- Home
- Filmforum
- Filmdragers en apparatuur - Algemeen
- De toekomst van de dvd
De toekomst van de dvd

neo
-
- 15381 berichten
- 9118 stemmen
Een open deur... Maar de hoeveelheid producties die op fysieke media zijn verschenen, weliswaar relatief beperkt, zijn absurd te noemen tegenover hun streamingbeleid. Ze bekennen geen kleur, noch zou ik dat willen, want ze zijn in vrijwel alles hetgeen wat ik hekel.

Basto
-
- 9518 berichten
- 6668 stemmen
Die zie ik rooskleurig in. Is nog steeds een markt van 4 miljard wereldwijd. Veel titels due OOP zijn, stijgen hard in prijs. Er gaat een enorme verzamelaarsmarkt ontstaan. Veel groter dan laserdisc of vhs waar ook vaak flinke prijzen worden betaald.
Kwaliteit is ook beter dan streaming en je hebt unieke extra’s. Om maar te zwijgen over de steelbook markt. Die is nu al booming.

kappeuter (crew films)
-
- 69552 berichten
- 5547 stemmen
Die OOP prijzen, dat gaat toch nergens meer over?
En dat 'extra' geld bovenop de reguliere verkoopprijs verdwijnt toch in de zakken van handelaren, niet in die van de filmdistributeurs.
Misschien dat die internationale niche / filmfreak labels als Arrow en Eureka kunnen overleven, maar als je kijkt naar labels hier in de Benelux, Cinéart en Lumière; die brengen hier nog amper dvd's uit.
Ik wacht nog steeds op een release van Éden (2020).
Nr. 10 (2021) zal vast wel op dvd / blu-ray uitkomen. Maar waar zijn al die mooie Franse en Scandinavische films gebleven die ze tot ongeveer 2014 uitbrachten...
Overigens vind ik blu-ray dics nog steeds lelijke ondingen voor in de kast. Als je pech hebt sneuvelt er weer eens een doosje.

Basto
-
- 9518 berichten
- 6668 stemmen
Die OOP prijzen, dat gaat toch nergens meer over?
En dat 'extra' geld bovenop de reguliere verkoopprijs verdwijnt toch in de zakken van handelaren, niet in die van de filmdistributeurs.
Misschien dat die internationale niche / filmfreak labels als Arrow en Eureka kunnen overleven, maar als je kijkt naar labels hier in de Benelux, Cinéart en Lumière; die brengen hier nog amper dvd's uit.
Ik wacht nog steeds op een release van Éden (2020).
Nr. 10 (2021) zal vast wel op dvd / blu-ray uitkomen. Maar waar zijn al die mooie Franse en Scandinavische films gebleven die ze tot ongeveer 2014 uitbrachten...
Overigens vind ik blu-ray dics nog steeds lelijke ondingen voor in de kast. Als je pech hebt sneuvelt er weer eens een doosje.
Ik verwacht ook een grote tweedehands markt. Daarnaast zullen boutique labels nog wel blijven. Maar dat de markt voor nieuwe blu rays verder gaat krimpen ben ik met je eens. Zeker in Nederland zal het aanbod snel stoppen.

The Oceanic Six
-
- 57715 berichten
- 3782 stemmen
Ik vind dit wel jammer. Met al die verschillende streamingdiensten schiet het niet op en het word ook steeds lastiger een bepaalde film in eigen bezit te krijgen. Met streaming moet je maar hopen dat je gewenste titel er op dat moment op staat.

kappeuter (crew films)
-
- 69552 berichten
- 5547 stemmen
Ik vind het ook jammer, maar tegelijk ben ik er zelf ook medeschuldig aan. Ik ben ook significant minder dvd's/ blu-rays gaan kopen.
De VOD-lappendeken / gatenkaas is absoluut een knelpunt. 70 procent van mijn dvd-collectie kan ik denk ik niet op streaming bekijken.
Tegelijk zie ik nu veel Franse films op Netflix verschijnen, die nooit een NL dvd-release hebben gehad.
Ik heb Nr. 10 (2021) op VOD aangeschaft. De huur-release was een week later en ik kon me even niet inhouden dus heb ik 'm gekocht. Nu bezit ik die film op iTunes, maar ik heb er niet hetzelfde gevoel bij als de overige Van Warmerdam titels die ik wel op dvd heb.

The Oceanic Six
-
- 57715 berichten
- 3782 stemmen
Jouw verhaal geldt ook voor mij, koop ook niet vaak meer fysieke films, al heb ik van de week nog wel No time to die gehaald
Ik heb nog wel een behoorlijke collectie, al heb ik de afgelopen jaren ook veel de deur uit gedaan. Punt is wel dat streaming je veel content geeft, maar je bent afhankelijk van die dienst en dat vind ik vervelend. Als ik een bepaalde film wil zien is het toch makkelijker de bluray even te pakken. Ik vind dat streaming de boot gemist heeft. Jammer dat er niet een Spotify-achtige dienst uit is gekomen waar 1 abonnement voldoende is. Betaal liever 10 Euro per maand extra voor alles dan dat ik me moet abonneren op 10 losse diensten. Is duur en onpraktisch.
En ook de tweedehands markt vind ik nog interessant, maar ook bv bij games. Koop geregeld een game op een site als Marktplaats. Als ik een digitale versie heb dan kan ik de game nooit meer doorverkopen. De hele markt van films, series, games is aan het veranderen maar jammer genoeg niet zoals de muziekmarkt.

kappeuter (crew films)
-
- 69552 berichten
- 5547 stemmen
Ja jammer. Dat gaat ook nooit gebeuren, daarvoor is het film- en VOD-landschap al te gefragementeerd. Films zijn vele malen duurder dan muziekalbums, dus dat je met een tientje per maand alle films kunt zien lijkt me uitgesloten (en ook niet voor 20 euro).
Filmmaatschappijen zijn de lucratieve dvdmarkt en videotheekinkomsten kwijt. Vroeger was dat goed voor een groot deel van de inkomsten. En op VOD zijn het ook geen gouden bergen.
Ik heb eens gehoord dat een Nederlandse film voor een distributeur 1500 euro inkomsten geeft op Netflix. Dat is natuurlijk peanuts. Misschien is het voor nieuwere 'exclusieve' titels iets meer maar het geeft aan dat het geen vetpot is.
Het faillissement van A-film was zo veelzeggend. Zij waren ooit de grootste of vrijwel de grootste, en toch gingen zij kopje onder. Dat was ook in de tijd dat FRS omviel.
Wat je bij platenzaken hebt, een tegenbeweging voor de liefhebbers, dat zie ik niet zo snel meer gebeuren voor films. Er zijn nou eenmaal veel minder filmfanaten dan muziekliefhebbers. Dat zelfs in de grote steden een keten als Boudisque niet overeind kon blijven zegt heel veel. Maar ook dat tegen de prijzen van voordelige importsites als play.com en Amazon niemand op kon concurreren, zo verrassend is het ook niet natuurlijk.
OOP titels zijn al 5 jaar schering en inslag. Maar het treurige is dan dat nieuwe releases steeds minder op dvd gaan verschijnen, dus het wordt nu wel rap nog minder allemaal.

oup
-
- 210 berichten
- 2292 stemmen
Filmbieb.nl stopt ermee per 1 juli a.s. Filmbieb stopt per 1 juli . Eeuwig zonde! Ik kon hier toch geregeld een titel aanvragen die je nou nooit aan gaat treffen in het aanbod van één van de streamingdiensten. Jammer dat dit soort diensten ermee stoppen en je steeds meer bent overgeleverd aan de grillen van de Netflixen en HBO Maxen van deze wereld. Benieuwd wat Filmbieb met de bijna 10.000 dvd’s gaat doen.

kappeuter (crew films)
-
- 69552 berichten
- 5547 stemmen
Filmbieb.nl stopt ermee per 1 juli a.s. Filmbieb stopt per 1 juli . Eeuwig zonde! Ik kon hier toch geregeld een titel aanvragen die je nou nooit aan gaat treffen in het aanbod van één van de streamingdiensten. Jammer dat dit soort diensten ermee stoppen en je steeds meer bent overgeleverd aan de grillen van de Netflixen en HBO Maxen van deze wereld. Benieuwd wat Filmbieb met de bijna 10.000 dvd’s gaat doen.
Dat is balen voor jou ja. En vele andere filmliefhebbers.
Als het eenmaal stopt komt het ook niet meer terug...
In de VS verstuurt Netflix geloof ik nog steeds dvd's aan een select groepje klanten. Dat houd ooit ook eens een keer op.
Dit is dan wel een opsteker:
Maar de vraag is dan of ze een vergelijkbaar breed aanbod als bij Filmbieb kunnen aanbieden.