• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.954 films
  • 12.204 series
  • 33.972 seizoenen
  • 646.938 acteurs
  • 198.985 gebruikers
  • 9.370.925 stemmen

Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2

zoeken in:

starbright boy (moderator films)

• 22398 berichten
  • 5070 stemmen

Fignon in 1984 ging eens even bewijzen dat 1983 niet een toevalstreffer was omdat Hinault er niet was en Zoetemelk versleten. Dat werd na 1983 vaak gesuggereerd. Hij reed het hele peloton naar huis. Inclusief de grote Hinault,

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

starbright boy schreef:

Fignon in 1984 ging eens even bewijzen dat 1983 niet een toevalstreffer was omdat Hinault er niet was en Zoetemelk versleten. Dat werd na 1983 vaak gesuggereerd. Hij reed het hele peloton naar huis. Inclusief de grote Hinault,

Nog eens even weer opgezocht. Drie individuele tijdritten waarvan één korte (22km) en twee lange (55km en 67km). Dat waren nog eens etappes om te beesten. Zo lang hoeft van mij ook niet, maar eens weer een tijdrit van zo'n 40-45km mag van mij wel hoor.

MisterPink

• 1352 berichten
  • 6857 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)

Maar dat is geen reden een berekenende rijder weg te zetten als laf. Het is een andere manier van koersen.

Was het maar berekenend. Het was een al onzekerheid. Dat begrijp ik op zich wel maar kommop Jorgensen had hem er zo weer naar toe gereden mocht Pogacar nog een keer zijn gegaan. Excuus om Jorgensen voor de rustdag te sparen met het oog op wat nog komen gaat is dikke onzin. Laffe manier van koersen neem ik de ploegleiding dan ook kwalijker dan Vingegaard zelf. Volgens mij wilde Jorgensen wel doorrijden en had Jonas daar gewoon op moeten vertrouwen.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

MisterPink schreef:

(quote)

Was het maar berekenend. Het was een al onzekerheid. Dat begrijp ik op zich wel maar kommop Jorgensen had hem er zo weer naar toe gereden mocht Pogacar nog een keer zijn gegaan. Excuus om Jorgensen voor de rustdag te sparen met het oog op wat nog komen gaat is dikke onzin. Laffe manier van koersen neem ik de ploegleiding dan ook kwalijker dan Vingegaard zelf. Volgens mij wilde Jorgensen wel doorrijden en had Jonas daar gewoon op moeten vertrouwen.

je kunt je eigen visie blijven herhalen, maar daar win je niets mee.

Wellicht was het onzekerheid, wellicht was het bangheid, misschien was het voorzichtigheid, misschien was het een opkomende buikloop. Je weet het niet.

Maar in elk geval was het berekenend. En met berekenend rijden is in zoverre niets mis dat er de meeste Tours daardoor werden gewonnen in het verleden. Monsieur Chrono heeft er vijf keer de Tour mee gewonnen, en Indurain deed dat hem na.

Maar ik vind het gewoon niet zo boeiend om te zien. Net zoals ik in de jaren '80 en '90 het Italiaanse catenaccio niet zo fijn vond om te zien.

Als het echter effect heeft en prijzen pakt, dan is het wel de juiste strategie, en kun je de mensen die die strategie bezigen niets kwalijk nemen.

Winnen is namelijk het belangrijkste in de sport. Daarna komt deelnemen pas.

MisterPink

• 1352 berichten
  • 6857 stemmen

Indurain kon wel berekenend rijden ja. Ik zou niet vlak voor de tijdrit tegen hem zeggen dat hij geen 'cojones' heeft. In 1990 zette hij Fignon op 3.49 in de eerste tijdrit. Lemond verloor iets minder.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

MisterPink schreef:

Indurain kon wel berekenend rijden ja. Ik zou niet vlak voor de tijdrit tegen hem zeggen dat hij geen 'cojones' heeft. In 1990 zette hij Fignon op 3.49 in de eerste tijdrit. Lemond verloor iets minder.

In 1990 was Fignon op als klassementsrijder. De klap van het jaar daarvoor was te groot, en de capaciteiten van Indurain idem dito. Lemond was nog top in dat jaar. Die won de Tour dan ook.

Even nazoeken: Fignon gaf al in etappe 5 op.

Maar ik zie niet precies hoe je ballen kunt hebben in een tijdrit. In een tijdrit moet je benen hebben, en doorzetten. En zowel Indurain als Fignon als Lemond konden bijzonder goed tijdrijden.

En goed tijdrijden doe je alleen als je er klassementsgewijs baat bij hebt, of als je denkt een kans te maken op een overwinning. Niemand gaat de ballen uit zijn broek rijden om 30ste te worden in een tijdrit en daarmee van plek 45 naar plek 29 te stijgen. Dan spaar je je energie en ben je blij met een semi-rustdag.

MisterPink

• 1352 berichten
  • 6857 stemmen

Was 1991 foutje. Nou als je gerenommeerde tijdrijders op 4 minuten zet en overige klassementsrijders op nog meer dan heb je gewoon ballen. Kan mij de tijdrit in Luxemburg in 1992 nog goed heugen. Indurain ging daar als een beest te keer. Heb ik Vingegaard nog niet zien doen.

Splinters

• 2620 berichten
  • 1391 stemmen

happie schreef:

Pogacar is gewoon een completere renner, dat is tegelijkertijd misschien ook zijn valkuil geweest de twee tourjaren hiervoor. Vingegaard hoeft zich maar op één aspect te focussen.

En dat ene aspect is het meervoudig winnen van de tour? Makkie inderdaad.

Maar goed, boeit verder niet. Zwerev raus.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

MisterPink schreef:

Was 1991 foutje

1991 was een rare Tour, met de intralipid-affaire van die Nederlandse ploeg (ben even de naam vergeten). Die Tour zou ik weer even op moeten zoeken voor ik er iets over durf te zeggen.

Wat ik me herinner is dat het voor Breukink geweldig ging tot aan de tweede helft van de tijdrit. Toen begon het vervuilde voedingssupplement/doping/intralipid weet ik veel zijn tol te eisen.

De eerste echte deceptie die ik meemaakte in de Tour. Wist ik toen dat er ook nog een Tour 1998 zou komen.

MisterPink

• 1352 berichten
  • 6857 stemmen

Lemond verloor 1.14 in 1991. Een jaar later 4.04. Fignon verloor meer dan 6 minuten in die tijdrit. Het was zijn laatste Ronde van Frankrijk en ook Lemond was op zijn retour. Maar om dan zo overklast te worden. Indurain kende in de tijdrit geen genade. Die mentaliteit ontbeert Vinegaard gewoonweg terwijl hij zoveel talent heeft.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Lemond was echt goed van 1985 tot en met 1991. Maar hij had natuurlijk enige malheur opgelopen.

Ik denk dat als hij niet zo lief en collegiaal was geweest, en niet neergeknald was geworden door zijn zwager, hij 5 keer de Tour had kunnen winnen. Nu deed hij dat al 3 keer, maar in elk geval 1985 had hij kunnen hebben, en dan van de Tours 1987-1988-1989 had hij ook wel mee kunnen snoepen.

Natuurlijk had dat ook energie geslurpt, dus het is moeilijk te zeggen wat zijn echte mogelijkheid is geweest. Maar het blijft voor mij één van de grootste. Eigenlijk wel groter dan vier-winnaar Froome.

MisterPink

• 1352 berichten
  • 6857 stemmen

Splinters schreef:

(quote)

En dat ene aspect is het meervoudig winnen van de tour? Makkie inderdaad.

Dat is geen makkie. Zeker niet met een concurrent als Pogacar in de buurt. We willen alleen graag iets meer lef zien.

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Met het duel Vingegaard-Pogacar is de Tour over meerdere aaneengesloten jaren weer boeiender en aantrekkelijker dan het in de 20 jaar daarvoor geweest is. De etappe van zondag was smullen. Een verdedigende tactiek kan ook mooi zijn om te zien, zo bewijst Visma. De afgelopen jaren hebben al vele gedenkwaardige wielermomenten opgeleverd, met als hoogtepunt de Galibier/Col du Granon etappe uit 2022. Verschillende koerswijzen, dat is juist aantrekkelijk.

En verder vind ik Vingegaard een echte coureur, die zich op allerlei terrein verrassend goed kan handhaven en altijd de juiste beslissingen neemt. Op allround-vlak niet van het niveau van Pogacar maar dat is niemand. Veel meer coureur dan Froome. Alleen vorig jaar die laatste bergrit vond ik zijn koerswijze een sof.

MisterPink

• 1352 berichten
  • 6857 stemmen

Een verdedigende tactiek is leuk om over na te praten. We zijn echter verwend en willen meer zien. Op Pogacar na maakte Vinegaard toch de beste indruk. Roglic miste continu de boot. Vlasov ging de greppel in en wat Evenepoel op een gegeven moment aan het doen was achterin de groep met Gall en Mas?

Splinters

• 2620 berichten
  • 1391 stemmen

Djokovic overtuigt op wimbledon. Eigenlijk is dat voor het eerst dit seizoen. Duidelijk is dat de geit zijn priorteiten heeft. Of zijn knie het houdt en het voldoende is voor de titel.... De tijd zal het leren.

happie

• 6234 berichten
  • 426 stemmen

MisterPink schreef:

Volgens mij zat Vinegaard op 18km van de finish al weer op zijn eigen fiets. Jorgensen hoeft zich natuurlijk niet leeg te rijden. Gewoon samen met zijn drieën ronddraaien en Evenepoel/Roglic op achterstand zetten. Mocht het niet lukken of teveel inspanning kosten kan je altijd nog je benen stilhouden. Vinegaard wil het niet eens proberen. Alleen maar in het wiel van Pogacar blijven plakken en hopen dat hij slecht moment krijgt in de derde week. Bah.

Nee hij heeft uitgereden op de fiets van Tratnik.

Zomaar er vanuit gaan, dat ze Evenepoel en Roglic nog op achterstand hadden gezet is natuurlijk erg voorbarig. Daarnaast hoeveel was dat geworden. Ineos zat er ook nog met een aantal, die waren ook nog gaan rijden. Dan ga je misschien hooguit voor 15 seconden rijden, dan speel je eerder Pogacar in de kaart dan jezelf.

Vingegaard wil het niet proberen? Die hoeft het niet te proberen. Daarnaast begonnen zij wel met het gewicht van de koers in handen te nemen, dit veranderde toen hij verder moest op de fiets van Tratnik. Dit is ook gewoon geen etappe voor hem en wat ik al aangaf: hij is blij dat hij erbij zit. Daarnaast heeft hij gewoon weer koersritme opgepikt en is alles geënt op die derde week. Dat is gewoon altijd de strategie geweest en dat anderen daar hun bedenkingen over hebben, daar heeft Visma terecht geen boodschap aan.

Ik kijk in dit soort etappes ook liever naar Pogacar, MvdP etc. Maar dat komt ook omdat ik weet dat Vingegaard het hier niet gaat doen. Dat lijkt me ook geen verrassing. Vond het sterk, dat hij alleen en samen met Jörgensen zich terug kon knokken.

happie

• 6234 berichten
  • 426 stemmen

Splinters schreef:

Djokovic overtuigt op wimbledon. Eigenlijk is dat voor het eerst dit seizoen. Duidelijk is dat de geit zijn priorteiten heeft. Of zijn knie het houdt en het voldoende is voor de titel.... De tijd zal het leren.

Hij zit wel aan de goede kant zonder Alcaraz/Sinner/Medvedev. Eerst de Minaur en daarna Fritz/Musetti zal voor een normale Djokovic goed te doen zijn. Alleen inderdaad die knie. Vind het tot dusver knap hoe snel hij hersteld is en hoe hij het doet. Echt enorm respect voor deze man. Echt een legende.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Ha, de mensgeworden Positiviteit, Churandy Martina, gaat naar Parijs. Zijn zesde Olympische Spelen. Geweldig. Ik verheug me nu al op de interviews met hem. Fantastisch mooie vent.

SergioMalick

• 1230 berichten
  • 1833 stemmen

Bijzonder saaie etappe. Gelukkig Boogerd vandaag in plaats van Stef Clement. Wel een prachtige sprint in zijn eenvoud trouwens. Je zal maar Van der Poel als lead out hebben. Perfect timing ook wanneer hij Laporte voorbij rijdt.

starbright boy (moderator films)

• 22398 berichten
  • 5070 stemmen

Duidelijk en ploegding deze overwinning. Zelden zulke perfectie gezien in een lead out

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Haha, had geen tijd de etappe te zien, maar de reacties hier geven precies de winnaar aan, zonder een naam te noemen.

Morgen zit ik er weer klaar voor, hoop ik.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Sinner is nog niet de opvolger van de grote drie. Misschien lukt het Alcatraz wel.

happie

• 6234 berichten
  • 426 stemmen

Djokovic door naar de Semis zonder te spelen. De Minaur is geblesseerd geraakt bij zijn wedstrijdpunt tegen Fils. Dat zag je al aan zijn gezicht na de wedstrijd, dat het niet goed zat.

Splinters

• 2620 berichten
  • 1391 stemmen

happie schreef:

Djokovic door naar de Semis zonder te spelen. De Minaur is geblesseerd geraakt bij zijn wedstrijdpunt tegen Fils. Dat zag je al aan zijn gezicht na de wedstrijd, dat het niet goed zat.

Je was me voor. Shit. Ik wilde deze wedstrijd graag zien. Maar goed, een herhaling van de finale van vorig jaar zit nog steeds in de pijplijn.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Mooie strijd weer in de Tour. Wat een prachtige ronde maken we toch mee dit jaar.

happie

• 6234 berichten
  • 426 stemmen

Vingegaard deelt hier wel een klein tikje uit aan Pogacar.

Kelderman ook goed vandaag!

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Ja, Kelderman kan weer een toptien klassering aan zijn lijst toevoegen, met wat geluk.

Edit: Kelderman nu toch wel wat aan het verliezen.

happie

• 6234 berichten
  • 426 stemmen

Graaf Machine schreef:

Ja, Kelderman kan weer een toptien klassering aan zijn lijst toevoegen, met wat geluk.

Hmm ben er bang voor. In de afdaling iets gebeurd denk ik. Zit nu in het groepje S. Yates/Gee.

WvA ook nog gevallen vandaag.

happie

• 6234 berichten
  • 426 stemmen

Kijken of Jonas hem er nog gaat proberen op te leggen.

Edit: Wat Joris zegt. Kelderman is gaan wachten op Jörgensen.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

happie schreef:

(quote)

Hmm ben er bang voor. In de afdaling iets gebeurd denk ik. Zit nu in het groepje S. Yates/Gee.

WvA ook nog gevallen vandaag.

Volgens de praatmannen op televisie heeft Kelderman op Jörgensen gewacht. Dat klinkt plausibel, want nu schijnt hij weer in dat groepje vaart te maken.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.