menu

Overig / Algemeen / Bier en andere alcoholische dranken

zoeken in:
Leland Palmer (crew)
Badalamenti schreef:
Ja klopt !
Ik hou van een whisky met veel turf en rook. De Laphroaig 10 heeft bovendien een iets medicinale geur en dat is bij de 18yr. helemaal weg. Maar zoals ik al zei, kwestie van smaak
Ik ben wel helemaal weg van Lagavulin bijv. De 16 is één van mijn favoriete whisky's. Ben eerst heel benieuwd hoe de QC zal smaken. Té medicinaal hoeft denk ik ook weer niet; het jodium gehalte moet wel wat binnen de perken blijven.
Ik weet niet precies waar je van houdt, maar als dit soort van whisky je bevalt, heb ik nog wel een tip.... Caol Ila 18 Year | Online Kopen & Bestellen | Whisky, Gin, Vodka, Rum, Gin, Absinth, Craf beer, Wijnen - drankgigant.nl Is zo'n beetje mijn persoonlijke favoriet, al is die de laatste jaren flink in prijs gestegen (heb hem ooit gekocht rond de 70€).
Jah! Die lijkt me fantastisch! De 12 vond ik al goed, zou laatst bijna de 25 jr. in de aanbieding kopen. Ik wacht weer 's even tot deze 18 in de aanbieding is.

De prijzen stijgen echt als een gek. Valt me erg op. Bij sommige whisky's is het echt lachwekkend hoe duur ze zijn geworden de laatste paar jaar. Denk aan de Yamazaki (12 en 18) en Macallan bijv.

Liefmans Goudenband.
Als ik dat zie sta op de kaart in een café, dan hoef ik gewoon niet verder te kijken.

http://s3.amazonaws.com/beertourprod/beers/pictures/000/000/043/original/Liefmans_Goudenband_900.jpg?1434714487

Leland Palmer (crew)
Dit is voor mij één van de lekkerste biertjes op het moment denk ik.
http://www.jopenbier.nl/wp-content/uploads/2014/05/jopen-mooie-nel-kleur.png

Gisteravond voor het eerst het alom bejubelde Westvleteren 12 mogen drinken. Met €10 behoorlijk aan de prijs en bovendien behoorlijk zwaar, zowel qua smaak als alcoholpercentage. Het was ook niet echt handig van me om voorafgaand vier andere speciaalbieren te drinken. Dan komt die 12 al helemaal lekker binnen. Heb een behoorlijke poos terug hier al die discussie gelezen over St. Bernardus vs Westvleteren. Rond die tijd ook de Bernardus al geproefd, maar kan het absoluut niet met elkaar vergelijken, dan zou ik ze echt na elkaar moeten proeven. Weet wel dat ik het destijds een lekker biertje vond, maar verder niet heel speciaal. Maar waarom dat Westvleteren het beste bier ter wereld zou moeten zijn, ik heb geen idee. Wellicht het hele verhaal eromheen en de absurde prijs. Afgelopen week bijvoorbeeld het bier La Corne Black geproefd, met een glas in de vorm van een hoorn. Prima bier, maar giet het in een gewoon bierglas en de smaakbeleving is alweer compleet anders. Geef mij maar een lekker Duits hefe weissbier, of een Grolschje, want dat hoort er natuurlijk bij hier in het oosten des lands.
Ik gebruik overigens ook Untappd, erg leuke app. Gebruikersnaam is geloof ik Blursmurf.

SouthParkFan schreef:
want dat hoort er natuurlijk bij hier in het oosten des lands.

Met "De Engel" heb je daar in Oldenzaal in ieder geval al een prima biercafe, waar je nog wel eens nieuwe biertjes kunt proberen.

Dit was altijd mijn favoriet, maar dankzij dat k*t-Heineken bestaat het niet meer :

http://resources21.kb.nl/gvn/NAGO02/NAGO02_AMH-BIER0010004_X.JPG

Nu is deze mijn favoriet, naast Duitse Weissbieren als Schneider Weisse of Maisel's Weisse en Tsjechische Pilsners als Budvar of Urquel:

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/a3/49/04/a3490427c6632b4d680fd7e053a27047.jpg

Tot voor kort onbekend hier, maar absoluut zalig Bronckhorster Nightporter - brouwerij-rodenburg.nl

(en vergeet hun andere bieren niet ...)

Ik weet niet of het al genoemd is in dit topic. Via de zoekfunctie kon ik het in elk geval niet vinden, maar sinds kort heb ik een leuke app ontdekt. Untapped. Hier kan je 'inchecken' welk biertje je aan het drinken bent, deze een cijfer geven, eventueel locatie en foto toevoegen. Op deze manier kunnen jouw untapped vrienden (en mensen uit de omgeving, er is vast een manier om dat uit te zetten) zien wat jij aan het drinken bent.
Ideale manier om bij te houden welke je al gedronken hebt en wat je hiervan vond. Daarnaast kan je ook een wishlist maken.
Ook zijn er zogenaamde batches te verdienen met verschillende levels. Drink bijvoorbeeld 5 Nederlandse bieren (level 1), of drink 6 dagen achter elkaar hetzelfde biertje, etc.

Ik zelf vind het erg leuk om op deze manier bij te houden welke ik al gedronken heb en of die lekker was. Paar van mijn vrienden zoeken echter de speciaal biertjes echt uit op land van herkomst en drinken voor zoveel mogelijk batches.. Studenten hè..

Deze app is wel alleen voor bieren. Erg leuk en misschien heeft iemand er wat aan?

Proost

Edit: hahaha ik scroll wat naar beneden en daar zie ik deze app al genoemd wordt door SouthParkFan. Raar dat de zoekfunctie deze niet vond. Alsnog een leuke app om te proberen!

goeie avond / nacht , ik heb gisteren mijn 2e fles HP 25 yo gekocht . Toen ik ze naast elkaar zette merkte ik een groot kleurverschil op , ze zijn beiden 45,7% en ongeveer hetzelfde vulniveau en met de zegel en cap op . Weet er mss iemand hoe dit kan ?? ( als ik te weten kom hoe ik een foto kan plaatsen volgt die nog )

Leland Palmer (crew)
Wim.s schreef:
goeie avond / nacht , ik heb gisteren mijn 2e fles HP 25 yo gekocht . Toen ik ze naast elkaar zette merkte ik een groot kleurverschil op , ze zijn beiden 45,7% en ongeveer hetzelfde vulniveau en met de zegel en cap op . Weet er mss iemand hoe dit kan ?? ( als ik te weten kom hoe ik een foto kan plaatsen volgt die nog )
Een groot kleurverschil zou niet mogen volgens mij. Ik weet niet hoeveel batches / bottelingen er tussen de twee zitten, dat zou de enige verklaring kunnen zijn volgens mij, of het zonlicht op 1 van de flessen.

Die HP25 is overigens vreselijk gestegen in prijs de laatste jaren. Wees er zuinig op.

De 1 ste heeft altijd donker gestaan ( nog gekocht vr 200 !! ) en is echt een stuk donkerder . Ik heb contact gezocht en foto' s doorgeven aan HP . Ben benieuwd wat hun reactie gaat zijn ?

Heeft niet altijd met zonlicht te maken, maar ook met filtering en kleuring. Unchilled/unfiltered, zie je vaak op flessen staan. Grotere, commerciëlere batches worden vaak gekleurd met geur/smaakloos kleurmiddel (ik geloof E250), omdat het er in de winkel raar uit ziet als er kleurverschil zit tussen Bowmore Surfs (om maar wat te noemen). Duurdere varianten komen vaak gewoon recht uit het vat (en worden dan aangelengd met water, tenzij het cask strength is natuurlijk) de fles in. Dus kun je kleurverschil krijgen, elk vat is anders. Vulniveau zal ook minder worden in de loop der jaren: er verdampt simpelweg eea, ook bij ongeopende flessen. Dus vulhoogte kan vooral bij oudere flessen minder worden.

https://www.mooibier.nl//beheer/data/mooibier.nl/uploads/203940 - ciney - bruin - 25cl - 1.png

Deze heb ik gister gedronken, en tevens in de aanbieding, dus mocht je de Ciney bruin willen bestellen. Neem gerust een kijkje

Misschien interessant voor de liefhebbers van Belgische bieren

Belgische brouwers in hun nopjes: bieren zijn werelderfgoed | NOS

Voor mij liefst de dubbele. Heerlijke bieren gebrouwen op een dikke kilometer bij ons vandaan.
http://www.biertjeproeven.nl/wp-content/uploads/2014/04/header.jpg

Wat heeft dat te betekenen?

Apollinisch schreef:
Wat heeft dat te betekenen?

Op Untappd heeft Pitakaas zijn 200ste op zichzelf staande biertje ingecheckt oftewel nu een "Master"....?

Leuke site. Ook even een account aangemaakt om te kijken aan hoeveel verschillende bieren ik kom. Ik kom nu aan 103 verschillende bieren. Dat zullen er in de praktijk best meer zijn, maar dit zijn alle bieren die ik me nog kan herinneren. Best nog veel eigenlijk aangezien ik op café toch vaak naar dezelfde bieren terug grijp.

Mat_ schreef:
Leuke site. Ook even een account aangemaakt om te kijken aan hoeveel verschillende bieren ik kom. Ik kom nu aan 103 verschillende bieren. Dat zullen er in de praktijk best meer zijn, maar dit zijn alle bieren die ik me nog kan herinneren. Best nog veel eigenlijk aangezien ik op café toch vaak naar dezelfde bieren terug grijp.

Wat is je gebruikersnaam?

Enne heb je gewoon alles in 1x ingecheckt? Dat kan niet, volgens mij wordt je dan verwijderd.
Het is echt een realtime app, dus inchecken wanneer je drinkt..

Mat_DB is mijn gebruikersnaam.

En ik heb inderdaad alles gewoon éénmaal ingegeven. Gewoon om een overzicht te hebben van wat ik ooit al eens heb gedronken. Ik vermoed ook niet dat ik, in de toekomst, elke keer ga inchecken wanneer ik iets drink. Thuis zou dat nog gaan, maar om op cafe nu elke keer in te checken als ik een nieuw biertje drink gaat me wat ver

Dat inchecken is toch juist het doel van Untappd? Dan weet je de rating nog goed.
Je kan mij niet vertellen dat jij nog weet hoe die 103 biertjes van je smaakten . Want nu heb je alles ingevuld en dan?
Plus het is maar 1 minuut werk ofzo.

Doe van Untappd is ook niet om te showen wat je ooit allemaal gedronken hebt, maar het verzamelt allerlei data over hoe je van je bier geniet.

Uiteraard weet ik van de helft niet meer hoe goed ik ze precies vond. Het is ook niet mijn bedoeling om te showen wat ik al heb gedronken oid, het is gewoon puur voor mezelf om bij te houden hoeveel en welke verschillende bieren ik al heb gedronken.

Komt er dan nog bij dat ik één der laatste mohicanen ben zonder smartphone, maakt het al best lastig om alles in real time bij te houden

Dit weekend eens langs De Glazen Toren gepasseerd. Jammer genoeg waren ze zo goed als uitverkocht.

https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/15825906_1286653968072123_2554997088955751205_n.jpg?oh=d4629e04c42bfccd09d49bd214070d73&oe=591AC4DE

Zeer moeilijk te verkrijgen. Haast geeneen winkel verkoopt het spul, en op café vind je het al helemaal niet, omdat het enkel in flessen van 0,75 wordt verkocht.
Bijna de hele productie gaat naar het buitenland (USA, Japan, Noorwegen)

Binnenkort wordt de productie verhoogt:
Extra biertanks voor Glazen Toren | HLN Erpe-Mere

Wel eens dit biertje geprobeerd?
http://1.bp.blogspot.com/-simsGAggetQ/T1ZYZQp_HKI/AAAAAAAAA-o/OFHkFlXGOSM/s1600/rochefort_10.jpg

Lekker, is maar 11,3%. Moet kunnen nietwaar. Daar slaap je goed van.

wibro schreef:
Wel eens dit biertje geprobeerd?
(afbeelding)

Lekker, is maar 11,3%. Moet kunnen nietwaar. Daar slaap je goed van.

Retorische vraag zeker? Is in Vlaanderen gewoon in 90% van de cafées te verkrijgen.

Gisteren dit geprobeerd. SMOKED PORTER van VIVEN. Zeker de moeite waard:
http://olsvammel.se/wp-content/uploads/2012/02/Viven-Porter.jpg

Haha dat Apple Bandit is gewoon limo. Ranzige zooi dat niet in dit topic hoort te staan imo
Extra Vers van Heineken is geloof ik gewoon marketing? Heel vlakke pils.

En Gulpener Ur-Hop is best lekker, ze maken één van de betere pilsen in nederland vind ik.

Tja, smaken verschillen hé.
Volgens mij zou jij zelfs een bakje teerwater (Murphy's) nog wegkrijgen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:50 uur

geplaatst: vandaag om 17:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.