• 8.489.154 stemmen

Genre: Drama

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Robert J. Flaherty en Zoltan Korda

Met onder meer: Sabu, Allan Jeayes en W.E. Holloway

IMDb beoordeling: 6,5 (796)

Plot Elephant Boy

Verhaal gebaseerd op Rudyard Kipling's 'Toomai, of the Elephants', over een jongen die opgroeit met de olifanten en de dieren een warm hart toedraagt.

image

avatar van ags50

ags50

EmDee schreef:

Waarvan?

Debuutfilm van Sabu die tot dan toe de olifanten van de maharadja van Mysore verzorgde (diens olifanten werden ook in de film gebruikt) en dus geknipt was voor de rol. Redelijk goed gemaakt naar een verhaal van Rudyard Kipling (uit Jungle Book - het eerste Jungleboek - waarin ook verteld wordt over Mowgli, zie een andere film met Sabu).

avatar van Brix

Brix

Bestaat er een dvd van deze film?

Ik heb internet afgezocht, maar kan alleen een Griekse uitgave vinden.

Ik heb de film wel diverse keren op TV gezien, en vond hem erg sfeervol.

Sabu zie ik overigens graag, hij heeft heel wat avonturenfilms op zijn naam staan.

In mijn jeugdjaren heb ik hem ooit 'live' gezien.

Hij werkte toen bij een groot Nederlands circus, met een olifantennummer.

Achteraf heb ik vernomen dat hij als de dood zo bang was voor die dieren(die overigens eigendom van iemand anders waren)

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

EmDee schreef:

ags50 schreef:

Waarvan?

Serieuze vraag?

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Uit de bijgaande beschrijving van de DVD begrijp ik dat Flaherty al vroeg contact had gezocht met Korda om een dergelijke avonturen film met etnische invloed te maken. Uiteindelijk werd het deze Kipling verfilming.

De aanwezigheid van Flaherty is nu het beste aan de film. Als Flaherty als etnograaf de vrije hand had gehad om de olifanten/mahouts en jungle te filmen had er vast een Nanook II ingezeten. Korda voegde de sahibs toe met een avonturen film over het vangen van (veel!!) olifanten. Ook best bijzonder (1937), maar het gepraat van de "grote mensen" houdt het "echte sterren"-verhaal wel een beetje op. Sabu werd in één keer een wereldster terwijl (dat leer ik ook uit de liner notes) hij geen woord Engels sprak en alles fonetisch opleest: dat is te horen (en het is daarom fijn dat er ondertiteling op de DVD zit).

Verder prachtige olifanten-rituelen, zoals het wassen, en ook nog levensgevaarlijke stunts waarbij de olifant voorzichtig over een slapende baby stapt. Maar de etnische show wordt gestolen door het crematie-ritueel, nadat de vader van Sabu is omgekomen na een aanval van een tijger. Dat geeft de film nu nog diepte, de diepte die door Flaherty is toegevoegd.

Leuk.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Moeiteloze Mowgli.

De legendarische kindacteur Sabu stierf op veel te jonge leeftijd, nog voor zijn veertigste. Geheel onverwacht. Net als in deze film moest de jongen het als kind al snel alleen rooien toen zijn vader het leven liet. De bij toeval ontdekte Sabu was een natuurtalent met olifanten en eveneens een aandoenlijke blikvanger voor de camera. Moeiteloos beklimt hij zijn olifant en zonder de taal machtig te zijn acteert hij. Na bijna tachtig jaar is het woord 'gedateerd' een understatement, maar de sfeervolle film kijkt nog steeds erg prettig weg. Sabu's carrière was een succesvolle en hij zou later onder andere Mowgli vertolken in de klassieker 'Jungle Book', een film die volgend jaar in een nieuw jasje wordt gestoken door Disney.

Goed.

avatar van Brix

Brix

In mijn (zeer) jonge jaren heb ik Sabu een keer in werkelijkheid gezien, van dichtbij.

Hij trad toen in een Nederlands circus op met een olifantennummer.

Pas vele jaren later hoorde ik uit betrouwbare bron dat Sabu als de dood zo bang was voor die olifanten.

Die waren dan ook niet van hemzelf, maar van een Duitse dresseur.

Het was in de tijd dat hij in Hollywood geen goede aanbiedingen voor films meer kreeg, en er toch brood op de plank moest komen.

avatar van Phantasm

Phantasm

Je moet hier van houden, er gebeurt niet erg veel in, voor de liefhebber.

avatar van Darbie

Darbie

Als kind was ik jaloers op deze jongeren die lekker en onbezorgd met een olifant of een aap door de bossen zwierven en als ze honger hadden altijd wel een tros bananen of kokosnoten zagen hangen.

Zelf moest ik elke dag vroeg in de ochtend naar die klote Lagere School waar de huiswerkoverhoring van de strenge Mevrouw Rood als een zwaard van Damocles de gehele dag boven mijn hoofd hing.