menu

Overig / Televisie / Reality programma's

zoeken in:
Film Pegasus (moderator)
Een trent die meer en meer op tv te zien is: reality programma's. Bevallingen, operaties, leven zoals het is in allerlei plaatsen, Big Brother, ziektes, scheidingen, afvallen, gemengde koppels, huizen bouwen, ... Noem maar op. Een goeie serie of spelprogramma wordt amper gemaakt. Liever een camera richten op de 'gewone' man in de straat op zoek naar 'gewone' beelden.

Voor mij is het alvast niet besteed, maar die programma's nemen wel het grootste deel van primetime in beslag. Wie ergert er zich ook aan of is juist een liefhebber van het genre?

kos
Meest trieste wat er bestaat.

Maar goed, ik kijk toch niet naar die rotzooi. .

IcU
Ik dacht dat het de laatste tijd nogal aan het minderen was. Er is volgens mij geen bekende nederlander die gevolgt wordt door een camera meer. Alleen dat Big Brother, het uitmelken is wederom begonnen. Dat is inderdaad triest.

Reality's zijn vaak gemaakt voor de sensatie en van extreem lage artistieke kwaliteit. Hangt wel weer lekker samen met de bemoeizucht van de modale burger.

Ik ben ook niet echt voor het uitmelken van reality. Programma's over afvallen, stoute kinderen, enz. vind ik maar niks. Maar programma's die aan de basis lagen (Big Brother, De Mol) kan ik wel nog waarderen.

Film Pegasus (moderator)
IcU schreef:
Ik dacht dat het de laatste tijd nogal aan het minderen was. Er is volgens mij geen bekende nederlander die gevolgt wordt door een camera meer. Alleen dat Big Brother, het uitmelken is wederom begonnen. Dat is inderdaad triest.

Hier in België duurt het in elk geval nog door. Er worden nog verschillende BV's gevolgd met een camera en er komen weer een hoop realityprogramma's in zicht voor het nieuwe seizoen. Dan heb je nog zenders Vitaya en VijfTV die bijna niks anders uitzenden dan melige tv-films of miniseries en een hoop realityprogramma's. Vooral ons ma kijkt naar bijna niks anders. Gelukkig kan ik zelf dvd's zien op mijn pc. Binnenkort heb ik m'n eigen appartement zodat ik betere programma's kan opzetten (geen realitygedoe)

Alleen die engelse chefkok kan ik wel waarderen. Het is zon lul dat ik daar wel om kan lachen, vooral wanneer zon arme jongen iets laat overkoken. Dat geldt ook voor die supernanny (dan ben ik altijd voor die kids).

Het enige wat ik best leuk vond om te zien (en best aardig gemaakt) was Mijn vieze, vette, vervelende verloofde (zoiets was het). Natuurlijk erg manipulatief en straight inspelend op dat typisch Amerikaanse sentiment, maar af en toe doeltreffend.

Verder niet zo veel mee, kijk liever een goeie film of serie. Kijk ook eigenlijk bijna niks anders (op wat voetbal en filmpgramma's na).

Telt Expeditie Robinson als reality? Dat programma blijft in ieder geval interessant, omdat er een erg sterk spelelement inzit en er ook altijd wat gebeurd. Dit in tegenstelling tot Big Brother waar je de helft van de tijd naar slap geouwehoer zit te kijken van mensen die graag beroemd willen worden.

Mensen weten uit verveling of onvermogen tot actie niet eens meer wat ze moeten doen en kijken ze naar wat een ander doet en hoe hij het doet.

Ik geloof ook dat dit het resultaat van het feit dat de TV zo'n vanzelfsprekendheid is geworden, dat op het moment dat deze eigenlijk niets meer heeft te bieden, zij het door gebrek aan originaliteit, vernieuwing of progressie, men zich verplicht voelt om het alsnog, zonder enige kritieke stellingname, voor lief te nemen.

Dus als de TV ons een surrogaat biedt om vrijblijvend bij de buren te kijken, doen we dat massaal. We klagen over verloedering van normen en waarden, maar zitten 'te rooten' dat de realitysterren zichzelf saboteren.
We willen mensen hun huizen en lijven zien transformeren, maar doen er zelf niets aan.

Vooral de kritische houding valt mij tegen.
Deze schijnbare 'realiteit' doet voldoende om onze aandacht erbij te houden, terwijl het ons tegerlijkertijd weer voldoende koud laat om er iets mee te doen, zoals erbij stilstaan, zelfreflectie of beroering.
Dit is een veiliger terrein dan stilstaan wat werkelijk de realiteit van de dag is.

FisherKing
ToNe schreef:

Dus als de TV ons een surrogaat biedt om vrijblijvend bij de buren te kijken, doen we dat massaal. We klagen over verloedering van normen en waarden, maar zitten 'te rooten' dat de realitysterren zichzelf saboteren.
We willen mensen hun huizen en lijven zien transformeren, maar doen er zelf niets aan.

Wat kun je er tegen doen dan ?

Ik ken een hoop mensen, waaronder mezelf, die behoudens een filmpje of via internet ofzo, nooit meer TV kijken.

kos
Expeditie Robinson . Ik snap echt niet wat mensen daar leuk aan vinden.

Het meest trieste ervan zijn nog wel de reclamespots waar ze alleen laten zien als er iemand scheldt of een sexuele referentie maakt. Wat een niveau .

Wat kun je er tegen doen dan ?

Niets.
Het begint bij jezelf en anders dan deze vorm van televisie-insight hoop je jouw directe omgeving wél positief te kunnen beïnvloeden.

Film Pegasus (moderator)
Een groot deel van de mensen zet 's avonds gewoon de tv aan en kijken maar. Als de media een trent lanceert van komische series zullen die in de smaak vallen. Nu is dat vooral reality en die trent nemen de mensen over. Een zelfde programma/serie dat op een andere zender of een ander uur komt te staan heeft meer of minder kijkers.

Ik snap ook niet wat er ontspannend is aan reality programma's. Bij Big Brother gebeurd er bvb niks, en die mensen gaan dat dan 's avonds in een zetel nog eens bevestigen aan de kijker. Bij zo'n programma's (Expeditie Robinson, Big Brother, De afvallers, Fear Factor, Paradise Hotel, Temptation Island) gebeurt er totaal niks, maar krijg je een hoop emoties op het scherm te zien. Nep-emoties want die mensen kennen elkaar nog maar een week of zo en beginnen al de hele tijd de zeuren over relaties, beste vrienden ooit, bedrog (doe dan niet mee in hemelsnaam), samenspannen, achterdocht, ... Een hoop bulls*** waarmee ze een programma vullen.

Neem Big Brother. Wat is er nu in hemelsnaam interessant aan mensen te zien die alleen wat rondhangen en tegen wil en dank over alles een mening moeten hebben en paranoïa worden. 'Die heeft dat gezegd', 'Zij hangt meer bij hem rond', 'Waarom heb je hem wel een kop koffie gegeven en mij niet', ...

En dan de mensen die zich verlangen om vernederd te worden om maar op tv te komen: ze laten zich verbouwen (Beautiful), dikke mensen die afvallen (De afvallers), ze kunnen hun kinderen niet opvoeden (The Nanny), zijn vuil (Schoon en medogenloos), ... Vroeger was het enkel te zien bij Jerry Springer maar tegenwoordig laat de helft van de tv-kijkers zich vrijwillig uitlachen in ruil voor een korte verschijning op de televisie.

Veel is er niet meer te zien op tv. Realityonzin en dan nog een overhypte reeks Amerikaanse series zoals Lost, Desperated housewives, CSI, 24, ... die hun fans wel hebben, maar ik gewoon doorsnee Amerikaanse series vind zoals er veel worden gemaakt.

Leve de dvd!

Heel fout maar ik kijk zoveel mogelijk troep.
helaas begin ik er altijd aan, en dan halverwege doe ik weer allerlei andere dingen, dus volg ik het niet meer

djelle
Ik heb de indruk dat de 'reality' programmas inmiddels verdubbeld zijn. Je hebt haast niets anders meer. Waarbij ik wel moet toegeven dat ik sommige concepten wel leuk vind. Bij ons is er nu bv 'Mijn Restaurant' waarbij 5 koppels hun droom proberen realiseren om hun eigen toprestaurant op te bouwen en 'FC Nerds' waarmee ik me een kriek lach. En Temptation Island mag dan nog zo plat en sensatievol zijn, op zich vind ik daar niks mis mee en gewoon prettig kijkvoer.

Realityshows zijn ook in zekere zin een soort spiegel van wat er leeft in de maatschappij, alsook de donkere kanten en oerinstincten van de mensheid. De ongezonde levensstijl dat meer en meer mensen hanteren, ijdelheid, competitiedrang, onze agressieve manier van reageren in crisissituaties, monogamie die verdrongen wordt door natuurlijke driften etc...

Mijn enige bezwaar tegen dat soort programma's is eigenlijk dat ze soms te ver kunnen gaan. Een bevalling in al zijn details en bijhorend emoties voor nationale tv brengen vind ik bijvoorbeeld niet kunnen.

kos
djelle schreef:

Realityshows zijn ook in zekere zin een soort spiegel van wat er leeft in de maatschappij

Dat zou zo moeten zijn ja, maar het wordt vooral gebruikt om rare excessen en allerhande domme idioten te volgen.

neo (crew)
Die bovendien zich ook nog wel eens een pak anders gedragen voor de camera.

Ik haat reality programma's, het is het meest goedkope manier om de avond uren te vullen in plaats van goeie series uit te brengen zoals in de jaren 80 en 90, de enige goeie series die je nu nog hebt zijn series zoals 24 - Lost - Prison Break en etc. Het lijkt er wel op alsof ze niks meer orgineels kunnen bedenken als het gaat om goeie series, ik zit echt niet te wachten op reality programma's om andermans problemen te zien ik heb al genoeg aan mijn eigen.

Het enige programma waar ik nog wel eens naar kijk, is "De Gouden Kooi", dat programma is zo slecht dat het haast leuk is om naar te kijken, ik ben blij dat het programma gaat stoppen, echt te ziek voor woorden

Lang levende tv-series en films op dvd .

djelle
kos schreef:
Dat zou zo moeten zijn ja, maar het wordt vooral gebruikt om rare excessen en allerhande domme idioten te volgen.

Hangt een beetje af van het soort programma denk ik. In programma's als 'je bent wat je eet' komt exessief eetgedrag/slechte levensstijl naar boven, maar je kan niet stellen denk ik dat die mensen zeldzaam zijn met hun probleem of domme idioten zijn. Het is een erg actueel probleem dat voor vele mensen herkenbaar is. Het is ook helemaal niet zeker dat al die mensen zich per se anders gaan voordoen omdat er een camera bij is (ik ken in elk geval persoonlijk iemand die meegedaan heeft aan één van deze programma's, die zich helemaal niet anders gedroeg).

Er zijn programma's die rare buitenbeentjes volgen, maar ook dié mensen maken deel uit van de maatschappij uiteindelijk. Maakt het ook interessant, je ziet eens wat geks/buitengewoons.

djelle
@Ewing: ben het wel met je eens dat ze wat meer goeie series mogen uitbrengen.

starbright boy (moderator)
Iemand die ik ken heeft ooit meegedaan aan zo'n jongeren-op-vakantie reality-programma zoals je een paar jaar geleden nogal veel had. Ik zal eens op een rij zetten hoe zoiets gemaakt wordt:

-De redactie van zo'n programma kijkt rond in zo'n typische jongerenvakantieplaats.
-Als ze een groep jongeren zien die het leuk doen op TV wordt die groep benaderd om mee te doen aan het programma.
-Als die groep "Ja" zegt vullen de mensen van het programma verder je hele vakantie in. Zij bepalen waar je naar toe gaat en waar niet. Je krijgt overal gratis entree en krijgt vaak gratis drank en wordt door de makers van het programma gestimuleerd om ook flink van die drank gebruik te maken. Zelf heb je niet veel meer over je eigen vakantie te vertellen. Maar je komt wel op allerlei plekken waar je anders nooit geweest was.
-In de uitzending worden alleen de beelden gebruikt die er een beetje heftig uitzien, voorzien van commentaar dat meestal weinig te maken heeft met wat er echt aan de hand was.

En klaar is uw programma.

djelle
Mja, met dat soort onderwerpen kan je zoiets wel verwachten, maar als het bv gaat over mensen met overgewicht, slaapproblemen of iemand die plastische chirurgie wil ondergaan etc, kunnen ze moeilijk manipuleren denk ik.

neo (crew)
Eigenlijk is enkel de manier van montage al manipulatie

robertus65
Ik heb nooit iets begrepen van reality programma's. Bijna nog saaier dan soaps. Waarom worden er geen goede Nederlandse dramaseries meer gemaakt zoals De Weg, Dossier Verhulst, De Fabriek, Herenstraat 10, Q & Q? Het is de laatste jaren een trend geworden om bijna alleen nog maar reality programma's, soaps, Amerikaanse series en ontelbare huis, tuin en keuken programma's te maken. Ook een trend de laatste jaren is emotie tv en medium programma's. Gisteren deed ik weer eens een poging om Vermist te kijken, maar het lijkt wel of de mensen alleen maar in het programma komen als er flink gejank word. Wat ben ik blij met de uitvinding van de dvd.

robertus65 schreef:
Ik heb nooit iets begrepen van reality programma's. Bijna nog saaier dan soaps. Waarom worden er geen goede Nederlandse dramaseries meer gemaakt zoals De Weg, Dossier Verhulst, De Fabriek, Herenstraat 10, Q & Q? Het is de laatste jaren een trend geworden om bijna alleen nog maar reality programma's, soaps, Amerikaanse series en ontelbare huis, tuin en keuken programma's te maken. Ook een trend de laatste jaren is emotie tv en medium programma's. Gisteren deed ik weer eens een poging om Vermist te kijken, maar het lijkt wel of de mensen alleen maar in het programma komen als er flink gejank word. Wat ben ik blij met de uitvinding van de dvd.

Of het waar is weet ik niet maar het is namelijk een goedkopere manier om nieuwe programma's te maken, en mensen die niet al te snugger zijn denken ook nog eens dat het echt is, maar als ik dan kijk naar de "Goudenkooi" dan is het zo nep als wat niks is echt.

En dat gaat allemaal weer ten kost van het maken van goeie series zoals wij die in de jaren 70, 80 en 90 kenden, want dat zijn toch wel sereis die redelijk veel geld kosten. ik moet eigenlijk ook helemaal niks van dit soort programma's hebben, alleen de "Goudenkooi" daar maak ik een uitzondering voor, want dat is zo slecht dat het gewoon leuk is om naar te kijken.

djelle schreef:
@Ewing: ben het wel met je eens dat ze wat meer goeie series mogen uitbrengen.

Dankje [email protected]

Laten we hopen dat veel reality programma's in de toekomst gaan sneuvelen, en dat er weer eens geld vrij wordt gemaak voor echte goeie series.

melvddonk
Vanaf volgende week is het weer zover. Nieuwe Nederlandse realityprogramma's. Zo begint Oh Oh Cherso dinsdag weer en komt er ook een nieuwe programma genaamd de Villa. Expeditie Robinson heeft afgelopen zondag al 1 aflevering uitgezonden en wordt donderdag weer vervolgd.

Jaren geleden was er ook het Engelse The Villa wat wel leuk was. Maar als ik het zo lees moet ik meteen denken aan een Oh Oh Cherso rip-off, wat weer een rip-off van Jersey Shore is.

Promo De Villa RTL 5 « TVwatchers.nl
Waarschijnlijk heeft die gast met z'n lul ook teveel naar Sterretje geluisterd of zo. Klinkt nu al te popiejopie. Maar zullen zien.

melvddonk
Ik heb de Engelse variant hiervan niet gezien, maar de promo ziet er errúg goed uit. Inderdaad een beetje een soort Oh Oh Cherso, maar dan in een soort van datingprogramma. Beetje rare combi misschien, maar wel leuk.

Die gast met zijn lul lijkt me inderdaad maar zo'n popiejopie, maar goed, heb ook wel wat leuke types voorbij zien komen. Ben benieuwd. Het is waarschijnlijk wel iets wat ik ga volgen.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:26 uur

geplaatst: vandaag om 20:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.