het hoogtepunt, De Halssnoer van de Koningin. Deze laatste is ook zo geweldig door de stad waarin het zich afspeelt, Parijs. Hij heeft deze zo minitieus en sfeervol weergeven. Prachtig!
Ik vind overigens de B&M strips na de dood van Jacobs (J. van Hamme/ T. Benoit en Y. Sente/ A. Juillard) vaak toch ook erg goed, titels als Bericht Uit het Verleden en Het Voronov Complot. Ze zijn in ieder geval ook nog getekend in de sfeer die de Jacobs albums kenmerkt. Dat kan ik van andere 'overnemers' vaak toch niet zeggen..
Brix
-
- 19257 berichten
- 4676 stemmen
Mijn favoriete B&M 's zijn: Het gele Teken, De Valstrik , S.O.S. Meteoren, en Het geheim van de Pyramide.
Grappig dat Jacobs in 'Het Halssnoer.." Jean Gabin mee laat spelen (natuurlijk onder een andere naam )
Wel leuk dat de serie ook ná Jacobs nog voortleeft, grotendeels in zijn stijl.
Met het tekenwerk ben ik niet altijd even blij.
Wat mij stoort is vooral het uiterlijk van Mortimer.
Die is na Jacobs plots niet meer zo'n gezet , niet al te groot, professor type meer.
Dat vond ik er nu net zo leuk aan.
Tegenwoordig is hij groter en slanker.
Een van de laatste albums 'Het Heiligdom van Gondwana', was voor mij een dieptepunt in de serie.
Maar er zitten inderdaad ook goede albums tussen die nieuwe.
'Bericht uit het Verleden' is wellicht het beste daarvan.
Ik kijk toch wel telkens weer uit naar de nieuwe B&M.
Het nieuwe album is inmiddels al weer klaar voor publicatie.
het verhaal verscheen reeds in 'Le Monde', in augustus.
Vergeleken met het werktempo van Jacobs gaat het tegenwoordig wel véél sneller bij die nieuwe tekenaars.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Kan altijd genieten van Milton Caniff's zwart/wit werk ('strip-Noir')...
De fav 'Caniff' van striptekenaar en MM member 'Gleever'...
(uit daily van 14 maart 1952)
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Heb eigenlijk nooit veel aan de Blake&Mortimer strips gevonden. Ook Hergé, en hier ga ik waarschijnlijk tegen wat schenen schoppen, vindt ik een tikkeltje overgewaardeerd. Pas op,De Kuifjes zijn vermakelijke strips (heb ze ook allemaal in mijn bezit dus het is niet dat ik er geen enkele heb gelezen) maar heel zijn stijl is wat overroepen in mijn opzicht. Dan kan ik me meer vinden in de stijl van Claus Scholz of Hec Leemans die beiden prachtig werk hebben verricht in de Bakelandt reeks, al is het jammer dat ze later de reeks te populair hebben willen laken