menu

Overig / Televisie / Juliana, Prinses van Oranje

zoeken in:
kappeuter (crew)
Nederland
Dramaserie

geregisseerd door Robin Pera
met Marieke de Kleine, Hylke van Sprundel en Ria Eimers

Juliana vertelt het verhaal van de jonge jaren van Koningin Juliana. Hoe groeide een jonge, eigenzinnige prinses uit tot een vrouw die klaar was voor het koningschap. In een vierdelige miniserie zien we haar studententijd, haar relatie met haar ouders en haar huwelijk met Bernhard.

NRC artikel

teaser

EO special

Een dagje in gefigureerd en het ziet er, zeker met het lage budget, heel erg goed uit.

Was wel ontzettend warm in de hete zomer met de dikke kostuums, en het was ook beroerd dat de figuratie geen (dik verdiende) catering kreeg.

Desalniettemin: crew was heel erg aardig, vooral met de meiden van de kleding heb ik wel lol gehad.

Ik loop op het plein op de universiteit en ik zit in de schoolklas.

Dustyfan
Het eerste deel is me niet tegengevallen. Wel wat mat, maar niet onaardig.
3,5* voor dit eerste deel. Hopelijk denk ik er aan om de andere delen ook te kijken, aangezien ik een ramp ben op het vlak van het onthouden van tv-programma's.

Ook mij is dit eerste deel niet tegenvallen, echter ergerde ik me af en toe aan de trillende camera. Ik betrap mezelf erop dat ik Juliana vergelijk met Wilhelmina. Ik had ook nu graag weer Anne-Will Blankers als Wilhelmina gezien en Mirjam Stolwijk als Juliana? De Emma hier valt zwaar tegen en wat verlang ik toch naar Jasperina de Jong die veel beter is dan dit gedrocht! Ik wil dit eerste deel een 3 geven, misschien zal later mijn algehele punt voor alle vier de delen iets hoger uitvallen.

Gemaakt met medewerking van RVD, toch? Vind ik geen aanprijzing.

starbright boy (moderator)
En stopt op het moment dan Juliana koningin wordt hoorde ik, terwijl de interessantste gegevens voor drama toch echt daarna zitten.

Ik heb zondagavond de serie Juliana gezien. Prachtig weergeven. Toen hoorde ik de naam Lyklema. Het betreft Juffrouw Lyklema behorende tot het secretariaat van Prinses Juliana. Ik ben benieuwd wat haar voornaam is, aangezien ik zelf Lyklema heet.

Gemaakt ZONDER medewerking van de RVD, las ik ergens.
Ik vond het wel aardig, tot nu toe.

Ik heb me vorige week aangenaam laten vermaken door het eerste deel en ben ook voornemens vanavond weer te kijken. Het viel me niet tegen. Voor een EO-serie is het zeker te doen.

Ik zat gister half te kijken en ik heb mezelf volgens mij twee keer in beeld zien komen In de klas en op straat!

Ik heb nu alle vier de afleveringen gezien en ik kan enkel nog zeggen dat het geheel me zwaar tegenvalt! Ik had gehoopt meer te kunnen zien van het leven van onze vroegere vorstin. Ik besef nu heel erg goed dat ik met een totaal verkeerde instelling heb gekeken naar deze 4 delige serie; ik verwachtte eigenlijk iets wat gelijk was aan de serie Wilhelmina; maar Juliana kan onmogelijk tippen aan het niveau van 'Wilhelmina'. Daarnaast zit deze film barstensvol met fouten! Zo wordt de hond van Prins Hendrik, 'Bismarck' genoemd, terwijl zijn hond eigenlijk 'Helga' heette. Maar dat is niet het enige... Helga is ook eerder overleden dan Prins Hendrik maar in Juliana stierf eerst Prins Hendrink en werd 'Bismarck' ook betrokken in de scene van de avondwake voor Prins Hendrik. Verder spreken Juliana en Bernhard in het begin van de relatie Engels met elkaar, maar naar alle waarschijnlijkheid was het Duits dat zij met elkaar spraken. Met andere woorden, ik had te hoge verwachtigen van deze serie en ik had ook gehoopt dat de serie het gehele leven van Juliana zou behandelen, maar het bleek over slechts 10 jaar van haar leven te gaan. Maar ook qua acteerprestaties vind ik de film onder de maat, vooral Ria Eimers (Wilhelmina) vond ik heel erg gemaakt overkomen maar Hylke van Sprundel (Bernhard) vond ik nog veel minder overtuigend. Alles bij elkaar genomen is de serie matig en ben ik ook zeker niet van plan om deze draak op dvd te bestellen.

FisherKing
Van wat ik gezien heb, tegenvallend. En het verhaal stopt bij, naar mijn idee, het meest interessante stuk, dat tussen 1938 en 1948.

Er zitten onwaarheden in het scenario, het is bovendien te vlak, te kritiekloos, te braafjes. Het volgt de platgetreden platitudes, daar waar veel meer dramatiek mogelijk was.

Gemiste kans.

Ria Eimers, ja, die maakt een rare ontwikkeling door, maar dat komt ook door het script, en niet alleen door haar spel. Ik vond Hylke van Sprundel als Bernard best wel tegenvallen, er zit een ongezonde jongensheid in.

Best aardig drama. Alleen ik moest elke keer weer wennen aan het accent. Maar ik vooral veel bewondering voor de producenten en crew. Het moet een klus zijn geweest met zo'n budget te moeten werken.

Ik denk dat ze wel wat kijkers hebben kunnen vasthouden door boer zkt vrouw.

Wat is de naam van het liedje dat je hoort bij het filmpje over Parijs, in de laatste aflevering?

Ik hoorde ergens het onsterfelijke 'Douce France' van Charles Trenet.
Was dat wat je bedoelt ?

Zwakke serie overigens. Was de naam van dat hondje maar het enige wat mis was.

Volgens mij was de naam van het hondje op feiten gebaseerd... Op de aftiteling zag ik dat de een van de twee tekkels die ze gebruikt hebben in het echt Saartje heet. Het is maar dat je weet...

Dank je..voor de naam van het liedje.

BlueJudaskiss schreef:
Ik zat gister half te kijken en ik heb mezelf volgens mij twee keer in beeld zien komen In de klas en op straat!

Dat tikt toch weer aan op de IMDB...

Precies Je moet toch wat doen voor aandacht he

Evil Empire schreef:
(quote)

Dat tikt toch weer aan op de IMDB...

Jij hebt me door

Weet ik toch...

Evil Empire schreef:
Weet ik toch...

Maar heb je me nog gezien?

Ik ben bang van niet...

Mooie serie, en dat is niet omdat ik een dagje op de set heb mogen rondwandelen. Ik heb totaal geen verstand van het koningshuis, dus ik heb me niet zitten ergeren aan de fouten die er in zouden zitten. Vermakelijk, en toch een erg knap tijdsbeeld. 3*

Wilde eerst de tv serie zien voor ik besloot de dvd te kopen, nou ik hou mijn geld in mijn zak. Wat is dit een zware tegenvaller, zeer slechte cast. De serie over Wilhelmina is wel erg mooi, deze valt erg tegen.

kos
Deel II komt er aan.

Met BlueJudaskiss als lakei en Franse student aan de Sorbonne

Een 3,0 zou ik de serie willen geven, Nederland in de late jaren 1920 en 1930 zijn leuk weer gegeven

Gast
geplaatst: vandaag om 22:33 uur

geplaatst: vandaag om 22:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.