- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- dvd recensies
dvd recensies

Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Een ideetje waar ik mee speel:
Zou het geen leuk idee zijn om dvd-recensies toe te voegen aan de site. Dat zou op twee manieren kunnen. Óf iedereen mag recensies submitten, en er word door een mod bepaald welke goed genoeg zijn om geplaatst te worden. Of er komt een vaste review-crew, van mensen waarvan we weten dat ze goede recensies schrijven.
Ik heb een paar twijfels: zal de kwaliteit van de recensies wel goed zijn? moeten we wel dingen gaan doen die op andere sites ook al goed gedaan worden? Staat het idee van zulke recensies (waarin we als site dus een bepaalde mening geven, ook over de inhoud van een film) niet haaks op het idee van de rest van de site (elke mening telt even zwaar).
Aan de andere kant lijkt het me geweldig leuke uitbreiding, moeten we met z'n allen een groot archief van goede recensies kunnen opbouwen. Benieuwd wat jullie er van vinden, ik ben er nog niet zo uit.

Quido
-
- 14641 berichten
- 6072 stemmen
Beste en het leukste lijkt me dat mods of crew-leden bepalen welke recensies goed genoeg zijn. Zo kan iedereen (proberen) een recensie te schrijven. Buiten dat je de film bespreekt kan je ook de beeld- en geluidskwaliteit van de dvd bespreken.

FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Goed idee, zeker toevoegend en waardevol voor de wat oudere films die eindelijk eens gereleased worden. Ook voor nieuwere films die in meer releases op de markt komen is het natuurlijk een welkome aanvulling.
Misschien is een soort standaard-layout voor de DVD-recensie een ideetje ?

JayLunar
-
- 748 berichten
- 2891 stemmen
Ik ben tegen:
De meeste titels zijn wereldwijd identiek op DVD gezet, dus deze zijn wereldwijd al besproken (duizenden reviews). Wat dan nog overblijft zijn de titels van onafhankelijke Nederlandse distributeurs (zoals bv. filmfreak), maar daar zijn te weinig geinteresseerden voor denk ik (zelfs hier).
Bovendien vrees ik dat er (afhankelijk van de wijze waarop je dit onderdeel wil intergreren) een soort van DVD/HT-cultuur gaat komen, waarbij zielige discussies ontstaan over de kwaliteit van het DTS-geluid in plaats van over de kwaliteit van de film.
Het niveau van bijvoorbeeld dvd.nl spreekt boekdelen.

Nick Kang
-
- 973 berichten
- 488 stemmen
Mij lijkt het wel een leuk idee om dvd-recensies op de site te zetten. Je kan dan het beste een vaste review-crew nemen. Vind ik dan persoonlijk.
Worden dan bijvoorbeeld ook de extra's van een dvd behandeld? Maar bijvoorbeeld ook de verschillende versies van een film (dvd met extra's/dvd zonder extra's/special edition's) zouden dan moeten gerecenseerd worden vind ik.

Nick Kang
-
- 973 berichten
- 488 stemmen
Misschien is het wel een goed idee als er een mengsel komt van een reviewcrew die soms ook reviews toelaat van users.

Quido
-
- 14641 berichten
- 6072 stemmen
Het niveau van bijvoorbeeld dvd.nl spreekt boekdelen.
Ik ben ook sites tegengekomen waar dit gewoon goed is gebeurd. Daar werd allereerst de film besproken daarna het beeld, dan het geluid en dan de extra's.

EmDee
-
- 7192 berichten
- 1417 stemmen
Het hoeft voor mij niet zo nodig.
Deze site gaat meer over de inhoud van de film en niet de kwaliteit ervan.
Maar als je het toch van plan bent, zou ik iig wel een standaard aanhouden zodat alle recencies qua lay-out gelijk zijn.

Dustyfan
-
- 5607 berichten
- 0 stemmen
Dit idee lijkt me een beetje overbodig.
DVD's bevatten toch meestal films die al eens op het witte doek zijn uitgebracht en daarvan staan de commentaren en recenties al bij de desbetreffende films zelf.
Als er al iets bijzonders valt te zeggen over de DVD-release kan dit prima ook bij de film, of in het forum.

Phooze
-
- 2544 berichten
- 597 stemmen
Toen ik het bericht van Jordy las, dacht ik, dat kan toch ook bij de film zelf? Maar dan zoek je je rot bij de film, als die bv. 128 pagina's heeft. Zou het niet fijn zijn als je een bericht/recensie bij een film plaats, dat je er dan een categorie aan kan plakken?
Als je dat niet doet, komt het bericht in de categorie Algemeen. Verdeling:
Algemeen
Recensie film
Recensie DVD
Nieuws
Off-Topic
idee?
Je zou dan ook met de categorieen kunnen spelen in je profiel settings (bv. geen off-topic berichten)

kappeuter (crew films)
-
- 74391 berichten
- 5926 stemmen
De recensies van de Fons Rademakers dvd's kregen een duidelijke vorm tijdens het NFF. Als je gewoon naast de filminformatie een linkje kan aanbrengen naar zo'n pagina, dan lijkt me dat een perfecte oplossing.

Hobbes
-
- 2911 berichten
- 1195 stemmen
inderdaad,
maar hoe doe je dat dan precies als er meer mensen een review willen schrijven over een film? Dat je dan kunt kiezen uit verschillende reviews?
Een vaste review crew kan, maar als je het vrij laat en het door de mod's laat controleren krijg je een breder scala aan reviews.
en wat is precies het verschil tussen een review en een uitgebreide post nu? (ik weet wel wat het letterlijke verschil is, ik vraag wat de toegevoegde waarde is en of er wel mensen zijn die er op zitten te wachten)
en aparte DVD reviews lijkt mij wel een leuk idee, maar er zijn al zat sites die dat ook al hebben (al zul je natuurlijk net zien dat diegene wat je zoekt er niet bij staat )
Ik vraag me nogmaals af of er mensen op zitten te wachten, want op dit moment kun je in principe ook al een review plaatsen en dat gebeurt zelden. Uiteraard is de motivatie om het te doen stukken groter als een review buiten de gewone posts wordt uitgelicht, het zou voor mij redenen zijn om er wat te schrijven.

Agony
-
- 1985 berichten
- 1256 stemmen
zit niet zo op dvd-reviews te wachten. Ik zal er denk ik weinig gebruik van maken. Maar als het makkelijk in te regelen is op de site... waarom niet...

cornelis
-
- 4743 berichten
- 672 stemmen
Van mij mag iedereen die zich geroepen voelt adequate recensies van DVD's toevoegen, maar wat is daar precies anders aan dan aan een filmrecensie (die gewoon in elk filmforum op MM te plaatsen valt)? Gaat het dan om technische details? In hoeverre moeten die apart op MM staan?
Ik zou me wel kunnen voorstellen dat je per film aangeeft wat de beste of aan te raden release van een bepaalde film is, zodat een gebruiker snel kan zien welke editie het best te kopen.

Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Van mij mag iedereen die zich geroepen voelt adequate recensies van DVD's toevoegen, maar wat is daar precies anders aan dan aan een filmrecensie (die gewoon in elk filmforum op MM te plaatsen valt)? Gaat het dan om technische details? In hoeverre moeten die apart op MM staan?
Een dvd recensie zal dan bestaan uit zowel een technisch als inhoudelijk verhaal. Het is niet veel anders dan het plaatsen bij een film inderdaad, maar door het apart te maken structureer je de boel een beetje. Recensies worden makkelijker te vinden, en mensen worden gestimuleerd om een recensie te schrijven.

jassonn
-
- 5303 berichten
- 3194 stemmen
Is het dan ook de bedoeling dat je kunt reageren op een review?als je zelf bijv.ook de DVD thuis hebt liggen en het niet eens bent met de review,of er iets aan toe wilt voegen.

Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Lijkt mij persoonlijk nogal overbodig: er zijn al tal van sites die de technische kwaliteit van dvd's recenseren (DVD Basen is een hele leuke databank), en om een fatsoenlijke recensie over dvd's te schrijven is kennelijk nog heel wat ervaring nodig (zoals JayLunar al zei, het niveau op dvd.nl is vaak bedroevend). Probleem is dan ook vaak dat verschillende mensen met verschillende ogen naar een dvd kijken. Zoek van een willekeurige dvd maar eens tien recensies op en er zullen altijd zowel positieve als negatieve bij zitten, dus je kunt nooit als site hier een unaniem oordeel geven. Eventuele mededelingen over kwaliteit van een dvd kunnen individuele gebruikers ook wel los bij de film melden, lijkt mij. Voor een grondig oordeel over beeld- en geluidskwaliteit surf ik in ieder geval naar andere sites.

jassonn
-
- 5303 berichten
- 3194 stemmen
Ik ben het met Queto Yurlunyur eens.

kappeuter (crew films)
-
- 74391 berichten
- 5926 stemmen
Haha, wat een vertrouwen weer.
Als de dvd review club uit MM prominenten bestaat, dan heb je wel een clubje mensen met ervaring.
Aan dvd recensies besteed je meer aandacht dan een willekeurige recensie van een film.
Niet iedereen is verplicht ze te lezen.

jassonn
-
- 5303 berichten
- 3194 stemmen
Haha, wat een vertrouwen weer.
Als de dvd review club uit MM prominenten bestaat, dan heb je wel een clubje mensen met ervaring.
Aan dvd recensies besteed je meer aandacht dan een willekeurige recensie van een film.
Niet iedereen is verplicht ze te lezen.
Doe het dan maar,is zien of je ons vertrouwen kunt winnen....:P

Quido
-
- 14641 berichten
- 6072 stemmen
Zoek van een willekeurige dvd maar eens tien recensies op en er zullen altijd zowel positieve als negatieve bij zitten, dus je kunt nooit als site hier een unaniem oordeel geven.
Dat is toch juist ook iets van deze site: ieder zijn eigen mening.
Dus wat mij betreft,...ik vind het wel een leuk idee.

GerwinF
-
- 1643 berichten
- 0 stemmen
Lijkt me super, mits goed uitgewerkt! Mochten er mensen gevraagd worden, ik stel me beschikbaar!

EmDee
-
- 7192 berichten
- 1417 stemmen
(DVD Basen is een hele leuke databank)

Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Dat is toch juist ook iets van deze site: ieder zijn eigen mening.
Maar het als iedereen maar dvd-recensies gaat aanleveren, daalt de waarde ervan naar een minimum, omdat toch wel een zekere ervaring vereist is om een fatsoenlijke recensie te kunnen schrijven. Natuurlijk zou je aparte discussie-structuren kunnen beginnen per film (per dvd-uitvoering dan zelfs), maar ik denk niet dat je daar al te hoogstaande discussies krijg (als ik de discussies op dvd.nl zo bekijk...)
Dat is dus de andere optie, maar hoe ga je bepalen wie de 'prominenten' worden? En dan nog is het maar de vraag of er MM'ers zijn die én ladingen nieuwe dvd's per week zien én bereid zijn daar uitvoerig over te schrijven. Dan, en uitsluitend dan, zou je iets kunnen toevoegen aan de grote aantallen dvd-recensie-sites die al op het net te vinden zijn. Mits je dan ook nog een redelijk aantal recensies kan bieden trouwens, maar dat volgt dan vanzelf, veronderstel ik.
Aan de inhoud van de film bedoel je? Daar kan je nu ook al een verhaal over schrijven, precies zo uitgebreid als je zelf wil. Een dvd-recensie is alleen interessant als je technische aspecten van de dvd wil belichten (beeld- en geluidskwaliteit dus, maar daar liggen bij films van na pakweg 1990 meestal geen onoverkomelijke problemen), of de extra's (maar zelfs die zou je nu al kunnen beschrijven).

sn@ke
-
- 2077 berichten
- 888 stemmen
k vind het wel een leuk idee al zijn er wel al zoveel sites maar bij velen is het probleem dat ze niet erg uitgebreid zijn(vind ik persoonlijk). Ik stem wel voor want met een apparte dvd recensie optie zou moviemeter alle facetten van " film " behandelen. Het beste volgens mij is dan dat alleen de technische kant (beeld,geluid) van de dvd wordt besproken en niet de inhoud ervan want daar zijn de gewone recensies al voor.

Quido
-
- 14641 berichten
- 6072 stemmen
Maar het als iedereen maar dvd-recensies gaat aanleveren, daalt de waarde ervan naar een minimum, omdat toch wel een zekere ervaring vereist is om een fatsoenlijke recensie te kunnen schrijven.
Daarom ook de groep mensen die ze controleren.

Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Maar controleren waarop? Maatstaven stellen wordt erg moeilijk als je de dvd zelf niet gezien hebt.

Quido
-
- 14641 berichten
- 6072 stemmen
Nee, maar op de kwaliteit van de recensie.

Dustyfan
-
- 5607 berichten
- 0 stemmen
Nee, maar op de kwaliteit van de recensie.
Oja.... spelling en zo!

kos
-
- 46430 berichten
- 8643 stemmen
Dat is dus de andere optie, maar hoe ga je bepalen wie de 'prominenten' worden? En dan nog is het maar de vraag of er MM'ers zijn die én ladingen nieuwe dvd's per week zien én bereid zijn daar uitvoerig over te schrijven.

U-96
-
- 11869 berichten
- 1908 stemmen
Twijfel je aan een aanschaf van een DVD, of zoek je informatie over de DVD ? ?
Er staat een hele uitgebreide omschrijving van de film bij, en een hele uitgebreide omschrijving van de extra's. Daarbij ook de mening van de schrijver, en informatie over beeld en geluid.