De Arm van Jezus (2003)

Alternatieve titel: De Nieuwe Lola's: De Arm van Jezus

Nederland

geregisseerd door André van der Hout
met Huug van Tienhoven, Ferry Heijne en Frank van den Bos

De film gaat over een mijnwerker in de jaren dertig, die zijn gezin verlaat voor een betere toekomst in de Verenigde Staten, maar in Rotterdam blijft steken. Tientallen jaren later gaat zijn zoon op zoek naar sporen van hem, maar ook hij raakt verstrikt in Rotterdam. Het verhaal van twee mannen in twee tijden en hun komst naar Rotterdam. Beiden zijn eigenlijk op doorreis, maar de stad houdt ze vast, als een moeras.

Geweldige film, pure poëzie, zoals je bij De Kift kunt verwachten. De regisseur heeft ook erg mooi gebruik gemaakt van oud en nieuw beeldmateriaal.
Spijtig maar helaas dat deze film meteen naar TV verbannen wordt. Een uitgebreidere release in het arthousecircuit had deze film zeker aangekund.

Niet verbannen naar TV, gemaakt voor TV. Dat lijkt me toch iets anders.

Volgens mij is er wel in geknipt voor tv of niet?

De film, bedoeld voor een TV-slot van 50 minuten, werd uiteindelijk te lang, maar kennelijk wel goed. Dus besloot men een lange versie te tonen op Rotterdam, en voor TV een ingekorte versie te maken. Dat laatste is uiteindelijk teruggedraaid; door wat in de programmering te schuiven kon men de film wel in volle lengte kwijt. In deze tijd prijzenswaardig dat zulks toch nog mogelijk blijkt.

Idd dat soort initiatieven wil ik wel meer zien.

Redelijk bevreemdend stukje werk.
Hier wordt een mooie poging gedaan om iets aparts te maken, maar het is niet altijd even geslaagd. Zo zijn de docu-beelden (wel een apart idee!) en de muziek soms wel heel abrupt in de film verweven, zodat het soms wat als los zand aan elkaar hangt..

Wel mooi en artistiek gefilmd, de normale beelden dan. De muziek van De Kift is soms spannend, dan weer irritant...

Een hele aparte film, ik weet nog niet precies wat ik er van moet maken. De film is een mooie mix van documentaire beelden met echte beelden en zwart/wit met kleur. Het verhaal is ook interressant genoeg om te blijven kijken. De scene's waarin gezongen wordt zijn ook echt leuk om naar te kijken.
Ik vind dit een stap vooruit voor de nederlandse films van de laatste tijd, niet bang zijn om een beetje te experimenteren. Nu maar hopen dat ze er meer van dit soort films komen. 3,5* voor de film trouwens.

Aparte film, maar niet helemaal naar mijn smaak. De combinatie, van het gewone verhaal gecombineerd met hier en daar een liedje, werkte bij mij niet zo. Ook wil de film veel diepgang creëren, maar dat lukt eingelijk nergens echt goed.
Een leuk expirimentje dit, maar alleen jammer dat het mislukt is. 2*

avatar van Alastor
Op dvd verkrijgbaar?

avatar van krang74
Je zou kunnen kijken op www.dekift.nl of ze hem nog in de webwinkel hebben.... maar denk het niet..

avatar van Mug
Mug
Sfeervol, humoristisch en bevreemdend lekker. Zo kun je natuurlijk de muziek en de verschillende theatrale projecten van De Kift omschrijven. Niet zo gek dus dat ze ook het medium 'film' hebben gebruikt 10 jaar geleden. Inderdaad, deze 'De Arm van Jezus', een object overigens besmuikt met vele metaforen.

Doordrenkt met oud beeldmateriaal van de Limburgse mijnen en de Rotterdamse haven, en daar omheengebouwd een familiehistorie die ondanks in herhaling vallende poëzie toch weet te beklijven en amuseren.

Deed me vooral denken aan het werk van Kaurismäki. Aangezien De Kift buitenlandse samenwerkingen niet schuwt, is het te hopen dat ze - als ze weer het medium cinema willen gebruiken - Aki contacteren. Een meesterwerk zal wel eens geschapen kunnen worden... 'De Arm van Jezus' is dat net niet...