- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote muziektopic
Het grote muziektopic
stephan73
-
- 6269 berichten
- 14459 stemmen
Je mag terughalen wat je wil, maar je ontwijkt er duidelijk het punt mee wat gemaakt wordt. Een flauwe manier van discussiëren.
Ik ontken mijn (beperkte) oogkleppen ook niet trouwens, ook nooit gedaan. En ik ben in ieder geval wijs genoeg om ook het werk en de ziel te erkennen in muziek waar ik zelf geen fuck aan vind. Ook muziek die niet al te complex is of lijkt.
Dat ik oogkleppen heb? Er zijn natuurlijk artiesten die ik niet goed vindt, net als jij... mag ik hopen!
Maar heb ik daarom oogkleppen op? Denk het niet. Oogkleppen heb ik op als ik complete genres links laat liggen en er dan een mening over ga geven!
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12875 stemmen
Maar heb ik daarom oogkleppen op? Denk het niet.
Ik denk het ook niet, maar wél als je iemand als Tiësto afdoet als een simpele plaatjesdraaien. Dan heb je compleet geen verstand van wat je uitkraamt en dan heb je wel degelijk oogkleppen op.
Ben benieuwd wat je trouwen uit de hardere electronische hoek kent. Volgens mij laat je daar genoeg links liggen.
stephan73
-
- 6269 berichten
- 14459 stemmen
Maar voor degene die echt willen weten wat de elektronica is waar ik graag naar luister!
YouTube - Sweet Exorcist: Testone - youtube.com
YouTube - LFO - LFO - youtube.com
YouTube - plaid - zamami - youtube.com
YouTube - Synclair - Synclair (Cylob Rmx) - youtube.com
Moet ik doorgaan?
En uit de hardere elektronische hoek ken ik niet zoveel, maar heb me in 1996 flink ingegraven in de Digital Hardcore scene (Shizou, Ec8or, Atari Teenage Riot!)
B_B
-
- 1969 berichten
- 776 stemmen
Erg leuk topic om te volgen dit, maar valt me op dat mensen hier muziek waar ze zelf niet van houden al snel willen afschrijven als simpel. Elektro is vaak meer dan een keyboard maatje met wat random bliepjes erdoor (al vind ik tiesto weinig vernieuwend), en gaat gitaarmuziek veeeeel verder dan simpel getokkel. Zelfs op het eerste gezicht "simpele" Beatles zijn revolutionair geweest in op het opnemen en produceren van hun nummers.
Ook bands als (bijvoorbeeld) Radiohead en Porcupine Tree experimenteren eindeloos met aparte maatsoorten en verschillende muziekstijlen, iets wat ik nauwelijks terugvind in elektro.
JoeCabot
-
- 2682 berichten
- 1785 stemmen
Tsjonge, wat ken je mij goed zeg. Inderdaad dat is waar ik naar luister! 
Wel, dat zei je toch zelf iig...
Edit: wat die youtube linkjes betreft, zit zeker vette shizzle tussen 
B_B
-
- 1969 berichten
- 776 stemmen
Al moet ik er eerlijk bij zeggen dat ik me nooit echt verdiept heb in elektronische muziek. Blijft een beetje bij Aphex Twin, Underworld, 1200 Micrograms, LCD Soundsystem, Massive Attack, Prodigy, enz.
kos
-
- 46713 berichten
- 8868 stemmen
het wat rauwere Flight 643
.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12875 stemmen
Geen idee waarom daar nu weer zo'n bleitsmiley achterhoeft.
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
Flight 643 wijkt inderdaad nogal af van zijn andere werk.
kos
-
- 46713 berichten
- 8868 stemmen
Vind het net zo suf als de rest, maar ja.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12875 stemmen
Ja, en? Je kan moeilijk ontkennen dat het wat rauwer is als z'n ander werk lijkt me.
kos
-
- 46713 berichten
- 8868 stemmen
Dat ontgaat me dan volledig. Wat is er in vredesnaam rauwer aan?
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12875 stemmen
Flight 643 leunt veel dichter aan bij techno dan bij trance. Geef zweverige melodietjes, ijlere klanken, lichte distortion, andere beats. Vooral ook die climax van de melodielijn die daarna weer opgevolgd wordt door droge beats.
Zowat alles eigenlijk.
kos
-
- 46713 berichten
- 8868 stemmen
Ik snap wat je bedoelt, maar dit is dan wel extreem trancerige techno
. , dat is wat mij betreft een redelijke pot nat.
Blijf het echt de allerallerslapste-variant van dance/house vinden.
Zelfs die Nintendozooi is nog stoerder.
.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Maar los van het feit dat Flight 643 "rauwer" is dan zijn andere producties kan je dat nummer bezwaarlijk "rauw" noemen. Dan denk ik eerder in de richting van Umek, Surgeon en dergelijke. Dat is dan wel pure techno, maar wel zo ongeveer het rauwste en industrieelste wat ik al heb gehoord in het genre van de elektronische dansmuziek. Doet er natuurlijk niet zoveel toe, is meer een potato potato discussie.
Ik vind Flight 643 een van Tiesto's zwakste nummers. Hij heeft in mijn ogen veel mooiere dingen gemaakt.
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
Fligt 643 is in mijn term een "stamp" nummer. Voeten van de vloer geval. Gaan met die banaan. Geen concessies met top 40 materiaal.
Edit: En dan toch, als ik het me goed herinner in de top 40 komen.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12875 stemmen

Kan je dan niet beter gewoon electronische industrial of hardere varianten opzoeken als je het echt rauw wil hebben?
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Ik zei er duidelijk bij "wat ik gehoord heb"
. Dat er altijd nòg rauwer, harder, ... bestaat lijkt me logisch. Maar m'n punt is gewoon dat Flight 643 nog redelijk gepolijst is.
stephan73
-
- 6269 berichten
- 14459 stemmen
Even de Belgische "elektronica" aanprijzen!
Eind jaren '80, begin jaren '90 waren die baanbrekend met hun New Beat en EBM genres!
YouTube - Front 242 - Headhunter - youtube.com
YouTube - Vomito Negro - In Strict Tempo II (1990) - youtube.com
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12875 stemmen
Hoe ironisch is het trouwens dat m'n favoriete Umek plaat een Tiësto mix is
(Gatex).
Spijt dat youtube op dat gebied niet zoveel interessants heeft, anders zou ik graag wat linken 
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Niet mis, maar ik vind het origineel toch echt wel stukken beter
.
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
Die acid en new beat generatie heeft me nooit zo geintresseerd.
Ik bezit wel het één en ander maar draaide het nooit en nog steeds niet.
House begon voor mij in 1989-1990 tot 2001 en heb behoorlijk in een hok geleefd maar wel in alle aanverwante subgenres verdiept met uitzondering van hardcore en gabber.
Na 2001 kon ik ineens een hoop andere muziek veel beter waarderen dan eerst. Zit nu zelfs in een fase dat ik jaren 60 muziek waardeer.
Niet dat ik het niet kon, had er gewoon geen zin in. Daar is niks mis mee. Het uitpluizen van electronische muziek is heerlijk.
stephan73
-
- 6269 berichten
- 14459 stemmen
Acid en New Beat waren de genres die mij juist beter naar elektronische muziek deden luisteren. Kende daarvoor alleen maar Kraftwerk.
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
Vrij kort achter die periode kwam hip-hop met King Bee en al die turn op the bass dingen. Geweldig dansbaar en nog steeds leuk.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12875 stemmen
Om het motto "teringherrie" nog even naar boven te halen. Van poppy breakcore tot heerlijk komische m'n-taperecorder-is-kapot muziek: Babylon Disco - Bleed.
Don Dijk
-
- 7079 berichten
- 0 stemmen
Ik vind dit topic niks meer aan met al die electronische liedjes. 
Kan voor mij persoonlijk toch lang niet tippen aan andere muziek blijkbaar.
B_B
-
- 1969 berichten
- 776 stemmen
Om het motto "teringherrie" nog even naar boven te halen. Van poppy breakcore tot heerlijk komische m'n-taperecorder-is-kapot muziek: Babylon Disco - Bleed.
Haha de tweede helft 
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
Ik vind dit topic niks meer aan met al die electronische liedjes. 
Kan voor mij persoonlijk toch lang niet tippen aan andere muziek blijkbaar.
Grappig, ik wilde bijna het tegenover gestelde zeggen. Eindelijk discussie's over muziek van de 20e eeuw (vanaf 1987).
Muziek die door veel muziekliefhebber als een "rage" werd bestempeld maar tot op de dag op vandaag nog steeds actueel en populair is. Al zegt populair me dan weer weinig.
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Flight 643 wijkt inderdaad nogal af van zijn andere werk.
Dat komt omdat het nummer een rip-off is van Speedway van The Prodigy.
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
Nee, het wijkt gewoon af. Heeft een rip-off niks mee te maken.