menu

Overig / Televisie / The Muppet Show

zoeken in:
Geef hier je mening over deze, naar mijn mening, fantastische televisieserie.

Vooral The Sedish Chef was natuurlijk legendarisch!

(afbeelding)

En ik vond Statler en Walldorf hilarisch.

(afbeelding)

Ook erg leuk inderdaad, Speedy! En zo waren er meer van die geweldige types. Nog een persoonlijke favoriet van mij:

Animal!

(afbeelding)

Beaker of Gonzo zou mijn favoriet wel eens kunnen zijn.

Film Pegasus (moderator)
Geweldig waren ook steeds de muzikale parodieën, prachtig gebracht door Dr. Teeth en The Electric Mayhem:

(afbeelding)

Beaker & Doctor Bunsen Honeydew:

(afbeelding)

En omdat 'ie zo leuk is, Beaker solo:

(afbeelding)

En Gonzo!

(afbeelding)

Madecineman (moderator)
Dr Teeth and the Electric Mayhem waren echt te funky, groovy man!

verder vind ik Sweetums erg cool

(afbeelding)

en Sam the Eagle omdat het altijd mis gaat met die nieuwsuitzendingen van hem terwijl hij zo doodserieus is

(afbeelding)

Vorige plaatje van Gonzo doet het niet, daarom bij deze:

(afbeelding)

Ik vind vooral poppen als Sweetums meesterlijk gemaakt. Ik vroeg me altijd af hoe ze en de armen en benen en de mond en de ogen en de wenkbrauwen konden laten bewegen.
http://www.doctordisney.com/wp-content/uploads/2014/02/sweet06.jpg
In dit interview doet Henson zelf dit uit de doeken: CBS This Morning: At Home With Jim Henson - YouTube
Eigenlijk zijn alle Muppets op hun eigen manier leuk. Zelfs "saaie" Muppets als Kermit. Zo is Kermit erg komisch in de aflevering met Sandy Duncan, met de "bananasketch". Gonzo is weer erg grappig in de John Cleese aflevering, als ik me niet vergis is dat de aflevering waarin Gonzo een kanonskogel opvangt.
En dan de vaste "rubrieken". In seizoen 1 stak het duo Wayne en Wanda regelmatig de kop op, maar later waren deze haast nooit meer te zien.
Pigs in Space en Veterinarian's Hospital waren eigenlijk vrijwel altijd grappig. Alleen al door de manier waarop het gepresenteerd werd. "And now... Piiiigs iiiiiiiin spaaaace!" of die gortdroge voice-over bij Veterinarian's Hospital.
De meeste gasten vond ik altijd wel leuk, hoogtepunten zijn John Cleese, Peter Ustinov, Charles Aznavour (Inchworm is echt een schitterend nummer!), Julie Andrews, Harry Belafonte en Mark Hamill.
Jim Henson wilde kijken hoe de Muppets het op het witte doek zouden doen. Dit leverde als eerst The Muppet Movie op. Persoonlijk vind ik dit niet echt een geweldige film. Wel erg mooi gemaakt, die fietsscène, en de muziek van Paul Williams (ook ooit te gast bij de Muppet Show) (eerste seizoen, geloof ik) is ook erg goed, maar de grappen zijn niet erg goed. Beetje flauw.
De tweede Muppetfilm, The Great Muppet Caper, is wel erg komisch. Leuk verhaal, en de grappen zijn echt leuk. Deze Muppetfilm was geregisseerd door Jim Henson zelf. De derde Muppetfilm, geregisseerd door Frank Oz, is ook vermakelijk. Niet zo goed als The Great Muppet Caper, maar toch wel goed. Aan het einde van de film trouwen Kermit en Miss Piggy. De Muppet Show was al een tijdje gestopt, en het lijkt alsof deze film als laatste hoofdstuk bedoeld was. Kermit en Miss Piggy zijn bij elkaar, eind goed al goed. Uit.
Toch vond men het nodig om na de dood van Jim Henson een Muppet film te maken. Dit werd The Muppet Christmas Carol. Deze was opgedragen aan Jim Henson en Richard Hunt die ook ondertussen overleden was. Dit begrijp ik wel. Natuurlijk wordt er een film opgedragen aan Jim Henson, de man en het brein achter de Muppets en Richard Hunt, een belangrijke poppenspeler (Scooter, Wayne, Statler, Sweetums en nog meer). The Muppet Christmas Carol is wel een goede film, maar deze film is naar mijn mening al ietwat kinderachtig.
De films die volgden werden steeds kinderachtiger. In Muppet's Treasure Island komen ze hier zelfs voor uit. ("I thought this would be a movie for children!" of zoiets zegt Rizzo the Rat, als ik me niet vergis) Helaas blijven ze doorgaan met het maken van die kinderachtige films. Ondertussen heeft Disney de rechten opgekocht. (Volgens mij is The Muppet Christmas Carol zelfs al een Disneyfilm) Ik vind het jammer dat de Muppets, die oorspronkelijk voor volwassenen bedoeld waren, nu worden gebruikt voor naar mijn mening flauwe kinderfilms.

Maar ja, Disney heeft nu de touwtjes in handen . . .

Gelukkig kan ik nog naar die leuke, oude serie kijken.

Dick2008
Ja, toen ik "klaar" was met films heb ik o.a. ook weer wat afleveringen bekeken. Wel wisselend, vind ik zelf, die met Roger Moore is wel erg leuk. Met Steve Martin is ook grappig, en je ziet hem dan als muzikant en komiek, anders dan zijn rol als acteur.

Fozzie Bear is mijn favoriete Muppet.

Dick2008 schreef:
Wel wisselend, vind ik zelf, die met Roger Moore is wel erg leuk. Met Steve Martin is ook grappig, en je ziet hem dan als muzikant en komiek, anders dan zijn rol als acteur.

Niet elke aflevering is even leuk, inderdaad. Die met Moore en Martin zijn inderdaad erg leuk, ja. Vooral die met Martin. (Leuk idee ook, dat de show niet doorgaat.)

Film Pegasus (moderator)
Net zoals ik eerder gedaan heb met X-Files, Friends en 7 seizoenen Simpsons, wil ik The Muppet Show doorlopen en hier telkens iets zetten. Er is nu wel een tv-meter, maar ik het kan hier ook wel lijkt me. En de show verwelkomde veel filmsterren, dus het past wel op moviemeter.

Voorlopig enkel The Muppet Show, misschien later nog Muppets Tonight, dat nog best wel meeviel. Ik begin alvast met de 5 seizoenen van The Muppet Show.

Film Pegasus (moderator)
1x1 Juliet Prowse

You know something? I've never talked to a frog before.

De volgorde verschilt nog wel eens per land. In Engeland was de eerste uitzending met Rita Moreno. De eerste aflevering van de show was met Juliet Prowse. Al hou ik dan weer geen rekening met 2 pilots. In die pilots kwamen al figuren trouwens als Rowlf en de Electric Mayhem band van dr. Teeth. Maar de rest moest nog komen. In de eerste aflevering met Juliet Prowse zien we naast Kermit vooral Scooter, Rowlf, Fozzy, Stadler & Waldorf, Zoot en Gonzo. Miss Piggy zien we al in een bijrolletje. De eerste echte act van de show is trouwens het legendarische Mahna Mahna. Juliet Prowse is trouwens een danseres/actrice die oa te zien was naast Elvis in G.I. Blues.

Film Pegasus (moderator)
1x2 Connie Stevens (en Bert & Ernie)

You know something? I think it's terrific being with you.

Zangeres en actrice Connie Stevens doet het hier geweldig. Opvallend hoe snel de gasten zich thuis voelen in de toen toch nieuwe show met poppen/muppets. De aflevering is de eerste met de Zweedse kok en Muppets news flash. De aanwezigheid van Miss Piggy is ook hier nog vrij klein. Leuk zijn vooral de nummers van de Electric Mayhem leden. Bassist Floyd Pepper zingt het mooie Ain't misbehavin' en Zoot speelt een leuk nummer waarbij hij om de paar maten 1 noot moet blazen op zijn saxofoon. In deze aflevering zien we ook Bert & Ernie. Wel raar, want hun stem wordt gedaan door dezelfde stemmen als Kermit en Fozzie, die de scène vlak voor hen in beeld waren.

Misschien een domme vraag, maar waarom doe je dit niet op TV meter?

Die site is er speciaal voor gemaakt en daar zitten ze bij wezen van spreken te snakken naar iemand die een hele reeks per aflevering wil behandelen. Van die site wordt nog relatief weinig gebruik gemaakt en kan dit juist goed gebruiken.

Beetje vreemd om het dan expres hier te gaan doen?

Film Pegasus (moderator)
Dit programma staat daar nog niet op en het zou ook het enige zijn dat ik dan op die site doe, vandaar. En door de gasten waarvan er veel uit de filmwereld komen, vond ik het hier wel passen. Tenzij er echt niemand zit te wachten op deze reeks op moviemeter natuurlijk.

Film Pegasus (moderator)
Ik ga hier voorlopig verder. Ik kan het altijd overzetten naar tvmeter als het daar beter zou passen. Maar dan zijn de teksten al gemaakt.

1x3 Joel Grey

Our show tonight will feature some stuff that looks like this.

Opnieuw iemand met ervaring van musical en cabaret. Het past mooi in het genre. Joel Grey was cerimoniemeester in Cabaret (film en musical). En nog wel meer in Broadway. De intro is nog niet het hele gezelschap zoals velen dat kennen, dat komt later pas. Wel is Gonzo er al, maar wel met drumstok ipv trompet. Vooral lachen met het poppenduo Wayne and Wanda die evergreens zingen, wat hen letterlijk dan zuur opbrengt. Zoals nu Stormy Weather, met stormweer. Nog een bekend gezicht voor het eerst is Sam the Eagle, die zichzelf samen met de gast, de enige normale aanwezige vindt van het gezelschap.

thunderball schreef:
Misschien een domme vraag, maar waarom doe je dit niet op TV meter?

Die site is er speciaal voor gemaakt en daar zitten ze bij wezen van spreken te snakken naar iemand die een hele reeks per aflevering wil behandelen. Van die site wordt nog relatief weinig gebruik gemaakt en kan dit juist goed gebruiken.

Beetje vreemd om het dan expres hier te gaan doen?

Met ''expres doen'' lijkt het net of hij iets verkeerds of gemeens doet. Beetje rare omschrijving.

Die site is helaas wat stil nog ja, maar MM is er ook nog altijd. Benieuwd naar de Muppet reviews, da's een serie die ik ook nog eens helemaal wil kijken.

Film Pegasus (moderator)
1x4 Ruth Buzzi

Muppet News Flash! The Atlantic Ocean has just been kidnapped.

Ruth Buzzi is een actrice en comedian die voor haar optreden in The Muppet Show al een Golden Globe had gewonnen en 4 nominaties kreeg bij de Emmy's. In deze aflevering krijgt Miss Piggy wat meer speelruimte en zien we het begin van haar liefde voor Kermit. We zien ook de geweldige Sweetums, de grote harige muppet (met volledige acteur in het kostuum) die eigenlijk niet veel aan bod kwam, maar telkens wel voor memorabele scènes zorgt. Hier in duet met Ruth Buzzi en het nummer Can't take my eyes off of you.

Ajax&Litmanen1 schreef:
(quote)

Met ''expres doen'' lijkt het net of hij iets verkeerds of gemeens doet. Beetje rare omschrijving.

Die site is helaas wat stil nog ja, maar MM is er ook nog altijd. Benieuwd naar de Muppet reviews, da's een serie die ik ook nog eens helemaal wil kijken.

Zo bedoelde ik het natuurlijk ook niet, maar omdat hij zelf zegt:

"Er is nu wel een tv-meter, maar ik het kan hier ook wel lijkt me",

kiest hij er bewust voor het hier te doen en dat vind ik dan wat onlogisch, zeker als moderator zijnde, wetende dat die andere site, die juist specifiek voor Tv series bedoeld is, nog niet heel druk bezocht wordt en je zoveel afleveringen over één Tv-serie daar ook kunt behandelen, maar verder maakt het mij ook niet zoveel uit en hij heeft het ook al uitgelegd. Ik vroeg het mij alleen af.

Film Pegasus (moderator)
1x5 Rita Moreno

Well, Rita, what we have now is what we call our 'Talk Spot', where the guest star sits and talks casually with the frog.

De volgorde werd buiten de VS iets aangepast en in het VK is dit de eerste aflevering die werd uitgezonden. Met Rita Moreno (vooral bekend van West Side Story), 1 van 12 personen die zowel een Oscar, Grammy, Tony en Emmy won. Die Emmy won ze als gastrol in deze aflevering van The Muppet Show. Ze is zeer goed en grappig met als hoogtepunt een komische versie van Fever dat ze samen met Animal brengt. Ook de eerste aflevering met de act Veterinarian's Hospital waarin Miss Piggy en Janice (van de Electric Mayhem band) stilaan een grotere rol krijgen. We zien ook nog The Country Trio, dat bestaat uit poppenversies van de 3 bekendste poppenspelers Jim Henson, Jerry Nelson en Frank Oz. En we zien de bekende opening met alle muppets en Gonzo met de trompet-act.

Film Pegasus (moderator)
1x6 Jim Nabors

Pay up, they made it through another one.

Jim Nabors is een Amerikaanse komische acteur, die bij ons niet zo bekend is. Kermit maakt kennis met Scooter, ook al was hij eerder te zien in The Muppet Show. Zijn 'job' is dat van gofer (go for this, go for that). Een term die al wat bekend was in Amerika, maar dankzij The Muppet Show bekender werd en wat ironisch ook als 'job' werd bestempeld. In elk geval een teken dat ze meer met Scooter willen doen. Hij zou later ook in enkele films meespelen. Verder geen speciale aflevering, al heeft dat ook wat te maken dat wij Jim Nabors niet zo kennen. Z'n cover van Thank god I'm a country boy was wel leuk.

Film Pegasus (moderator)
1x7 Florence Henderson

Forgive me for being so forward, but I'm a liberated pig.

De actrice is vooral bekend van de Brady Bunch. Je merkt hier wel dat het beter is voor de aflevering als de gast gevarieerd kan acteren en meer connectie heeft met de muppets. Dat miste ik hier wel. Miss Piggy heeft hier een grote rol in een aflevering die nogal draait rond varkens. Zeker te genieten zijn Kermit op de planeet Koozebane. De eerste keer dat die act komt, nog voor het legendarische Pigs in space. En ook Rowlf is weer leuk aan de piano. Gaat hem een pak beter af dan de woordgrapjes. Muzikaal is er nog de act van Florence Henderson met The Frackles, een groep monsters. De naam zou de inspiratie worden van het latere Freggles.

Film Pegasus (moderator)
1x8 Paul Williams

For the first time in my life, I will cry in front of thirty million people.

Deze aflevering werd genomineerd voor een Emmy. Al vond ik de aflevering niet bepaald legendarisch. Paul Williams is mij ook niet bekend. De man is vooral bekend van songwriter met melige popsongs uit de jaren '70. Maar hij zal wel vrienden hebben gemaakt bij de Muppets. Enkele jaren later schreef hij Rainbow Connection voor The Muppet Movie, een nummer dat een Oscarnominatie kreeg. Weer een nieuwe Muppet in deze aflevering met Dr. Bunsen Honeydew in Muppet Lab. Nog zonder Beaker die er pas bij kwam in het 2e seizoen.

Film Pegasus (moderator)
1x9 Charles Aznavour

I don't approve of belly dancers. Why can't they dance on the floor like everyone else?

Als er één Franse gast in de show kan komen is het Charles Aznavour wel. Werd ooit door CNN uitgeroepen als 3e beste performer na Elvis Presley en Bob Dylan. Ook wel de Franse Frank Sinatra genoemd. Het gesprek tussen Kermit en Aznavour is wel leuk met de artiest die aantoont hoe sexy de Franse taal is bij Miss Piggy. Die uiteraard geen woord Frans spreekt. De andere sketches van Aznavour zijn niet bepaald bijzonder.

Film Pegasus (moderator)
1x10 Harvey Korman

Well, that's better than opening it with a bang.

Geen idee wie Harvey Korman is, maar de man is best wel grappig. Hij speelde naast vele tv-rollen blijkbaar ook mee in oa Herbie goes Bananas, enkele Pink Panther films en History of the world part I. Zijn scènes zijn wel leuk met genoeg interactie met de Muppets. Eén van de beste scènes is zowat de enige echte scène in seizoen 1 van Robin, het neefje van Kermit. Hij zingt een heerlijke simpel liedje waar de Muppets altijd goed in waren. En Fozzie is best wel grappig met een scène waarin Kermit moet invallen op het woordje hear. Dat blijkbaar niet duidelijk is met gelijkaardige worden als here.

Film Pegasus (moderator)
1x11 Lena Horne

Oh, you can't stop the old Fozzie tonight!

De eerste gekleurde gast in het programma. Lena Horne is zangeres en actrice uit enkele musicals. Ze won 4 Grammy Awards en haar zangnummers in deze show zijn dan ook zeer mooi gedaan. Ze bracht oa Sing, dat ik kende van the Carpenters. Maar die hadden dat blijkbaar gecoverd van Sesamstraat. De cirkel is rond. De opening is trouwens wel hilarisch met 'mops' die het nummer 'Rag mop' brengen. Deed wat denken aan het bekende Mahna Mahna.

Film Pegasus (moderator)
1x12 Peter Ustinov

Remember, friends, whenever big news breaks, you certainly won't hear it here.

Het is heel duidelijk dat vooral de afleveringen met acteurs voor de betere afleveringen zorgen, omdat die blijkbaar een betere interactie hebben met de Muppets. Zoals Peter Ustinov, die al even gek is als de rest van de cast in deze show. Iedereen is trouwens gek van hem en dat maakt Kermit wat onzeker. Het resulteert in de klassieker Bein' Green. Een nummer dat Kermit al in 1970 zong in Sesamstraat en later gecoverd werd door oa Frank Sinatra. Diana Ross, Van Morrison, Ray Charles en meer. Het werd ook gezongen op de begrafenis van Jim Henson, de geestelijke vader van The Muppet Show. Henson zingt het hier als stem van Kermit zelf in The Muppet Show.

Film Pegasus (moderator)
1x13 Bruce Forsyth

Kermit, you're a wonderful emcee.

Bruce Forsyth is volgens het Guinness Book of Records de langst lopende entertainer op televisie. Hij overleed enkele weken geleden na een carrière van dik 75 jaar. Als comedian heeft hij hier enkele scènes met Fozzie en kunnen ze samen weerwerk bieden tegen het kritische duo Stadler & Waldorf. De beste act is wel het zangnummer I'm My Own Grandpa door de The Gogolala Jubilee Jugband. Een grappige tekst over een man die door enkele rare combinaties van huwelijken in zijn familie uiteindelijk zijn eigen grootvader blijkt te zijn. Een idee dat nog van Mark Twain komt.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:56 uur

geplaatst: vandaag om 23:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.