- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Game of Thrones
Game of Thrones
Curly1985
-
- 819 berichten
- 357 stemmen
En morgen rond deze tijd weten ook de niet-boeklezers dat seizoen 4 epic gaat worden.
S04E02 The lion and the rose
Veel plezier iedereen!
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
Oei, lees op westeros.org toch wel veel verdeelde reacties.
Nicholas
-
- 1765 berichten
- 278 stemmen
S04E02 - The Lion and the Rose
- Duidelijk verandering te bespeuren bij Reek, hoewel in de show vooral is gekozen voor het mentale aspect. Doet eigenlijk niets af aan de impact die Ramsay's martelingen hebben gehad op Theon. Sterk geacteerd door Alfie Allen.
- Cool om Bloodraven in één van Bran's weirwood visions te horen. Jammer dat we (volgens mij) geen vage/vluchtige blik krijgen te zien op BR zelf.
- Shout out to Carice, die er heerlijk uit zag.
- Naast het grote evenement worden er ook nog een paar lijntjes (verder) uitgezet in deze aflevering, waaronder het weg sturen van Shae (die we waarschijnlijk pas weer gaan zien tijdens het proces en het laten vallen van Jon Snow's naam tijdens de Ramsay-Roose scène. MIjn vermoeden is dat Locke naar de Muur zal worden gestuurd om JS in de gaten te houden, al dan niet te doden wanneer de tijd daar rijp voor is (ADWD/Bowen Marsh).
- Dan de bruiloft zelf, waar het treiteren van Tyrion door Joffrey flink wordt gerekt. Daardoor is de spanning om te snijden. Gruesome, dat gezicht van Joffrey. Mooie versie van The Rains of Castamere.
De aflevering spitst zich vanzelfsprekend vooral toe op de bruiloft. De aanloop is over het geheel genomen goed, waarbij ik vooral de interactie tussen Joffrey en Tyrion sterk vond. De andere paartjes hobbelen daar een beetje achteraan en zijn voor mij veelal window dressing.
Al met al natuurlijk wel een goede aflevering, maar voor mijn gevoel niet per definitie beter dan de eerste.
bokalarm
-
- 25 berichten
- 1851 stemmen
Ik heb de boeken niet gelezen, maar seizoen 4 wordt volgens mij subliem. De eerste twee episodes zien er in ieder geval veelbelovend uit.
Roel-
-
- 1978 berichten
- 584 stemmen
Vrij matige aflevering die alleen overeind blijft door de laatste scène(s). Zonde dat Joffrey moest sneuvelen, vond hem een prachtig personage..
JB.
-
- 149 berichten
- 293 stemmen
Heel vreemd inderdaad, de dood van Joffrey maakt me helemaal niet blij. Nooit verwacht. De serie verliest een sterk karakter, kon wel lachen om zijn intens slechte karakter en toch ook zo vaak de onmacht die hij had versus Tywin en Tyrion.
Verder weinig gebeurd voor mijn gevoel. Het is nog steeds wel heel vermakelijk natuurlijk.
FillumGek
-
- 8987 berichten
- 3398 stemmen
Joffrey is typisch zo'n personage die je zo intens haat dat ie bruut wordt afgeslacht. Maar als ie eenmaal dood is, mis je hem meteen...
deLeeuw
-
- 678 berichten
- 1944 stemmen
Daar zeg je zowat FillumGek. De makers willen ook dat kijkers deze gemixte gevoelens krijgen: er is geen direct goed en geen direct kwaad in GoT. In seizoen 1 vond ik dat persoonlijk nog wel. De Starks waren de gebeten hond (wolf) en hadden mijn steun. Maar in S2 en S3 krijg je als kijker steeds meer sympathie voor andere families en personages.
Ook nu in dit geval: ondanks dat iedereen Joffrey (inclusief ikzelf) zo graag zag worden gemarteld of zelfs gedood, creëren de makers zo'n brute vergiftiging (bloed, slijm, pijn en rode ogen tot ie scheel kijkt) dat de gemiddelde kijker weer medelijden krijgt. Cersei die plots weer moederlijk over hem heen buigt in plaats van vrouwlief; Joffrey die haar hopeloos en bang aankijkt, maken van die brute, volwassen, getrouwde koning weer het wat verwende maar onschuldige kind zoals we hem in het hele begin hebben leren kennen. De makers maken in de laatste seconden van Joffrey's GoT carrière het personage weer heel even menselijk. Aftiteling: een zielig depri-liedje. En dat is wat ze ook keer op keer doen. De kijkers moeten niet op en top blij zijn; ook niet als hetgeen uitkomt waarop velen hadden gehoopt.
Datzelfde had ik in de laatste aflevering van S3 en deze aflevering ook bij Roose Bolton. Het personage wat ik zo haatte na de Red Wedding laat nu weer menselijke trekjes zien. Teleurgesteld in zijn zoon om wat ie Theon heeft aangedaan. Verbaasd over de nog levende Stark jongens. En ook Tywin die Tyrion uitlegt dat het beter door wat moorden op bruiloft kon dan door tienduizenden manschappen op het slagveld. Je zult Bolton (en Tywin) de Red Wedding over een paar afleveringen al weer compleet hebben vergeven. Terwijl deze mijn favoriete en meest sympathieke personages in S1 bruut en meedogenloos hebben vermoord!! Het neemt niet weg dat de Starks moeten worden gewroken. Mocht die wraak ooit komen dan zal dat - net als nu bij Joffrey - toch weer voor een dubbel gevoel zorgen.
De mindfuckers! 
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
Grappig die reacties op Joffrey in deze. Terwijl hij in de serie op sommige gebieden nog sadistischer is neergezet als in de boeken. In de boeken mis je hem geen moment omdat het verhaal zo lekker doorgaat
Daarnaast gebeuren zowel red wedding & purple wedding in de 2e helft van a Storm of Swords, dat werkt qua balans heel mooi.
En ja, George heeft het heel goed geschreven dat vrijwel elk personage "grijs" is ipv alleen maar zwart/wit. En hoewel het onmogelijk lijkt, zelfs Ramsey heeft eigenlijk een grijs randje, hoewel hij toch wel een vd aller slechtste is in het hele verhaal.
jimcarrey gek
-
- 412 berichten
- 395 stemmen
deLeeuw
Precies, met de Rains of Castamere krijg je toch weer zo'n zielig gevoel. hij was een geweldig personage. Jammer ook dat Jack Gleeson stopt met acteren nu, geweldige acteur. Alhoewel ik wel moet zeggen dat Joffry, het enige personage was dat ik echt haatte. Ik heb nu zelfs medelijden met Theon...
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
Oh ja, niemand te doen met Margaery? Ik bedoel twee keer getrouwd (met een koning) en twee keer gaat die snel dood. En nog steeds maagd...
Curly1985
-
- 819 berichten
- 357 stemmen
Daar is vast wel een vrijwilliger voor te vinden. 
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Uitstekende aflevering. Wat meer tijd genomen voor de stukken en daardoor ogen ze beter uitgediept. Uiteraard met een schitterend (en onverwacht) slot. 
En daar zagen we eindelijk Ramsay Snow weer. Wat een 'geweldig' personage is dat toch.
Curly1985
-
- 819 berichten
- 357 stemmen
The lion and the rose was zoals verwacht een fantastische aflevering. Lang naar uitgekeken en hij stelde niet teleur.
Nog nooit eerder heb ik de hand van de grootmeester zo goed kunnen merken in een aflevering.
De laatste 10 minuten van de aflevering kwamen heeel dichtbij mijn beleving tijdens het lezen. Ik doe eigenlijk nooit moeilijk over verschillen tussen de boekversie en de TV-serie maar als het dichtbij de boekversie ligt zoals bij deze aflevering is het wel genieten. 
Er waren verschillen (het laatste optreden bijvoorbeeld, deze was beter! ), maar er was vooral heel veel hetzelfde. Vooral de allerlaatste confrontatie tussen Tyrion en Joffrey lag heel dichtbij de boekversie.
De reactie van Tyrion toen Joffrey zijn pijlen op hem richtte was ook anders, maar once again: Deze was beter als de boekversie. 
Het enige verschil wat ik toch jammer vind is dat het zich nu allemaal overdag afspeelt. Een donkerdere ruimte met een hoop kaarsen had dat beklemmende gevoel van vorig jaar teruggebracht en dat had ik wel kunnen waarderen.
Gleeson verlaat de serie in stijl maar moet toch echt zijn meerdere erkennen in Dinklage. Er loopt er geen een op deze wereld rond die Tyrion beter kan vertolken als Dinklage.
De openingsscenes met Theon, Ramsay en Roose waren ook erg sterk. Reek is officieel geboren. 
Vorig jaar hadden ze 3 afleveringen nodig om het seizoen op te starten. Nu 1!
John Milton
-
- 24229 berichten
- 13394 stemmen
ik vond de bruiloft en hoe dat afliep erg sterk gedaan, maar voor de rest vond ik de eerste aflevering van dit seizoen eigenlijk beter.
Maar dat kan natuurlijk door de giddyness komen dat ik eindelijk weer GoT keek
Dit zet wel een en ander op scherp, deze gebeurtenis! oeioeioei...
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
Aardige aflevering, maar ook niet meer dan dat. Vond het einde van afl 1 beter dan dat van afl 2. Maar wel interessant dat ze een grote gebeurtenis nu al zo vroeg in het seizoen laten gebeuren. Dat houdt het seizoen wel onvoorspelbaar.
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
Nogal logisch dat dit seizoen wat sneller start. het is midden in een boek. 
Glacius
-
- 4297 berichten
- 3032 stemmen
Vind het ook onnodig om op dit niveau elke aflevering te vergelijken met een ander.
Heb de boeken niet gelezen maar had gehoopt dat Arya of Sanza ooit degene zouden zijn die Joffrey op zijn lazer zouden geven.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Sterke aflevering. Niet zo goed als ik verwacht had maar nog steeds erg goed. Hand van GRRM is wel duidelijk aanwezig. Purple Wedding was geweldig, daarbuiten niet altijd even geslaagd. Niet zo blij dat Stannis' rol als villain maar doorgevoerd wordt, zijn show counterpart komt als een drol over. Hopelijk verneuken zeh et in episode 9 niet, essentieel voor Stannis' personage.
Eazy
-
- 569 berichten
- 298 stemmen
Inderdaad erg zonde van Stannis want de acteur is wel goed.
Hoopte eigenlijk dat ze met S4 een andere weg in zouden slaan na het dramatische einde van S3.
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
Begin toch steeds meer kritiek punten te lezen over de serie her en der. Komt dat door te hoge verwachtingen of omdat de serie teveel vd boeken begint af te wijken?
Nicholas
-
- 1765 berichten
- 278 stemmen
Afwijkingen zijn niet per sé slecht, dan denk ik bijvoorbeeld aan de scènes tussen Arya en Tywin in Harrenhal. Maar door steeds meer een eigen weg te gaan, moet je op een gegeven moment verhaallijnen gaan verzinnen, gaan rekken of uit gaan stellen. Daarnaast zijn er een aantal personages die in sommige afleveringen worden gepropt zonder interessant materiaal, wellicht om ze tevreden te houden of omdat dit in het contract staat. En hoewel het steeds meer duidelijk wordt dat de makers de serie niet te lang door willen drijven, komen er nog steeds vrij nutteloze scènes voor die je beter had kunnen inwisselen voor wat uitdieping.
Naar Rhaegar wordt enkele malen verwezen, maar vraag mensen die de boeken niet hebben gelezen naar hem en ze zullen niet veel van hem af weten. Ik ga er van uit dat de makers simpelweg geen aanleiding willen geven tot speculeren, maar je kunt je publiek er ook tekort mee doen. Wellicht vreest men dat de kijker door de bomen het bos niet meer kan zien. Ook in de boeken kwam genoeg filler voor, maar daar staan dan ook veel foreshadowing momenten, veel personages en veel background tegenover. Het is die grootschaligheid die mij juist aantrekt in boeken, dan wel tv series/ films. Daarom zie ik uiteindelijk ook graag Dorne en The Iron Islands terug in de serie, hoewel dit zeker niet mijn favoriete passages in de boekenreeks zijn. Het feit dat ik nog elke dag iets nieuws te weten kom over de wereld van ASOIAF vind ik fascinerend.
Ik snap Stannis fans soms ook wel, maar omdat Stannis niet één van mijn favorieten is kan ik daar minder teleurgesteld door raken. Ik heb dat dan meer bij S4-Jaime (tot nu toe) of de duidelijke voorliefde die D&D hebben voor Dany en Tyrion.
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Leuke ep! Oberyn is echt een toffe toevoeging.
P.S., ik lees wel veel boekspoilers in dit topic... Wat is daar precies de regelgeving in? Want anders mijd ik dit topic, las bijna al wat spoilers in posts van Nicholas...
Nicholas
-
- 1765 berichten
- 278 stemmen
Spoilers? Toch niet in mijn laatste post volgens mij.
Eazy
-
- 569 berichten
- 298 stemmen
Geen boekspoilers hier in dit topic, hooguit wat kleine verschillen die uitgewezen worden.
deLeeuw
-
- 678 berichten
- 1944 stemmen
We houden ons aan de afspraak om (vanzelfsprekend) de tv-serie centraal te houden Pitakaas; verschillen in het boek kunnen inderdaad worden opgemerkt wanneer de betreffende aflevering/gebeurtenis in de tv-serie al is voorgekomen. Met het lezen van onzichtbare spoilertekst moet je natuurlijk even alle afleveringen hebben gezien. Het gebruik van spoilers t.o.v. andere topics is hier vrij goed te noemen.
Heel af en toe zijn er van die mensen die op een onheilspellende toon een karakter noemen waarbij ze bijvoorbeeld "heel erg benieuwd zijn naar de rol die hij/zij in S7 zullen spelen....." [overmatig gebruik van puntjes] of "Ohh wacht maar met Arya......". Dat kan wat mij betreft nogal frustrerend zijn want dat is inderdaad spoilen wat hier (ook niet in spoiler tags) niet thuishoort. Op deze manier zijn er al verschillende dingen voor mij duidelijk geworden en dat is jammer.
In een normale TV-serie kunnen fans ook niet het script van volgende seizoenen inlezen. Dus personen die op de 'serie-talk' spoilers gebruiken om toekomstige gebeurtenissen (uit het boek) te beschrijven of speculeren hoe de makers die personages gaan uitwerken (o.b.v. hun rol in het boek) zouden wel op de vingers mogen worden getikt. Als ik of als jij hier een spoiler bekijkt, verwacht je gebeurtenissen uit de afgelopen afleveringen te lezen. Immers is het MM. Wil je in de glazen bol kijken dan is een accountje op Boekmeter zo gemaakt; daar zijn nog twee toekomstige boekjes te bespreken.. Hoe dan ook, op enkele uitzonderingen na, een goed topic voor een up-to-date-serie-kijker-en-non-boekenlezer.
tbouwh
-
- 5811 berichten
- 5402 stemmen
Die kop van Joffry in de laatste shots van de aflevering.... jemig... Ik wist dat dit ging gebeuren, maar had de hele happening pas in de climax van aflevering 9 verwacht. Indrukwekkend gefilmd.
Naast the Purple Wedding wekte Bran´s visioen mijn interesse. Drakenschaduwen boven King´s Landing, de Iron Throne in de sneeuw, uit Daenerys bezoek aan the House of the Undying in de seizoensapotheose van seizoen 2. Mijn visie: Winter is Coming... Daenerys zou de Iron Throne kunnen innemen met haar draken als in het hele rijk de zon verdwijnt. Ik heb nog maar tot eind boek 3 gelezen dus misschien kom ik in boek 4 en 5 al dichterbij de waarheid.
Shinobi
-
- 4305 berichten
- 2551 stemmen
Ik heb de aflevering al een paar dagen terug gezien, maar ik moet nog steeds even bijkomen van de dood van Joffrey. Zo een gast die je haat, maar toch niet kan missen.
Blijkbaar zijn trouwerijen een uitstekende aangelegenheid om een moord te plegen. De volgende keer als er zo een situatie plaatsvindt, zal ik het nauwlettend in de gaten houden.